وگانیسم چگونه صنعت خودروسازی را متحول می‌کند؟

 

وگانیسم چگونه صنعت خودروسازی را متحول می‌کند؟

 
وگانیسم از شیوه‌های زندگی و مصرف مواد پرطرفدار در جهان محسوب می‌شود که روز‌به‌روز تأثیر خود بر حوزه‌های متنوع صنعت را افزایش می‌دهد.
 
در سال‌های اخیر، افزایش تمایل و علاقه به سبک زندگی وگانیسم (Veganism) موجب تولد سبک‌های جدیدی از کسب‌وکار شده است. کاربران علاقه‌مند به این سبک از زندگی به‌دنبال جایگزینی مواد و محصولات سنتی هستند تا هرچه‌بیشتر تأثیر بشر بر زندگی حیوانات کاهش پیدا کند. علاقه به وگانیسم عموما از دلایلی همچون اهمیت به سلامت حیوانات و نگرانی‌های زیست‌محیطی و سلامتی نشئت می‌گیرد.
وگانیسم، تنها به نخوردن گوشت و مواد غذایی محصول حیوانات محدود نیست؛ بلکه به‌صورت کلی استفاده از هرگونه محصول به‌دست‌آمده از حیوانات را نقد می‌کند. از محصولات مهمی که وگان‌ها نقد می‌کند، می‌توان به پوشش‌های چرمی داخل خودروها استفاده کرد.
 
چرم همیشه به‌عنوان ماده‌ای مجلل و حرفه‌ای در پوشش داخلی خودروها محسوب شده است و هنوز به‌عنوان انتخابی مشهور و محبوب در میان طراحان و سازنده‌ها شناخته می‌شود. درمقابل در سال‌های اخیر، شاهد تغییر مسیر شرکت‌های بزرگ بوده‌ایم که به‌سمت جایگزین‌های وگان برای چرم حیوانی رفته‌اند. حتی برخی از آن‌ها تلاش می‌کنند پوشش‌های چرم حیوانی را به‌صورت کامل از خط‌تولیدشان خارج کنند.
 
امروزه، فعالان اجتماعی متعدد و کاربران عادی و حرفه‌ای بیش‌ازپیش از شرکت‌ها درخواست می‌کنند جایگزینی برای چرم‌‌های حیوانی پیدا کنند. به‌عنوان مثال، قهرمان ۶ دوره مسابقات فرمول یک، لوئیس همیلتون، از مرسدس بنز درخواست کرد چرم را به‌صورت کامل از محصولاتش حذف کند.
 
جایگزین‌های غیرحیوانی چرم موضوعاتی جدید در دنیای امروز نیستند. به‌عنوان مثال، مرسدس بنز از سال ۲۰۰۳ ماده‌ی جایگزینی به‌نام Artico عرضه می‌کند و تویوتا و فراری نیز مواد جایگزینی به‌نام‌های Softex و Mycro Prestige دارند. به‌گفته‌ی ایوون تیلور، مدیر پروژه‌های شرکتی سازمان مدافع حقوق حیوانات (PETA)، صنعت خودروسازی درمقایسه‌با صنایع دیگر همچون فست‌فود، مد و فشن، هوانوردی و مهمان‌یاری، حرکت آهسته‌تری در مسیر وگانیسم داشته است. از دیدگاه او، فعالان صنعت پاسخ مناسب و سریعی به تقاضای مردم برای ارائه‌ی محصولات وگان نداشته‌اند. بیشتر فعالان صنعت خودرو چنین حرکتی را عجیب می‌دانند؛ چون همان‌طورکه گفته شد، بزرگان صنعت از سال‌ها پیش مواد وگان را به‌عنوان جایگزین حتی در محصولات حرفه‌ای خود عرضه کرده‌اند.
 
تیلور اعتقاد دارد شرکت‌ها باید مواد پوشش داخلی کاملا وگان را به‌‌عنوان گزینه‌ای برای همه‌ی محصولات خود پیشنهاد دهند. او می‌گوید چرم برخلاف تصور عمومی، محصول جانبی از حیوانات نیست. درواقع، چرم را می‌توان «صنعتی با گردش سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار دانست که بیش از یک‌میلیارد گاو، گوسفند، بز و خوک را قربانی می‌کند». به‌عنوان مثال، بازرسی‌های PETA از مراکز دام‌داری توزیع‌کننده‌ی چرم در برزیل نشان می‌دهد انواع رفتار نامناسب با حیوانات و بهره‌برداری بیش‌ازحد، در این مراکز رخ می‌دهد.
 
