چرا مرسدس بنز با وجود تولید خودروی برقی در دهه 90 میلادی، از تسلا عقب ماند؟

 

چرا مرسدس بنز با وجود تولید خودروی برقی در دهه 90 میلادی، از تسلا عقب ماند؟

 
مرسدس بنز یکی از خودروسازان سنتی است که با پایه گذاری برند EQ در سال 2016 عزم خود را برای تولید مدل های تمام الکتریکی نشان داد. اولین محصول این برند، کراس اوور EQC است که در نمایشگاه خودروی پاریس 2018 در معرض دید عموم قرار گرفت.
 
 
 
هر چند مرسدس بنز در مقایسه با برندهای دیگری چون ب ام و، نیسان، شورولت و رنو دیرتر به جمع تولید کنندگان خودروهای برقی پیوسته، اما نگاهی به گذشته حاکی از آن است این شرکت آلمانی با پیشرانه های تمام الکتریکی بیگانه نیست و در دهه 90 میلادی تلاش هایی را در این زمینه انجام داده است.
 
 
 
در آن دوران اشتوتگارتی ها نسخه تمام الکتریکی سدان محبوب 190 را توسعه داده بودند. این مدل صرفا تحقیقاتی بوده و از تکنولوژی های پایه و مشخصاتی ابتدایی بهره می برد. اولین بار نمایشگاه خودروی هانوفر در سال 1990 میزبان مرسدس بنز 190 برقی بود. پس از هانوفر، اشتوتگارتی ها این خودرو را در چند نمایشگاه معتبر دیگر به نمایش گذاشتند.
 
 
 
خودروساز آلمانی چندین نسخه از 190 برقی را تولید کرده بود. هر یک از این نسخه ها از نظر قوای محرکه و تکنولوژی باتری از یکدیگر متفاوت بودند. به عنوان نمونه برای تامین انرژی برخی نسخه ها از باتری سدیم-نیکل کلرید و برخی دیگر از باتری سدیم-سولفور استفاده شده بود. مرسدس بنز برای شارژ این خودروها ایستگاه های شارژ خورشیدی را نیز در نظر گرفته بود.
 
 
 
پیشرانه مرسدس بنز 190 برقی از دو موتور مغناطیس دائمی DC تشکیل یافته بود. این موتورها به چرخ های عقب متصل بوده و توانایی تولید 44 اسب بخار قدرت را داشتند. با وجود بهره گیری از سیستم بازیابی انرژی ترمز، مسافت قابل پیمایش این مدل های آزمایشی اصلا قابل مقایسه با خودروهای برقی کنونی نبود.
 
 
 
تحقیقات و آزمایش های مرسدس بنز روی نسخه الکتریکی 190 به یک اتومبیل برقی تولید انبوه منتج نشد و این پروژه عقیم باقی ماند. اندکی بعد مرسدس بنز به سراغ پروژه های دیگری از جمله پیشرانه های هیدروژنی رفت و سال ها خود را با آن مشغول کرد!
 
وقتی مرسدس بنز سرگرم پروژه هایی دیگر بود، تسلا آمد و ثابت کرد که امکان ساخت یک خودروی کاربردی با استفاده از پیشرانه الکتریکی وجود دارد. موفقیت های پی در پی تسلا اکنون مرسدس بنز و دیگر خودروسازان سنتی را به سمت خودروهای الکتریکی سوق داده و روز به روز بر شمار چنین مدل هایی افزوده می شود.
 
 
 
حال شاید بپرسید مرسدس بنز با اینکه سه دهه قبل تولید خودروهای برقی را امتحان کرده، چرا اینک از قافله عقب مانده و باید دنباله روی شرکت نوپایی چون تسلا باشد؟ برای پاسخ به این سوال می توان به بیانیه مطبوعاتی مرسدس بنز در بهار 1991 رجوع کرد.
 
