خودروسازها پیش از واگذاری تجدید ارزیابی شوند

 

خودروسازها پیش از واگذاری تجدید ارزیابی شوند

 
واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور که با موافقت شورای هماهنگی سران اقتصادی سه قوه با جدیت از سوی مقامات صنعتی پیگیری می‌شود، این روزها با چالش اهلیت خریدار روبه‌رو است.
 
در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که تنها قطعه‌سازان آمادگی خرید این سهام را دارند؛ این در شرایطی است که اختلافات پیدا و پنهانی نیز بین قطعه‌سازان برای تصاحب سهام دولتی خودروسازان شکل گرفته است. در همین راستا از هفته گذشته برخی از قطعه‌سازان در قالب تشکل‌های صنفی یا بخش خصوصی با برگزاری نشست‌های خبری به اظهارنظر در مورد اهلیت خریدار سهام خودروسازان پرداخته‌اند. دیروز نیز انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با برگزاری نشستی به بررسی دیدگاه‌های این انجمن در مورد خصوصی‌سازی دو شرکت تولید‌کننده خودرو پرداخت. در این زمینه مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ابتدای اظهارات خود با تاکید بر اینکه ارزش واقعی ایران خودرو بین ۵ تا ۶ برابر ارزش‌گذاری در بورس است تاکید کرد سهام خودروسازان باید به ارزش واقعی و روز خود واگذار شوند، به همین دلیل پیش از هر چیز باید دارایی شرکت‌های خودروساز تجدید ارزیابی شود.» وی که به‌نظر می‌رسد موافق خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز در شرایط کنونی نیست اظهار کرد که بررسی سابقه خصوصی‌سازی در کشور درخشان نیست و در عمل شرکت‌های خصوصی شده، دچار بحران مالی یا بحران کارگری شدند. بیگلو همچنین قطعه‌سازان را بهترین خریداران سهام خودروسازان خواند و تاکید کرد که سهام خودروسازان باید به ارزش واقعی واگذار شود. دبیر انجمن قطعه‌سازان در بخش دیگری از اظهارات خود میزان مطالبات قطعه‌سازان از دو خودروساز را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: از این مبلغ رقمی بالغ‌بر ۷ هزار میلیارد تومان سررسید شده که این رقم معادل همان رقمی است که قرار شد بانک مرکزی به قطعه‌سازان پرداخت کند تا از این وضعیت خلاص شویم.
 
این عضو انجمن قطعه‌سازان با اشاره به موضوع ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو نیز گفت: اگر قرار است شورای رقابت به قیمت‌گذاری بازگردد باید این بازگشت با فرمول جدید باشد؛ چرا که این شورا از سال ۹۰ با ورود به قیمت‌گذاری خودرو و انتخاب فرمول اشتباه، قیمت‌ها را سرکوب کرد که منجر به زیان انباشته زیادی برای خودروسازان شد. بیگلو همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتی مبنی‌بر ارزان شدن ارز و ارزان نشدن قطعات و خودرو افزود: قطعه‌سازان مجاز به استفاده از ارز دولتی نیستند و ارز مورد نیاز آنها از طریق ارز نیمایی تامین می‌شود که در حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت مواد اولیه نیز افزایش یافته است؛ بنابراین نه‌تنها ارز برای قطعه‌سازان ارزان نشده بلکه گران نیز شده است. بیگلو همچنین با اشاره به نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید ملی اظهار کرد: نمایشگاه ساخت داخل نمایشی از وفاق ملی بود، اما در عین حال از شرکت‌هایی که بیشترین مصرف ارزی را دارند و در این نمایشگاه شرکت نکردند نیز دلخور هستیم زیرا نفاق بین قطعه‌سازان در خصوص سهم بازار و خودکفایی پیش آمده که به نفع هیچ‌کس نیست. در ادامه این نشست فرهاد به‌نیا سخنگوی انجمن نیز به تسهیلات زمین مانده از سوی بانک مرکزی اشاره و تاکید کرد که با توجه به اینکه اعتبار مصوبه پرداخت این تسهیلات در خردادماه به اتمام رسیده، قرار بود مصوبه پرداخت تسهیلات ارزی به قطعه‌سازان تمدید شود که تاکنون خبری در این باره اعلام نشده است؛ حتی آخرین صحبت بانک مرکزی این بوده است که خودروسازان نیاز مالی خود برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را از جای دیگری تامین کنند.
 
