دانستنی های فرمول 1!

دانستنی‌های فرمول 1!

در این پست بر روی پنج ویژگی خاص خودروهای فرمول 1 متمرکز شده ایم، موارد بسیار جالبی که احتمالاً تا به حال در مورد آن ها اطلاعاتی نداشتید. این ویژگی ها تنها بخش کوچکی از آن چه که در این ورزش حرفه ای اتفاق می افتد را آشکار می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیش تری در رابطه با فرمول 1 بدست آورید.

 

1 . ماشین های بازار پیشرفته تر هستند!

دانستنی‌های فرمول 1!

خودروهای موجود در بازار جهانی حداقل از برخی جهات پیشرفته تر از خودروهای فرمول 1 هستند؛ حتی پیشرفته تر از خودروی "سباستین فتل" که او و تیم ردبول را به قهرمانی فصل 2013 رسانده است. سیستم هایی از جمله کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز ضد قفل و سیستم تعلیق قابل تنظیم که در اکثر خودروهای امروزی دیده می شود، از سوی فدراسیون جهانی اتومبیلرانی برای استفاده بر روی خودروهای فرمول 1 ممنوع شده  است!

 

2 . زیر خودروهای فرمول 1 یک تخته چوب نصب شده است!

دانستنی‌های فرمول 1!

در دنیای بسیار دقیق و پیش رو در صنعت خودروسازی فرمول 1، کم تر کسی تصور می کند که به زیر خودروهای مسابقه ای این ورزش یک تخته چوب پیچ شده باشد. در حقیقت تکنولوژی به کار رفته در زیر شاسی خودرو بسیار قدیمی است! اما این روش به نوعی بهترین راه برای کسب اطمینان از این است که تیم های سازنده، شاسی خودروی مسابقه ای را بیش از حد به زمین نزدیک نکرده باشند. اگر شاسی به زمین نزدیک باشد باعث افزایش سرعت می شود، اما از طرفی احتمال وقوع تصادفات را نیز بیش تر می کند. در پایان یک مسابقه اگر داوران متوجه شوند که سطح این چوب نصب شده بیش از اندازه خورده شده است، خودروی مورد بررسی را از آن گرندپری حذف خواهند کرد و امتیازات تیم خاطی را در نظر نخواهند گرفت.

 

3 . در فرمول 1 خبری از توربوشارژر نیست!

دانستنی‌های فرمول 1!

تمام خودروهای فرمول 1 از یک موتور هشت سیلندر خورجینی با حجم سه لیتر استفاده می کنند. در این موتورها نه از توربوشارژر و نه از سوپرشارژر استفاده می شود. اما با این وجود خودروهای مسابقه ای قابلیت تولید 750 اسب بخار را دارند. موتورهای نصب شده با دور موتور 18,000 دور در دقیقه این نیروی 750 اسب بخاری را تولید می کنند که دور موتوری دو برابر خودروهای معمولی زیر پای ما می باشد. در حین مسابقه و در بالاترین سرعت برخی از قطعات مستحکم موتور که از تیتانیوم ساخته شده اند به دلیل میزان فشار بالایی که به آن ها وارد می شود، کشیده تر می شوند!

 

4 . تحمل نیروی گرانش بیش تر در فرمول 1!

دانستنی‌های فرمول 1!

سفینه های فضایی ناسا و فضانوردان در زمان پرتاپ نیروی جاذبه را سه برابر تحمل می کنند. یعنی اگر یک فضا نورد وزنی معادل 65 کیلوگرم داشته باشد، در آن لحظه احساس می کند که وزنی برابر با 195 کیلوگرم دارد. این در حالی است که خودروهای فرمول 1 در برخی پیچ ها قابلیت تحمل نیرویی 5.5 برابر جاذبه را دارند. در این شرایط حتی آماده ترین راننده ها نیز به دلیل وزن بالای سر و کلاه ایمنی به سمت کناره های خودرو کشیده می شوند و تقریباً هیچ کنترلی روی حرکت بدن خود نخواهند داشت!

