اما و اگر واگذاری ۲ خودروساز بزرگ به بخش خصوصی/ الزاماتی که باید رعایت شود

 

اما و اگر واگذاری ۲ خودروساز بزرگ به بخش خصوصی/ الزاماتی که باید رعایت شود

 
وزیر صنعت،معدن و تجارت اوایل هفته خبر از واگذاری دو خودروساز بزرگ کشور داده بود اما کارشناسان معتقد این واگذاری نیاز به الزاماتی دارد که باید رعایت شود.
 
 ایران‌خودرو و سایپا دو خودروساز بزرگ کشور هستند که سهم زیادی از بازار خودرو را در اختیار دارند اما، همواره عملکرد این دو خودروساز از سوی مردم و کارشناسان مورد انتقاد بوده است.
 
یکی از انتقاداتی که به این خودروسازان وارد می‌شود دولتی بودن آن‌ها است که موجب شده آن طور که باید و شاید به فکر بهرو ری و ارتقا کیفیت محصولات خود نباشند.
 
با توجه به عملکرد ضعیف این دو خودروساز دولت تصمیم به واگذاری این دو مجموعه به بخش خصوی گرفته است تا با این راه بتواند عملکرد آن‌ها را بهبود ببخشد
 
در این باره رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هردو خودرو ساز بزرگ کشور را به بخش خصوصی واقعی واگذار می‌کنیم.
 
وی افزود: واگذار‌ی اموال غیرتولیدی خودروسازان شروع شده و در سال ۹۹ واگذاری کامل می‌شود.
 
اما اینکه واگذاری این دو خودروساز موجب افزایش بهره وری و انتقادات به آن‌ها خواهد شد با، اما و اگر‌هایی مواجه است و آیا اینکه شرایط برای واگذاری مهیا است یا خیر موضوع مهمی است که باید مدنظر قرار بگیرد.
 
در این باره امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با خودروکار اظهار کرد: خصوصی سازی راهکاری است که همه آن را به عنوان یک راه حل اساسی می‌دانند و باید انجام شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خصوصی سازی نیاز به برنامه‌های سنگین دارد به ویژه صنعت خودروسازی، افزود: همه می‌دانیم خصوصی سازی انجام شده در صنایع تولیدی جواب منفی داده و به نتایج مطلوب نرسیده است.
 
کاکایی ادامه داد: خصوصی سازی برای افزایش بهره وری و رقابت پذیر شدن شرکت‌ها صورت می‌گیرد، اما در واگذاری‌های قبلی این موضوع را مشاهده نکردیم.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه این موضوع نشان می‌دهد فرایند خصوصی سازی نقص دارد، خاطرنشان کرد: نخستین مورد در واگذاری‌ها اهلیت خریدار است که باید به آن توجه کرد، مورد دوم به محیط کسب و کار مرتبط می‌شود، محیط کسب و کار ما به گونه‌ای است که فضا برای یک رقابت سالم وجود ندارد و حتی افرادی که اهلیت نیز دارند با مشکلات زیادی روبه رو می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه در کشور ۳۰ شرکت خودروسازی وجود دارد که ۲۸ مورد از آن‌ها خصوصی هستند، تصریح کرد: اشکالات در محیط کسب و کار موجب شد این شرکت‌ها هیچ وقت نتوانند بزرگ شوند و بهره‌وری آن‌ها به اندازه کافی افزایش یابد.
 
کاکایی اظهار کرد: زمانی که می‌خواهیم درباره خصوصی سازی صنعت بزرگی مثل خودروسازی صحبت کنیم باید مراقب باشیم اگر فضا آماده نباشد واگذاری آن با مشکلات روبه رو خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به گستردگی شرکت‌های سایپا و ایران خودرو تاکید کرد: باید برنامه دقیقی برای خصوصی سازی داشته باشیم و فقط برنامه برای خصوصی کردن کفایت نمی‌کند.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر زمان برای خصوصی سازی مناسب نیست و در شرایط جنگ اقتصادی بعید است دولت و مجلس بتوانند فضا را آماده کنند و به نظر نمی‌رسد خصوصی سازی در این فضا جواب دهد.
 
کاکایی ادامه داد: اگر قرار بر خصوصی سازی است باید از زیرمجموعه‌های کوچک این شرکت‌ها واگذاری‌ها آغاز شود و اگر در این مرحله واگذاری‌ها موفق بود در گام بعد به سراغ این دو خودروساز بروند و اگر به غیر از این عمل شود یک سنگ بزرگ و کار خطرناکی است.
 
