نگاهی به تکامل جعبه دنده خودکار ZF

 

نگاهی به تکامل جعبه دنده خودکار ZF

 
جعبه‌دنده‌های خودکار از مدل‌های سه‌دنده‌ی ابتدایی به نمونه‌های بسیار پیچیده و پیشرفته‌ی ۹ سرعته رسیده‌اند و یکی از تأثیرگذارترین بخش‌های خودروها برای کاهش مصرف سوخت و افزایش عملکرد هستند. 
 
از زمانی‌که قوانین مربوط به مصرف سوخت و آلایندگی به‌سرعت گسترش پیدا کرده‌اند، ساخت جعبه‌دنده‌های خودکار نیز سرعت بیشتری به خود گرفته است. خودروسازان برای اینکه خودروهایی کم‌مصرف‌تر بسازند، به جعبه‌دنده‌هایی با بازده بیشتر نیاز دارند. اولین راه برای افزایش کارایی و بازده جعبه‌دنده افزایش تعداد دنده‌های آن است.
 
جعبه‌دنده‌های خودکار در دهه‌ی ۱۹۸۰ اکثرا چهارسرعته بودند و در دهه‌ی ۱۹۹۰ نیز، جعبه‌دنده‌های پنج‌سرعته به بازار آمدند. اصلی‌ترین قسمت تشکیل‌دهنده‌ی جعبه‌دنده‌های خودکار دنده‌های سیاره‌ای هستند که از یک دنده‌ی خورشیدی و سه یا چند دنده‌ی سیاره‌ای در اطراف آن تشکیل می‌شوند. در سال ۲۰۰۲، شرکت آلمانی ZF توانست دنده‌های سیاره‌ای جدیدی معرفی کند. این طراحی جدید امکان قراردادن دنده‌های بیشتر را در فضایی مشابه یا حتی کوچک‌تر از قبل فراهم می‌کرد. 
 
جعبه‌دنده‌ی جدید ZF که 6HP نام داشت، جایگزین جعبه‌دنده قدیمی‌تر 5HP شد. این جعبه‌دنده جدید اولین‌بار در نسل چهارم بی‌ام‌و سری ۷ به بازار عرضه شد و در آن سال‌ها توانست تحول بزرگی در دنیای خودروهای دنده‌خودکار ایجاد کند. جعبه‌دنده‌ی 6HP اولین‌بار کلاچ قفل‌کننده را در مبدل گشتاور خود داشت. این کلاچ قفل‌کننده می‌توانست در تمامی دنده‌های جلو فعال شود و برای کاهش مصرف سوخت، ارتباط پیشرانه از مبدل گشتاور را نیز جدا کند. همچنین، قطعات داخلی جعبه‌دنده‌ی 6HP نیز در مقایسه با 5HP کم‌تر بودند؛ به‌طوری‌که مدل قدیمی ۶۶۰ قطعه داشت؛ ولی این عدد در مدل جدید به ۴۷۰ قطعه کاهش پیدا کرده بود.
 
6HP در مقایسه با 5HP طول کمتری داشت که به‌لطف طراحی جمع‌و‌جور چرخ‌دنده‌ها به‌دست آمده بود. مزایای 6HP به همین‌جا ختم نمی‌شد؛ بلکه ۱۳ درصد وزن سبک‌تری داشت و مصرف سوخت خودرو را نیز در مقایسه با قبل ۷ درصد کاهش می‌داد. این جعبه‌دنده کامپیوتری یکپارچه به‌نام «مکاترونیک» داشت. در این سیستم جدید، پیشرانه و جعبه‌دنده به‌صورت دو مجموعه‌ی جدا از هم کار نمی‌کردند؛ بلکه عملکرد آن‌ها کاملا با یکدیگر هماهنگ بود. چنین ایده‌ای در کاهش مصرف سوخت خودرو تأثیر بسزایی می‌گذاشت. پس‌از‌آن، شرکت ZF جعبه‌دنده‌ی 8HP را معرفی کرد که دو دنده‌ بیشتر داشت و بهینه‌سازی‌های گسترده‌تری هم تجربه کرده بود.
 
 
قدم بزرگ دیگر ZF در سال ۲۰۱۳ با معرفی جعبه‌دنده‌ی 9HP برداشته شد که از سیستم استارت/استاپ نیز پشتیبانی می‌کرد. در این جعبه‌دنده، ZF از کلاچ‌های جدیدی استفاده کرده بود که به فضای کمتری در مقایسه با قبل نیاز داشت. طراحی خاص دنده‌ها نیز به کوتاه‌ترشدن طول جعبه‌دنده و کاهش وزن آن کمک کرده بود. شرکت سازنده سرعت تعویض دنده در این جعبه‌دنده را فراتر از تصور معرفی می‌کرد و کلاچ مبدل گشتاور نیز می‌توانست در سرعت‌های کم نیز درگیر و قفل شود. این جعبه‌دنده جدید حالتی داشت که از تعویض دنده در پیچ‌ها جلوگیری می‌کرد.
 
