چرا فولکس واگن جعبه دنده دستی جدید تولید می‌کند؟

 

چرا فولکس واگن جعبه دنده دستی جدید تولید می‌کند؟

 
فولکس واگن به‌تازگی از یک جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی با نام MQ281 رونمایی کرده است. چرا با وجود محبوبیت جعبه‌دنده‌های خودکار، فولکس واگن همچنان خودروهای دنده دستی را هم تولید می‌کند؟
 
جعبه‌دنده‌های خودکار و دوکلاچ مزایای فوق‌العاده‌ای دارند اما همچنان در بازار خودرو برای جعبه‌دنده‌های دستی نیز تقاضا وجود دارد. فولکس واگن به‌تازگی از یک جعبه‌دنده‌ی دستی با نام MQ281 رونمایی کرده است. این جعبه‌دنده‌ی دستی جایگزین MQ250 خواهد شد و در برخی مدل‌های نیز به‌جای جعبه‌دنده‌ی MQ350 روی خودروهای نصب می‌شود. 
 
جعبه‌دنده‌های دستی برای تیپ پایه خودروها گزینه‌هایی مناسب هستند چون قیمت پایینی دارند و نیروی کمی را هم از پیشرانه طلب می‌کنند. این جعبه‌دنده‌ها به دلیل نداشتن کلاچ‌های هیدرولیکی و بسیاری از قطعات جعبه‌دنده‌های خودکار دارای وزن کم‌تری بوده و انرژی کم‌تری هم مصرف می‌کنند. 
 
نام کامل جعبه‌دنده‌ی جدید فولکس واگن MQ281-6F است. عدد ۶ در کد این جعبه‌دنده نشان‌دهنده‌ی شش دنده بودن و حرف F نشان‌دهنده‌ی محرک جلو بودن آن است. این جعبه‌دنده مخصوص پیشرانه‌های کم حجم و توربوشارژر جدید طراحی شده است. به دلیل کاهش حجم پیشرانه‌ها خودروسازان به سمت توربوشارژرها روی آورده‌اند. اصلی‌ترین مزیت توربوشارژر افزایش گشتاور پیشرانه در دور پایین است و این جعبه‌دنده نیز برای استفاده در کنار این پیشرانه‌ها طراحی شده است.
 
فولکس واگن از جعبه‌دنده‌ی MQ281 در خودروهای کوچک خود مانند پولو و تیگوان استفاده خواهد کرد. این جعبه‌دنده در برخی مدل‌های آئودی، اشکودا و سئات نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این نشان می‌دهد که جعبه‌دنده‌ی MQ281 توانایی نصب در خودروهایی با ابعاد و وزن مختلف را دارد. حداکثر گشتاور ورودی مجاز این جعبه‌دنده ۳۳۸ نیوتون‌متر است که البته این عدد بسته به نوع پیشرانه و وزن خودرو می‌تواند در مدل‌های مختلف تغییر کند. این جعبه‌دنده نسبت‌های متنوعی تا ۷.۸۹ را دارد و شروع حرکت و سرعت‌گیری را آسان‌تر می‌کند.
 
 
طراحی جعبه‌دنده برای خودروهای دیفرانسیل جلو امری دشوار است چون برخلاف جعبه‌دنده‌ی خودروهای محرک عقب که خطی نصب می‌شوند، در خودروهای دیفرانسیل جلو جعبه‌دنده باید درست در انتهای پیشرانه و درون محفظه‌ی موتور به‌صورت عرضی نصب شود. جعبه‌دنده‌یMQ281 دارای ابعاد کوچکی است و طراحی جمع و جوری دارد. از دیگر قابلیت‌های این جعبه‌دنده‌ی جدید می‌توان به توانایی اتصال به موتور الکتریکی اشاره کرد که می‌تواند خودرو را تبدیل به یک خودروی هیبریدی کند. از نظر فنی، جعبه‌دنده‌ی جدید خیلی تفاوتی با قبل ندارد. دو شفت در بالای جعبه‌دنده نصب شده‌اند. شفت ورودی در قسمت بالا است و به پیشرانه متصل می‌شود و شفت خروجی نیز در قسمت پایین بوده و نیرو را به چرخ‌ها می‌فرستد. 
 
