تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی چگونه است؟

 

تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی چگونه است؟

 
خودروهای برقی در مقایسه با مدل‌های بنزینی، کمتر به تعمیر و نگه‌داری نیاز دارند که آن‌ها را مقرون‌به‌صرفه می‌کند. بااین‌حال، برخی از سرویس‌های دوره‌ای برای خودرو الکتریکی ضروری است.
 
 
ممکن است خودروهای الکتریکی هنوزهم قیمت خریدشان بیشتری از نمونه‌های بنزینی باشد؛ اما با توجه به شارژ خانگی مقرون‌به‌صرفه، به‌طور کلی کم‌خرج‌تر هستند. همچنین، با توجه به هزینه‌های اندک تعمیر و نگه‌داری در درازمدت، خودرو الکتریکی سرمایه‌ی مالک خود را در حد متعارفی حفظ می‌کند. 
 
دلیل چنین تفاوتی بین خودرو احتراق‌داخلی با خودرو الکتریکی این است که مدل‌های برقی بیش از ۲۴ قطعه‌ی مکانیکی را حذف می‌کنند که معمولا به سرویس‌های دوره‌ای نیاز دارند. مالک خودرو برقی به پرداخت هزینه برای تعویض روغن، فیلتر هوا، شمع و انواع تسمه‌ها و سرویس سیستم خنک‌کاری و جعبه‌دنده نیازی ندارند. کارشناسان معتقدند مالکان خودروهای الکتریکی تقریبا یک‌سوم هزینه‌ی کمتری در مقایسه با مالکان خودروهای بنزینی برای سرویس‌های دوره‌ای منظم صرف می‌کنند.
 
 
با‌این‌حال، نگه‌داری و سرویس خودرو برقی رایگان نیست. تمام خودروسازان اصرار می‌کنند مالکان برای حفظ ضمانت‌نامه‌ی خودرو، حتما مجموعه‌ای از بازبینی‌ها و سرویس‌ها را به‌صورت دوره‌ای انجام دهند. در‌صورتی‌که مالکان طبق برنامه‌ی زمانی توصیه‌شده اقدام نکنند، وقتی خودرو برقی به تعمیر نیاز داشته باشد، نمایندگی مجاز خودروساز می‌تواند ارائه‌ی خدمات را تقبل نکند. 
 
به‌غیر از جابه‌جایی لاستیک‌ها، تعویض فیلتر هوای کابین و تیغه‌های برف‌ پاک‌کن و تنظیم میزان آب شیشه‌شوی، بسیاری از کارهای مربوط به تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی بیشتر در حد بازرسی مکانیکی اجزای مختلف باقی می‌ماند. خودروسازان توصیه می‌کنند صرف‌نظر از کارهای ساده مانند بررسی فشار باد لاستیک‌ها، تنظیم میزان آب شیشه‌شوی و شاید تعویض تیغه‌های برف‌ پاک‌کن، سرویس‌های دوره‌ای خودرو برقی را باید متخصص باتجربه در نمایندگی‌های مجاز انجام شود.
 
به‌عنوان مثالی از برخی کارهای موردنیاز، در اینجا نگاهی به برنامه‌ی تعمیر و نگه‌داری خودرو برقی شورولت بولت ۲۰۱۹ می‌اندازیم.
 
فشار باد لاستیک بررسی و درصورت نیاز تنظیم و میزان ساییدگی بیش‌از‌حد آن بررسی شود. میزان مایع شیشه‌شوی شیشه‌ی جلو بررسی و درصورت لزوم پر شود.
 
