کمبود نقدینگی دلیل اصلی کاهش تولید/لزوم پرداخت کمک زیان به خودروسازان

 

کمبود نقدینگی دلیل اصلی کاهش تولید/لزوم پرداخت کمک زیان به خودروسازان

 
تولید خودرو نسبت به سال گذشته در مدت مشابه 22 درصد کاهش یافته است، فعالان صنعت خودرو علت این کاهش را کمبود نقدینگی می دانند.
 
بر اساس آمار عنوان شده تولید خودرو 22 درصد نسبت به سال گذشته و در زمان مشابه کاهش یافته است. خودروسازان و فعلان صنعت خودرو نیز بر این موضوع تاکید دارند که  تنها دلیل این کاهش تولید به کمبود نقدینگی بازمی‌گردد و تا زمانی که کمبود نقدینگی در شرایط تحریم و مشکلات ایجاد شده حل نشود این کاهش تولید نیز ادامه خواهد داشت.
 
انجمن خودروسازان مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس جمهور انجام داد و گفته شد که هم در زمان قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت و هم با توجه به تکلیف وزیر صمت در ستاد تنظیم بازار برای فروش خودرو با قیمت‌ها قبلی زیان‌های سنگینی به دو خودروساز کشور وارد شد. در ادامه دستورات قیمتی که توسط وزارت صمت به شرکت‌های خودروساز تلکیف شد به ضعیف شدن توان مالی خودروسازان انجامید.»
 
او اضافه می کند: « در حال حاضر بین ۱۴۰ الی ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه‌ها داریم که این خودروهای ناقص به دلیل کمبود قطعه است و قطعه‌سازان نیز از خودروسازان طلب دارند. در مقابل نیز خودروسازان دچار مشکلات مالی است و به همین دلیل امکان رسیدن قطعات به خودروسازان وجود ندارد.»
 
نعمت بخش اضافه می کند:« دو قانون در این زمینه وجود دارد که طبق ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه تبصره ۱ و اصل ۴۴ بند ۹۰ اگر دولت به هر دلیلی قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کرد باید کمک زیان به آن تولیدکننده بدهد.»
 
دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره جزئیات پرداخت وام به خودروسازان عنوان کرد:« طی نامه‌نگاری که با معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت صحبت بر این شد که کمک زیان به تولیدکنندگان داده شود اما چنین اتفاقی تاکنون نیفتاد.»
 
او ادامه داد:« در ستاد اقتصاد سران صحبت‌هایی مطرح شد تا وام به خودروسازان داده شود و سال گذشته قرار شد ۱۱ هزار میلیارد تومان به خودروسازان داده شود. اواخر اسفند سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان به خودروسازان داده شد که این مبلغ سریعا به دست قطعه‌سازان رسید. اما ۷ هزار میلیارد تومان مابقی داده نشد و اختلافاتی سر بهره بانکی وجود داشت.»
 
نعمت بخش درباره فروش اموال مازاد خودروسازان نیز عنوان می کند: «یکی از راه‌های دیگر تامین نقدینگی خودروسازان فروش امول مازاد و غیر مولد خودروسازان است. اما فروش این اموال به صورت سریع قابل انجام نیست و باید با قیمت مناسب فروش صورت پذیرد.»
 
