ضرورت متناسب سازی خدمات آزادراهی با پرداخت عوارض/ ساخت آزادراه با هزینه های فعلی زیان ده است

 

ضرورت متناسب سازی خدمات آزادراهی با پرداخت عوارض/ ساخت آزادراه با هزینه های فعلی زیان ده است

 
گلایه ها از اعتراض نبود خدمات مناسب آزادراهی متناسب با پرداخت عوارض در حالیست که مسئولان وزارت راه معتقدند در بسیاری از موارد ساخت آزادراه نه تنها سوددهی ندارد بلکه در بسیاری از موارد همراه با زیاندهی است.
 
براساس قرارداد BOT‌ که ساخت، بهره‌برداری و واگذاری است و بین دولت‌ها و سازمان‌های متولی اقتصادی از یک طرف و شرکت‌های بخش خصوصی از طرف دیگر منعقد می‌ شود سالانه ۸۵ درصد از رقم مورد نظر سرمایه‌گذار از عوارض جاده‌ای برای استهلاک اصل و سود سرمایه تامین می شود، بنابراین درآمد حاصل از عوارضی‌های موجود در کشور علاوه بر تامین قسمت مالی سرمایه‌گذار در بخش تعمیر و نگهداری جاده، حقوق کارکنان راه‌سازی و عوارض گیرنده صرف می‌شود.
 
این در حالیست که شرایط جاده، مسیر و نوع امکانات نیز از جمله مهم‌ترین عواملی است که در تعیین نرخ عوارض جاده‌ای تاثیر‌گذار است و میزان تعرفه عوارض به موارد مختلفی نظیر نوع وسیله نقلیه، میزان قدرت و وزن آن متفاوت است.
 
اساسا به دلیل پرهزینه بودن ساخت آزادراه ها، دولت به صورت مشارکتی با بخش خصوصی اقدام به ایجاد آزادراه می کند یعنی دولت 50 درصد ساخت هزینه را پرداخت می کرد اما در طول چند سال گذشته بیشتر آزادراه ها به بخش خصوصی واگذار شده و تنها وظیفه دولت نظارت است که وضعیت فعلی نشلن می دهد چندان دقتی بر روی آن انجام نمی شود.
 
در این میان این پرسش مطرح می شود که چرا عوارض آزادراهی متناسب با خدماتی که ارائه می شود نیست و این هزینه پرداخت شده صرف چه مواردی می شود؟
 
یوناتن بت کلیا، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به ساخت و احداث آزادراه های مشارکتی از سوی بخش خصوصی، می گوید: بازگشت سرمایه سازنده آزادراه ها به مدت 18 تا 21 از محل حق اخذ عوارض از خودروهای تردد کننده در آزادراه ها خواهد بود.
 
وی در خصوص نحوه هزینه کرد عوارض دریافتی می افزاید: سرمایه گذار و متولی آزادراه برای نگهداری جاده ها و ارائه خدمات می تواند متناسب با بهبود کیفیت، عوارض دریافت کند اما هم اکنون بسیاری از آزادراه‌ها با مشکلات عدیده مواجه هستند.
 
نماینده مسیحیان و آشوریان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رفع نقاط حادثه خیز، نصب علایم لازم و بهبود وضعیت مسیر‌ها از محل پرداخت عوارض انجام می شود و این هزینه ها افزایش نرخ عوارض را توجیه می کند.
 
وی با تاکید بر این که ۱۵ درصد از هزینه ساخت و نگهداری عوارض از سوی دولت به بخش خصوصی پرداخت می شود، اظهار می کند: خط کشی جاده ها یکی از الزامات راهسازی است و به ازای هر کیلومتر بیش از 20 میلیون تومان هزینه صرف می شود این در حالیست که مبلغ پرداختی از سوی دولت در برخی آزادراه ها تنها 50 درصد هزینه خط کشی است و برای برآوردن خواسته ها و مطالبات مردم نیاز به هزینه کرد و ارائه خدمات متناسب با هزینه ها است.
 
