بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 

بحران قطعات یدکی در کمین خدمات پس از فروش

 
کمبود قطعات خودرو و یا نایاب شدن برخی از قطعات از چندماه پیش این نگرانی را به وجود آورده است که در شب های پایانی سال و سال آینده کمبود قطعات یدکی نیز به یکی دیگر از بحران های صنعت خودرو نیز تبدیل شود.
پس از آنکه تحریم های آمریکا بر صنعت خودروی کشور به اجرا در آمد، بحران های متفاوتی یکی پس از دیگری به سراغ خودروسازان و شرکت های واردکننده خودرو آمد. از خارج شدن شرکت های اروپایی و به تعلیق در آمدن جوینت ونچر ها و قطع همکاری های این شرکت ها گرفته، تا به مشکل خوردن تولید به سبب تامین نشدن قطعات خودروسازان ازسوی قطعه سازان. افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و پرداخت نشدن مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان سبب شد تا قطعه سازان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند و تا آستانه ورشکستگی پیش روند. برخی از مواد و قطعات نیز در پشت درهای گمرک ماند و اجازه ترخیص نگرفته است. اما بحران بعدی که به نظر می رسد فعلا در حد یک چالش است بحران کمبود قطعات یدکی خواهد بود که رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو بارها به آن اشاره کرده است. او چندی پیش در گفت و گو با خودروکار عنوان کردکه در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم و قرار است همه این خودروهایی که حرکت می کند برای مسافرت های نوروزی اورهال شوند .اکنون که هنوز هجوم به مکانیکی ها پیش نیامده با کمبود برخی از قطعات مواجه هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند در ماه اسفند اوضاع خوبی را شاهد نخواهیم بود.
 
در همین راستا سیدرضا حسینی مدیرعامل ایساکو به خبرنگار می گوید: «نمی توان گفت که در این حوزه کم و کسری وجود ندارد اما تلاش کرده ایم برای آنکه مشکلات بزرگ تری به وجود نیاید تدابیری اندیشیده شود. مهمترین کاری که در این زمینه از گذشته انجام گرفته است این است که همه چیز را در بستر آی تی برده ایم. وقتی شما در بستر آی تی شبکه را مدیریت می کنی در هر مقطعی از زمان می توانی رفتار شبکه خود را رصد کنید. به طور مثال وقتی من یک سیستم کسب و کار یکپارچه آنلاین نوشته ام که در نمایندگی هایم در حال کار کردن است دقیقا می توانم مشاهده کنم که در این 672 نمایندگی کدام نمایندگی هر روز چندتا پذیرش داشته اند، کدام قطعات بیشتر مصرف داشته است و کدام خودروها و در چه کیلومتری مراجعه کرده اند و این گونه می توانم التهاب های شبکه و مصرف قطعات را در بیاورم و متوجه شوم تمرکز کدام قطعات در شبکه بیشتر است و بیشترین نیاز به قطعات را دریابم.»
 
او ادامه می دهد:« بر این اساس وقتی یک نمایندگی 200 عدد سپر درخواست می دهد ، هنگامی که عملکرد این نمایندگی را در ماه گذشته مورد بررسی قرار  می دهیم می بینیم کلا 10 عدد تراکنش داشته است. که با یک درصد نرمال سازی 15 درصدی هم قطعات مورد نیاز این نمایندگی را بخواهیم بدهیم مشخص می شود کل نیاز این نمایندگی 12 عدد است. هنگامی که یک نمایندگی این 200 عدد را درخواست می دهد نشان از آن دارد که در حال وارد کردن التهاب به یک بخش دیگر است. به طور مثال این نمایندگی رصد کرده است که سپر سوزوکی را که شرکت یک میلیون تومان در حال عرضه کردن است بیرون شش میلیون تومان  می فروشند، می آید 200 عدد سفارش می دهد و 20 عدد از آن را برای خودش نگه می دارد و 180 تای دیگر را با اختلاف یک میلیون تومان در بازار می فروشد و در واقع سودی را برای خودش بدست می آورد.رسیدن آن سود مشکلی ایجاد نمی کند اما از آن جهت که بازار را ملتهب می کند مشکل به وجود می آورد. به همین سبب تلاش کرده ایم که در شرکت ایساکو این موارد را در بستر آی تی مورد بررسی و نظارت قرار دهیم.»
 
حسینی ادامه می دهد :« در شرکت حدود 33 هزار الی 34 هزار رکورد موجودی داریم که از این تعداد یک سری از آیتم ها آیتم های خدماتی هستند یعنی به صورت گارانتی مراجه و تعویض می شوند همانند غلطک تسمه سفت کن و پمپ آب و غیره. که این ها تجاری نیستند. برخی نیز تجاری هستند همانند کیت کلاج ، سر سیلندر و کاسه نمد. این قطعات تجاری تعداد آیتم هایش 200 عدد بیشتر نیست ما با شناسایی و تقسیم بندی این قطعات تلاش کرده ایم با وصل کردن به آن چه موجودی داریم و آنچه شبکه نیاز دارد بین این سه یک خط جریانی را کامپرومایز یا همان توازن سازی  کنیم که بتوان این شبکه را مدیریت کرد. بنابراین با این روش اجازه نمی دهیم التهاب به وجود بیاید.»
 