پوشش جایگزین چرم
 
شرکت‌های خودروسازی در واکنش به تقاضای جامعه و فعالان برای استفاده از مواد جایگزین چرم، با مشکلی به‌نام تقاضای بازار روبه‌رو هستند. به‌عنوان مثال، مرسدس می‌گوید با وجود عرضه‌ی جایگزین‌های وگان، هنوز تقاضای بسیار زیادی برای چرم به‌عنوان ماده‌ی اصلی طراحی داخلی وجود دارد. درواقع، چرم پرتقاضاترین ماده‌ی پوشش داخلی برای خودروها محسوب می‌شود.
 
تقریبا همه‌ی بزرگان صنعت به‌دنبال جایگزینی برای چرم در خودروها هستند
 
لندرور از پیش‌گامان جایگزینی چرم در صنعت خودرو شمرده می‌شود که همکاری تنگاتنگی با فعالان صنعت مواد دارد. به‌عنوان مثال، این شرکت مدل‌های Evoque و Velar را با پوشش‌های داخلی حرفه‌ای و لوکس عرضه می‌کند که با کمک ماده‌ای از جنس پشم پلی‌استر محصول شرکت Kvadrat، ترکیبی عالی برای طراحی داخلی ایجاد می‌کنند. مدیر طراحی مواد و رنگ لندرور، ایمی فاسلا، در جدیدترین مصاحبه‌‌اش گفت طرفداران خودروهای لوکس به‌مرور به رویکردهایی با مصرف‌گرایی کمتر تمایل نشان می‌‌دهند.
 
سازمان PETA اخیرا تعدادی سهم از شرکت تسلا خریده است. آن‌‌ها پس از پیوستن به سهام‌داران غول خودروهای برقی، فشارهای زیادی برای کاهش استفاده از محصولات حیوانی در خودروهای وارد کرده‌اند؛ به‌همین‌دلیل، درحال‌حاضر تسلا چرم را به‌صورت کامل از مواد طراحی داخلی خود حذف کرده است. پل‌استار (Polestar) برند زیرمجموعه‌ی ولوو هم فقط مواد داخلی بدون استفاده از چرم را برای طراحی خودروها عرضه می‌کند. این شرکت ماده‌ی PVC مبتنی‌بر آب به‌نام Weavetech دارد که محصول طراحی داخلی خودش محسوب می‌شود. مدیر این شرکت اعتقاد دارد پیاده‌سازی چنین سیاست‌هایی نشان می‌دهد در حمایت از محیط‌زیست، رویکردی فراتر از تنها تولید خودروهای الکتریکی دارند. درواقع، پل‌استار تلاش می‌کند به‌عنوان نیروی محرکه‌ای در مسیر پیش‌برد صنعت خودرو به‌سمت مواد داخلی بدون چرم فعالیت کند.
 
طراحی داخلی هوندا NSX قدیم
 
صنعت خودرو امروزه تلاش می‌کند انتشار کربن را بیشتر کاهش دهد. همین رویکرد حرکت به‌سمت استفاده‌ی کمتر از چرم را هدایت می‌کند. شاید به همین دلیل باشد که محصولات جدیدی همچون Volkswagen ID 3 و Ford Mustang Mach-E با مواد کاملا غیرحیوانی تولید خواهند شد.
 
تیلور اعتقاد دارد تولید مواد حیوانی مانند چرم، علاوه‌بر ضربه‌ای که به حیوانات وارد می‌کند، برای محیط‌زیست نیز آثار سمی به‌همراه خواهد داشت. PETA تخمین می‌زند کشاورزی حیوانی (شامل صنایع چرم و پشم)، ۱۴ تا ۱۸ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند. او گاوها و گوسفندها را به‌‌دلیل حجم زیاد متانی که تولید می‌کنند، خودروهای هاموی دنیای حیوانات ‌می‌نامد. به‌علاوه تبدیل پوست حیوانات به چرم نیازمند استفاده از مواد سمی بسیار مضر برای محیط‌زیست است.
 
تولید چرم علاوه بر کشتن حیوانات به انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز می‌انجامد
 
شرکت‌های خودروسازی امروز با مشکل مهمی در جایگزینی چرم در طراحی داخلی روبه‌رو هستند. آن‌ها باید موادی جایگزین با حس حرفه‌ای و لوکس و بسیار مقاوم بسازند که مانند چرم، سال‌ها و حتی دهه‌ها دربرابر استفاده‌ی پرفشار دوام بیاورد. پل‌استار در آزمایش ماده‌ی اختصاصی‌اش، Weavetech، به عمر ۶ هزار ساعت دست یافت. در بخشی از آزمایش، ماده به‌مدت چهار هفته در محیطی شبیه به آب جوش نگه‌داری شد.
 
