دست معدن در دستان خودرو/ کاهش قیمت مواد اولیه در‌ مسیر خودکفایی قطعه سازان

 

دست معدن در دستان خودرو/ کاهش قیمت مواد اولیه در‌ مسیر خودکفایی قطعه سازان

 
یکی از مشکلاتی که همواره خودروسازان در جریان تولید با آن مواج می شوند تامین مواد اولیه برای تولید قطعات خودرویی و خطوط تولید خودرو  است اما پس از بالا رفتن نرخ ارز و در ادامه اعمال تحریم ها نیز تامین مواد اولیه برای خودروسازان تبدیل به امری دشوار شده است. به طوری که بارها از زبان صنعتگران خودروسازی و قطعه سازی شنیده شده که عنوان می کنند آوردن مواد اولیه پای خط تولید، دشوارتر از تولید است.  آن ها می  گویند  علاوه بر مشکل تامین مواد اولیه وارداتی، قیمت مواد اولیه داخلی که از منابع ملی تامین و تولید می شوند نیز متناسب با قیمت های جهانی رشد پیدا کرده است.
 
چندی پیش مازیاربیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی ایران  نیز در تشریح  موضوعات مطرح شده  در نشست صمیمانه مدیرعامل جدید ایران خودرو با قطعه سازان  به  خبرنگار خودروکار گفت: یکی از شروط ما این  بود که مواد اولیه داخلی همانند ورق های فولادی و محصولات آلومینیومی و مسی و یا محصولات پتروشیمی که تولید داخل دارند با یارانه 30 الی 40 درصدی به قطعه سازان داده شودچرا که این ها سرمایه های ملی ما هستند و نباید با قیمت جهانی به تولیدکنندگان فروخته شوند.
 
او افزود: فروختن مواد اولیه داخلی با قیمت جهانی به تولیدکنندگان همانند این است که قیمت بنزین را جهانی کنیم و به مردم با قیمت جهانی بفروشیم اما این موضوع با توجه به اینکه دستمزد مردم به قیمت جهانی محاسبه نمی شود عاقلانه نیست و لذا روی بنزین نیز یارانه داده شده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی ایران ادامه داد : همین کار را هم می شود روی مواد اولیه انجام داد. سوال ما این است که چرا مواد اولیه ملی ما باید به تولید کنندگان با دلار جهانی فروخته شود. این مورد تاثیر حاشیه ای خود را هم داشت و با این کار جلوی خام فروشی نیز گرفته خواهد شد چرا که این مواد در داخل تبدیل به قطعه می شود و ارزش افزوده به آن اضافه می شود وسپس باعث رونق تولید می شود.
 
حال به نظر می رسد که معدنی ها هم در این بخش به کمک خودروسازان شتافته و قرار است به صنعت خودرو نیز کمک کنند. روز گذشته خداداد غریب‌پور رییس هیات عامل ایمیدرو  در ششمین کنفرانس استیل پرایس با موضوع زنجیره فولاد، نوآوری و فرصت‌های پنهان بر خلاف آنچه پیش از این مطرح می شد که با صنعت خودرو کاری ندارند عنوان کرد  که بخش معدن و صنایع معدنی اخیرا در کنار خودروسازان قرار گرفته است.
او همچنین تاکید کرد که یک میلیون تن مصرف ظرفیت در صنعت خودروسازی بوده که بسیار قابل توجه است.
 
در همین رابطه  محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی  در گفت و گو با خبرنگار  عنوان می کند: قطعه سازانی که بخشی از مطالبات خود را از 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی از سوی خودروسازان به قطعه سازان دریافت کردند نیز نسبت به پرداخت بدهی خود به تامین کنندگان مواد اولیه و قطعه سازان زیر دست خود پرداختند و همه این رقم صرف خرید مواد اولیه نشد بلکه تنها بخشی از آن به تامین مواد اولیه اختصاص یافت.
 
رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی  ادامه داد: صنعت قطعه و خودرو  با در اختیار داشتن بهترین وبه روز ترین ماشین آلات روز دنیا باز هم نیازمند مواد اولیه است. تا زمانی که مواد مورد نیاز برای تولید در دسترس فعالان این حوزه شرایط صنعت قطعه بهبود نخواهد یافت . امروز صنعت قطعه نیازمند مواد اولیه و ماشین آلات است اما به طور قطع با دراختیار داشتن مواد مورد نیاز خود حتی با ماشین آلات قدیمی نیز قادر به تولید خواهد بود.
 
او ادامه داد: قطعا اگر مواد اولیه داخلی همانند ورق های فولادی و محصولات آلومینیومی و مسی و یا محصولات پتروشیمی نیز با قیمت یارانه ای به قطعه سازان داده شود کمک بزرگی به صنعت  قطعه سازی و خودرو خواهد بود.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

عالی
21:40  1398/08/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : این مدیر کل بی پدر سایپا ،یک اطلاعیه نمیزنه که مشخص کنه کی تحویل میدهند ،فقط آن موقع که پول میخواند برای ثبت نام در دو سه روز پول مردم را می‌گیرد. حالا باید بدوی تا جونمان در آید. کجای دنیا اینطوری خودرو می‌فروشند. عذر میخوام از همه ( تا ابلح در جهان مفلس در نمیماند).
محمد : سلام کسی تونست ثبت نام کنه ؟ پنج نفر امتحان کردیم هیچکدوم موفق به ثبت نام نشدیم از ساعت 10,,تا 3 بعد از ظهر
علیرضا ترک زاده : سلام من امروزتماس گرفتم گفتن تاراوی ۴دارن نیمه دوم اسفندوفاکتورمیکنن
ساینا دوگانه اسفندی : باید از دست سایپت شکایت کرد
عمار : منم تابستان ۱۴۰۳ هستم ولی هنوز خبری نشده
محمد : سایپا برای عرضه خوب پشت سرهم پشت سرهم پیام میده برای عرضه خودروهای، اما وقتی پول مردم بیچاره گرفت دیگه جواب گو نیست . ببنید صبح تا حالا چندتا پیام آمده که عرضه خودرو تا دوروز دیگر تمدید شو ،چون میخواد پول بگیرد.
سجاد اس تری مشکی : این اس تری چرا فاکتور نمیشه خسته شدیم دیگه
عباس - تهران - اس تری سفید : سلام خدمت عزیزان واریز وجه: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ تأیید سیستمی مدارک: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ شاسی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ با شماره تماس ۰۲۱۴۴۹۸۷۰۱۸ از اداره تحویل تماس گرفتن و گفتن شنبه ساعت ۱۴ برای تحویل مراجعه کنم. انشاألله زودتر همتون به خودروهاتون برسید. حق نگهدار همتون
تاراv4 : والا اینها غیراز دروغ گفتن دیگه چیزی بلد نیستن بگن ....منم ۲۱ اسفند تحویل بوده هنوز فاکتور نشده دو روز قبل زنگ زدم گفت نیمه دوم داره فاکتور میشه
اس فایو : از وقتی شاسی میشه چند روز بعد بیمه و پلاک‌میشه کسی میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تک : سخا چه تاریخی بود
دنا پلاس اتومات اپشنال : سلام دوستان دنا پلاس اپشنال تحویل خرداد هستم فعلا هیچ خبری نیست
طاها : واسه چه ماشینی گفت آخر خرداد به ترتیب اولین نفرات میدیم؟؟؟
میثم حسینی : 6 روز
علی ام : سلام.لیزینگ شما چه بانکی هست؟ کارت سوخت را خودمون باید درخواست بدیم؟ اول باید وام را واریز کنن بعد فاکتور میشه یا اول باید فاکتور بشه تا وام را واریز کنن؟
سود تاخىر : در مورد سود تاخیر حدود یک ماهو نیم تا دو ماه بعد از تحویل گرفتن ماشینت اس ام اس میاد میرى نمایندگیت فیش میده میبرى بانک پولو میریزى به حساب تمام
سجاد : دوستان خبری از اولویت پاییز 403 نیست ؟کی باید واریز کنیم
نجفی : دوستان سلام ببخشید این پراید وانت ها ضبط دارن یاندارن؟
ساینا 85 گانه واریز 11بهمن : سخا رو 11 بهمن تحویل دادم برادر
4723 : پیامک برات اومده؟