 

5. خودروهای فرمول 1 سازگار با محیط زیست هستند!

دانستنی‌های فرمول 1!

در تمام گرندپری های سال 2011 برنده، راننده ای بود که از یک خودروی هیبریدی مجهز به سیستم KERS استفاده می کرد. این سیستم ذخیره کننده انرژی حاصل از نیروی ترمز همانند سیستمی است که در تویوتا پیروس استفاده می شود. تنها با این تفاوت که در پیروس این نیروی ذخیره شده به صورت خودکار به کمک عملکرد خودرو می آید اما در فرمول 1 این راننده است که در زمان مورد نیاز و به صلاحدید خود از این نیرو استفاده می کند. اگر راننده دکمه KERS تعبیه شده روی فرمان خودروی مسابقه ای را فشار دهد، خودرو از یک نیروی 80 اسب بخاری اضافی به مدت 6.68 ثانیه بهره مند خواهد شد.

دانستنی‌های فرمول 1!

همان طور که پیش تر اشاره شد، این اطلاعات تنها بخش کوچکی از دنیای فرمول 1 را شامل می شود. مهندسان و رانندگان حاضر در این ورزش نیز با دنیایی پر از چالش دست و پنجه نرم می کنند. برای مثال تیم ها در هر فصل باید خودروی جدیدی را طراحی کنند، مدل هایی که  هر یک متشکل از 80,000 قطعه مجزا هستند. رانندگان حاضر در این رقابت حرفه ای نیز به صورت مداوم در حال تمرین هستند و رژیم های غذایی خاصی را دنبال می کنند که با رژیم های ورزشکاران المپیکی برابری می کند.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

دانستنی‌های فرمول 1!