 
 

source

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی تحویل اسفند403 : سلام دوستان ،بله به من گفتن 1400نفر جلو شما هستن وتقریبا سه ماه دیگه بهتون میدیم ماشین ،ماهم تصمیم گرفتیم تبدیل کنیم به جی ال ولی اونایی که نوبتشون نزدیکه صبر کنید ،ما 17 آذر پذیرش شدیم
فرهادj7 : سلام ثبت نام23بهمن1403 فاکتور 27خرداد 1404 کارت خودرو آمده هنوز خبری از ماشین نیست
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تکمیل وجه کردن ۲۰ اردیبهشت سلام ثبت شده هنوز فاکتور نشدم
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : باسلام دوستان عزیز از این بابت خیالتونو راحت کنم که تا یکسال 2سال باید منتظر شاهین جی باشیم چون مدیرعامل سایپا امروز خودش گفت روزانه دوتا شاهین جی تولید میشه ،،،هر حرفیم که این کارشناسای سایپا موقع زنگ زدن میگن همشسششش دروغه من که خودم دیگه بیخیال شاهین شدم دیگه میخوام فراموش کنم حالا هر موقع تونستن فاکتوز میکنن😞 هر کی ام که دیدید ماشینشو تحویل گرفته بدونید یه آشنا مدیر داخل سایپا داشته بی شک
حسین : درضمن هیج کس از دوستانی که تشریف آورده بودن، فاکتور نشدن. فقط دو نفر تبدیل به جی ای زدن. بقیه دست از پا درازتر برگشتیم. و در پایان دم کسایی که اومدن گرم. خیلی ها از راه دور اومدن و دستمریزاد بهشون
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ارسلان : نمایندگی رضایی بلوار خلیج فارس انتخاب کردم
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : شما فاکتور شدین چندین بودین؟؟؟
کوییک آر اس : شما فروش فوری بوده ؟؟؟؟؟؟مدل ماشینتون چی بود؟؟؟
آریزو 5 : سلام در پنل کاربری سایت مدیران خودرو تیک تحویل خودرو زده میشه
اطلس جی دی : روند فاکتور خوابید ، باز مردن
اطلس جی : سلام یعنی ممکنه تا شهریور تحویل بدن ماشین رو به خدا من که یه افسرده بدبخت شدم نه پول دارم نه ماشین نه طلا نه هیج انگیزه ای برای ادامه زندگی ...خدا مسئولین سایپا رو به سزای اعمالشون برسونه بگید آمییین
کوییک : واقعااااا چطور دلتون میاد با اعصاب مردم بازی کنید وبیای دروغ بنویسی چطور 28 اردیبهشت فاکتور شدی من 27 اردیبهشتم فاکتور نشده شرکتم هم زنگ زدم میگن تا 25 اردیبهشت فاکتور شده
اطلس سواران : لعنت بر سایپا چقدر باید صبر کنیم تاخیر 1 یا 2 ماه کجای دنیا دیدید 8 ماه تاخیر در تحویل ماشین این تاخیر نیست یه جور دزدی و فریب مردم
یاغی : دوستان عزیزم،دیدن این پیج برای امشب کافیه،با اجازتون میرم بخوابم،شب بخیر
کوییک آ ر اس : بله منم دقیقا وضع شما رو دارم 30 روزه ثبتنام کردم 27 اردیبهشت پول ریختم و28 برام ثبت شده وتا امروز که زنگ زدم یکیش گفت تا 15 اردیبهشت فاکتور شده وتا روز چهارشنبه هفته پیش بهم گفتن تا 25 فاکتور شده