دریافت ارز از سوی قطعه سازان سرعت می گیرد/خطر افزایش قیمت ارز در بازپرداخت تسهیلات برطرف شد

 

دریافت ارز از سوی قطعه سازان سرعت می گیرد/خطر افزایش قیمت ارز در بازپرداخت تسهیلات برطرف شد

 
پس از آن که تسهیلات 4 هزارمیلیارد تومانی صنعت قطعه منجر به رونق تولید شد،تلاش برای دریافت باقی تسهیلات پیش بینی شده شدت بیشتری گرفت اما از آنجا که بازپرداخت این تسهیلات به صورت ارزی تعیین شد،قطعه سازان امیدی به اثربخشی آن نداشتند.
 
حال در تازه ترین اقدام انجمن قطعه سازان ضمن حل این مشکل، نسبت به تامین ارز مورد نیاز قطعه سازان در بازه زمانی کوتاه مدت اقدام کرده که با اجرایی شدن این تصمیمات در کنار تخصیص هرچه سریع تر تسهیلات پیش بینی شده به رونق تولید امیدوار بود.
 
مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تشریح جزئیات تصمیم های ارزی در صنعت قطعه می گوید:« تامین ارز در حال حاضر مشکل اصلی همه واردکنندگان است اما از آن جا که زمان در صنعت قطعه از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و باید امور مربوط به ثبت سفارش با هدف تامین مواد اولیه در کمترین زمان ممکن انجام شود ، تامین ارز اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند».
 
 
وی می افزاید:« در حال حاضر برخی قطعه سازان با هدف واردات مواد اولیه مورد نیاز، اقدام به واردات می کنند اما تخصیص ارز در بانک مرکزی زمان بر است به طوری که بانک مرکزی قادر به تامین ارز مورد نیاز در آن بازه زمانی در کشور فروشنده نیست یا این که ارز معادل تخصیص می دهد که این ارز فایده ای برای قطعه سازان ندارد».
 
 
بیگلو با اشاره به نشست مشترک انجمن قطعه سازان با معاون امور صنایع وزیر صنعت با هدف رفع این مشکل تصریح می کند:« در نشست با معاون وزیر این موضوع مطرح و تاکید شد که روند فعلی مشکلاتی را در تولید ایجاد کرده که در تعامل وزارت صنعت و بانک مرکزی مقرر شد در جلسات هفتگی مشترک، فهرست قطعه سازانی که زمان تخصیص ارز به آن ها  بیش از یک ماه شده به بانک مرکزی اعلام شود تا در اولویت قرار گرفته و ارز مورد نیاز به آن ها تخصیص یابد».
 
 
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با تاکید بر این که پیش از این چنین توافقی وجود نداشت و قطعه سازان باید در انتظار بانک مرکزی و تخصیص ارز باقی می ماندند، اظهار می کند:« این شرایط به گونه ای بود که حتی یکی از قطعه سازان 4 ماه در صف تخصیص ارز باقی ماند زیرا نیازمند یورو بود اما به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم، بانک مرکزی یوروی مورد نیاز را در اختیار نداشت و تامین آن امکانپذیر نبود که این امر روند کار را با کندی مواجه کرده بود».
 
 
این فعال صنعت قطعه ادامه می دهد:« در حال حاضر عرضه از سوی بانک مرکزی انجام می شود اما روال این بانک به این شکل است که اولویت بندی مشخصی برای آن وجود ندارد و اولویت تنها بر مبنای تاریخ و زمان اقدام برای دریافت ارز تعریف شده است».
 
 
بیگلو با بیان این که حال با این تصمیم انجمن قطعه سازان باید فهرست قطعه سازانی که درخواست آن ها بیش از یک ماه از زمان آن گذشته را از فهرست خارج و در اولویت دریافت قرار دهد، می گوید:« پیش بینی تعداد شرکت هایی که مشمول این موضوع می شوند امکانپذیر نیست اما به طور قطع درصد بالایی از قطعه سازان را شامل نمی شود اما در عین حال از خودرو صحبت می کنیم، کالایی که کمبود هر قطعه مانع از تجاری شدن آن خودرو می شود بنابراین اگر حتی یک درصد قطعه سازان مشمول کمبود ارز شوند و قادر به تولید نباشند، روند تولید خودرو متوقف خواهد شد».
 
 
وی در ادامه در خصوص آخرین تصمیمات اخذ شده در زمینه تسهیلات 7 هزار میلیارد تومانی صنعت قطعه نیز می گوید:« دریافت ریالی این تسهیلات سوتعبیر از یک اظهارنظر بوده چرا که واقعیت امر اینست که تسویه این تسهیلات به صورت ریالی و با نرخ ثابت سود بانکی انجام خواهد شد».
 
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو می افزاید:« بر اساس پیش بینی ها مقرر شده تا 844 میلیون یورو در چین پرداخت شود و هر عددی که به هر شرکت، قطعه ساز و خودروسازی پرداخت شود عدد ریال تثبیت شده و زمان تسویه که 9 ماه بعد است، عدد به صورت ریالی به همراه سود متعارف بانکی پرداخت شود که با این اقدام خطر افزایش قیمت ارز حذف خواهد شد».
 