فرایندهای تولید جدید در شرکت‌های تولید مواد و خودروسازها، گزینه‌های جدید را به‌مرور به صنعت پیشنهاد می‌دهند. مواد نوآور و جایگزین نیز بیش‌ازپیش در خودروهای مفهومی دیده می‌شوند. بااین‌همه، هنوز تقاضا برای چرم به‌عنوان پوشش داخلی زیاد است؛ درنتیجه شرکت‌ها در آینده‌ی نزدیک آن را به‌صورت کامل از پیشنهادهای خود حذف نخواهند کرد. افزون‌براین، با افزایش تقاضای بازار برای مواد وگان یا موارد مشابه، شرکت‌های خودروسازی نیز تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا سهمی از بازار جدید داشته باشند.
 
وگانیسم چگونه صنعت خودروسازی را متحول می‌کند؟
 
از نمونه‌های جایگزین کنونی برای مواد حیوانی در خودروها می‌توان به شاسی‌بلند مفهومی ID Roomzz از شرکت فولکس‌واگن اشاره کرد که از پوست سیب برای ساخت ماده‌‌ی پوششی بهره می‌برد. این پوشش ظاهری شبیه به چرم دارد و از ترکیب پلی‌اورتان با پوست سیب به‌جامانده از صنعت تولید آب‌میوه ساخته می‌شود. 
 