مدیرعامل ایساکو می افزاید: امروز که نرخ تامین پایین آمده است سعی بر آن شده که قطعات به صورت متمرکز و امداد ویژه در اختیار نمایندگان قرار بگیرد. درخواست را بر اساس شماره شاسی یک خودرو در سامانه قرار می دهند و براساس آن موجودی متمرکز برای آن نمایندگی قطعه ارسال می شود و یک سری سیاست های شبیه این مورد برای مدیریت شرایط در نظر گرفته شده است. با وجود این عدالت بین نمایندگی ها شبکه از آن التهاب هیجانی جدا می شود.»
 
حسینی در مورد پیش بینی نیاز ها نیز بیان می کند: «در این مورد اتفاق های خوبی رخ داده که علی رغم اینکه تراکنش ها و مبادلات ارزی سخت شده است ما از پتانسیل  و دفترهای خارج از کشورمان در تلاشیم تا قطعات پژو و رنو را تامین کنیم. پارتنرهای ایران خودرو از شرکت های دیگر خیلی بیشتر است. پژو و رونو هستند و در چین دو سه تا پارتنر دیگر داریم. در تلاشیم تا تامین قطعات بهتر صورت بگیرد و انتقال پول را به درستی انجام دهیم.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات یدکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرضیه جی ال : وای خدا چقدر افزایش داشتن ما حدود 550 واریز کردیم و وقتی تحویل گرفتیم 850 بود تو بازار جی ال تحویلمونم همین شهریور بود
اکران : فک نکنم بدشانس تر از من وجود داشته باشه تحویل ۴ شهریورماه بودم ۱۷ مهر فاکتور شده زنگ زدم ایرانخودرو میگه رفته بازبینی نگران نباش تا آخر ماه میرسه دستت
اهورا : ما هم اینقدر صبر میکنیم تا شاهین جی بهمون تحویل بدن. من یکی با وجود اینکه شش ماه پیش تکمیل وجه کردم اما حاضر نیستم جی ال بگیرم
مرتضی : اتومات 30 آبان هنوز فاکتور نشده. در حالی که قبلا اتومات زودتر از دستی فاکتور می شد. خدا لعنتشون کنه.
مرتضی : سلام دوستان. کسی می دونه که چرا تارا اتومات فاکتور نمیشه. با اون سرعتی که پول رو گرفتن و کمتر از یک ماه کل هزینه رو پرداخت کردیم به نظر می رسید میخان زودتر از موعد تحویل بدن، حالا بعید میدونم حتی بتونن بدون تاخیر دستمون برسونن.
نیما : V1سفید فروش فوری طرح مادران تحویلی 29هنوز تحویل ندادن مشهد فکتور شده تیک حمل هم خورده ولی خبری نیست
نازنین : ببخشید تبدیل به شاهین جی ال ۳۳۰ ریختم
تارا اتومات سفید : سلام بعد تحویل خودرو در نمایندگی زنگ بزن ایران خودرو ثبت جریمه تاخیر کن تا محاسبه کنند ویکی دو ماه بعد پول تاخیر رو بدهند.ثبت نکنی هیچی نمی‌دهند تا ده روز بعد فاکتور باید ماشین رو تحویل می دادند بعد اون هرچند روز باشه محاسبه میشه. با شماره 096440داخلی 2
قیمت روز شاهین : قیمت روز ۱۴۰۴.۰۸.۱۱ شاهین جی ال : کارخانه : ۸۹۲میلیون بازار : ۱میلیارد و ۳۰میلیون شاهین جی : کارخانه : ۹۸۲ میلیون بازار : ۱میلیارد و ۳۰۰میلیون تفاوت قیمتشون در کارخانه ۹۰میلیون و در بازار ۲۷۰میلیونه . برا همین جی تحویل مشتری نمیده
نیما : V1سفید تحویلی 29مهر هنوز تحویل نشده فروش فوری طرح مادران فکتور شده تیک حمل خورده ولی هیچ خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سمند سورن : بچه‌ها تبدیل اومده از کد فلان ب کد فلان ژنگ زدم نمایندکی میگه تبدیل به تیوفایو هست ولی باید72تومن دیگه واذیز کنی،ب نظرتون ارزشش داره؟
رانا 1404 : خواهشا هر کس فاکتور شد بیاد بگه اینجا،دلگرم بشیم
تحویل 30 مهر مشکی رینگ آلومنیوم : من هرچه با شماره 096440 تماس میگیرم وصل نمیشه کسی میدونه چطوری باید با ایران خودرو تماس بگبرم؟
ایوب تحویل مهر : من دیروز فاکتور شدم هنوز پلاک نشده
207 : سلام دوستان پانا پلاس بعد 30 مهر که فاکتور شده نوبت 30 آبان هست یا نه ؟؟؟؟؟؟؟
ستاره : تحویل تیر بودین ؟؟؟؟؟
کوییک : حالا ما چیکار کنیم بیاییم پلاکت کنیم .
سارا : بچه ها با فاکتور شدن فقط آروم نگیرید پلاک نمیکنن اللن یه ماهه بچه ها پلاک نشدن
محمد : امروز زدم ایران خودرو گفت پلاک شدی .پانا فولادی شهریور ،من حواله خریده بودم ،بنظرتون کی نحویل میدهند .خدا نگهدار دوستان
آذربایجان : سلام .پیش فروش بودین؟ تکمیل وجه چندم بودین..منم 5 روزه تکمیل وجه کردم .