برای حفظ تایرها در شرایط ایده آل چه باید کرد؟

 

برای حفظ تایرها در شرایط ایده آل چه باید کرد؟

 
شیوع ویروس کرونا شرایط خاصی را در کره خاکی پدید آورده و بسیاری از مردم در کشورهای مختلف مجبور هستند به خاطر شکستن زنجیره انتقال، اوقات خود را در قرنطینه خانگی سپری کنند. این مساله سبب شده رفت و آمد در مسیرهای عمومی به کمترین حد ممکن برسد، طوری که طبق گزارش اخیر مسیریاب ویز میزان رانندگی در سطح دنیا تا 60 درصد کاهش یافته است.
 
با توجه به این شرایط شمار زیادی از خودروها اکنون در حیاط منازل، پارکینگ ها یا سطح خیابان ها رها شده و مدتی است که از جای خود تکان نخورده اند. احتمالا می دانید عدم استفاده و پارک طولانی مدت خودرو، به برخی اجزا از جمله تایرها صدمه می زند.
 
به منظور پیشگیری از صدمه دیدن تایرها در دوران قرنطینه و حفظ آنها در وضعیت بهینه، نشریه تخصصی Tyre Reviews اخیرا با انتشار ویدیویی جالب، رعایت چند نکته را به مالکین خودروها توصیه کرده است. چنانچه شما هم مجبورید برای مدتی نسبتا طولانی (مثلا چند هفته) اتومبیل خود را در جایی متوقف کنید، می توانید با رعایت این نکات میزان آسیب دیدگی تایرها را به حداقل برسانید.
 
 
بازبینی و بررسی دقیق تایرها قبل از پارک
 
در گام اول باید تایرها را با دقت بررسی نموده و هر گونه ذرات اضافی و گرد و غبار را از آنها پاک کرد. برای این کار می توان از همان روش سنتی ابر و کف کمک گرفت. در کارواش ها معمولا از آب پر فشار برای تمیز کردن تایرها استفاده می شود، Tyre Reviews این روش را به خاطر احتمال صدمه به دیواره تایر مناسب نمی داند.
 
مراقبت از خودرو در دوران قرنطینه
 
امواج فرابنفش برای تایرها مضر هستند، به همین جهت چنانچه قرار است خودرو زیر آفتاب بماند، پیشنهاد می شود جداره ها با واکس های محافظ UV پوشانده شوند. همچنین با تمیز شدن تایرها بهتر است میزان خوردگی کناره ها و آج ها بررسی گردند تا در صورت کمتر شدن عمق از سه میلی متر در قسمت میانی، خرید حلقه های جدید را در لیست خرید خود بگنجانید. برای سنجش عمق، می توان حد سه میلی متر را روی یک سکه مشخص نموده و با قرار دادن آن در داخل آج وضعیت را تشخیص داد. بستن سر والف (والو) تایرها دیگر نکته ای است که Tyre Reviews توصیه می کند.
 
قرار دادن خودرو روی جک در صورت امکان
 
خودروها برای جابجایی و حرکت ساخته شده اند و توقف طولانی مدت برای آنها – به خصوص تایرهایشان – همانند سم است. وقتی خودرویی به مدت چند هفته یا بیشتر در جایی ساکن باقی می ماند، قسمتی از تایرها که با زمین در تماس است به دلیل تحمل وزن بالا حالت قوسی خود را از دست داده و به تدریج فرمی مسطح پیدا می کند.
 
 
برای جلوگیری از وقوع اتفاقی مشابه و در صورت فراهم بودن امکانات باید خودرو را روی جک قرار داد تا تایرها تماسی با زمین نداشته باشند.
 
افزایش فشار باد تایرها
 
حتما خواهید گفت امکان بهره گیری از جک برای همه مردم وجود ندارد. در این حالت می شود به روش افزایش فشار باد تایرها متوسل شد. با این کار تایرها مقاومت بیشتری در برابر وزن سنگین خودرو پیدا می کنند. برای اینکه بدانید تا چه حد اجازه دارید فشار باد تایرها را افزایش دهید، باید به مشخصات درج شده در دیواره لاستیک توجه کنید.
 
