دلیل استقبال روزافزون از سوپرشارژرهای الکتریکی چیست؟

 

دلیل استقبال روزافزون از سوپرشارژرهای الکتریکی چیست؟

 
توربوشارژرها باعث افزایش قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت می‌شوند؛ اما نمونه‌های معمولی آن‌ها مشکلاتی دارد که در نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی رفع شده است.
 
«کاهش مصرف سوخت» و «افزایش قدرت خروجی پیشرانه» دو عامل مهم در طراحی پیشرانه‌ها است. همه‌ی خودروسازان در فرایند طراحی و ساخت محصولات جدید، به این عوامل به‌عنوان برگ‌برنده درمقابل سایر رقبا نگاه می‌کنند. توربوشارژرها با افزایش حجم و فشار هوای ورودی به محفظه‌ی سیلندر، فرایند احتراق را بهبود می‌بخشند و درنتیجه، قدرت خروجی را افزایش و مصرف سوخت را کاهش می‌دهند. به‌همین‌دلیل در سال‌های اخیر، استفاده از توربوشارژرها به امری معمول تبدیل شده است و بیشتر خودروهای امروزی همراه‌با توربوشارژر عرضه می‌شوند.
 
کاهش سرعت کارکرد پیشرانه ازطریق کاهش دور موتور سبب به‌حداقل‌رسیدن تلفات اصطکاک و درنهایت، افزایش قدرت خروجی می‌شود؛ اما این امر ممکن است فشار خروجی اگزوز را کاهش دهد و سبب به‌دست‌آمدن نتیجه‌ی معکوس در خودروهای مجهز به توربوشارژر معمولی شود. درحقیقت، توربوشارژرها بخشی از انرژی موردنیاز توربین خود را از سرعت و فشار گازهای خروجی اگزوز تأمین می‌کنند و با کاهش این فشار خروجی، توربوشارژر نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند.
 
 
به‌دلایل ذکرشده، استفاده از توربوشارژرهای معمولی که قدرت خود را از پیشرانه تأمین می‌کنند، مشکلاتی به‌همراه دارد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به تأخیر در شتاب‌گیری اشاره کرد. در خودروهای مجهز به توربوشارژرهای معمولی، با فشردن ناگهانی پدال گاز فاصله‌ای زمانی میان پاسخ پیشرانه به افزایش شتاب وجود دارد که در اصطلاح به توربولگ (Turbo lag) معروف است. در این حالت، سرنشینان ضربه‌ای ناگهانی حس می‌کنند که ناشی از در مدار قرارگرفتن سوپرشارژر و افزایش ناگهانی قدرت پیشرانه است. برای رفع این معضل و جلوگیری از سایر مشکلات ناشی از توربولگ، نسل جدیدی از سوپرشارژرها معرفی شده است که قدرت خود را از منابع الکتریکی تأمین می‌کنند و مهم‌ترین مزیتشان حذف توربولگ و پاسخ‌گویی لحظه‌ای به افزایش شتاب است.
 
آئودی یکی از اولین خودروسازان عمده‌ای است که به تولید و استفاده از نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی روی آورد. این خودروساز آلمانی در سال ۲۰۱۳، نمونه‌ی اولیه‌ی مدل A6 با پیشرانه‌ی مجهز به سوپرشارژر الکتریکی را رونمایی کرد. در این خودرو، سوپرشارژر الکتریکی میان توربوشارژر معمولی و پیشرانه قرار داشت و تنها زمانی در مدار قرار می‌گرفت که سیستم مرکزی مدیریت موتور با تشخیص فشار پایین گازهای خروجی اگزوز، دستور واردشدن سوپرشارژر الکتریکی به مدار را صادر می‌کرد و تقریبا بلافاصله سوپرشارژر الکتریکی ۴۸ ولتی فشار مدنظر محفظه‌ی احتراق را تأمین می‌کرد. آئودی با معرفی این سیستم جدید، توجه سایر خودروسازان به این فناوری را جلب کرد؛ به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر و با تکامل این طرح انقلابی، امروزه خودروسازان بزرگی مانند مرسدس بنز و جگوار لندرور نیز به جمع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سوپرشارژرهای الکتریکی پیوسته‌اند.
 
در‌حال‌حاضر، تلاش‌ها برای استفاده از سوپرشارژرهای الکتریکی در پیشرانه‌های کم‌حجم در کانون توجه قرار گرفته است و مهندسان تلاش‌هایی موفقیت‌آمیز برای کسب قدرت خروجی بیشتر از پیشرانه‌هایی با حجم یک تا دو لیتر کرده‌اند. برای مثال، کنسرسیومی متشکل از مهندسان شرکت ریکاردو و فورد از چند سال پیش با هدف کسب قدرت و گشتاور خروجی معادل پیشرانه‌ی معمولی دولیتری فورد از پیشرانه‌ی یک‌لیتری سوپرشارژر آغاز به‌ کار کرد. در پروژه‌ای مشابه، مهندسان جگوار لندرور در همکاری با لوتوس توانستند از پیشرانه‌ی چهارسیلندر دولیتری معادل پیشرانه‌ی هشت‌سیلندر پنج‌لیتری خروجی بگیرند. در این سیستم، مهندسان جگوار لندرور و لوتوس راه‌حلی خلاقانه برای تولید انرژی الکتریکی از حرارت گازهای خروجی اگزوز و ذخیره‌ی آن در باتری برای استفاده‌ی سوپرشارژر الکتریکی بهره برده‌اند.
 