جعبه‌دنده‌های جدید قابلیت سازگاری با سیستم‌های هیبرید را هم دارند. برای مثال، در این جعبه‌دنده‌ها پمپ روغن برقی تعبیه شده است تا درصورت خاموش‌بودن پیشرانه‌ی بنزینی، جعبه‌دنده همچنان بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.
 
جعبه‌دنده‌های خودکار مبتنی‌بر مبدل‌های گشتاور همچنان به راه تکامل خود ادامه می‌دهند و در آینده، جعبه‌دنده‌هایی با بازده و عملکرد بهتر را نیز خواهیم داشت. در جدیدترین جعبه‌دنده‌های خودکار هیبریدی، موتور برقی به‌جای مبدل گشتاور نصب می‌شود. این موتور الکتریکی ضمن انجام‌دادن کار مبدل گشتاور، بخشی از نیروی موردنیاز خودرو را نیز فراهم می‌کند. جعبه‌دنده‌ی هشت‌سرعته‌ی ZF که تصویر آن را در بالا می‌بینید، یکی از همین نمونه‌هاست که موتور الکتریکی آن ۱۶۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. این اولین‌بار است که موتور برقی درون جعبه‌دنده‌ی خودکار کار گذاشته می‌شود که ایده‌ای بسیار هوشمندانه و کاربردی است.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , جعبه دنده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عادل j7 : سی میلیون تومان کسر شده یعنی مبلغ 12/468/972/000 بابت تکمیل وجه باید واریز شود
شاهین پلاس : سلام واقعا برای 4ماه تاخیر 9 میلیون چطوری محاسبه شده مغزم سوت کشید از این مبلغ داداش
حمید : ممنونم از راهنمایی عاقلانه ی شمادوست عزیز
شاهین G : سایپا تو تولید شاهین مونده رفته برا ما پارس نوا تولید میکنه
ارش : اگر مراجع محترم قضایی ورود کنن تمام شرکتها موظف به انجام تعهدات سر موعد میشوند متاسفانه هیچ مرجعی نمیخواد دخالت کنه شرکتهای دیگه در انجام تعهدات خیلی بهتر از کرمان موتور عمل میکنند مثلا پیکاپ فوتون ایران خودرو شرایطی ۹۰ روز کاری رو زیر سی روز تحویل دادن اما تی ۹ نود روز کاری گذشته هنوز شاسی نشده خدا آخر عاقبت مارو با کرمان موتور بخیر کنه…
ALI : سایپا معمولا اوایل هفته فاکتور نمیکنه ایشالا آخر هفته فاکتور میشید
ارش : سلام عرض ادب من تیرماه ثبت نام کردم وضعیت خودرو هنوز نامشخص است فقط تکمیل وجه سبز هست الباقی همه موارد قرمز هست ۱۵ آبان ۹۰ روز کاری به پایان میرسه اما هنوز ماشین من شاسی نشده کرمان موتور واقعا در بد قولی بی همتاست اگر تا ۱۵ هم آبان تحویل بدن من میام همینجا از شرکت کرمان موتور عذر میخوام
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
نسترن : سلام خسته نباشید دوستان چجوری گزینه تحویل حضوری را فعال کنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فعال : فوری . طرح تبدیل فعال شد
دنا آپشنال : سلام دوستان دنا آپشنال تحویلی 30 دی رنگ خاکستری کسی فاکتور شده؟؟ تا تکمیل وجه چه تاریخی رنگ خاکستری فاکتور شده؟؟؟
نیسان ناردوگری : دوستان اکستند ها دارن پلاک میشن سایپا گفت تا بیست پنجم همه پلاک شدن باز زنگ بزنید سایپا هی پیگیر بشین تا بلای آبی ها سرمون نیاذ
حسین تحویل ابان : منم تحویل 30 ابان هستم ولی تبدیل رینگ برای من نیوده😳😳
اسدالهی : داش ایشالا امروز اوکی بشه تحویل بگیری
اسدالهی : بچه ها میگن 4و5 روز طول می کشه ایشالا زودتر می گیری
مصطفی : سلام من سوم البته بعد ظهر پلاک پلاک شدم تحویل حضوری زدم ولی خبری نیست
مصطفی : جناب آقای اسداللهی مبارکتون باشه
207 : سلام ، بعد از اینکه پرداخت دوم رو واریز کردید ممکنه 3,4 روز بنویسه فاقد صف است تا آپدیت شده ، در کل فاقد صف یعنی به زودی فاکتور میشی ، ولی دی ماهی ها فک نکن دارن فاکتور میشن برای همه بعد از واریز میزنن بعد از 3,4 روز درست میشه و میگه کدوم ماه داره فاکتور میشه.
محسن : آی بمیرید با این پلاک کردن و تحویل نیسان تون 🤣