مراقبت از خودرو در دوران قرنطینه
 
اگر این کار را انجام دادید، یادداشتی را روی داشبورد یا پشت فرمان بگذارید تا هر زمان قصد حرکت مجدد داشتید بدانید اول از هر چیزی باید باد تایرها را مجددا تنظیم کنید، زیرا حرکت با لاستیک پر باد علاوه بر صدمه به قسمت میانی آن، چسبندگی و راحتی خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
جابجایی خودرو هر چند وقت یک بار
 
پس از افزایش فشار باد تایرها و پارک کردن خودرو در مکانی مناسب، باید هر چند روز یا نهایتا هر هفته یک بار، اقدام به جابجایی آن نمود تا فشار مداوم تنها روی قسمتی ثابت از تایرها نباشد. حرکت دادن خودرو به اندازه 30 سانتی متر برای تحقق این هدف کافی است.
 
 
برای جابجایی 30 سانتی متری اصلا نیازی به استارت و روشن شدن موتور نیست، بلکه بهتر است با هل دادن به جلو یا عقب، ضمن ورزش کردن مکان خودرو را اندکی تغییر دهید. به یاد داشته باشید روشن کردن موتور برای مدتی خیلی کوتاه، باعث فشار به باتری و همچنین تجمع رطوبت در برخی اجزا شده (مثل مجموعه اگزوز) و در صورت تکرار ممکن است به از کار افتادن باتری یا خرابی قطعات دیگر منجر شود.
 
حفظ خودرو دور از تابش مستقیم آفتاب
 
همانطور که در ابتدا اشاره شد، تایرها اصلا امواج فرابنفش را دوست ندارند. از این رو بهتر است اتومبیل خود را در پارکینگ یا هر نقطه ای که دور از تابش مستقیم آفتاب است، پارک نمایید. در صورت فراهم بودن پارکینگ استفاده از آن کاملا پیشنهاد می شود، چرا که از خودرو در برابر هر گونه تغییرات دمایی شدید نیز محافظت خواهد شد.
 
 
 
استفاده از نگهدارنده های مخصوص
 
قطعات جانبی مخصوصی وجود دارند که برای قرار دادن در زیر چرخ ها طراحی شده اند. این قطعات نقش نگهدارنده را ایفا کرده و دارای قوسی مشابه با قوس تایر هستند. با گذاشتن این قطعات در زیر هر چهار چرخ، فشار موجود روی تایرها پخش شده و از احتمال مسطح شدن قسمتی که با زمین در تماس است، تا حد زیادی پیشگیری می شود.
 
 
 
نکات کاربردی دیگر
 
اگر خودرویتان به مدت چند هفته در جایی ساکن باقی خواهد ماند، قبل از پارک کردن بهتر است به اندازه کافی بنزین زده و سری هم به کارواش بزنید. پس از پارک کردن هم از فرصت موجود می توانید برای بررسی قسمت های مختلف، محکم کردن پیچ و مهره ها و کنترل وضعیت سیالات استفاده نمایید.
 
 
باتری یکی از اجزایی است که با پارک طولانی مدت خودرو ممکن است به اصطلاح بخوابد. برای جلوگیری از این اتفاق دو راه پیش رو دارید. اولین راه این است که باتری را از ماشین جدا نموده و یا حتی الامکان ترمینال های (سر باتری) آن را باز کنید.
 
راه دوم این است که حداقل هر هفته یک بار استارت زده و اجازه دهید خودرو به مدت 15 دقیقه روش بماند. البته حتما می دانید این روش باعث اتلاف بنزین و آلودگی هوا می شود.
 