همچنین فربد زاوه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ کشور اظهار کرد: در کشور درگیر این هستیم که مالکیت شرکت‌ها را به بخش خصوصی انتقال بدهیم.
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: خصوصی سازی در کشور این گونه تعریف شده که مالکیت به جای این که دولت باشد به یک شخص یا شرکت خصوصی واگذار شود، در حالی که این گونه مسائل مشکلی را برطرف نمی‌کند.
 
وی با بیان اینکه ما مشکل در مالکیت نداریم بلکه مشکل در مدیریت است، گفت: هنگامی که مالکیت را منتقل کردیم اما، در مقابل سازوکار دولت در برخورد با بخش خصوصی و تجارت و تولید تغییر نکند بخش خصوصی کاری نمی‌تواند بکند.
 
زاوه تصریح کرد: واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی نه تنها مشکل را برطرف نمی‌کند بلکه موجب تشدید مشکلات نیز می‌شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: تا زمانی که مالکیت دست دولت باشد مقداری از موانع را کم می‌کند تا زیر سئوال نرود، اما پس از خصوصی سازی اینکار‌ها را هم انجام نمی‌دهد همانند واگذاری‌هایی که صورت گرفته و مشکلاتی که برای این واحد‌ها به وجود آمد.
 
وی گفت: خصوصی سازی‌هایی که تاکنون صورت گرفته یا به اهداف مدنظر نرسیده یا درگیر مشکلات فساد شده اند.
 
زاوه در پاسخ به این سئوال که افزایش کیفیت و بهره وری از اهداف واگذاری ذکر شده است، خاطرنشان کرد: اولین شرط در واگذاری‌ها برای خصوصی سازی کم نکردن نیروی انسانی است، با این شرط چگونه می‌توان بهره وری را افزایش داد در حالی که نیروی مازاد زیادی قبل از خصوصی سازی جذب شده است.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه چگونه شرکت خصوصی می‌تواند بازدهی ساختار خود را تغییر دهد در حالی که قیمت فروش محصولات را در دست ندارد، گفت: این شیوه‌ای که برای اصلاح عنوان می‌شود بیشتر یک حرف تبلیغاتی است.
 
اکنون باید منتظر اقدامات دولت در این باره بود که آیا به وعده خود درباره خصوصی سازی دو خودروساز بزرگ کشور اقدام می کند یا با توجه به شرایط این واگذاری را به تعویق خواهد انداخت.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
3