یکی از نمونه‌های برتر کسب خروجی حیرت‌انگیز از پیشرانه‌ی کوچک، مربوط به پیشرانه‌های ۵/۱ لیتری M12 و M13 بی‌ام‌و است. این پیشرانه‌های فرمول یک در دهه‌ی ۱۹۸۰  ساخته و بهره‌برداری شد؛ دهه‌ای که عصر ظهور توربوشارژرها در این مسابقات بود. در این پیشرانه‌ها، توربوشارژری عظیم فشار هوای ورودی به سیلندر را تا ۵/۵ بار افزایش می‌داد و سبب می‌شد قدرت خروجی پیشرانه به ۱۴۰۰ اسب‌بخار (معادل ۹۳۳ اسب‌بخار به ازای هر لیتر ظرفیت سیلندر) برسد. بااین‌حال، این اعداد خیره‌کننده سبب می‌شد پیشرانه‌ها یادشده در وضعیت بحرانی قرار بگیرند و درنهایت، یکی از این پیشرانه‌ها در خودرو برابهام BT53 نلسون پیکه منفجر شد و مهندسان بی‌ام‌و بلوک سیلندر آن را به‌عنوان دستاوردی فراموش‌نشدنی نزد خود نگه داشتند.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سوپرشارژر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سروش ۱۴ اردیبهشت : خوش شانس بودی ۵ روزه پلاک شدی حالا باید ببینی چند روزه ماشین تحویلت میدن از کدوم شهر هستی؟
بهمن ۱۹ : من ۱۹ ام هستم هنوز فاکتور نشده رنگ مشکی
شاهین جی : سلام احترام کسی هست که تکمیل وجه دوم شهریور یا مهرماه شاهین براش اومده باش بنده قراربودتکمیل وجه دوم مهر انجام بدم فعلا خبری نیست چون وجه اول سال 1403به مبلغ 291 آذر انجام دادم کسی
جی ال 27خرداد : سلام اولویت بر اساس تکمیل وجه هستش یا سخا زنگ زدم میگه شما 26تکمیل وجه کردی 27ثبت شده سخات 29ثبت شده من 25سخامو به نمایندگی دادم چخبره تو این شرکت دزد
21بهمن : نوبت 20 مرداد نشد؟؟ 19 تمام نشده آیا کسی اینجا هست 19 فاکتور نشده باشه؟؟؟
قاسمی : سلام بنده سال گذشته ۱۴۰۴ ساینا دوگانه ثبت نام کردم الان ۲ ماه از تحویل خودرو میگذارد حتی دعوت نامه واریز وجه دوم هم نیامده اگر مشکلی است چرا برای سال ۱۴۰۵خودرو دوگانه بار دیگر ثبت‌نام گرداند چرا این قدر مردم را ادیت میکنند و متاسفانه هیچ نهاد نظارتی که برخوردی با این شرکت سایپا داشته باشد مثل اینکه وجود ندارد
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : نمیدونم چرا شرکت ماشین ها رو اینقدر دیر تحویل میده
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : فقط بارکد زده شده ،به پست چیزی تحویل داده نشده
x5 تبریز : سلام نه هنوز منتظریم هنوز
x5 مشکی : احمد تیر منظورم اینه ک بارکد میزنی ارسال شده یا ن،، ب ما فقط بارکد میده، انگار ارسال نشده هنوز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حیدرسیددینه : دوستان آیا کسی می داند تکمیل وجه فروردین1403 ساینادوگانه چندنفرهستندیاتکمیل وجه اردیبهشت چندنفرهستند
اطلس جی : اعداد رو لاتین وارد کن
کوئیک اس.رضا : دوستانی ک فاکتور شدن،رنگش سفید شیری براشون زده تو فاکتور؟
اطلس : فروردین و اردیبهشت کسی هست که تکمیل وجه کرده باشه؟ اگه اره از چه تاریخی شروع میشه کسی هست اطلاع بده
مازیار : دوستان سلام از ماشین وفاکتورهیچ خبری نیست ایناهمه دروغه سایپا ورشکسته شده
اطلس : وقتی نمیخواید تغیر رنگ بزنید حقتونه منتظر بمونید بخاطر ی رنگ خودت معطل میکنی که چی بشه
مهران : سلام مصی 🌷شما ماشین تون دوگانه سفید هست؟
اطلس 11 : سلام من 11اسفند1403تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
محمد : سلام دوستان کوییک اس تا چندم فاکتور شده
کوییک اس : سلام علی کوییک اس فاکتور شد شما کی تکمیل وجه کردین عکس بگیر بفرست امید وار بشیم