عدم درگیر کردن ترمز دستی، دیگر نکته ای است که باید مد نظر قرار بگیرد. چنانچه لنت و دیسک برای مدتی طولانی با هم در تماس باشند، احتمال دارد به هم چسبیده و یا فرسوده شوند. از این رو توصیه می شود برای ثابت نگه داشتن خودرو آن را در دنده قرار دهید یا از همان نگهدارنده های مخصوص یا استاپر (قطعه ای که برای انداختن جلوی چرخ ها طراحی شده و نقش سنگ را به روشی با کلاس تر ایفا می کند!) استفاده نمایید.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , مراقبت از تایرها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : قطعا باید فاکتور میشدی یه پیگیری کن شاید مشکلژ داشته باشه
رضا : پس برای من که 14 آذر 1403تکمیل وجه کردم تحویل فوری نود روزه ببوده چی میشه تا کی منتظر بمونیم
سهند s : لعنت به سایپا همه رو اسیر کرده
سروش ۱۴ اردیبهشت : ما هم فاکتور نشدیم فکر کنم چون پیامک تغییر رنگ دادن تا ۲۹ فرصت دادن گذاشتن بعد ۲۹ فاکتور کنن که اونایی که تغییر رنگ دادن با هم فاکتور کنن
تارا دستی فوق العاده مادران : سلام دوستان من زنگ زدم نمایندگی گفت با قطار میارن ماشینو بنظرتون چند روز طول میکشه بیارن اگه کسی اطلاع داره راهنمایی بکنه ممنون میشم ارومیه هستم
X5 : زنگ زدم کرمان گفت هفته دیگه ۲۰۰ میلیون افزایش قیمت قطعی میاد خوشحام واقعا چون من که گرفتم ماشینمو
حسین : میگن درب سایپا تجمع برگزار شده کسی خبری داره که چی شد؟
جی ۷ تیر : این هفته هم تموم شد یه ابلهی هی میومد مینوشت وسط هفته با افزایش قیمت دعوتنامه میاد کو کجاست ، باز میاد مینویسه هفته ی دیگه با افزایش قیمت 🤣🤣
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا حروم خور : ایران خودرو همه کاراش کارشناسی شده هست که مردم و راضی نگه داره ولی مدیران نالایق سایپا مردم و دربه در و بیچاره کردند میدونی چند تا خانواده بخاطر ناکارآمد بودن مدیران سایپا از هم جدا شدند چون به امید اینکه با ماشین درآمد داشته باشند که خرج زندگیشون و بدن. تف بروی مسئول بی کفایت. تف بروی اونی که میتونی کاری کنه ولی از مافیا می ترسه تف بروی مسئول و هیئت نظارتی که داد مردم نمیرسه. الان برو ببین بازار آزاد تا دل بخواد ماشین صفر ریخته. چرا سایپا باید با دلان کار کنه ولی قرداداشو عملی نکنه چون پشتشون پره پنجاه ساله
کوئیک ار اس : رفتیم شکایتم کردیم گفتن قرارداد بستید بهتون دیرکرد میدن دیگه باید چیکار کنیم ؟
امام زمان کوییک : امیدوارم rs هارو به sتبدیل کنن. ما بخاطر یه رنگ مشکی سقف 30میلیون تومن اضافه بدیم. اقا نخواستیم همون s رو برامون تبدیل کنبن
جواد حانعلی : آنکس که در مقابل ستمگر تسلیم می شود نیمی از تقصیر را در ظلم دارد. وای وای مرگ سایپا و پارس خودرو لعنت هر چی ترسو قلبم به درد می آید وقتی این همه بزدل را می بینم. شما ها برای گرفتن حق خود هم منتظر معجزه هستید. وای وای
حدیث : بخدا 28 تیر اکمیل وجه کردم فعلا تخصیص گرفتار ششدیم
کوییک ،s : سلام بچه ها ،کسی می دونه بعد از فاکتور شدن چند روز بگذره ماشین رو تحویل میدن؟
اطلس جی : سلام منم 25 اسفند 403تکمیل وجه کردم و هنوز خبری نیست الان زنگ زدیم نمایندگی .میگه برید شکایت کنید ما کاره ای نیستیم
علی : آقای محترم نیسان آشغال میزنع اون روز نمایندگی خرم اباد نیسان تحویل دادن بعد از یک ساعت پس اوردن گفت درش بسته نمیشه صاصفکار شرکت اومد گفت ستون ماشین شرمت دو سانت کوتاده زده به همین خاطر بسته نمیشه سایپا عنو ورشکسته شده داره با سود پول مردم میچرخه اون ماشین که شما میکید یا ژاپنی یا فرانسه اینا تولید داخل هستن قطعات مشهد تبریز گلپایکان و کوچهه کرح میزنن ساینا نه فرانسه نه ژاپن داشتم داشتم حساب نیست دارم دارم حسابه نمیتونه بفروش بابک زنجانی شاید مشکل خل بشه سنگ الکی به سنه نزن مردم گرفتارن مسافر کشن بدبختن طلا فروختن مستاجرن بعد تو اومدی میگی سایپا ال بله برو پی کارت عامو
کوئیک ار اس : لعنت خدا به پارس خودرو دوماهه ار اس روتیر گیر کرده هیشکی جواب مارو نمیده چی کار کنیم خدا دردمونو به کی بگیم
مسعود : میدونستی نباید سرمایه این مملکتو میبرد توی سوریه و عراق میریخت جلوی بیگانه میدونستی هرشخصی با هزار بدبختی پول ی ساینا جورکرده العان یک ساله بدون ماشین مونده میدونستی با همین پول ساینای آشغال میتونستیم بهترین خودرو روز دنیا را بخریم ولی اینا نمیزارن