آغاز شمارش معکوس برای توقف تولید خودروهای قدیمی در کشور

 

آغاز شمارش معکوس برای توقف تولید خودروهای قدیمی در کشور

 

با اجرایی شدن الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای جدید خودرویی، شمارش معکوس برای توقف تولید خودروهای قدیمی آغاز شده و قرار است شورای عالی استاندارد طی هفته جاری در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

 

بحث توقف تولید خودروهای قدیمی به ویژه پراید و پژو 405 سالهاست که مطرح است ولی هیچ‌گاه عملی نشده است. مردم همواره خواستار تولید خودروهای به روز و با فناوری پیشرفته در کشور بوده‌اند ولی خودروسازان کمتر به این موضوع توجه کرده و بیشتر به تولید محصولات قدیمی خود اتکا کرده‌اند.

 

این موضوع در سال‌های مختلف از سوی افراد مختلف مطرح شد از جمله اینکه در سال 95 بهروز ریاحی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع توقف تولید خودروهای پژو 405 و پراید تا پایان سال 95 را اعلام کرد که البته این موضوع در همان زمان توسط وزارت صنعت تکذیب شد. در همان سال، رضا رضایی، رئیس وقت انجمن قطعه‌سازان نیز از تشکیل کمیته‌ای با حضور خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صنعت برای توقف تولید برخی خودروهای قدیمی خبر داد و گفت: بحث توقف تولید پراید و پژو 405 مطرح است ولی تولید پژو پارس ادامه خواهد یافت.

 

وی گفته بود: بحث توقف تولید پراید و پژو 405 مطرح است ولی ایران خودرو قصد دارد تولید پژو پارس را ادامه دهد.

 

رضایی گفته بود: قطعات پراید، پژو 405 و پژو 206 به ترتیب بیشترین سهم فروش را در صنعت قطعه سازی به خود اختصاص داده‌اند.

 

این موضوع سال گذشته نیز از سوی برخی مسئولان مطرح شد و وعده توقف تولید پراید تا پایان سال 97 اعلام شد اما این موضوع هم عملیاتی نشد.

 

در این شرایط، اخیراً وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نمی‌توان زمان‌بندی دقیقی برای توقف خط تولید پراید اعلام کرد، گفته است: بر اساس برنامه‌های موجود باید خط تولید این خودرو متوقف شود.

 

به این ترتیب همواره خبر توقف تولید خودروهای قدیمی مطرح بوده و خودروهای مختلف به عنوان جایگزین این محصولات مطرح شده‌اند ولی هیچ‌وقت حتی برنامه‌ای برای کاهش تولید آنها اجرایی نشده است.

 


* برنامه زمان‌بندی ارتقاء استانداردهای خودرویی

 

تولید خودروهای قدیمی در حالی ادامه دارد که سازمان ملی استاندارد اسفندماه سال گذشته از افزایش تعداد استانداردهای خودرو از 55 به 85 مورد خبر داد و اعلام کرد: بر اساس تفاهم‌نامه بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح است.

 

بر اساس این برنامه زمان‌بندی مقرر شد تا ابتدای دی 96، 61 مورد استاندارد خودرویی در کشور اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر سال 1397 دو مورد به 61 استاندارد قبلی اضافه شد و در نهایت با اضافه شدن 22 مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال 1397، تعداد استانداردهای اجباری خودروها به 85 مورد افزایش می‌یابد.

 

نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد سال گذشته در مورد زمان توقف تولید خودروهای فاقد استانداردهای 85گانه، گفت: آغاز این طرح از اول دی ماه 97 کلید خورد و پس از آغاز طرح، به مدت یک سال باید کار ارزیابی خودروها توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود که کار ارزیابی‌ها تا ابتدای دی ماه 98 به طول خواهد انجامید.

