3 دلیل عقب ماندگی قطعه سازان از فناوری روز/ صنعت قطعه قربانی عدم تنوع محصول خودروسازان شد

 

3 دلیل عقب ماندگی قطعه سازان از فناوری روز/ صنعت قطعه قربانی عدم تنوع محصول خودروسازان شد

 
شکست در پروژه های طراحی و ضعف در تحقق فرآیند توسعه محصولات جدید در صنعت خودروسازی این روزها به دغدغه جدی مدیران و همچنین خریداران خودروی داخلی تبدیل شده و به اعتقاد قطعه سازان، نبود نظام مشخص در توسعه محصول از سوی خودروسازان بر روند فعالیت قطعه سازان نیز تاثیرگذار بوده و آن ها را از فناوری های روز دنیا و در اختیار داشتن آن، دور کرده است.
 
ناکارآمدی صنعت خودرو در شناسایی و الگوسازی نظام طراحی محصولات جدید در سال های گذشته باعث شده تا امکان بومی‌سازی قطعات با چالش جدی مواجه شود این در حالیست که یکی از برنامه‌ها و دستاوردهای توسعه محصول، توسعه مراکز مهندسی تخصصی اعم‌از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قطعه‌سازان است که بی‌شک این اتفاق به ارتقای کیفیت تولیدات کمک خواهد کرد.
 
احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار با تاکید بر این که پشت هر نوآوری، افزایش توانمندی و استفاده از دانش فنی جدید خواهد بود، می گوید: وقتی خودروی جدید معرفی می شود همه دست اندرکاران تولید این خودرو را به سمت بومی سازی و تولید قطعات جدید این خودرو وا می دارد و از آن جا که گذر زمان فناوری های پیشرفته تری را وارد صنعت خودرو می کند، این روند باعث می شود تا قطعه سازان به سمت فناوری های جدید حرکت کنند.
 
وی دلیل دور ماندن و عقب ماندگی قطعه سازان در سال های اخیر را به چند دلیل می داند و می افزاید: مساله ای که در سال های گذشته وجود داشته و باعث شده تا قطعه سازان از این مسیر عقب بمانند و نتوانند خود را به روز کنند، رویکرد خودروسازان به واردات خودروهای سی بی یو و یا سی کی دی با هدف استفاده از منافع تولید این اقدام و پوشش سایر هزینه ها از اصلی ترین دلایل این امر بوده است.
 
این فعال صنعت قطعه ادامه می دهد: واردات قطعات از سایر کشورها به جای انعقاد قرارداد با قطعه سازان داخلی و همچنین عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان با رویکرد قوی سازی بنیه مالی قطعه سازان از دیگر دلایل عقب ماندگی قطعه سازان در سال های اخیر بوده این در حالیست که در صورت تحقق هریک از این موارد این امکان وجود داشت تا آن ها علاوه بر تامین تولیدات روزمره، به سمت فناوری های روز حرکت کرده و تولید قطعات به روزتری داشته باشند اما با این حال نتوانستند این حرکت را انجام دهند و این امر باعث شد تا قطعه سازان ضعیف تر از همیشه باشند. 
 
رعنایی در ادامه در پاسخ به این که آیا وجود تعداد اندک قطعه ساز در تولید محصول جدید خودروساز باز هم می تواند در به روزرسانی قطعه سازان و استفاده آن ها از دانش فنی روز اثرگذار باشد، تصریح می کند: اگر قطعات مورد نیاز خودروسازان به قطعه سازان و ساپلایرهایی سفارش شود که تولیدکننده محصولات پرتیراژ هستند، می توانند کمک کننده باشد چرا که این دسته از قطعه سازان بخشی از سرمایه خود را برای هزینه و سرمایه گذاری اولیه در اختیار دارند که این امر به قطعه ساز کمک می کند تا در ساخت قالب ها جلو باشد.
 
وی اظهار می کند: به طور قطع تولید خودروهای جدید در ابتدا با تیراژ پایینی صورت می گیرد و در این شرایط برای قطعه ساز به صرفه نیست تا نسبت به راه اندازی قالب های گران قیمت برای تیراژ اندک اقدام کند اما اگر خودروساز برنامه تولید افزایشی اعلام و تعهد به خرید از قطعه ساز داخلی کند امکان انعقاد قرارداد بلند مدت، سرمایه گذاری و دریافت تسهیلات برای قطعه ساز وجود دارد در این شرایط می تواند وارد حوزه تولید قطعات با تیراژ اندک شود در غیر این صورت موفق نخواهد بود.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
گلی : سلام الان اینایی که امروز رفتن تجمع میشه بگید نتیجش چی شد چی گفتن بهتون ؟؟؟؟
شاهین پلاس : بعد از اسفند نوبت اردیبهشته قطعا چرت و پرت گفته
شاهین پلاس : اصلا ۲۷ و ۲۸ نداریم آخرین تاریخ اسفند ۲۶ بوده
امیر : آدرس سایپا کجاست کسی می دونه بفرسته من از قوچان میخوام برم دم در سایپا.تکلیفم مشخص بشه
سجاد۲اردیبهشت : تجمع به کجارسید ؟
۹۸۹۰ : دوست عزیز شما امروز تبدیل کردید؟؟قیمت جی ال رو به قیمت روز حساب کردن یا قیمت قبل؟
امیر : خدا بهت بده امسال😂
وحید : سلام خدمت همه دوستان عزیز امروز رفتم سایپا و گفتن شاهین G تا برج ۹ فاکتور شده و شاهین GLتا برج ۱۲ و تقرییا تا دو ماه تاخیر داره نهایت برج ۶ باید تحویل بدند خودمم تبدیل به شاهین GL کردم برج ۳ و از اول برج ۴ سود تاخیر ۱۶درصد میخوره متاسفانه سایپا به دلیل نداشتن قطعه بد قولی کرد ولی الان دیگه رفع شده کمبودش و داره تولید میکنه چیزی که بمن گفتن خدمتتون عرض کردم شاد و سلامت باشید
شاهین پلاس ۱۴۰۴ : دعوتنامه مرحله دوم جهت تکمیل وجه برابراطلاعبه سایپا از۲اردیبهشت شروع شد و۱۶ اردیبهشت پایان یافت دعوتنامه مرحله سوم جهت تکمیل وجه هم از۱۷ اردیبهشت شروع و۲۸ اردیبهشت خاتمه یافت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خرزوخاک سایپا : معنی های خوبی نداده تا الان! ینی: دل خوش به همین باش که یه چیزی تخصیص شده تا بعدا ببینیم چی پیش میاد
فربد : من رنگ تیتانیوم تحویل 4 مرداد بود هنوز فاکتور نشده تکمیل وجه 8 اردیبهشت طرح فرسوده
معین : چه طرحی ثبتنام کردی، دوما خیلی خیلی طول میکشه فاکتور شی
معین : یعنی بعد 6 ماه ماشینو میدیم
اسفندی : ینی بشین تا بیاد
رضا پیش فروش اسفند 403 : پیش فروش بودین ؟؟ از فاکتور تا پلاک چقد طول می کشه ؟
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : خب من 12 خردادام پس چرا من نشدم ولی پیش فروشم
حسن رانا : 3/26
امید : چطور علی راضی هستی ازکجا تحویل گرفتی
تبدیل207 : سلام تحویل 6 تیر9 مرداد فاکتور شد امروز پلاک شد انشالله ماشین ههمون به زودی تحویل بشه