منبع

Confused

برچسب : فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نیما
1

خیلی جالب بود ، ممنون.
11:35  1392/08/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مینا تارا دستی : دوستان رنگی بودید فاکتور شدید؟ من تحویلی اسفندم تیتاتیوم ولی هنوز فاکتور نشده
cvt : 18 اسفند امروز باز هم پیام تبدبل به gl آمد.
ایگل : تحویلش مهمه.الان دقیقا 60 روزه ماشین شاسی شده ولی تحویل نمیدن.من که تا اخر ماه اگه ندادن میرم با چادر دم دفتر جنت آباد میخوابم.فرمانداری شهرستانم رفتم امروز گفت چند روزصبر کن اگه ندادن از طریق دادستانی اقدام میکنیم
آریا : سلام من هم زنگ زدم هم به نمایندگی مراجعه کردم گفتن تا پایان شهریور پیامک میاد ولی احتمال خیلی زیاد شاهین جی ال باشه
تارا دستی v1p : سلام. دوستان استرس نداشته باشید. ایران خودرو خیلی تارا تولید کرده. واقعیت اینه که من زمان ثبت نام با بدبختی پول جور کردم و ثبت نام کردم، بعدش بابت بدهی، مجبور شدم هرچی میشد رو بفروشم بدهیش رو بدم، یهو پول اضافه اومد(البته دیگه هیچی سرمایه ندارم). خواستم تارا دستی رو که هنوز فاکتور نشده ، تبدیل به اتوماتیک کنم برای وضع پاهام، پیگیری کردم. گفتن باید کمبود باشه یا خط تولید این ماشین که میخوای عوض کنی مشکل داشته باشه. ایران خودرو که پیگیر بودم تا اسم تارا میومد، میگفتن اینقدر تولید کرده که عمرا تغییر نمیخوره. دوتا داستان داره که تاخیر افتاده، یکی سر این سنسور SBR هست که اضافه کردن. یکی هم رنگ. سفید و مشکی رو راحتتر میدن. اما یهو درخواست تیتانیوم خیلی زیاد شد، من خودم رنگ انتخاب کردم، رفتم نمایندگی گفت چرا تیتانیوم نزدی؟ الان برای من دستی هست، تاخیر خورده، روزی حدود ۷۴۰ تومن داره جریمه شارژ میشه. امیدی به اینکه بشه از ایرانخودرو جریمه گرفت ندارم اما بهرحال توی صفحه داره نشون میده فقط خواستم بگم استرس نگیرید. تارا ماشینی نیست که نداشته باشه یا مشکل تولید داشته باشه. میاد انشاالله.
محسن : من مهر 1402 مبلغ 290 میلیون تومن یرای شاهین اتومات cvtواریز کردم. اما شهریور 1404 پیامک آمد که شاهین gl دنده ای را میتونم اختیاری جایگزین شاهین اتومات کنم. من اتومات میخوام ولی اگر دنده ای را نپذیرند ممکنه که گران بشه از طرف دیگه اختلاف قیمت دنده ای کارخانه بو بازار بیشتر از اتومات است. یعنی سود gl دنده ای حدود 120 میلیون تومن بیشتر از اتومات است.
ایگل مشکی تهران : من امروز ز زدم نمایندگی گفتن یک یا دو هفته بعد از شاسی پلاک میشه و اینکه‌ مثلا زد توی سیستم ب من گفت خودروی شما ارسال شده برای تخصیص شاسی،لجم میگیره مث خنگا با آدم برخورد میکنن
محمد لاماری مشکی : منم ۲۸ بهمن رنگی مشکی تحویل هفته سوم مرداد اما هنوز دعوتنامه نیومده امیدوارم زودتر واسه همگی بیاد که سریعتر از این وضعیت خلاص بشیم
ایگل : سلام برای من 7 روز طول کشید البته بستگی داره به بعضی شرایط تا 15 روز تقریبا طول میکشه
سارا : سوال منم هست کسی نیست جواب بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید شهریورواریزی 21تیر : آره به خدا رنگ مشکی 21تیر واریزی آخرم بود الآنم پلاک شدم تحویل پرونده به شرکت 22بود .خیلی ها فاکتور شدن .شما هم میشی .نمیدونی هر چی ماشین دارن دارن میدن بیرون عجیب شده
حمید شهریورواریزی 21تیر : ببین بستگی به اون نمایندگی داره عوضی باشه یا نه .یک موقعی صفحه کلاجت به مشکل بخوره میان میبینن کفپوش داری گارانتی موتور باطل میکنم.یک موقعی صحبتش بود که دیگه باطل نمیشه ولی نمی دونم تایید شد یا نه.
اطلس دی : از دوستان کسی هست که اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشه و خرداد از چه تاریخی شروع میشه لطفا لطفا لطفا هز کی میدونه جواب بده
اطلس12 : انشالله زودتر خلاص شیم منم هر کی میبینم تکمیل وجه اردیبهشت هست میگه جی ال
اطلس بهمن کرمان : سلام امروز تماس گرفتم گفتن اطلس جی تکمیل وجه اردیبهشت نداره خرداد و تیر و مرداد تکمیل برا اطلس جی هستن احتمالا اردیبهشت جی ال هستن انشالا اسفند تموم شه که سریع ما ه های دیگه فاکتور بشه واقعا خسته شدیم لعنت به سایپا
آینازپنج دنده : من حاضرم تبدیل بیاد دوماه دیگه بدن
حسین : دارن 12خرداد رافاکتور میکنن ولی من تکمیل وجهم 12است فاکتورنشده
سورن 1404 مهیار : قیمت خودروها داره میره بالا هر کی لازمش زوتر بخره
دنا پلاس : هر کی خودرو لازم داره زودتر بخره قیمتها میره بالا.....
رخساره : قیمت تخم مرغ در 3ماهه اخیر دوبرابر شده یعنی امروز 180هزار تومان خرید شده در مرحله بعدی نوبت کالاهای بزرگترومصرفی مثل خودرو 2برابر میشه شاید مسغره باشه ولی مثل ماه تابان روشنه الان کارخونه ها زور میزنند دوباره برای نیمه دوم سال افزایش قیمت مجدد بدهند و ادعا میکنند در زیان دهی مطلق هستند