کارخانه ی مردم و مجانی مصادره کردند و 40 سال با بیرحمانه ترین حالت ممکن جیب مرد و خالی کردن و میکنند و هر روز هم یک داستانی برای اینکه بگن ما خوبیم بپا میکنند . مثل بختک افتادن روی پول سازترین صنعت کشور مگه میتونید ازشون بگیریر؟ زهی خیال باطل
14:49  1398/04/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
cvt 19اسفند : چطور پلاک میکنن که ما 27فاکتور شدیم و هنوز پلاک نشدیم
تارا اتومات اذر : سلام دوستان یه سوال داشتم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید کلاس خودرو فاقد صف فاکتور میباشد یعنی چی؟؟؟؟؟؟
سمانه : خانم نازنین منم شرایطم دقیقا مثل شماس ۴ دی ماه ۲۹۱ واریز کردم‌هفته چهارم‌مهر ماه بودم ولی خبری از تکمیل وجه و دعوتنامه نیس چطوری میشه اخه؟
فاکتور 2 اردیبهشت : من 24-07 فاکتور ، 26-07 پلاک امروز علامت دایره تحویل زرد رنگ شد وضعیت هم نوشته تحویل شده تماس گرفتم سایپا و نمایندگی میگن مجوز خروج اخذ شده ، تحویل پیمانکار شده و تا چند روز آینده تحویل نمایندگی خواهد شد .حالا ببینیم این چند روز واقعا چند روزه ، دود اومدیم بعد 8 ماه تاخیر والا قبلا علامت تحویل روشن میشد یعنی تحویل نمایندگی شده بود ، الان میدن پیمانکار میزنن تحوی شده!!!
نازنین : دوستان من الان رفتم دعوتنامه مرداد ک میگن اصلی بوده رو دیدم راسته چون توش قید نشده که دعوتنامه پیشنهادی میباشید درصورتی که قبلا می‌نوشت پیشنهادی هست .بخاطر همون شما باید مبلغ جدید رو واریز کنید
حسن اقا : 1920 چجوری حساب کردی
Samirax5 : نه دیگه ۱۹۲۷ تقریبا درمیاد چون ۱۳۰ هم برمی‌گردانند
نازنین : خطاب به میثم .برای من پیام نیومده که شامل گرونی نمیشید و من خیلی استرس کشیدم .و موعد من مرداد بود ک فقط خرداد تبدیل امد نزدم .اما آبان امد به قیمت قبل امد و منم تبدیل زدم .اما تا جایی که میدونم هردعوتنامه ای که بیاد اگر اجباری باشه مینویسه اجباری اما تاالان همیشه پیشنهادی امده برای همه .مگر اینکه شگرد جدید سایپا باشه .درکل امسال برای من کلا ۲ بار دعوتنانه امد که یکیشو پرداخت کردم
سینا : 4 تیر تحویل گرفته ام تکمیل وجه 20 اسفند 9 میلیون و هشتصد هم جریمه دیرکرد روی سند زده شده تا الان خبری از پرداخت این نوبرانه سایپای منحوس نیست.
بهنام : من که شخصا ۲۹ اردیبهشت پرداختی داشتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواد : داداشیا ما اول برج 5 ثبت نام کردیم تحویل یه ماهه هنوز تحویل نگرفتیم 10روزه پلاکم شدیم چراغ تحویلم روشن تازه تحویل حصوری هم ثبت کردیم نه پیامی اومده نه زنگی زدن بعد شما منتظرین اکستند ثبت نام کردین بهتون بدن از اسفند زودتر گرفتین هر چی خاستین بگین
تکسوز سوخته مال : رفقا لطفا خواهشا مرامی معرفتیی هرکی فاکتکرشد ننویسه و در بره لطفا تاریخ تکمیل و نوع طرح و شماره پذیرش را بزاره دمتون گرم ناز دارین صفا دارین عشقین عشق
زابل : سلام تازه اینجا را پیدا کردم اکثر پیاما ره خوندم صدای شما ره شنیدم خیلی بدبخ شدن دوگانه ها چرا حتی اینجا شهرستان سرباز زابل هم دوگانه صفر قسطی هس هم تکسوز قسطی جدی علت چیه؟ تحویل مردم که نمیدن بگیم مال مردمه آوردن بفروشن .بعد کی حاضر میشه قسطی بده اگه قسطیه چرا چک ها ماه ب ماه در وجه نمایندگی سایپا ثبت میشع اصا چرا تاریخ برو تحویل میدن ؟ وجدانن یه شلوغی سراسری باید بشه جلو نمایندگیها بجان خودم به نصف روز نمیکشه همه را تحویل میدن میبینن ساکتیم میگن ولشون کن
207tu5pپانادیماه : فاقد صف فاکتور یعنی خیلی تاخیر داره تا صف انجام بشه تا به نوبت بدن خیلی تاخیر میخوره احتمالا تحویل دیماهی هارو 1405 بده چون الان دارن تحویل شهریور ماه رو میدن
سلیمه : من امروز برای اعتراض به شاهین آمده بودم دیدم دارن شماره درخواست یه عده رو یاداشت میکنن. ولی من متوجه نشدم جریان چیه. اما هیچ تجمع و اعتراضی در کار نبود
محمد نورآباد لرستان : سلام دوستان سوم آبان پلاک شدم تحویل حضوری بودیم دوتا نوشتیم با رفیقم اون امروز تحویل گرفت برا من هنوز پیامک نیومده، پیامک بیمه هم برا دوتامون نیومده بعد تحویل حتما شکایت کنید واسه تاخیر
کوییک اس : تکمیل وجه سی و یکم مرداد اشتباه نمیکنی
ساینا s پیش فروش : سلام برادر، والا من یک شنبه هفته پیش فاکتور شدم و دیروز خودرو از نمایندگی تحویل گرفتم
بیات : من تحویل تیرم و 21مهر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتورم نشدم .
بابک : سلام.من کوییک RS زمان پذیرش اردیبهشت و موعد تحویل هفته چهارم آذر می باشد کسی میداند کی دعوتنامه و تکمیل وجه میشود؟