 

رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این سوال که آیا در صورت انجام بازرسی‌ها و شناسایی‌ خودروهای ناایمن و غیراستاندارد این سازمان از قدرت اجرایی توقف تولید این خودروها برخوردار است؟ گفته بود: وقتی از سوی سازمان ملی استاندارد اعلام می‌شود که یک کالایی غیر استاندارد است، پس قطعا آن کالا مشمول استاندارد اجباری بوده است و کالاهای مشمول استاندارد اجباری هم حتما باید گواهی، تاییدیه و علامت استاندارد داشته باشد، در صورتی که برای آن کالا تاییدیه استاندارد صادر نشود، خط تولیدش متوقف می‌شود.

 

وی ابراز امیدواری کرده بود که خودروسازان در صورتی که خودرویی از استاندارد لازم برخوردار نیست یا اقدام به توقف آن کنند و یا اینکه حداقل استانداردهای لازم را برای ادامه فرآیند تولید آن کسب کنند.

 


* شورای عالی استاندارد دو روز دیگر تصمیم می‌گیرد

 

اجرایی شدم استانداردهای 85گانه راه را برای ادامه تولید خودروهای قدیمی می بندد. به همین دلیل قرار شده موضوع توقف تولید این خودروها در جلسه روز دوشنبه هفته جاری شورای عالی استاندارد مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گیرد تا در صورت تصویب، یک برنامه زمان‌بندی توسط خودروسازان اجرایی شود.

 

پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در این مورد از تصمیم‌گیری در مورد توقف تولید خودروهای قدیمی در جلسه هفته جاری شورای عالی استاندارد خبر داد و به فارس گفت: در این جلسه گزارشی از وضعیت تولید خودروسازان به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در جلسه هفته جاری شورای عالی استاندارد گزارشی از وضعیت تولید شرکت‌های خودروساز ارائه خواهیم کرد، اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که از واحدهای خودروساز جمع‌آوری کرده‌ایم، گزارشی را به دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و اعضای شورا ارائه خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه در جلسه شورای عالی استاندارد در مورد تولید خودروهای داخلی بحث خواهد شد، تصریح کرد: در این جلسه، برنامه وزارت صنعت را در مورد صنعت خودرو خواهیم گرفت و در مورد برنامه‌ریزی برای توقف تولید خودروهای قدیمی نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

 

به گفته پیروزبخت، تغییری در برنامه‌ریزی برای رعایت استانداردهای 85گانه خودرو اتفاق نیفتاده و بررسی‌های جدید از دی ماه 98 انجام می‌شود، اما در فرایندها تغییراتی داشته‌ایم.

 

وحید مرندی مقدم، معاون رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این مورد به فارس گفت: اکثر خودروهایی که نسبت به بقیه تولید جدیدتری هستند، کم مشکل‌ترین و یا بی‌مشکل‌ترین خودروها هستند.

 

به گفته وی، بیشترین مشکل را خودروهایی که بر روی پلت‌فرم‌های قدیمی تولید می‌شوند، دارند.

 

به این ترتیب موضوع توقف تولید خودروهای قدیمی که یکی از مهمترین مطالبات مردم در حوزه صنعت است، به طور جدی‌تری در دستور کار شورای عالی استاندارد به عنوان یک مرجع تصمیم‌گیر قرار گرفته که باید دید این اتفاق بالاخره عملیاتی می شود یا خیر و اینکه در این مورد تا چه حد با خودروسازان مماشات خواهد شد.

