سهم 70 درصدی وسایل حمل و نقل عمومی در آلایندگی

 

سهم 70 درصدی وسایل حمل و نقل عمومی در آلایندگی

 
سهم 70 درصدی وسایل نقلیه در تولید آلایندگی در حالیست که خودروهای فرسوده 20 برابر خودروهای در حال تردد آلایندگی دارند و در این شرایط می توان امیدوار بود با اجرایی شدن طرح ساماندهی بازار خودرو که به تازگی به تصویب رسیده و بر اساس آن خودروسازان موظف به حذف خودروهای اسقاطی از چرخه فعالیت هستند، بتوان این میزان را کاهش داد.
 
بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران سهم خودروهای سواری از آلایندگی 1.40 است که در میان وسایل نقلیه کمترین آلایندگی را به خود اختصاص می دهد. اما در همین حال کامیون ها با در اختیار داشتن سهمی معادل 22.46 درصد بزرگترین منبع تولید آلاینده هستند و پس از آن نیز اتوبوس بخش خصوصی با سهم 18.25 درصدی در رتبه بعدی آلایندگی قرار می گیرد.
 
در همین حال اتوبوس های شهری نیز آلودگی چندان کمی ندارند به طوری با 12/46 درصد سهم سومین منبع تولید آلاینده به شمار می روند. در این میان موتورسیکلت 10.53 در آلودگی هوا سهم دارد که سهم چندان کمی نیست. بررسی ها نشان می دهد به غیر از این چهار منبع مهم تولید آلایندگی، مینی بوس ها سهم 4.21 درصدی داشته و خودروی سواری در کنار وانت ها به ترتیب با 1.40 و 0.70 درصد آلایندگی کمترین منبع تولید آلایندگی به شمار می روند. 
 
بنابراین سهم وسایل نقلیه از آلایندگی ها معادل 70 درصد بوده اما به دلیل نبود آگاهی درست تمام آلایندگی ها به گردن خودروهای سواری افتاده است.
 
باقی منابع آلایندگی نیز به پالایشگاه تندگویان با 10 درصد، نیروگاه بعثت با 6.1 درصدی، نیروگاه ری با 3.4 درصد و صنایع نیز 10.7 درصد اختصاص یافته است. 
 
این آمار در حالی از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام شده که رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش اظهار کرد که بر اساس آخرین اطلاعات شهر تهران در سال 92، 70 درصد آلاینده‌ها مربوط به منابع متمرکز و 30 درصد مربوط به منابع ساکن ناشی از ذرات تولید شده آلاینده در هوا بوده است بر این اساس 60 درصد ذرات اولیه تولیدی مربوط به خودروهای دیزلی و12 درصد خودروهای بنزینی شامل موتورسیکلت و سواری‌ها بوده است.
 
و حال بر اساس تازه ترین آمار، طی این سال ها سهم وسایل نقلیه از آلایندگی همچنان در محدوده 70 درصد است که این امر نشان می دهد با وجود ارتقای استاندارد تولید در صنعت خودرو، شاید به دلیل نبود سوخت متناسب با این خودروها و یا تنها تمرکز بر روی خودروهای سواری و بی توجهی به خودروهای دیزلی که بیشترین سهم آلودگی را به خود اختصاص داده اند، همچنان خودرو بالاترین میزان آلایندگی را دارد. 
 
در این شرایط ضرورت توجه به اسقاط خودروهای فرسوده و دریافت معاینه فنی بیش از پیش مطرح می شود. موضوع معاینه فنی و کنترل آن در شهر تهران با همکاری شهرداری تهران، پلیس راهور و مکانیزه کردن دوربین‌ها یکی از شاخص‌های کاهش آلودگی هوا در شهر تهران به شمار می رود. این در حالیست که بر اساس مصوبه دولت، اسقاط خودروهای فرسوده نیز وظیفه تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو به شمار می رود و بر اساس آن خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدات خود را جایگزین خودروهای فرسوده کنند که بنا به دلایلی این مصوبه تاکنون اجرایی نشده است. 
 