لاستیک‌ها باید جابه‌جا و سیستم خنک‌کننده برای باتری، بخاری کابین و مبدل، برق فرعی و ماژول‌های شارژر بررسی شود؛ نشت سیال از بخش‌های مختلف و ترمزها بازرسی شود و اجزای سیستم فرمان و تعلیق و شاسی برای عیوب احتمالی بررسی شود؛ عیوب احتمالی سیستم فرمان و میل‌پولوس‌ها و شفت‌ها بررسی شود؛ کیسه‌های هوا بررسی شود؛ اجزای بدنه ازجمله قفل‌های درها روغن‌کاری و پدال گاز ازنظر عیوبی مانند شلی یا سفتی بررسی شود و درصورت لزوم باید قطعه را تعویض کرد؛ کمک‌فنرها ازنظر ترک و سایر عیوب بررسی شود؛ در صورت استفاده از درزگیر لاستیک، حتما تاریخ انقضای آن بررسی شود.
 
 
شایان ذکر است نیسان دو برنامه‌ی زمانی تعمیر و نگه‌داری جداگانه برای خودرو الکتریکی لیف ارائه می‌دهد. برنامه‌ی زمانی اول برای شرایط فعالیت شدیدتر است که سفرهای مکرر کوتاه کمتر از هشت کیلومتر در دمای طبیعی یا ۱۶ کیلومتر در هوای سرد، توقف و رانندگی در آب‌و‌هوای گرم، رانندگی با سرعت کم برای مسافت‌های طولانی، رانندگی در شرایط گردوغبار یا در جاده‌های ناهموار و گل‌ولای و نمکی یا استفاده از باربند سقفی را شامل می‌شود.
 
برنامه‌ی زمانی دوم نیاز به تعمیر و نگه‌داری کمتری دارد؛ اما فقط به رانندگی بزرگراه در شرایط معمولی اختصاص می‌یابد. در بدترین حالت، بیشتر مالکان نیسان لیف به استفاده از خدمات برنامه‌ی زمانی اول نیاز دارند. 
 
 
شبیه موارد یادشده برای شورولت بولت برقی، این برنامه‌ی زمانی را می‌توان با کارهایی مانند جابه‌جایی لاستیک‌ها هر ۶ ماه یک‌بار یا ۱۲ هزار کیلومتر و تعویض فیتر هوای کابین هر ۱۲ ماه یک‌بار یا ۲۴ هزار کیلومتر انجام داد. علاوه‌بر‌این، روغن ترمز باید هر ۲۴ ماه یا ۵۰ هزار کیلومتر و مایع خنک‌کننده بعد از ۱۵ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر تعویض شود.
 
تعمیر و نگه‌داری کمتر به این معنی نیست که خودرو الکتریکی کاملا آسیب‌ناپذیر باشد. مالکان خودرو برقی درنهایت به تعویض لاستیک‌ها و سرویس ترمزها نیاز دارند و ممکن است لازم باشد برخی اجزای سیستم‌های فرمان و تعلیق، شلنگ‌ها، چراغ جلو، چراغ عقب و... را تعویض کنند. مانند هر نوع وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگر، اگر فرمان خودرو هنگام حرکت به یک سمت تمایل داشته باشد یا سایش نامتقارن لاستیک در آن مشاهده شود، تنظیم فرمان ضروری به‌نظر می‌رسد.
 
