آسیب عظیم به اقتصاد کشور؛ هزینه 5 میلیاردی هر تصادف رانندگی فوتی در ایران

 

آسیب عظیم به اقتصاد کشور؛ هزینه 5 میلیاردی هر تصادف رانندگی فوتی در ایران

 
آمار تکان دهنده است و به اندازه کافی گویا، مرگ سالانه یک میلیون و 350 هزار نفر در حوادث رانندگی جهان و البته ایران در آماری که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده در رتبه 38 است و متاسفانه تلاشی از سوی صنعت خودروسازی کشور برای کاهش این آمار وحشتناک دیده نمی شود. همچنین وضعیت راه ها و فرهنگ رانندگی نیز مناسب نیست اما تغییر محسوسی در این دو بخش نیز صورت نمی گیرد.
 
سردار سید کمال هادیان‌فر در نشست خبری با بیان اینکه براساس آمار چهار ماهه نخست سال جاری احصاء شده از پزشکی قانونی، 53 درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی مربوط به صحنه تصادف رانندگی است، اظهار کرد: «6 درصد جان‌باختگانِ مدت مذکور، حین انتقال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود و کاهش داشته است.»
 
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه 40 درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی در چهار ماه نخست سال در مراکز درمانی جان باختند، گفت: «در ایام تابستان تا شهریور ماه 0.7 درصد افزایش جان‌باختگان سوانح رانندگی را شاهد بودیم اما تا 17 شهریور آمارها کاهشی بود؛ البته این آمارها قطعی نیست چون آمار پزشکی قانونی در آن گنجانده نشده است. تقریباً پنج درصد نسبت به سه ماه نخست سال افزایش سفر داشتیم.»
 
 
بر اساس آمارها، بیش‌تر حوادث رانندگی در اثر بی‌دقتی و سهل‌انگاری راننده رخ می‌دهد که خسارات جانی و جبران ناپذیری را به دنبال دارد. این مقام انتظامی تصریح کرد: «در حوزه واژگونی تقریبا 25.7 درصد واژگونی داشتیم که در روزها و شرایط خاص تا 49 درصد افزایش روی داد.»
 
هادیان‌فر با بیان اینکه رانندگان و سرنشینان خودرو حدود 59 درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی را در چهار ماه نخست سال جاری تشکیل دادند، خاطرنشان کرد: «در مدت مذکور 59 درصد سواری‌ها، 27 درصد موتورسیکلتها، 7.3 درصد وانتها و مسافربرهای عمومی 0.09 درصد در تصادفات نقش داشتند.»
 
رئیس پلیس راهور ادامه داد: «تقریباً 68 درصد جان‌باختگان در تصادفات شهری در محورهای بزرگراهی بوده، بحث حریم 30 کیلومتری شهرها هنوز باعث نگرانی است و تصادفات در این حریم از 62 درصد به 68 درصد افزایش پیدا کرده است.»
 
این مقام انتظامی با بیان اینکه، تصادفات هزینه زیادی بر کشور تحمیل می‌کند، متذکر شد: «هر تصادف رانندگی فوتی معادل 5.1 میلیارد تومان خسارات به کشور وارد می‌کند، در چند ماه اخیر، روزانه 45 تا 65 نفر در کشور بر اثر تصادف رانندگی جان ‌باختند یعنی در هر ساعت حدود 1.9 نفر در تصادفات فوت کردند.»
 
اکثر این تصادف ها ناشی از انحراف به چپ و انحراف به راست می‌باشد. متأسفانه این امر بسیار شایع شده، به گونه‌ای که درصد کمی از رانندگان را می‌بینیم که در زمانی گردش و پیچیدن راهنما بزنند و بسیاری از رانندگان در این مورد نیاز به راهنمایی دارند. هادیان‌فر با اشاره به مرگ 17 هزار و 183 نفر بر اثر تصادفات در سال گذشته، گفت: «اگر این تعداد تصادف رانندگی فوتی را در عدد 5.1 میلیارد تومان ضرب شود، مشخص می‌شود چه هزینه هنگفتی بر کشور تحمیل شده است، بارها گفتیم که از کم لطفی صداوسیما گله‌مندیم، صداوسیما در حوزه پیشگیری می‌تواند بسیار کمک کند، خواهشمندیم جدی وارد این عرصه شوند، به مردم و دستگاه‌ها کمک کنند.»
 
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه 17 هزار کشته و 365 هزار مجروح زیبنده کشور نیست، گفت: «خبرنگاران اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهد اما بخش بازرگانی صداوسیما می‌تواند کمک کند البته گله ما این است که در سایر برنامه‌ها جدا از برنامه‌های خبری کاری انجام نمی‌شود.»
 
وی ادامه داد: «سازمانها چه زمانی می‌خواهند حرکت کنند، چرا به وظیفه خود عمل نمی‌کنند، چه زمانی می‌خواهیم نقاط حادثه‌خیز را اصلاح کنیم، تا چه زمانی باید تک صدایی صحبت کنیم؟ هدف‌گذاری دو هزار کاهش کشته در سوانح رانندگی اتفاق نیفتاد و فقط 6 ماه دوم را فرصت داریم یعنی باید تلاش کنیم.»
 