 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: EmoVergil
0

به سلامتی
21:39  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: EmoVergil
0

از یک جهت خوب شد و از جهت دیگر بد فقط خدا کنه بتونن با این کار خودرو های باکیفیت و بهتری تولید کنن تا اینکه هر روز جنس ها بی کیفیت و از امکانات و وسایل خودرو ها کم شود
10:51  1398/07/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1p مشکی : فروش فوری بادموعد تحویل ۴ شهریور ۲۲ شهریور فاکتور شده ولی هنوز تخصیص پلاک نشده
v4 اتومات تیتانیوم : این بی وجود ها بالاخره برای ما روز 23 شهریور فاکتور کردند فروش فوری با موعد تحویل 3 شهریور بود !! الان که دوباره نگاه می کنم می بینم فاکتور رو تغییر دادند و حدود 8 میلیون گران تر فاکتور کردند !!!! عوضی ها الان 2 روزه منتظر تخصیص پلاک هستم و خبری نیست امروز با ویران خودرو تماس گرفتم گفت فراجا فیزیک پلاک تمام کرده باید یک هفته منتظر باشید تا پلاکش بیاد !!!!! دیگه اعصاب ندارم از دست اینها بی لیاقت ها !!! یادتون باشه بابت تاخیر در تحویل بعد از فاکتور شدن هم می تونید شکایت کنید و خسارت بگیرید . ضمنا تعزیرات گفته همه بران تو سامانه 135 نسبت به گران فروشی ایران خودرو شکایت ثبت کنند تا پول های اضافی رو برگردونند !! بعنی پولت زوری هم که ازت گرفتن رو می خوای بگیری باید 100 جا شکایت کنی و التماس کنی
شاهین اسفند : من تکمیل وجه ۱۶ اسفند بود تحویل گرفتم
محمد تقی افشاری : سلام مال شمابعدازفاکتور،چندروزه طول کشیدپلاک بشه
یاسین : تا روز تحویل تو شکایت بنویس حتما میدن،تو خواسته ها خسارت دیرکرد کرد ،هزینه رسیدگی دادگاه، خسارت دیرکرد کرد پرداخت دین حتما بگویید
محمد تقی افشاری : سلام اقا هادی شما تبدیل زدی بعدازفاکتور،چندروزطول کشیدپلاک بشه
شاهین۱۴۰۲ : سلام از کدام قسمت و ادرس سایت میشه رفت تبدیل زد لطفا راهنمایی کنید
شاهین Cvt : دوستان تا چه تاریخی شاهین cvtفاکتر شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان آبی : سلام دوستان درآمد کار با نیسان چطوره لطفا بنده راهنمایی بفرمایید
ال : سلام راست میگن منم 22بهمن ثبت نام کردم ساعت 12فاکتورشدم با آپشن بود
پیش فروش اسفند ماه : دعوت نامه دوگانه بوده فکر کنم
معلم : اگر 24 درصد افزایش خورده 120 میلیون شده باید 15 درصد افزایش می داد که بشه 75 میلیون و به پیش فروش ها 50 درصد افزایش می خوره به جای اینکه 60 میلیون دادیم باید 37 میلیون می دادیم یعنی حدود 22 میلیون از پیش فروش ها دزدی شده و 45 میلیون از فروش فوری دزدی کردن برا 207 پانا فولادی حساب کردم
مهرداد فوق العاده کرج : سوال جهت بیکاری ک سایپا مارو دچارش کرد فک کنم تا 27بهمن داریم بعدش میشه 30بهمن درسته؟
12163914 : 24بهمن تکمیل وجه کردم فوق العاده اما کی فاکتور بشم خدا میدونه
مرداد 19 : سلام من 19 مرداد طرح مادران .فوق العاده. هنوز فاکتور نشدم
Gxl : پاسخ ب مائده خانم ؛ میگم سخا واستون کی اومده ؟
اطلس آذر : خب بریم تجمع و اعتراض کنیم این بنده خدا هم همینو میگه منم حتما میرم با دوتا بچه مدرسه رو واقعا دیگه پولی ندارم برا سرویس و اسنپ گرفتن
مرتضی : بدتر سایپا هیچ شرکتی نیست ... ماشینای اشغال با مدت تحویل طولانی ... یکی نیست بگه خط تولیدت ظرفیت و توان نداره بخشنامه ثبت نام نده... مردم از شدت نداری رو میارن به سایپا ... لعنت بر باعث و بانیش