دولت پرهزینه بودن ساخت آزادراه را دلیلی برای واگذاری به بخش خصوصی می داند و معتقد است در برخی محورها نه تنها احداث آزادراه نفعی ندارد حتی منجر به ضرر خواهد شد این امر باعث می شود مردم تنها هزینه پرداخت کرده و خدمات مناسبی دریافت نکنند. بنابراین نظارت بر نحوه عملکرد بخش خصوصی و همکاری و هماهنگی لازم با این بخش و رفع چالش ها و مشکلات عدیده موجود تنها راه بهبود کیفیت خدمات رفاهی در جاده های کشور است اما با روند فعلی نمی توان چندان توقع بهبود شرایط داشت.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , آزادراه تهران , شمال






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین بدبخت : باید تجمع کنیم دیگه هیچ کاری فایده نداره اینا راحت دارن پولای مارو بالا میکشن
اردیبهشت : سلام وارد سایت سایپا بشید قسمت پنل کاربری وارد گزینه تغییر رنگ و مدل خودرو بشید
اردیبهشت : سلام منم چند روز پیش خودم را راحت کردم
امیر : والا من دارم هر روز زنگ میزنم دیگه کاری از دستمون بر نمیاد
وحید : سلام دوستان ۲۰ مرداد مرحله دوم تکمیل وجه کردم هنوز ماشین پلاک نشده تحویل ندادن الان ۳۸ روز کسی هم جوابگو نیس رنگ مشکی نمایندگی تلاش خودرو تبریز ثبت نام کردم بنظرتون کی تحویل میدن؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : واقعا خیلی بی عرضه ایم پولمونو ک با بدبختی و هزار جور گرفتاری دادیم دست اینا نه پولمونو میتونیم بگیریم نه ماشینمونو حالم دیگه از خودم بهم میخوره
تارا v1p مشکی : فروش فوری بادموعد تحویل ۴ شهریور ۲۲ شهریور فاکتور شده ولی هنوز تخصیص پلاک نشده
v4 اتومات تیتانیوم : این بی وجود ها بالاخره برای ما روز 23 شهریور فاکتور کردند فروش فوری با موعد تحویل 3 شهریور بود !! الان که دوباره نگاه می کنم می بینم فاکتور رو تغییر دادند و حدود 8 میلیون گران تر فاکتور کردند !!!! عوضی ها الان 2 روزه منتظر تخصیص پلاک هستم و خبری نیست امروز با ویران خودرو تماس گرفتم گفت فراجا فیزیک پلاک تمام کرده باید یک هفته منتظر باشید تا پلاکش بیاد !!!!! دیگه اعصاب ندارم از دست اینها بی لیاقت ها !!! یادتون باشه بابت تاخیر در تحویل بعد از فاکتور شدن هم می تونید شکایت کنید و خسارت بگیرید . ضمنا تعزیرات گفته همه بران تو سامانه 135 نسبت به گران فروشی ایران خودرو شکایت ثبت کنند تا پول های اضافی رو برگردونند !! بعنی پولت زوری هم که ازت گرفتن رو می خوای بگیری باید 100 جا شکایت کنی و التماس کنی
شاهین اسفند : من تکمیل وجه ۱۶ اسفند بود تحویل گرفتم
محمد تقی افشاری : سلام مال شمابعدازفاکتور،چندروزه طول کشیدپلاک بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
غلامعلی : شانسیه داداش!!!!!میگن راناهای جدیدی که میزنن هردوتاش با ریموت باز میشه من خودم هفته پیش تحویل گزفتم هردوتاش با ریموت باز میشه
علی : من16شهریور فاکتور شدم20شهریور تحویل گرفتم
سلام : سلام برا من اومد تحویل دادم
سورن 17 مرداد : منم 17 مرداد هستم فاکتور نشدم
تحویل31شهریور : واریز اول دی ماه واریز دوم17تیر
پیش فروش دهه فجر : سلام ، واسه من پیش فروش ، تحویل هفته چهارم شهریور بود ، ولی دعوتنامه آخرای تیرماه واسم اومد ، فعلا که آماده تخصیصه
کوییک آر اس : اون چیزی که موقع ثبت نام بهتون اعلام کردن تقریبی هست ممکنه زودتر دعوتنامه بیاد و ممکنه خیلی دیرتر چاره ای جز اینکه صبر کنید نیست.
207 فرسوده تحویل آذر ماه : سلام دوستان که ثبت نام نام طرح فرسوده 207 برنده شدند تحویل آذر ماه هستند اگر براتون پیامک اسقاط خودرو آمده خبر بدین ممنون
ساینا 24 بهمن ماه رو مخ : خبری شد به ما هم اطلاعی بده
مریم : سلام پیش فروش دهه فجر کسی دعوتنامه براش اومده شماره پزیرش من12 16تحویل مردادماه ساینا تک سوز