فن آوری مخفی به کار رفته در ترمزهای امروزی

 

فن آوری مخفی به کار رفته در ترمزهای امروزی

 
به همان اندازه که شتاب گیری و قدرت موتور می تواند نقش موثری در لذت رانندگی داشته باشد ترمز گیری قدرتمند نیز می تواند نقش مشابه ای بازی کند. با وجود این که تمامی ترمزها از یک اصول مشخص یعنی تبدیل انرژی جنبشی به حرارت برای توقف وسیله نقلیه استفاده می کنند اما فن آوری های جدید باعث شده تا عملکرد ترمزها به نسبت پیشینیان رشد خارق العاده ای داشته باشد.
 
جدای از ترمزهای کاسه ای که عموما در چرخ های عقب خودروهای ارزان قیمت با ابعاد کوچک استفاده می شود، ترمزهای دیسکی حرف اول را در تمامی صنایع می زنند.
 
 
کارکرد ترمزهای دیسکی نیز بسیار ساده است زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید کلیپر هیدرولیکی با فشرده سازی دیسک یا روتور بین دو لنت قرار گرفته با اصطکاک بالا دیسک را از حرکت باز نگه می دارد.
 
هرچه سرعت و وزن خودرو بیشتر باشد نیروی بیشتری برای متوقف سازی خودرو نیاز است که در نتیجه حرارت بیشتری نیز تولید می شود.
 
 
در خودروهای شهری طراحان ترمز باید موارد دیگری همچون میزان سایش، اصطکاک لنت ترمز و دیسک و سر و صدای اضافی را مد نظر قرار دهند. پیش از این آزبست جز اصلی ترین مواد برای ساخت لنت های ترمز به شمار می رفت اما امروزه لنت ها از مواد آلی غیر آزبست موسوم به (NAO) ساخته می شوند.
 
اگر مجموعه ترمز بیش از حد گرم شود نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد. در صورت گرمای بیش از حد روغن ترمز در کلیپر شروع به جوشیدن می کند و گاز (بخار) از ترمز بلند می شود. در این وضعیت ترمز حالت اسفنجی پیدا می کند و قدرت توقف پذیری خودرو به شدت کاهش پیدا می کند.
 
هرچه سطح اصطکاک بیشتر در نتیجه گرمای بیشتری تولید شود، ضریب اصطکاک افت می کند و توانایی لنت ها برای توقف دیسک کاهش پیدا می کند.
 
 
برای خنک کردن سطوح درگیر دیسک های معمولی از آهن ریختگری ساخته شده است و در بین دو سطح لنت مسیرهای خروجی به صورت انحنا شکل قرار دارد تا هوای داغ را از مرکز ترمز به خارج هدایت کند. همچنین استفاده از دیسک های سوراخ دار یا شیار دار نیز برای کاهش هرچه بیشتر گرما مرسوم است.
 
نقش ترمز در سوپرخودروها پیچیده تر است. لنت های ساخته شده از فرمول خاص که توانایی کار در دماهای بالا را دارند اما در زمانی که هوا سرد باشد کارایی خود را از دست می دهند.
 
به همین دلیل تا به امروز مهندسین و طراحان به دنبال ساخت ترمزهایی هستند که توانایی کار در تمامی شرایط را داشته باشد.
 
امروزه کلیپرهای ترمز پیچیده و گران قیمت شده اند. در حال حاضر ساده ترین نوع کلیپرها موسوم به کلیپر شناور (پیستونی) است که تنها از دو بخش با یک پیستون ساخته می شوند. گرچه در صورت نیاز به قدرت بیشتر باید از پیستون های بیشتر و سطح تماس بزرگ تر استفاده کرد. امروزه حتی از کلیپر ترمزهای 10 پیستونه نیز در خودروهای SUV همچون لامبورگینی اوروس استفاده می شود. همچنین به جای ساخت این بخش از آهن ریختگری شده می توان از آلیاژ آلومینیوم برای ساخت آن استفاده کرد تا انتقال گرما بهتر صورت بگیرد و وزن کلی ترمز نیز کاهش پیدا کند.
 
در خودروهای مسابقه ای از روغن ترمز مخصوص با نقطه جوش 300 درجه سانتی گراد استفاده می شود. هرچه کلیپر ترمز سبک وزن تر و به اصطلاح ساختار اسکلتی تری داشته باشد عملکرد آن افزایش پیدا می کند. به طور مثال این کلیپر ترمز مسابقه ای ساخت شرکت AP Racing Pro مدل 5000 R که 4 گلدان (پیستون) دارد از آلیاژ فورج کاری شده ساخته شده تا فرار حرارتی بهتر صورت بپذیرد و قدرت ترمز گیری افزایش پیدا کند.
 
