از بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری خودرو تا تداوم تئوری های غلط

 

از بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری خودرو تا تداوم تئوری های غلط

 
 یکی از مشکلاتی که تحریم صنعت خودرو ایجاد می کند، تلاطم بازار خودرو است.از سال گذشته با توجه به انکه خودروسازان در تامین قطعات و مواد اولیه و تولید خودرو با چالش جدی مواجه شدند بازار خودرو با کمبود عرضه مواجه شده و طبیعتا قیمت ها نجومی شد به طوری که از فرودین سال  گذشته تاکنون برخی خودروها در بازار خودرو افزایش قیمت 100 درصدی پیدا کردند.
 
در چنین شرایطی بحث آزادسازی قیمت خودرو مطرح شد و خودروسازان در تلاش بودند تا با اعمال افزایش قیمت ها بتوانند با تامین نقدینگی چرخه تولید خودرو را به حالت طبیعی خود بازگردانند و در این بین مسولان مرتبط و غیرمرتبط با صنعت خودرو اظهار نظرهای گوناگون داشته اند.
 
در زمان وزارت شریعتمداری در وزارت صمت، طی ابلاغیه ای ،تنها مرجع قیمت گذاری کالا، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار اعلام شد و از همان لحظه بحث کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو مطرح شد،شورای رقابتی که برای جلوگیری از انحصاری شدن بازارها وظیفه قیمت گذاری را برعهده داشت.
 
اما آذر ماه سال گذشته در حالی که شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری خودرو خارج شده بود طی نامه ای به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه دستورالعمل تعیین قیمت خودرو را تشریح کرد. در این نامه آمده بود که  براساس مفاد بند 5 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی  وظیفه تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت ، مقدار و شرایط بازار کالا و خدمات انحصاری بر عهده شواری رقابت است و براساس تصمیم این شورا،خودروهای انحصاری  تولید داخل بر اساس فرمول سقف قیمتی ، قیمت گذاری شده است.
 
در ادامه این نامه محاسبه فرمول مد نظر شورای رقابت قیمت برخی خودرهای تولید داخل شامل دستورالعمل تعیین قیمت گذاری شورای رقابت ذکر شده و در آن مثلا خودرو پراید 18، تیبا 23 و ساینا 26 میلیون تومان قیمت گذاری شده بودند. آن روز ها تصور نمی شد بار دیگر شورای رقابت به صحنه قیمت گذاری خودروهای داخلی بازگردد  و این نامه جدی گرفته نشد. اما این امر در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو و با تصویب نمایندگان مجلس صورت گرفت و به نظر می رسد شورای رقابت همه تلاش خود را برای بازپس گیری قیمت گذاری خودرو و این موضوع به کار گرفته بود.
 
در همین راستا رضا شیوا در مصاحبه گفت و گوی ویژه خبری در­شبکه دو سیما اظهار کرد: «وقتی بازار انحصاری است و قیمت را فقط خودروساز تعیین می‌کند، سیاست قیمت‌گذاری در حاشیه بازار بی معنی است، زیرا اگر خودروساز عرضه را کم کند، قیمت بازار افزایش می‌یابد و اگر عرضه افزایش یابد، قیمت کم می‌شود؛ بنابراین قیمت بازار را عملا خودروساز تعیین می‌کند.رئیس شورای رقابت افزود:  قیمت گذاری  خودروها ۵ درصد زیر قیمت بازار از ابتدا اشتباه بود، زیرا در وضع کنونی بازار معنا ندارد و تا وقتی تولید افزایش نیابد، نمی‌توان براساس دستورالعمل قیمت خودرو را کاهش داد.»
 
به هرترتیب شورای رقابت یک بار دیگر مسوول قیمت گذاری خودروهای داخلی پر تیراژ شد و این روش قیمت گذاری نکوهش شده و از نظر بسیاری از کارشناسان منسوخ شده دوباره به چرخه قیمت گذاری خودرو بازگشت. اما مشخص نیست چه توجیحی برای این موضوع وجود دارد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهرام : دوستان هنوزثبت نام نکردم ،آیا قسطی یانقد؟ ،قسطی ماهیانه چقدره قسطتش میشه ؟آیا میتونم قسطی بخرم باسپاس
حمید j هفت : مبارک اولسون
J7 صادرات : ممنونم آقای حسنی پس راست بوده
نازیلا : دوستان شاهین gl نگیرید بزارید به منم پیامک بیاد عجله دارم ممنون سانروف دار بگیرید یکم باد به کلتون بخوره 😄
😁😄😃😀 : . . . سلام . . ثبت نام کنندگان پژو پارس می خواهند دوباره جلوی ویرانخودرو جمع شوند تا اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت به گوش مسئولان برسونند . . . ما ثبت نام کنندگان سورن دوگانه هم باید اعتصاب و اعتراض کنیم تا سریعتر به خودروی خود برسیم ....
سبحان : من مال دوره قبلم.فقط صبر کن جی بگیر که بد کلاهی سرت میره قیمتش ۱۰۰ فرق میکنه بعدشم قرارداد داری.صبر صبر.صبر.من که جی گرفتم و وظیفه خودم دونستم اگاهت کنم شاید ۳ ماه هم طول بکشه صبر کن
سبحان : سلام دوست عزیز اگه قرارداد داری به هیچ وجه بر ندار.بدو سانرف ۸۰ زیر قیمت بازاره و در کل بد فروش ،شاید ۳ ماه هم تاخیر داشته باشه ولی نگیر گه ضرر میکنی.
شاهین اتوماتیک : سامانه یکپارچه 6خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20 مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید واریز وجه کنم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
سورن پلاس دوگانه : دوست عزیز برو از یک بنگاه خودرو شهرتون بپرس ببین خریدار کدامش بیشتره هرچی نظر بدن فایده ندارد
J7تبریز : با سلام دوستان عزیز امروز بالاخره ماشین ما را تحویل دادند ثبت نامی ۲۳ مهر ماه بودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد آریزو6 : سلام به همه واقعا از این وضعیت خسته شدیم از 20 اسفند ماشین منتظر مجوز خروج فقط خدا بهمون رحم کنه
حسین : دوستان یک سوال نمایندگی خودرو رو جمعه هم تحویل میده؟ یا نگه میدارن شنبه؟؟
207 سقف فلز : امروز مراحل از صدور فاکتور تا دریافت توسط نمایندگی باهم تیک خورد
دنا اپشنال : سلام حداقل فکر 40 روز تاخیر باش
علی4712 : منم4712هستم پیام نیومده کسی خبر داره؟
کوییک اتومات : بله تابلو دارن میپیچونن
صابر : نه هیچکی این 15 میلیون تخفیف چی شد که ندادن؟
دنا اتومات تابستان 403 : سلام دوستان دنا اتو تحویلی تابستان 403هستم پیامک واریزی تارا اومده کسی اطلاع داره اگه واریز نکنم ایا دعوت نامه دنا میاد؟
ساینا بهمن : سلام وقت بخیر میگم‌واسه تحویل حضوری کجا باید بریم تهران یاکاشان؟؟؟
منتظر : سلام این که اینا دارن فاکتور میکنن تیرماه ماشین بدستمون میرسه