 
برای کاهش دادن ابعاد جعبه‌دنده، روی شفت خروجی نیز دنده‌هایی قرار داده شده است. به منظور درگیر شدن ساده‌تر دنده‌های یک و دو فولکس واگن از یک مکانیزم هماهنگ‌کننده‌ی چند مخروطی شکل از جنس فولاد و کربن استفاده کرده ولی برای دنده‌های بالاتر از مکانیزم تک مخروطی استفاده شده است. سیستم روغنکاری این جعبه‌دنده نیز جدید است به طوری که روغن به سمت شفت‌ها و دنده‌ی ششم پمپ می‌شود. دنده‌ی ششم در انتهای جعبه‌دنده قرار دارد و ممکن است در هنگام دور زدن پیچ‌ها روغن کافی به آن نرسد اما در این جعبه‌دنده این مشکل حل شده است.  
 
به‌گفته‌ی فولکس واگن جعبه‌دنده‌ی MQ281 می‌تواند در خودروهای مختلف، آلایندگی را تا ۵ گرم CO2 در هر کیلومتر کاهش دهد. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم جعبه‌دنده‌ی جدید MQ281 با پیشرانه‌های هیبریدی نیز سازگاری دارد. موتور الکتریکی می‌تواند مقداری گشتاور اضافی را در اختیار راننده قرار دهد و هم در هنگام ترمزگیری نیروی ترمز را بازیابی کرده و باتری را شارژ کند. 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فولکس واگن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال ۲۱ خرداد : الان ۲۰ روزی میشه که فاکتور شدم ولی هنوز پلاک نشده دوستانی که خرداد فاکتور شدن پلاک شدن یا نه؟؟؟
تارا v4 تحویل 30 ابان : معمولاً 90 روز قبل از موعد تحویل
شاهین یا کوییک : منم همینطور ،کسی پرداخت ودیعه دوم تو آبان براش اومده ببینیم چقدر بیشتر از اون 291باید پرداخت بشه؟
تارا دستی : نارا دستی نقره ای تیتانیوم ۳ آبان هنور فاکتور نشده
نازنین : اقا سعید لطفا جواب بدید دعوتنامه اصلی شما برای مرداد هست یاخیر
شاهین جی : سلام منم برج 10پارسال 291واریزکردم تحویلم اذربوده الان پیام اومده برای کوییک اونم معلوم نیس کی بدن چیکار کنم بنظرتون تکمیل وجه کنم برای کوییک
نازنین : دعوتنامه اصلیتون برای چه ماهی بود؟ تبدیل بودید یا جی؟ اصلی برای خرداد بود یا تیر و مرداد؟؟
سالار : ن خبری نیس منم الان 2هفته فاکتورشدم پلاک نمیشه
X5تیر : Aliاقا شما تحویل کی بودید که شاسی شدید؟
بابک : سلام دوستان، ببخشید دعوتنامه تکمیل وجه پیش فروش چند روز قبل موعد تحویل میاد، من دنا پلاس ثبت نام کردم در کانال نظرات دنا هیچکس جوابمو نداد کسی اطلاع داره لطفا بگه، ممنون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تک : جواب رادوین :شما حتما دوگانه هستی وگرنه اگ تک باشی محال هست ک نیامده باشه دوگانه ها یک ال2ماه تاخیر میاد
اطلس 24مهر : سلام.من خرداد ماشینم رو گرفتم هنوز سودتاخیر ندادن.قضیه سودتاخیرشده قضیه مهریه،تاحالا کی داده کی گرفته💔💔💔
دی ماه اپشنال : در حال حمل شده امروز بیمه و پلاک شد اذربایجان ب کجا رسیدی شما
207 دیماه : نه مشکلی نداره ، خیالت راحت باشه
رضایی : سلام عزیز چقدر تکمیل وجه کردی؟؟
سورن دوگانه : من سورن دوگانه تحویل 30آذر بودم 7ام فاکتور شد. امروز پلاک شدم
ساینا اس فرسوده تحویل مرداد : سلام دوستان لطفا لطفا کسی خبر داره فرسوده تا چه تاریخی فاکتور شده؟؟
ساینا پیش فروش 12 اسفند : فوق العاده کدوم ماهی هستین
کوییکgxrl : سلام من دیروز فاکتور شدم کوییکgxrlثبت نام20 اسفند،تحویل 90روزه که متأسفانه تاحالا طول کشید الان در کمال ناباوری پلاک شدم..من چند روز پیش به سامانه136شکایت کردم و فایل قرارداد را فرستادم دو روز بعدش فاکتور شدم همگی شکایت کنید..به امید تحویل هر چه زودتر خودرو هاتون
نفرین : طرح تبدیل به سمند سورن پلاس توربو دوکانه سوز موتور واشر فعال شد