باید به بازرسی و نگه‌داری بسته‌ی باتری خودرو الکتریکی توجه کرد که یکی از گران‌قیمت‌ترین قطعات آن محسوب می‌شود. باتری‌های خودرو الکتریکی در طول زمان توانایی‌های خود را برای حفظ شارژ کامل از دست می‌دهند؛ هرچند این اتفاق به‌تدریج رخ می‌دهد. البته، باید توجه کنید که این مشکل بیشتر در خودروهای برقی قدیمی دیده می‌شود که باتری‌هایی با شعاع حرکتی ۱۳۰ کیلومتر دارند و در محصولات جدیدتر با ظرفیت پیمایش ۳۲۰ کیلومتر اختصاص ندارد. تنها تعداد انگشت‌شماری از چنین خودروهای الکتریکی تا‌به‌امروز به جایی رسیده‌اند که به‌دلیل کاهش ظرفیت حفظ شارژ، به تعویض باتری نیاز پیدا کرده‌اند.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودرو الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 03/03 . مشهد : چون سیر مراحل بعدی ( صدور فاکتور شاسی و غیره ... ) براساس الویت پرداخت هست ، پیشنهاد هم میکنم تکمیل وجه رو به روزهای آخر مهلت داده شده نگذارید .
امین : شرکت سایپا تعداد 722 عدد شاهین جی ال مشکی داره که به مشتریان 25 و 26 خرداد پیام تغییر رنگ فرستاده .از جمله خود من .من با مسول فروش که صحبت کردم گفت هیچ اجباری نیست این تعداد ماشین آماده هستن .ولی برای رنگ سفید فعلا چند تا قطعه کم داریم .من که از خیر جی گذشتم و به جی ال تبدیل کردم .الانم از خیر رنگ سفید می گذرم و به مشکی تبدیل میکنم .ببینم دیگه سایپا چه خوابی برام دیده .یعنی از هفت خان باید بگذرم تا به ماشینمون برسیم .البته هفت خان نه هفتاد خان
۱۴ اردیبهشت : ما هم هنوز موندیم با اینکه ۱۳ ام واریز کردیم سایت زده ۱۴ ام و هنوز فاکتور نشدیم
T88 : سلام دوستان ثبتنام شهریور t8 کسی شاسی شده؟
X5 تیر : ممنون از نظرت، خود نمایندگی میگفت زودتر پرداخت کنید زودتر کارتون راه میافته گفتم اینو نگی چی بگی فقط به فکر پولند ولاغیر
ناشناس چند دقیقه پیش : حیف که بلد نیستم عکس از وضعیت خودرو که توی سایت سایپا زده اماده تخصیص بفرستم واستون همینجوری فرستادم کد نمایندگی : ------- نام نمایندگی : ----------- شماره پذیرش ------------ تاریخ پذیرش : 1402/07/24 شماره درخواست : ---------- وضعیت : آماده تخصيص توضیحات شماره گذاری : تاریخ ارسال مدارک : تاريخ ارسال به بانك : 0 وضعیت پرونده مشتری : عدم نقص پرونده شماره تاريخ نوع سند بانك مبلغ تخصيص يافته به پذيرش ----- 1402/07/23 حواله ----- 2,900,000,000 ریال ---- 1404/07/12 حواله ---- 1,787,967,630 ریال
T9 : سلام من هم تیر ماه ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده 23تیر
Bac : ای بابا، پس من نقدی اواخر شهریور ثبت نام کردم، هنوز تو مرحله تکمیل وجه هست، حالا حالتها باید منظر باشم
اهورا : من شاهین جی بودم مرحله اول 17 آذر. مرحله دوم و تکمیل وجه سوم اردیبهشت. تبدیل به جی ال 21 آبان
ناشناس : چرا از فاکتور و تحویل مایکه 12 مهر 404 که تکمیل خرید شاهین جی ال کردیم خبری نیست ایا کسی مثل من تکمیل خرید 12 مهر 404 هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : سلام دوستان اطلس sتحویل 3 ماهه تکمیل کنم تحویل میدن 3 ماهه
الناز منتظران الکوییک : چقدر واریزکردید؟
دمپایی پاششی 31شهریور : لعنت ب این دمپایی
کوییک GXR-L : مگه تا کی تیر فرصت داشته
پوریا پانادی : رضا جان واریزی اول چه تاریخی بود؟
الناز منتظران الکوییک : سلام شما چقدر برای تکمیل واریزکردیدوموعدتحویل کدام ماه بودین؟
رضا پانا رینگ تحویل 30 دی : سلام دوستان امروز خدارو شکر فاکتور شد همین الان
کوییک اس : سلام خدمت تمام عزیزان دوستان کوییک اس تا چندم فاکتور شده و طرح مادران هستش یا طرح فرسوده یا طرح عادی
کوئیک اس تحویلی هفته چهارم دی ماه : سلام آقا کسی خبر نداره یا اینکه تماس نگرفته با سایپا ببینیم کی دفوتنامه تکمیل وجه هفته چهارم دی میاد کوئیک اس؟؟
کوئیک : 6 روزه فاکتور شدم پلاک نشده هنوز