نقش بانک ها در مشکلات صنعت خودروسازی کشور

 

نقش بانک ها در مشکلات صنعت خودروسازی کشور

 
زنجیره خودروسازی کشور طی بیش از یک سال گذشته با چالش مالی بزرگی روبه‌رو بوده، تا جایی که گاهی حتی پرداخت حقوق نیروی انسانی به ویژه در بخش قطعه‌سازی نیز به مشکل برخورده است.
 
ریشه اصلی این ماجرا در تحریم و مشکلات داخلی اقتصاد نهفته است، چه آنکه این دو موضوع سبب افزایش هزینه‌های تولید و بروز مشکلات مالی در صنایع خودرو و قطعه شدند.
 
به گفته یک کارشناس صنعت خودرو؛ بخش عمده ای از سود صنعت خودرو همواره در جیب بانک ها رفته، این در حالی است که در دنیا بانک ها در فروش و ارتقای تولید صنعت خودرو نقش مهمی دارند.
 
صنعت خودرو
 
مجتبی نظری کارشناس صنعت خودرو با توضیح این موضوع که هم اکنون صنعت قطعه سازی در ایران قوی تر از صنعت خودرو است، بیان کرد: «شرکت های قطعه سازی داخلی امروز با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند که اگر این مشکل برطرف شود امکان داخلی سازی 470 قطعه وارداتی که امروز در مجموع در صنعت خودرو واردات می شود وجود دارد.»
 
وی با بیان اینکه دولت سال ها از صنعت خودرو استفاده کرده است و امروز باید با حمایت از این صنعت به رشد آن کمک کند، ادامه داد: «بخش عمده ای از سود صنعت خودرو همواره در جیب بانک ها رفته، این در حالی است که در دنیا بانک ها در فروش و ارتقای تولید صنعت خودرو نقش مهمی دارند در ایران بانک ها تنها از سود این صنعت بهره مند شدند و همواره خودروسازان نیز مجبور به پرداخت سود بانکی ناشی از معوقات بانکی شده اند.»
 
این روزها صنعت خودرو بیش از هر زمانی آسیب‌پذیر شده و حالا علاوه بر مشکلات تولیدی ناشی از تحریم و چالش‌های داخلی مانند صعود نرخ ارز و در پی آن جهش قیمت مواد اولیه، کمبود نقدینگی کمر صنعت را خم کرده است.
 
این کارشناس حوزه خودروسازی با تاکید بر اینکه تنها راهکار بازگشت صنعت خودرو به رقابت پذیری حمایت دولت در جهت تامین سرمایه است، گفت: «امروز رقابت جهانی در صنعت خودرو بسیار سخت است و تنها شرکت های که از توانمندی بالایی در عرصه محصولات نوآور برخوردار هستند می توانند در بازار سهمی داشته باشند.»
 
 
طی یکسال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با فراخوان برای تولید قطعات وارداتی به دنبال کاهش وابستگی صنعت خودروسازی به واردات بوده است. در حال حاضر این صنعت به دلیل اینکه بخشی از مواد اولیه را از طریق واردات تامین می کنند هزینه تمام شده بالایی دارد و اگر این قطعات به وسیله شرکت های دانش بنیان داخلی تامین شود هزینه تولید کاهش می یابد و به تبع آن می تواند به افزایش تیراژ و عرضه نیز کمک کند؛ حال باید دید در آینده چقدر وزارت صنعت به این هدف دست خواهد یافت.
 
هرچه هست، نه خودروسازی و نه قطعه‌سازی، هیچ‌کدام این روزها احوال خوشی ندارند و تولید در هر دو صنعت بسیار افت کرده است.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقایون کرمان موتور ممنونم میشیم یه پیگیری کنید واسی ثبت نامی های ۹۰ روزه، که به تأخیر افتادن
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : ما که موعد تحویل ماشین ۹۰ روزه کاری رسیده ولی هنوز هیچ خبری نیست، انگاری ثبت نام ۹۰ روزه رو فعلا تحویل نمیدن،چطوری الان دوباره x5 ثبت نام ۹۰ روزه زده تو سایت
محمد me : دوستان کسی سهند اتوماتیک تیپ ۳ که به اصطلاح فول آپشن هستش رو تونسته این مدت تحویل بگیره یا کلا این ماشین وجود خارجی نداره و اردیبهشت خالی فروشی کردن؟؟؟؟
آرش : در پاسخ جی ال یعنی صبر کنی دعوتنامه جی میاد؟؟
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
محمد : دوستان ببخشیدمن جک s5نیوفیس ثبت نام داشتم اسفند۱۴۰۲با۳ماه تاخیرتحیول گرفتم ازهمون زمان هرچی زنگ میزنم میگن چشم اسمتون وولیست پرداختی هست ممنون میشم راهنماییم کنیداوناییکه خسارت ازین شرکت گرفتن به منم بگن
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
امین Amin : آقا یکی لطف کنه به من بگه ما چه تاریخ هایی ثبت نام و تکمیل وجه داشتیم. الان که دارن اول اردیبهشت رو فاکتور میکنن، اینا که تموم بشه بعدش میرن چه تاریخی؟ میخوام ببینم من که مرداد تکمیل وجه کردم چه تاریخ هایی جلومه؟ هر ماه تکمیل وجهی داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : افزایش قیمت بنزین منتفی شد واردات خودرو اقتصادی افزایش یافته در نهایت ساینا دوگانه بشدت بی مشتری مونده و خریدار نداره تبدیل بزنید به تک سوز خودتون رو آلاف نکنید طمع پدر آدمو در میاره
سایپا : سود مشارکت تعلق نمیگیره فقط سهم تورمی تعلق میگیره
عرفانخان تبدیل به تک گانه : دیروز تکمیل وجه 3شهریور فاکتور شده.ما هم 17شهریوریم، اینطوری پیش بره حداقل 2هفته زمان میبره ما هم فاکتور بشیم.
ایزدیار اراک : دنا اتومات با رنگ مشکی کسی تحویل دی ماه فاکتور شده؟؟؟
در انتظار پلاک : مشکل سایپا اینه باید اول مجوز پلاک گزاری رو بگیره بعد فروش بزاره ولی فروش رو میزاره فاکتور میکنه بعد زنگ میزنی نمایندگی میندازه تقصیر راهور و شماره گزاری خب لامصب اول مجوز بگیر بعد فروش بزار بعد وانت که سواری نیست باریه ینی طرف برای امرار معاش و نون در اوردن میخره حداقل اینارو اذیت نکن
عرفان : منم 21 مهرم اتومات تیتانیوم فاکتور نشدم
احمد : سلام 207 تحویل مهر هستم مابه التفاوت دوتا بود دوهفته پیش دادم تحویل 30مهر پیش فروش هنوز فاکتور نشده
دی ماه اپشنال : 30مهر
207 تحویلی مرداد : اره بخدا هنوز تحویل نگرفتم همینجوری واسه خودش روی درحال فاکتور میچرخه
مظلومی : اینجا یکی بفکر قبمته ،یکه بفکر پلاک یکی بفکر تحویل، دغدغه شده این بر باعث و بانیش لعنت