آینده واردات خودرو پس ‌از تفکیک صنعت از تجارت

 

آینده واردات خودرو پس ‌از تفکیک صنعت از تجارت

 
برخی از کارشناسان و فعالان خودرو پس از ادغام دو وزارت صنعت، معدن و بازرگانی در سال ۹۰ نسبت به عواقب این تصمیم‌گیری اظهار نگرانی کرده بودند، این در شرایطی است که حالا و پس از گذشت حدود ۸ سال، بار دیگر نگرانی‌ها نسبت به تاثیر تفکیک این دو وزارت بر روند توسعه و واردات خودرو شکل گرفته است.
 
پس از ادغام وزارت صنایع و معادن و بازرگانی، مخالفان با اظهار نگرانی بر روند شکل‌گیری این ادغام تاکید داشتند که وزیر صمت آینده به طور حتم مسیر واردات را با تمرکز بر تولید تغییر خواهد داد و تجارت خودرو به سود تولید عقیم می‌ماند. این پیش بینی‌ها بیراه نبود، چرا که با گذشت ۸ سال از ادغام دو وزارتخانه، واردات خودرو همراه با مقررات و بخشنامه‌های متفاوت با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو شد. ابلاغ دستورالعمل‌های گاهی ماهانه و متفاوت از یکدیگر هزینه‌های زیادی بر دوش وارد‌کنندگان قرار داد این در شرایطی بود که تولید‌کنندگان خودرو از حمایت تام وزارت صمت برخوردار بودند و دیوار انحصارگری آنها نسبت به سال قبل از ۹۰ بلندتر نیز شده بود.
 
به ادعای بسیاری از فعالان حوزه واردات، سال‌های بعد از ادغام که با اعمال تحریم‌های اولیه مصادف شد سیاست‌های صنعتی و تجاری را کاملا به نفع تولید تغییر داد و محدودیت عجیبی بر واردات خودرو اعمال شد. در این زمینه وزیر پیشین صمت به‌عنوان متولی و سیاستگذار صنعتی و تجاری کشور بیشترین محدودیت را برای بخش تجاری خودرو اعمال کرد. به‌طوری‌که گاهی فضا برای فعالیت نمایندگی‌های رسمی خودرو باز می‌شد و گری مارکت‌ها از فعالیت منع می‌شدند و در مقاطعی نیز برعکس این اتفاق رخ می‌داد. وی همزمان با توافق هسته‌ای و برجام بسیاری از شرکت‌های خارجی را برای فعالیت در ایران ترغیب کرد، این در شرایطی است که برای امنیت فعالیت شرکای خارجی، دیوار محدودیت ورود خودرو به کشور را بلندتر کرد. در هر صورت آنچه مشخص است با ادغام این دو وزارتخانه نه تنها ناهماهنگی میان سیاست‌های صنعتی و تجاری کشور اتفاق نیفتاد؛ بلکه تفوق تولید بر تجارت را نیز فراهم کرد. با این حال هم اکنون طرح تفکیک دوباره این وزارتخانه مطرح شده است، طرحی که مخالفان و موافقان زیادی به همراه خود دارد.
 
به‌طوری‌که برخی معتقدند ساختار کنونی وزارت صنعت و معدن و تجارت منجر به اتخاذ تصمیم‌گیری واحدی در این دو حوزه شده است و تولید و واردات خودرو همسو با یکدیگر حرکت می‌کنند، این در شرایطی است که مخالفان ادغام تاکید می‌کنند که در حوزه خودرو نهاد سیاست‌گذار به‌طور همزمان نتوانسته از منافع تولیدکننده و واردکننده دفاع کند؛ اما برخی دیگر از کارشناسان تاکید دارند که بازگشت وزارت بازرگانی می‌تواند به نوعی به شرکت‌های تولید‌کننده داخلی از جمله خودروسازان فشار بیاورد، دلیل این مساله را توجه بیش از پیش سیاست گذار بخش بازرگانی روی تنظیم بازار عنوان می‌کنند.
 