بنتلی در مدل EXP 100GT از ماده‌ای استفاده کرده است که از پوست انگور ساخته می‌شود و پوشش داخلی شبیه به چرم ایجاد می‌کند. مرسدس بنز هم در مدل مفهومی Vision AVT از میکروفیبر Dinamica بهره برده است. این میکروفیبر محصول بازیافت پارچه و لباس قدیمی و بطری آب است. ماده‌های مشابهی در خودروهای ولوو و نسل جدید رنو زوئی استفاده می‌شود.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودروسازی , وگانیسم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مینا تارا دستی : سلام دوستان تحویلی ابان و اذر، طرح اسقاط داریم دعوت نامه اومده باشه؟
اسماعیل : منم همینطور مثل شما هستم هرچی هم زنگ میزنی نمایندگی اصلا هیچی پس بگو شما چکاره این بخدا اطلاعت اینجا بیشتره
شاهین cvt : بازم معرفت شما. ممنون
مینا تارا دستی : دوستان رنگی بودید فاکتور شدید؟ من تحویلی اسفندم تیتاتیوم ولی هنوز فاکتور نشده
cvt : 18 اسفند امروز باز هم پیام تبدبل به gl آمد.
ایگل : تحویلش مهمه.الان دقیقا 60 روزه ماشین شاسی شده ولی تحویل نمیدن.من که تا اخر ماه اگه ندادن میرم با چادر دم دفتر جنت آباد میخوابم.فرمانداری شهرستانم رفتم امروز گفت چند روزصبر کن اگه ندادن از طریق دادستانی اقدام میکنیم
فرهاد : سلام من هم نیسان ثبت نام کردم اما با گذشت 40 روز از فاکتور هنوز پلاک نشده آخه من از کجا بیارم چک اول که موعدش نزدیکه را پاس کنم هر جا ه هم زنگ میزنم پاسخگو نیستن موندم چیکار کنم
آریا : سلام من هم زنگ زدم هم به نمایندگی مراجعه کردم گفتن تا پایان شهریور پیامک میاد ولی احتمال خیلی زیاد شاهین جی ال باشه
تارا دستی v1p : مالکیت ایران خودرو هم عوض شده و کروز بیشتر سودش(جدای از پولی که از ما نگه میداره) توی فروش بیشتره. برخلاف قبلا که نگه داشتن برای ایران خودرو امتیاز بود. الان مثلا ماشینی مثل ری را، گیر و گور داره. موتورش روش خوب جواب نمیده، خودش استیبل نیست و ... دنا توربور مشکلات خودش رو داره و داغ میکنه و ... پلتفرم و شاسی از 405 هست. همه زندگی ایران خودرو، در مورد ماشین های برند خودش(نه چینی ها) شده تارا. پیگیر اخبارش باشید میبینید. زمان جنگ هم خط تولید یکسره تارا تولید کرده. کلا میخواد بازار شاهین و ماشین های هم قیمت رو انحصارا بگیره. تارا با موتور ری را تارا با موتور 3 سیلند جدید تارا با موتور هیبرید کلا سایت ایران خودرو سر بزنید، نصف اخبارش در مورد تارا ست. حرص میخوریم که پول زیاد گرفتن. پیاده ایم. دارن دیر میدن. اما استرس ندادن، نداشته باشید. شرایط این ها که زودتر فاکتور میشن فرق میکنه. مثلا v4 سفید الان صفش خلوت تره. یا نمایندگی زودتر مدارک رو آپلود کرده و ...
تارا دستی v1p : سلام. دوستان استرس نداشته باشید. ایران خودرو خیلی تارا تولید کرده. واقعیت اینه که من زمان ثبت نام با بدبختی پول جور کردم و ثبت نام کردم، بعدش بابت بدهی، مجبور شدم هرچی میشد رو بفروشم بدهیش رو بدم، یهو پول اضافه اومد(البته دیگه هیچی سرمایه ندارم). خواستم تارا دستی رو که هنوز فاکتور نشده ، تبدیل به اتوماتیک کنم برای وضع پاهام، پیگیری کردم. گفتن باید کمبود باشه یا خط تولید این ماشین که میخوای عوض کنی مشکل داشته باشه. ایران خودرو که پیگیر بودم تا اسم تارا میومد، میگفتن اینقدر تولید کرده که عمرا تغییر نمیخوره. دوتا داستان داره که تاخیر افتاده، یکی سر این سنسور SBR هست که اضافه کردن. یکی هم رنگ. سفید و مشکی رو راحتتر میدن. اما یهو درخواست تیتانیوم خیلی زیاد شد، من خودم رنگ انتخاب کردم، رفتم نمایندگی گفت چرا تیتانیوم نزدی؟ الان برای من دستی هست، تاخیر خورده، روزی حدود ۷۴۰ تومن داره جریمه شارژ میشه. امیدی به اینکه بشه از ایرانخودرو جریمه گرفت ندارم اما بهرحال توی صفحه داره نشون میده فقط خواستم بگم استرس نگیرید. تارا ماشینی نیست که نداشته باشه یا مشکل تولید داشته باشه. میاد انشاالله.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نابودی سایپا : واقعا چقد بی عرضه میتونید باشید که پولتون براتون مهم نیست چقد براتون سخته برای گرفتن حقتون سایپا رو آتیش بزنید ، انشالله هیچ وقت ماشبن بهتون نده سایپا بی عرضه ها
جواد : آقا حرومتون بشه ما از کجا پول بیاریم پول قسط هارو بدیم مگه چقدر برای پلاک میخاد بکشه که اینهمه علافمون کردید ماه بعد باید قسط بدیم 90 میلیون از کجا بیاریم نامردا از کجا بیاریم چقدر نامردی سایپا نخوری اون پولارو
151 : شماره پذیرش
مائده : تایید آدرس سخا منظورتونه؟
کوییک gxl 17 خرداد : دعوتنامه تحویل تیر از 11 خرداد شروع شده بود یعنی تو این هفته فقط یک روز رو فاکتور کردند خیلی کند پیش میره.
Ali : بله مال من تغییر. کرده. به TU5p.
حمید شهریورواریزی 21تیر : آره به خدا رنگ مشکی 21تیر واریزی آخرم بود الآنم پلاک شدم تحویل پرونده به شرکت 22بود .خیلی ها فاکتور شدن .شما هم میشی .نمیدونی هر چی ماشین دارن دارن میدن بیرون عجیب شده
پاناقالپاق فرسوده 13مرداد : دوستان کلاه گذاشتن سرمون فاکتورنمیکنن فقط پول زوربابت رینگ گرفتن تمام.دلمون خوش کردن 10روز.اصلاخبری نیست من کرمانم میرم نمایندگی سروصدابدم شماهم هرشهری هستین بریدخاهشاشایدکاری انجام شد
حمید شهریورواریزی 21تیر : ببین بستگی به اون نمایندگی داره عوضی باشه یا نه .یک موقعی صفحه کلاجت به مشکل بخوره میان میبینن کفپوش داری گارانتی موتور باطل میکنم.یک موقعی صحبتش بود که دیگه باطل نمیشه ولی نمی دونم تایید شد یا نه.
اطلس دی : از دوستان کسی هست که اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشه و خرداد از چه تاریخی شروع میشه لطفا لطفا لطفا هز کی میدونه جواب بده