در بیانیه مذکور عمر سرویس های باتری، برد حرکتی محدود، مشکلات مربوط به بازیافت، نبود زیرساخت های لازم برای شارژ و قیمت تمام شده موانع اصلی برقی سازی خودروها در آن زمان اعلام شده بود. شاید اگر مرسدس بنز یک دهه دیرتر تحقیقات خود را در زمینه مدل های الکتریکی آغاز می کرد، خبری از تسلا نبود.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مرسدس بنز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهرداد از شیراز S3 : امروز 30 اردیبهشت تحویل گرفتم. شاسی تاریخ 26/اسفند/1402 ثبت نام تاریخ 09/آبان/1402 رنگ سفید - قرار تحویل 30 بهمن 1402 بود دقیقا سه ماه تاخیر داشت
شاهین : اقا اس ام اس دوم اومده ثبت نام شما تا ششم فعال است یعنی چی بنظرتون پیام اخر هست اینو باید بگیریم؟؟
منصف : مثل اینکه اخیرا v4 ها رو با ۲ ماه تاخیر میدن v2 هار و با ۴ ماه تاخیر و v1p رو زودتر از موعد! البته بجز رنگهای خاص
تارا v4 اتوماتیک : امروز خدا روشکر تحویل گرفتم ایشالا قسمت همه اما به دلم ننشست اول اینکه بدنش از اون چیزی که میگفتن ضعیفتره دوم بوی پلاستیک بی کیفیت خیلی تو ذوق میزنه . لاستیک بارز بود گرمکن صندلی و شیشه بالابر سمت شاگرد کار نمیکرد فردا میبرم نمایندگی هماهنگی بین گیربکس و موتور صفر
محمد : با سلام امیر آقا شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید جزء ثبت نامی های ۱۴۰۱ هستید یا ثبت نامی اسفند ۱۴۰۲ میباشید ،با تشکر از شما
علی : سلام امروز رفتم نمایندگی سیستم نگاه کرده ثبت نام یازدهم شهریور تحویل مشتری شده ولی من دوازدهم شهریور ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده این یعنی کسی که پارتی داشته باشه تحویل میدن
S5۲۷مهر : دیروز رفتم نمایندگی خودش بیشتر از من فحششون داد من غلاف کردم🙃
فرهاد : با فروش خودروهای مازاد برقی وارداتی از امروز دوباره میخوان یه سری رو مثل ما سر کار بذارن خدا خودش بخیر کنه تازه بماند که این سری دست به مهره بازیه و یه سامانه جدید هم براش راه انداختن
شاهین منتظر : ماهم هستیم.پذیرش ۲۳ دی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : با سلام خدمت دوستان محترم اینکه اینجا کامنت بگذارید و نفرین کنید و بد و بیراه بگید هیچ مشکلی حل نمیشه اتفاقی هم برای مدیران نمی افته هر کسی از طریق رسانه یا مجرای اطلاعاتی که داره باید این مسئله رو پیگیری کنه و اگر همه با هم هماهنگ باشیم و تجمعی باشه نتیجه بخش تر است حرفهای اونایی هم که توصیه ها پدرانه میکنن و خودشون رو دلسوز نشون میدن گوش نکنید
حمید : هیچ کس راضی به مرگ کسی نیست ولی تا حالا باید پیداش میکردند با این همه پیشرفت و امکاناتی که کسب کردیم و گرنه تا حالا خوراک گرگ ها شده
Saeid : سلام دوستان دی ماهیم تکمیل وجع 26فروردین وعصری ماشینو نمایندگی تحویل گرفتم ماشین نرم با شتاب خوبیه انشالا هر چه زودتر بقیه دوستانم ماشینشون زودتر بیاد خدا حافظ همگی
دنا6دنده : سلام من نمایندگی تهران حضوری پرسیدم گفتن بنا به پیگیری که انجام دادن، از اول خرداد شروع به فاکتور کردن میکنند
پژو پارس سفارشی اولویت زمستان : سلام دوستان من که راضی به مرگ کسی نیستم ولی خدا هم جای حق نشسته
دنا پلاس ساده بهار1403 : تحویل دوم خرداد دنا پلاس شش دنده ساده....خداکند تا آخر خرداد تحویل ندهند که تاخیر بگیرم حداقل هزینه بیمه بدنه و لوازم جانبی در بیاد...میگن ماهی تقریباً پانزده میلیون می شود... حالا که ندادند این یکماه هم روش
دی پیش فروش : مبارکه ممنون از شما
Fx tehran : دوستان این بانک گردشگری برای کسی وام واریز کرده تو این چند وقت؟
Rasht arizzo 5 : سلام کسی آریزو 5 مدل 1403 تحویل گرفته ؟ قراردادم 25 دی ، تایید نهایی لیزینگ 11 بهمن هنوز خبری از ماشین نیست . خدا ازشون نگذره،
پارس تبدیلی : سلام دوست عزیزبحث فقط یه ماشین نیس که اینجوری میگی بحث حق یه ملته که اون دسته بالایی ها راحت میخورنش ادمایی که هیچ پشتوانه ای ندارن جواب بدن همین سیل مشهد یه مشت آدم مالشون آب بردجونشون گرفته شد کدوم مسئول کاری کرد آه ناله همونا دامنشو گرفت ما کاری نیسیم خدا خودش جانب حق نشسته....