 
بیگلو ادامه می دهد:« مذاکرات مربوط به این امر انجام و در حال طی کردن مسیر اداری خود است البته درخواست قطعه سازان برای دریافت تسهیلات، 25 هزار میلیارد تومان بود که این عدد در ستاد اقتصاد مقاومتی و هیات دولت ان عدد به 11 هزار میلیارد تومان کاهش یافت که در حال حاضر تنها کمتر از نصف مورد نیاز این رقم پرداخت و باقی این عدد همچنان در سیستم اداری است».
 
این فعال صنعت قطعه اظهار می کند:« با این روند سیستم، غیرقابل مدیریت بوده و لازم است بانک مرکزی تا پایان اردیبهشت این رقم را در اختیار خودروساز وقطعه ساز قرار دهد تا مواد اولیه را تهیه و وارد کنند به طور قطع از آن جا که این رقم به صورت یوویی است بیشتر به سمت خریدهای خارجی سوق می یابد اما ریالی که از محل جذب نقدینگی آزاد می شود، بین قطعه سازانی که مصرف یورو نداشته باشند توزیع می شود که کمک بزرگی برای تامین نقدینگی قطعه سازان خواهد بود».
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین بدبخت : باید تجمع کنیم دیگه هیچ کاری فایده نداره اینا راحت دارن پولای مارو بالا میکشن
اردیبهشت : سلام وارد سایت سایپا بشید قسمت پنل کاربری وارد گزینه تغییر رنگ و مدل خودرو بشید
اردیبهشت : سلام منم چند روز پیش خودم را راحت کردم
امیر : والا من دارم هر روز زنگ میزنم دیگه کاری از دستمون بر نمیاد
وحید : سلام دوستان ۲۰ مرداد مرحله دوم تکمیل وجه کردم هنوز ماشین پلاک نشده تحویل ندادن الان ۳۸ روز کسی هم جوابگو نیس رنگ مشکی نمایندگی تلاش خودرو تبریز ثبت نام کردم بنظرتون کی تحویل میدن؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : واقعا خیلی بی عرضه ایم پولمونو ک با بدبختی و هزار جور گرفتاری دادیم دست اینا نه پولمونو میتونیم بگیریم نه ماشینمونو حالم دیگه از خودم بهم میخوره
تارا v1p مشکی : فروش فوری بادموعد تحویل ۴ شهریور ۲۲ شهریور فاکتور شده ولی هنوز تخصیص پلاک نشده
v4 اتومات تیتانیوم : این بی وجود ها بالاخره برای ما روز 23 شهریور فاکتور کردند فروش فوری با موعد تحویل 3 شهریور بود !! الان که دوباره نگاه می کنم می بینم فاکتور رو تغییر دادند و حدود 8 میلیون گران تر فاکتور کردند !!!! عوضی ها الان 2 روزه منتظر تخصیص پلاک هستم و خبری نیست امروز با ویران خودرو تماس گرفتم گفت فراجا فیزیک پلاک تمام کرده باید یک هفته منتظر باشید تا پلاکش بیاد !!!!! دیگه اعصاب ندارم از دست اینها بی لیاقت ها !!! یادتون باشه بابت تاخیر در تحویل بعد از فاکتور شدن هم می تونید شکایت کنید و خسارت بگیرید . ضمنا تعزیرات گفته همه بران تو سامانه 135 نسبت به گران فروشی ایران خودرو شکایت ثبت کنند تا پول های اضافی رو برگردونند !! بعنی پولت زوری هم که ازت گرفتن رو می خوای بگیری باید 100 جا شکایت کنی و التماس کنی
شاهین اسفند : من تکمیل وجه ۱۶ اسفند بود تحویل گرفتم
محمد تقی افشاری : سلام مال شمابعدازفاکتور،چندروزه طول کشیدپلاک بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده فولادی 31مرداد : خدا لعنتتون کنه آه ما بچه دارها شمارو میگیره بچه هام مریض شدن همش باید اینور اونور بااسنپ یا پیاده ببرمشون دکتر مگه یه پلاک چقدر طول میکشه که 6روزه پلاک نکردین؟والا دیگه خسته شدیم مگه خدا کمکمون کنه
حدیث : من پیش فروش اذرم تک سوز تحویل شهریور ولی هنوز تو مرحله تخصیص گیر کرده😑
امید : سلام برای من هم همینطور ، 28 مرداد تکمیل وجه کردم
غلامعلی : شانسیه داداش!!!!!میگن راناهای جدیدی که میزنن هردوتاش با ریموت باز میشه من خودم هفته پیش تحویل گزفتم هردوتاش با ریموت باز میشه
علی : من16شهریور فاکتور شدم20شهریور تحویل گرفتم
سلام : سلام برا من اومد تحویل دادم
سورن 17 مرداد : منم 17 مرداد هستم فاکتور نشدم
تحویل31شهریور : واریز اول دی ماه واریز دوم17تیر
پیش فروش دهه فجر : سلام ، واسه من پیش فروش ، تحویل هفته چهارم شهریور بود ، ولی دعوتنامه آخرای تیرماه واسم اومد ، فعلا که آماده تخصیصه
کوییک آر اس : اون چیزی که موقع ثبت نام بهتون اعلام کردن تقریبی هست ممکنه زودتر دعوتنامه بیاد و ممکنه خیلی دیرتر چاره ای جز اینکه صبر کنید نیست.