 
از دیگر نکاتی که می‌تواند تاثیر منفی روی صنعت خودرو داشته باشد، طولانی شدن روندهای بوروکراسی است. در حال حاضر زنجیره خودروسازی با دو وزارتخانه صمت و اقتصاد برای حل و فصل موانع پیش روی تولید روبه‌رو است. زنجیره خودروسازی چالش‌های خود را در ارتباط با مسائل مربوط به تولید با وزارت صمت و چالش‌های ترخیص قطعات و مواد اولیه را از گمرک به‌عنوان زیر مجموعه وزارت اقتصاد پیگیری می‌کند.
چنانچه تفکیک به‌طور کامل اجرایی شود و میان بخش بازرگانی و صنعتی جدایی بیفتد، این اتفاق می‌تواند روند بوروکراسی اداری را برای زنجیره خودروسازی طولانی‌تر کند؛ اما این جدایی می‌تواند مزایایی برای مصرف‌کننده و بازار خودرو نیز به همراه داشته باشد. کارشناسان در این زمینه به ایجاد ساز و کاری برای ادامه فعالیت شرکت‌های وارد‌کننده اشاره دارند. همان‌طور‌که عنوان شد واردات خودرو هم اکنون متوقف مانده است.
پیشتر شرکت‌های گری مارکت از گردونه فعالیت به حکم سیاست‌گذار کلان وزارت صمت حذف شدند و در ادامه برای فعالیت دیگر شرکت‌های واردکننده شروط سختی در نظر گرفته شد. تحریم‌ها و ممنوعیت واردات نیز نسخه فعالیت این شرکت‌ها را پیچید.
موافقان تفکیک دو وزارت صنعت و معدن با بازرگانی می‌گویند، بازگشت وزارت بازرگانی می‌تواند زمینه را برای ایجاد چارچوبی جهت ادامه فعالیت شرکت‌های وارد‌کننده مهیا کند. به‌طوری‌که استقلال این بخش زمینه را برای یافتن راهکارهای جایگزین ممنوعیت واردات به به وجود آورد.
 

source

donyeye eghtesad

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

اگه اینجوری بشه خوب میشه
21:54  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 خرداد : ۱۷ اذر تکمیل وجه ثبت شده
ترکاشوند ۲۵خردادم : 25خرداد تکمیل وجه 20اذر فاکتور منتظر پلاک شدنم
علی مدبر : 20اذر فاکتور شدم منتظر پلاک هستم
سروش 14 اردیبهشت : دوستانی که 13 فاکتور شدن شماره پذیرششون بذارن ببینیم چندتا فاکتور جلوی ما هست
حمید : علی مدبر دیگ به دیگ میگه روت سیاه تو از همه گمراه کننده ترهستی ومردمابدبخت کردی بااین نظراتت چکاربه این بنده خدا داری اصلابایداب تورا هرزکرد
علی مدبر : آقا به نویسنده پیام که جای من پیام داده هرچی میدونید بارش کنید
فرشته : سلام دوستان من GL تحویل آذر ماه هستم ۱۴۰۴ ، خواستم بدونم اگه افزایش قیمت بخوره از این به بعد، شامل ما هم میشه؟ من فعلا ۲۸۷ دادم دی ماه سال قبل. ممنون میشم راهنماییم کنید
J7 اردیبهشت : سلام خدمت دوستان 8/8تکمیل وجه 8/24 شاسی 9/10بیمه پلاک 9/24تحویل انشالله همه ماشینشون به موقع تحویل بگیرن از اشنایتون تو گروه خوشحال شدم
V4 سفید : من نیمه آبان تارا V4 تحویل گرفتم ، لاستیک کویر تایر بود، زاپاس لاستیک چینی بود
V4 سفید : سلام، اگه تایید پست رو توی سامانه سخا انجام داده باشین و اگه پلاک دیگه ای دارید و خلافی هاش رو پرداخت کرده باشید نیازی نیست کاری انجام بدین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس هفته چهارم بهمن : چرته این حرف اصل کار پذیرش که شدی
کوییک اس زاهدان : خدا این مدیر های نالایق سایپارو یا هدایت کنه و مشکل تاخیر خودرو مردم روشن کنن یا لعنتشون کنه دیگه خسته شدیم از انتظار
نیسان : آقا کسی هسش ثبت نام 28 آبان پذیرش شده باشه خبر بدین؟؟
جعفری : پذیرش 12380111 ماشین تحویل گرفتم شهریار
اکبر : والله برا من برج 8ثبت نام کردن زدن برج 12 والان 4ماهه که نگاه میکنم سایت خودرو شما درست تخصیص هستش شما تخصیص هستی
Gx دوگانه : دوستان همه دوگانه ها گوشی را بردارید و به سایپا زنگ بزنید. یکسال پیش همین موقع پیش فروش سپثبت نام کردم تکمیل وجه شهریور ماه بود 4 بار به نمایندگی رفتم و چند بار هم به اپراتور زنگ زدم ولی همچنان در مرحله تخصیص،هستم و فاکتور نشدم. لطفا به خودتون بیایید پیگیر باشید وگرنه میزنن تو سرتون. بخدا ظلمه. از خواب بیدار شید و بی زبون نباشید. اگر صداتون درنیاد تا دو سال دیگه هم معطلید.
ساینا دوگانا : آقا یکی ب این دولت حالی کنه بابا ما ساینا رو میخایم برا کار... چرا اینا حالیشون نمیشه. چرا مردم رو اذیت میکنن
اطلس : برو تو سایت سایپا ثبت شکایات
ساینا تک پیش فروش : تازه شک کردی چهل و خورده ای ساله دزدیدن و خوردن و بردن و به هرگروهی دوست داشتن بخشیدن
علیرضا : سلام دوستان کسی شماره تلفن مالی سایپا بابت پرداخت هزینه دیرکرد را دارد