پیش از این در مطالبی به فن آوری های دیگر در ترمزها همچون ترمز شرکت بوش و بهترین لنت ترمز مناسب خودروی شما پرداخته بودیم.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ترمز اتومبیل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خداروشکر : انشالله بسلامتی و قسمت همه
J4 مرداد : ثبت نام ۸ مرداد پیام شاسی ۲۵ آذر برام اومده
شاهین +16 اردیبهشت : پیامک تغییر رنگ اومد واسم ساعت 4 عصر من ندیدم پیام رو ساعت 4.30 وارد سایت شدم که هر رنگی داره حتی رنگ ((کصافت)) انتخاب کنم ،که زد ظرفیت تکمیل شده است .حالا باید یک ماه دیگه صبر بدم 😭😭😭
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقا وحید بسلامتی مبارک باشه
J7 : سلام اردیبهشت دو مرحله تحویل گرفتید؟؟
علی : سلام یک بهمن ماه ۴۲۳ ملیون برای شاهین پلاس اتومات ریختم موعد تحویل مهر ماه ۱۴۰۴ بود .کسی اطلاع داره کی واریز دوم میاد چقدر دیگه باید بریزم چرا ندادن .فقط ی اس آمد واسم شما شامل افزایش قیمت نمیشید
X5 تیر : چقدر این هفته اون هفته میکنی یه بار تو نقش دکتر فرو میری یه بار آه و ناله میکنی چرا پراید دارم شماره حساب بده برات پول جمع کنیم برو مشکلاتت رو حل کن
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : منم دقیقا عین شما
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : شما طرح فرسوده بودی؟؟؟
Ali : دوستان j4 اقساطی مرداد ماه براتون پیام شاسی نیومده؟ ۵ماه شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش برج 11 کازرون : از فاکتور برگشتی ها کی فاکتور شده من که نشدم تکمیل وجه 15 شهریورم
اطلس : سلام اینجور ک تو کوییک ساینا و سهند همین سایت من میبینم فروش 80 روزه برای بعد عیده اشتباه بود پول دادن ب اینا
gxrl : سلام. از روند فاکتورهای gxr-l کسی خبر نداره؟ خسته شدم دیگه. تکمیل وجه 1 مرداد هستم (با رینگ-پذیرش آذر 403) هنوز فاکتور نشدم. کسی نمیدونه چقدر دیگه طول میکشه فاکتور شم؟
محمد : ببین اشکی اینطرفم نگاه کن مدیران سایپا خیلی خوب میدونستن ک پول ملت رو اسفند پارسال بگیره و ماهی 22 درصدم سود بده و قول یکماهه بده و دانسته با تاخیره یکسال و بلکه بیشتر ماشین رو بده ، صد در صد براش سوده خوب میدونه ماهانه ای مملکت 5 درصد تورم داره حداقل ، سالش حداقل 60تا 90 درصد تورم ، خوب میدونه که با این کار هیچی سود نکنه با پول مردم 50 درصد بدون هیچ زحمتی رو سرمایش میاد، ببین سایپا ک هیچ کل شرکت های ایران دزدن. میدونی دزدی که عیانه ، فقط نمیدونن که این دنیا دار مکافاته ، این آه و نفرین ها سرطان میشه ، طلاق میشه ، قاتل میشه ، خیانت میشه تو زن و بچه مدیران سایپا ، این رو بدون کسی ک بهش میگن یکماهه تحویل میدیم ماشینو نون آور خانوادست ، هر چ لعن و نفرین کنه حق داره ،چون ذات ای شرکت ها خیانته و بدون وضعیت الان این شرکت ها ننتیجه همین ظلم کردن هایی هست ک ب سر ملت آوردن.فقط این وسط مدیرانش و اون کسی ک مدیریت رو قبول کرده ، زن و بچه شو ب پول فروخته و چندین نسل بعدش. ذو هم فروخته ب سزطان و درد و بیماری و خیانت و....
صادق : سلام میگن تبدیل بزنی به مخزن بزرگ گاز برقی میشه صد در صد مشکل اینه از این من میترسم ترجیح میدم کوچیک باشه ولی گاز سیمی باشه
مانی کوییک GXRL : کاربر A چه مدل کوییکی پیامک تغییر رنگ اومده؟
محمد : کوییک اس تا 7شهریور فاکتور شد مال من بعداظهری فاکتور شد
دنا دی ماه 6 دنده آلمینیوم : مبارک دوستان. پیش فروش تیر تحویلی 30 دی. من واریزی دومم 12ابان بوده و همچنان منتظر فاکتور.....
ماندگارGxl : هنگام دعوتنامه جزو اپشن ها مانیتور و سیستم ضد سرقت هست خواستید انتخاب کنید اگه ازبیرون نصب کنید سیم کشی ماشین دستکاری میشه گارانتی ازبین میره
ساینا : اشکی جان؟؟؟ ب مرادبیک ثابت کن ک پاچه خوری جواب میده