بانک مرکزی سد راه ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک شد

 

بانک مرکزی سد راه ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک شد

 
توقف ثبت سفارش واردات خودرو و عدم عرضه برخی خودروهای وارداتی از سوی بعضی شرکت‌های واردکننده باعث ایجاد هرج و مرج در بازار شده است و شاهد افزایش قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی برای بعضی محصولات هستیم.
یک مقام مسئول در نظام بانکی گفت: رئیس کل بانک مرکزی با ثبت سفارش و ترخیص خودروهای وارداتی که بعد از ۱۶ مرداد ۹۷ قبض انبار دریافت کرده اند، بدون انتقال ارز مخالفت کرده است.
یک مقام مسئول در نظام بانکی گفت: رئیس کل بانک مرکزی با ترخیص خودروهای وارداتی که بعد از ۱۶ مرداد ۹۷ وارد گمرکات شده است، مخالفت کرده و گفته است دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهای وارد شده به گمرکات از این تاریخ به بعد را نخواهد داد.
واردات خودرو
 
به گفته یک منبع آگاه: واردات بدون انتقال ارز موجب می شود منشا تامین ارز جهت واردات خودرو مشخص نباشد و این در حالی است که طی ماههای گذشته بانک مرکزی تمام تلاش خود را مصروف آن کرده که با حاکم کردن نظم بر بازار ارز، حساب دخل و خرج ارزی کشور را بدست بگیرد. اما مصوبه اخیر هیات وزیران که اجازه می دهد خودروهای وارداتی بدون انتقال ارز وارد کشور شوند، بهانه تازه ای برای بی نظمی در بازار ارز خواهد بود.
هیات وزیران در مصوبه ای که ۱۶ دی ماه برای ترخیص ۱۳ هزار دستگاه خودروی دپو شده در گمرکات داشت، در بند یک آن، اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروهای وارداتی را داده بود.
در بند یک این مصوبه آمده بود: ثبت سفارش برای واردات خودرو های سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری-صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی هستند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشا ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع است. همچنین کلیه ثبت سفارشات قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می شود.
موضع تازه عبدالناصر همتی در مخالفت با واردات خودرو های مذکور بدون انتقال ارز در حالی است که طی روزهای گذشته همگان انتظار داشتند وزارت صنعت هرچه زودتر با ابلاغ آیین نامه موضوع بند ۷ مصوبه هیات وزیران به گمرک، زمینه ترخیص ۱۳ هزار خودروی وارداتی دپو شده در گمرکات را فراهم کند.
 
 
 
با اين حال رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در خصوص بخشنامه اخیر هیئت دولت درباره ثبت سفارش‌های خودرو در گمرک اظهار کرد: با این بخشنامه ثبت سفارش خودرو رسما ممنوع شده است.
وی افزود: در این بخشنامه هم نوشته شده که ثبت سفارش خودرو ممنوع بوده است.
وزیر صنعت درباره تکلیف خودرو‌هایی که در گمرک باقی مانده اظهار کرد: به خودرو‌هایی که در گمرک هستند اجازه ترخیص داده می‌شود، اما ثبت جدیدی صورت نخواهد گرفت. پرونده وارد کنندگان متخلف نیز در قوه قضاییه مفتوح است و در اسرع وقت رسیدگی می‌شود.
تصویب‌نامه مصوب جلسه مورخ ۹ دی ماه ۹۷ هیئت وزیران در خصوص ثبت سفارش برای واردات خودرو‌ های سواری، طی نامه شماره ۱۳۷۱۶۱ در تاریخ ۱۶ دی ماه ۹۷ توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.
این در حالی است که همتی رئیس کل بانک مرکزی امروز با ترخیص خودرو‌های وارداتی دپو شده در گمرک که بعد از ۱۶ مرداد ۹۷ وارد گمرکات کشور شده اند مخالفت کرده است که بر این اساس، اجازه ورود بدون انتقال ارز خودرو‌های واردشده به گمرک به تاریخ بعد از سیاست‌های جدید ارزی داده نخواهد شد.
 
حال باید صبر کرد و دید که برنده این مناقشه در نهایت کدام نهاد خواهد بود و آیا سرانجام این خودروها راهی بازار می شوند یا خیر؟
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتوماتیک 90 روزه : فرم سخا رو 27 ام ثبت کردم. هرجوری حساب می کنم کلا 25 ام ندارم توی پرونده ام.
ابولفضل اتومات : متاسفانه قدرت موتور اصلا انتظاراتمو برآورده نکرد به نظرم با این پول باید رفت سمت چینی های توربو
j4 : سلام من ثبت نام 29 فروردین مشکی 12اردیبهشت فاکتور و شاسی 16 اردیبهشت بیمه. یه هفته بعد پلاک نوشته 24 تحویل مدارک به پست ولی بارکدو سایت پست میزنم هنوز چیزی تحویل پست نشده!! هنوزه تحویل نشده!!
S3 سفید : من اس۳ سفید ، ۱۵ آبانم، ۲۷ اسفند فاکتور و شاسی شدم و تهرانم ولی هنوز تحویل نگرفتم .
علی : عجب روزگاری شده بعضی آدمها تو این گروه میان میفهمند که مردم حلاف ماشیناشونن هنوز میگن ما ثبت‌نام میکنیم عجب مردمی داریم چقدر عاقل هستن
شاهین : اره داخل پیچ شاهین سواران هم پذیرش ۱۹ دی هم بود فاکتور شده بود
شاهین : بستگی داره اون فرم سخا کی تحویل داده باشی و نمایندگی کی ثبت کرده باشه از اپراتور بپرس بهت میگه ثبت سخا چندم
یک عدد پورشه به قیمت 0 هزار خریداریم : مایی که داریم. ولی بچه هامون قدرشو نمیدونن
مجید اصفهان : سلام ثبت نام شما در چه تاریخی بوده
مجید اصفهان : سلام ثبت نام شما چه تاریخی بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 سقف فلزی تحویل آذر : دوستان من از 27ام تیک صدور اسنادم تیک خورده ولی هنوز به دستم نرسیده و کدرهگیری چیزی هم ارسال نشده. ماشین دیروز تحویل شد. چقدر طول میکشه اسناد برسه؟
بهار آریزو 5 : تهران ، نمایندگی حیدری
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام امروز فاکتور شد 20 دی واقعا حقیقت داره؟
رضا تحویل اسفند : آقا موسی شما حتی فرق تعطیلی و عزای عمومی رو نمیدونی دورت بگردم 🤣
207پانا تبدیلی : شعر نگین عزای عمومی چه ربطی ب تعطیلی داره
207تحویل 20دی : آرش عزیز مبارکت باشه تکمیل وجه چه تاریخی بودی
تبدبل به 207 : رانا واریزی 20 دی فاکتور شده دوستان جهت اطلاع . دوستان تیوتری کسی فاکتور نشد؟
اسفند دوگانه : طی جلسه ای که با مدیران سایپا برگزار شد ریدم به روح هرکس که شایعه پراکنه میکنه شرافت ندارید
ابوالفضل آپشنال : امروز تحویل گرفتم خداروشکر همه چیز عالی بود مخصوصا قدرت موتور
شهروند : بله راسته