3 دلیل عقب ماندگی قطعه سازان از فناوری روز/ صنعت قطعه قربانی عدم تنوع محصول خودروسازان شد

 

3 دلیل عقب ماندگی قطعه سازان از فناوری روز/ صنعت قطعه قربانی عدم تنوع محصول خودروسازان شد

 
شکست در پروژه های طراحی و ضعف در تحقق فرآیند توسعه محصولات جدید در صنعت خودروسازی این روزها به دغدغه جدی مدیران و همچنین خریداران خودروی داخلی تبدیل شده و به اعتقاد قطعه سازان، نبود نظام مشخص در توسعه محصول از سوی خودروسازان بر روند فعالیت قطعه سازان نیز تاثیرگذار بوده و آن ها را از فناوری های روز دنیا و در اختیار داشتن آن، دور کرده است.
 
ناکارآمدی صنعت خودرو در شناسایی و الگوسازی نظام طراحی محصولات جدید در سال های گذشته باعث شده تا امکان بومی‌سازی قطعات با چالش جدی مواجه شود این در حالیست که یکی از برنامه‌ها و دستاوردهای توسعه محصول، توسعه مراکز مهندسی تخصصی اعم‌از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قطعه‌سازان است که بی‌شک این اتفاق به ارتقای کیفیت تولیدات کمک خواهد کرد.
 
احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار با تاکید بر این که پشت هر نوآوری، افزایش توانمندی و استفاده از دانش فنی جدید خواهد بود، می گوید: وقتی خودروی جدید معرفی می شود همه دست اندرکاران تولید این خودرو را به سمت بومی سازی و تولید قطعات جدید این خودرو وا می دارد و از آن جا که گذر زمان فناوری های پیشرفته تری را وارد صنعت خودرو می کند، این روند باعث می شود تا قطعه سازان به سمت فناوری های جدید حرکت کنند.
 
وی دلیل دور ماندن و عقب ماندگی قطعه سازان در سال های اخیر را به چند دلیل می داند و می افزاید: مساله ای که در سال های گذشته وجود داشته و باعث شده تا قطعه سازان از این مسیر عقب بمانند و نتوانند خود را به روز کنند، رویکرد خودروسازان به واردات خودروهای سی بی یو و یا سی کی دی با هدف استفاده از منافع تولید این اقدام و پوشش سایر هزینه ها از اصلی ترین دلایل این امر بوده است.
 
این فعال صنعت قطعه ادامه می دهد: واردات قطعات از سایر کشورها به جای انعقاد قرارداد با قطعه سازان داخلی و همچنین عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان با رویکرد قوی سازی بنیه مالی قطعه سازان از دیگر دلایل عقب ماندگی قطعه سازان در سال های اخیر بوده این در حالیست که در صورت تحقق هریک از این موارد این امکان وجود داشت تا آن ها علاوه بر تامین تولیدات روزمره، به سمت فناوری های روز حرکت کرده و تولید قطعات به روزتری داشته باشند اما با این حال نتوانستند این حرکت را انجام دهند و این امر باعث شد تا قطعه سازان ضعیف تر از همیشه باشند. 
 
رعنایی در ادامه در پاسخ به این که آیا وجود تعداد اندک قطعه ساز در تولید محصول جدید خودروساز باز هم می تواند در به روزرسانی قطعه سازان و استفاده آن ها از دانش فنی روز اثرگذار باشد، تصریح می کند: اگر قطعات مورد نیاز خودروسازان به قطعه سازان و ساپلایرهایی سفارش شود که تولیدکننده محصولات پرتیراژ هستند، می توانند کمک کننده باشد چرا که این دسته از قطعه سازان بخشی از سرمایه خود را برای هزینه و سرمایه گذاری اولیه در اختیار دارند که این امر به قطعه ساز کمک می کند تا در ساخت قالب ها جلو باشد.
 
وی اظهار می کند: به طور قطع تولید خودروهای جدید در ابتدا با تیراژ پایینی صورت می گیرد و در این شرایط برای قطعه ساز به صرفه نیست تا نسبت به راه اندازی قالب های گران قیمت برای تیراژ اندک اقدام کند اما اگر خودروساز برنامه تولید افزایشی اعلام و تعهد به خرید از قطعه ساز داخلی کند امکان انعقاد قرارداد بلند مدت، سرمایه گذاری و دریافت تسهیلات برای قطعه ساز وجود دارد در این شرایط می تواند وارد حوزه تولید قطعات با تیراژ اندک شود در غیر این صورت موفق نخواهد بود.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : تازه نفس ی دلت خوشه
مریم : کم کمش 5ماه سایپا
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
میلاد : سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید
محمد 19مهر : چه یک نفر چه صد نفر هرکس به خاطر حق خودش بیاد که اونجا منتظریم