او اضافه می کند: « یکی از دلایل اصلی کاهش تولید خودرو تامین نقدینگی است و باید این مشکل برطرف شود. زمانی که وام در اختیار خودروسازان قرار گرفت رشد تولید داشتیم و توانستیم قطعات لازم را تامین کنید. دلیل خرید برخی از این اموال مازاد توسط خودروسازان قابل دفاع است اما در این میان از برخی موارد نیز نمی‌توان دفاع کرد و مسئله را باید از مدیران اصلی جویا شد.»
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , نقدینگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 03/03 . مشهد : چون سیر مراحل بعدی ( صدور فاکتور شاسی و غیره ... ) براساس الویت پرداخت هست ، پیشنهاد هم میکنم تکمیل وجه رو به روزهای آخر مهلت داده شده نگذارید .
امین : شرکت سایپا تعداد 722 عدد شاهین جی ال مشکی داره که به مشتریان 25 و 26 خرداد پیام تغییر رنگ فرستاده .از جمله خود من .من با مسول فروش که صحبت کردم گفت هیچ اجباری نیست این تعداد ماشین آماده هستن .ولی برای رنگ سفید فعلا چند تا قطعه کم داریم .من که از خیر جی گذشتم و به جی ال تبدیل کردم .الانم از خیر رنگ سفید می گذرم و به مشکی تبدیل میکنم .ببینم دیگه سایپا چه خوابی برام دیده .یعنی از هفت خان باید بگذرم تا به ماشینمون برسیم .البته هفت خان نه هفتاد خان
۱۴ اردیبهشت : ما هم هنوز موندیم با اینکه ۱۳ ام واریز کردیم سایت زده ۱۴ ام و هنوز فاکتور نشدیم
T88 : سلام دوستان ثبتنام شهریور t8 کسی شاسی شده؟
X5 تیر : ممنون از نظرت، خود نمایندگی میگفت زودتر پرداخت کنید زودتر کارتون راه میافته گفتم اینو نگی چی بگی فقط به فکر پولند ولاغیر
ناشناس چند دقیقه پیش : حیف که بلد نیستم عکس از وضعیت خودرو که توی سایت سایپا زده اماده تخصیص بفرستم واستون همینجوری فرستادم کد نمایندگی : ------- نام نمایندگی : ----------- شماره پذیرش ------------ تاریخ پذیرش : 1402/07/24 شماره درخواست : ---------- وضعیت : آماده تخصيص توضیحات شماره گذاری : تاریخ ارسال مدارک : تاريخ ارسال به بانك : 0 وضعیت پرونده مشتری : عدم نقص پرونده شماره تاريخ نوع سند بانك مبلغ تخصيص يافته به پذيرش ----- 1402/07/23 حواله ----- 2,900,000,000 ریال ---- 1404/07/12 حواله ---- 1,787,967,630 ریال
T9 : سلام من هم تیر ماه ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده 23تیر
Bac : ای بابا، پس من نقدی اواخر شهریور ثبت نام کردم، هنوز تو مرحله تکمیل وجه هست، حالا حالتها باید منظر باشم
اهورا : من شاهین جی بودم مرحله اول 17 آذر. مرحله دوم و تکمیل وجه سوم اردیبهشت. تبدیل به جی ال 21 آبان
ناشناس : چرا از فاکتور و تحویل مایکه 12 مهر 404 که تکمیل خرید شاهین جی ال کردیم خبری نیست ایا کسی مثل من تکمیل خرید 12 مهر 404 هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : سلام دوستان اطلس sتحویل 3 ماهه تکمیل کنم تحویل میدن 3 ماهه
الناز منتظران الکوییک : چقدر واریزکردید؟
دمپایی پاششی 31شهریور : لعنت ب این دمپایی
کوییک GXR-L : مگه تا کی تیر فرصت داشته
پوریا پانادی : رضا جان واریزی اول چه تاریخی بود؟
الناز منتظران الکوییک : سلام شما چقدر برای تکمیل واریزکردیدوموعدتحویل کدام ماه بودین؟
رضا پانا رینگ تحویل 30 دی : سلام دوستان امروز خدارو شکر فاکتور شد همین الان
کوییک اس : سلام خدمت تمام عزیزان دوستان کوییک اس تا چندم فاکتور شده و طرح مادران هستش یا طرح فرسوده یا طرح عادی
کوئیک اس تحویلی هفته چهارم دی ماه : سلام آقا کسی خبر نداره یا اینکه تماس نگرفته با سایپا ببینیم کی دفوتنامه تکمیل وجه هفته چهارم دی میاد کوئیک اس؟؟
کوئیک : 6 روزه فاکتور شدم پلاک نشده هنوز