در همین حال بعد از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه سال گذشته (۱۳۹۷) نیز ‌گواهی‌های اسقاط در مراکز اسقاط خودرو نیز بی‌مشتری ماند که حال این امید وجود دارد که با اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو که به تازگی به تایید مجلس و شورای نگهبان رسیده، بند مرتبط با اسقاط خودروهای فرسوده به صورت جدی تر دنبال شود.  
 
محمدمهدی میرزایی، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم نیز معتقد است که خودروهای فرسوده در زمره خودروهای بیش‌آلاینده هستند که دو یا سه برابر حد مجاز تولید آلودگی دارند و آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده، ۲۰ برابر خودروهای در حال تردد است این در حالیست که ناوگان حمل و نقل عمومی کشور نیز ناوگان فرسوده‌ای به شمار می رود که به دلیل موضوعات تحریمی و مشکلات اعتباری بودجه امکان نوسازی آن فراهم نیست. در این شرایط ضروری است نسبت به حذف هرچه سریع تر خودروهای فرسوده اقدام شود تا گامی در جهت کاهش آلایندگی برداشته باشیم.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , وسایل حمل و نقل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Vt9 : بله باید حضوری بری
مهدی شاهین پلاس : خب معلومه حرف مفت میزنه از اسفندیا فقط یه مقدار از 25 و26 مونده
مهدی شاهین پلاس : خب معلومه حرف مفت میزنه از اسفندیا فقط یه مقدار از 25 و26 مونده
شاهینg : اونایی که تجمع رفتین از شاهین جی آذر چه خبر ؟؟اگه نمیدن تبدیل بزنیم؟
شاهین اتومات cvt : تکمیل وجه چه تاریخی بودید؟؟ آیا شاهین cvt هستین؟؟ تاریخ سخا چه روزی بوده؟؟
مجتبی : سلام من امروز زنگ زدم شرکت گفت فقط پلاک ماشین هنوز نیامده
تجمع : لطفا از تجمع امروز بگید چی شد؟ چی میگن مسئولای بی همه چیز؟
شاهین g : چرت نگومردمو سرکار نزار به نظرم تو از سایپا بدتری که الکی جو میدی
تارا اتومات 30 روزه : تکمیل وجه 1 مرداد خبری از فاکتور نیست جالب اینکه قبلا تاریخ اماده فاکتور رو 1 مرداد زده بود الان زده 10 مرداد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : از وقتی پلاک بشی چقدر طول میکشه خودرو بیاد نمایندگی ؟
تبدیل،فوری : چرا مردم را می ترسانی،دولت جلو افزایش قیمت را گرفته ایران خودرو هم شکایت کرده ،نگفته از مردم بگیرم ،گفته مابه التفاوت که دولت اجازه افزایش نداده را طبق قانون باید سازمان حمایت بده
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : پیش فروش هزینه اش کمتره نه طرح مادران
فاکتور شدم : شرمنده ماشینم کوییک بوده اشتباه توی صفحه ساینا نوشتم🙏
تبدیل : من تحویل 13 تیر هستم ،تبدیل 18تیر ولی هنوز خبری نیس،میگن ماشین نیست باید نچتولید بشه ،آخه بگو آزار دارید ،تمام تعهدات تو تاخیر هستن ،چرا پشت سر هم طرح میزارید تازه تحویل فوری هم گذاشتن ،شارلاتان بازیه
3تیر : بچه ها سایت تبریز سیمی تولید می کنه یا برقی ؟
دنا 6 دنده 31 خرداد طرح مادران فولادی : چون طرح مادران هزینه تاخیرش کمه دیرتر فاکتور میکنن اونا که هزینه تاخیرشون بیشتر دارن فاکتور میکنن
ادریس : کی واریز اول و انجام دادین؟تکمیل وجه چه تاریخی ؟
ادریس : من چرا فاکتور نشدم؟تکمیل وجه 22 اردیبهشت هنوز فاکتور نشدم
دوگانه تیر : سلام دوستان تبدیلی دوگانه به تک... واریزی اول دی ماه ... دومی خرداد ماه... کسی فاکتور شده؟؟؟؟ کسانی که قبل پا بودن چه تاریخی و تکمیل وجه چه تاریخی فاکتور شدین؟؟