این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: «تصادفات به اقتصاد کشور خسارات زیادی (7 درصد تولید ناخالص ملی کشور) تحمیل می‌کند، حدود 113 هزار تصادف رانندگی خسارتی در کشور در طرح تابستانی روی داد که 116 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.»
 
 
بر این اساس وضعیت حوادث جاده‌ای کشور باعث شده است بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ما را بحرانی اعلام کند.ایران با داشتن 18 هزار فوتی در حوادث جاده ای در سال به لحاظ آماری یکی از بالاترین تلفات جاده‌ای در جهان را داراست که از مهم ترین دلایل آن می‌توان به عوامل انسانی از جمله سرعت زیاد، بی‌احتیاطی رانندگان و بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی (فرهنگ رانندگی) و عوامل فنی و محیطی از جمله خودروهای فرسوده،پایین بودن سطح ایمنی خودروها،کاستی ها در کنترل کیفی خودروهای موجود و کیفیت پایین و غیر استاندارد بودن جاده‌ها اشاره کرد.
 
هادیان‌فر با بیان اینکه روزانه 215 هزار اعمال قانون و قبض جریمه به طور متوسط توسط پلیس راهور صورت می‌گیرد، اظهار کرد: هیچ تحمیلی نمی‌کنیم که باید در روز عدد خاصی جریمه صورت گیرد و صرفاً جریمه بر اساس عدالت صورت می‌گیرد.
 
 
در حوادث جاده‌ای سه عامل انسان، جاده و خودرو نقش اصلی را بر عهده دارند. غیراستاندارد بودن اغلب خودرو های تولید داخل موضوعی است که مسئولان نیز از آن انتقاد می‌کنند.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صادف رانندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
15اردیبهشت : بله ۱۵ اردیبهشت تکمیل وجه کردم
سروش ۱۴ اردیبهشت : برادر شما ۱۵ اردیبهشت تکمیل وجه کردی؟ اخه ما ۱۴ اردیبهشت هستیم تغییر رنگ هم زدم ولی چند روزه فاکتور نشدم😕
دی j7 : از کجا اینقدر میدونی
سهند لعنتی سایپا : معلوم نیست کی تحویل بدن منتظر یه جرقه هستن بزارن برن من تو نوعی دست درحنا بمانیم
سهند لعنتی سایپا : نمیخوان بدن منتظرن یه اتفاقی پیش بیاد پول مردم بخورن برن والسلام
شاهین اردبیل : سلام دوستان بعداز ماه ها امروز ۲ تریلی از سایپا به اردبیل ماشین اومد همه کوییک دوتاش شاهین بود
جی ال : هر چی فحش ونفرین دارید به علی مدبر بدید که با دروغ واطلاعات غلطش باعث شد خیلی ازدوستان تبدیل کنن وخیلی ها از چاله دراومدن توچاه افتادن فکرکنم ایشون ازعوامل سایپا باشه حالا اومده تواین سایت خرابکاری کنه تو سایت دیگه حدود ده مرتبه تاریخهای مختلف به دروغ میگفت فاکتور وبلاک شدم بعد ازچند روز یادش میرفت ومیگفت هنوز فاکتور نشدم ...علی مدبر خدا ازت نگذره این مردم ازسایپا رخم خوردن تو دیگه نمک نباش
محمد : سلام. من ۲۳ اسفند تکمیل وجه cvt بودم و ۱۷ آذر فاکتور شد، ۲۶ آذر رسید به دستم خداروشکر. دوستان تا چه تاریخی سود تاخیر رو پرداخت کردن و ماهی چقدر حساب میکنن؟
سهند s : شماره پذیرش کسی که تازه فاکتور شده رو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن : ایموبلایزر مشکل داره و سویچ رو تشخیص نمیده . ببین سویچ از دستت نیافتاده
31شهریور : خب شماره پزیرشتو بزار بی زحمت
مهران : سلام دوستان کسانی که تبدیل به منبع بزرگ زدن تا 26 دی فاکتور شده
سعید : سلام قبلا سایپا اینجور نبود الان انگار خیلی تاخیر داره من سری اول بودم برج ده 402 تکمبل وجه کردم 23 اسفند402 فاکتور شد با مدل 403 چندروز بعد رفتم از تهران تحویل گرفتم حتما کمبود یه قطعه داره یا میخاد باج بگیره از دولت دوباره افزایش قیمت بده
کوییک تحویل مرداد : من 22 مرداد فاکتور شدم..پلاک نه .
کوییک تحویل مرداد : تا 22 مرداد
علی : شمار پذیرش کامل بزار بعد بنویس 30روزه هست یا90روزه
شهروزیان : 31شهریور پاششی امروز فاکتور شد تعجب
جعفر : ثبت نام 31 شهریور پراید وانت معمولی پلاک شد
بنده خدا خطاب ب اشکی : لعنت خدا و پیامبرش بر اشکی و امثال اشکی که مردم هرچه بدبختی میکشن از زیر سر همین اکی هاست.