چالش جدید خودروسازان با پیش فروش های جدید/ تامین خودروهای ثبت نامی در شرایط تحریم و کرونا

 

چالش جدید خودروسازان با پیش فروش های جدید/ تامین خودروهای ثبت نامی در شرایط تحریم و کرونا

 
یکی از ابهام های اصلی در طرح پیش فروش های فوق العاده خودروسازان، زمان دقیق تحویل این خودروهاست، خودروهایی که با وجود معوقات قبلی، کاهش تولید به واسطه تحریم و کرونا باید دید چه زمانی به دست مشتریان چشم انتظار می رسند.
 
آغاز ثبت نام ۲۲ هزار خودرو از سوی دو خودروساز با تحویل کمتر از سه ماه داز چند روز آینده آغاز می شود. این در حالیست که خودروسازان هنوز از تعهدات خود عقب بوده و در برخی از خودروها این وضع به مراتب وخیم تر است و در چنین شرایطی شائبه عدم تحویل به موقع خودروهای ثبت نامی مطرح می شود. روند پیچیده و دشوار تامین ارز از آخرین ماه های گذشته تا افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه نیز تولید کافی قطعه و تحویل به موقع خودروسازان را با ابهام روبرو کرده و این پرسش مطرح می شود که آیا خودروسازان توانایی تحویل به موقع پذیرش های جدید را خواهند داشت.
 
سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به تولید روزانه دو هزار خودرو از سوی دوخودروساز می گوید: پیش بینی حدود ۲۵ هزار خودرو در دور نخست پیش فروش های خودروسازان تولید حدود ۱۵ روز آن ها است و عدد غیرقابل دستیابی نیست و نمی تواند نگرانی از بابت عدم تحویل به موقع داشته باشد.
 
وی درخصوص توانایی قطعه ساز برای تولید قطعه برای این میزان خودرو نیز می افزاید:صنعت قطعه مدت ها است که با کمبود ارز دست به گریبان است اما از آذرماه که افزایش میزان تولید آغاز شد همچنان ادامه یافته و برای تداوم این روند تامین نقدینگی مهمترین فاکتور خواهد بود.
 
این فعال صنعت قطعه با بیان این که اگر خودروسازها با کمک دولت و سیستم بانکی قدرت دسترسی به منابع مالی را داشته باشند ، تولید روزانه دو هزار دستگاه ادامه دار خواهد بود، تصریح می کند: در غیر این صورت شبکه خودروسازی و قطعه سازی با چالش جدی برای تولید مواجه می شوند چرا که در حال حاضر بزرگترین مانع نقدینگی است.
 
مقتدری در پاسخ به این که با وجود تعهدات پیشین خودروساز چگونه امکان تحویل سه ماهه خودروها وجود خواهد داشت، تصریح می کند: با روش فعلی قیمت گذاری که همواره به صورت دستوری بوده فروش خودروسازان نمی تواند پایدار باشد. هم اکنون نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت فروش در کارخانه نسبت به سال گذشته هستیم این در حالیست که نرخ تورم، نرخ جدید مواد اولیه و افزایش حقوق و دستمزد نمی تواند پاسخگوی سودآوری کارخانه های خودروسازی باشد.
 
وی ادامه می دهد: کارخانجات تولیدی مواد اولیه عمدتا دولتی هستند و یا دولت در آن ها سهام مدیریتی دارد و از آن جا که این مواد در بورس عرضه می شوند و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود در حالی که این شرایط در شرکت های خودروسازی اعمال نمی شود که اشکال اساسی است زیرا اگر قیمت دستوری است باید در زنجیره تامین مواد اولیه نیز جاری شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی مشکل تامین و تولید خودرو را تابع این قضیه می داند و اظهار می کند: کارخانجات باید سودآور باشند تا قادر به انجام تعهداتشان باشند در این شرایط اگر دولت به دنبال تحویل با قیمت پایین است باید نسبت به پرداخت یارانه اقدام کند .
 
وی تاکید می کند: یا باید روند قیمت گذاری جریان آزادی باشد یا اگر دستوری است باید این روند در همه زنجیره اعمال شود تا زمانی که این مساله حل نشود همچنان مشکل خودروهای معوق نیز حل نخواهد شد همانگونه که در چند سال گذشته این موضوع تکراری وجود داشته و در صورت ادامه جریان فعلی نیز مشکل حل نخواهد شد.
 
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیش فروش خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کسری اس۵ : ۲۶مهر ثبت نام کردم دیروز۲۳اردیبهشت شاسی شد
سینا اس۵ : من ۸ آبان ثبت نام کردم و اسفندماه شاسی شده،و ۲۵ام فروردین تحویل گرفتم
احمد : دوستان نگران نباشید این طرح چهارشنبه فقط برای خودرو فرسوده و طرح مادرانه
Agh اصفهان : من17مهر402ثبت نام s5اقساطی کردم 21اسفند شاسی شد 22اسفند بیمه 26فروردین پلاک و دهم اردیبهشت‌ماه تحویل گرفتم مدل 403میخای شماره بزار عکس برات بفرستم
s3 مهرماه : بنده 21 اسفند شاسی شدم دریغ از خودرو
امین : سلام دوستان کسی خبر جدید و قطعی درباره حواله های چانگان cs55 که ارسال به خودروساز خورده کی پیامک واریز وجه میاد بخدا مردیم هرروز منتظر پیامک هستیم
سعید8 : دوستان برید حمایت کنید. اینجا صفحه ی خودروهای وارداتی نوبت دومه
علی : هر دو دزدن یکی از یکی بدتر
پلنگ : خب دوست بزرگوار الآن تقصیر ماها چیه که قرار بود دی واریز کنیم فروردین تحویل بگیریم ولی بعد کلی دغدغه و استرس و انتظار تو اردیبهشت یه پیام پیش فروش فرستادن میخوایید ریسک کنیم اونم از دست بدیم بریم از بیرون ماشین بگیریم که همون ماشین رو با کلی اختلاف بگیریم؟من نمیدونم چرا به این همه مردم بی گناه و بی تقصیر که با هزار دردسر و انتظار بعد چند ماه دغدغه ذهنی به خاطر واریز وجه پیش فروش میگید طمعکار!!!؟
سیامک : احساس میکنم تا حالا انقدر به شعورم توهین نشده بود یکشاله منتظر بودم آخرشم دزد سر گردنه جیبمونو خالی کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آمنه : پیش فروش 2 مرحله پول واریز کردم تکمیل وجه 16 اسفند طرح ویژه نادران جوانی جعمیت قرار بود 30 روزه خودرور بدن هنوز فاکتور نشده
رسول : ممنونم اقا محمدجواد
پذیرش 11 بهمن فوری : مابه‌التفاوت رو چند فروردین ب حساب ریختین؟ سخا چی؟
پذیرش 11 بهمن فوری : پیش فروش یا فوری نا مفهومه داداش .
ساندرو اتوماتیک : خدا رو شکر عزیزان این حداقل رقم کارشناسی هست. دادگستری سایر مناطق تهران و شهرستان ها رقم تا بالای 2 میلیارد هم ارزشیابی و پرداخت شد.
هاکان شاهانی : با سلام به نظرم سایپا مصوبه رو رعایت نکرده طبق مصوبه باید مبلغی که از قبل به عنوان پیش پرداخت اخذ شده افزایش قیمت شامل نمیشه و نصف بعدی که به همراه دعوت نامه میاد افزایش قیمت قابل قبوله
207 کد 60019 : از دوستان سقف فلز با موعد دی ماه کسی فاکتور شده؟
کریم : چونه بزن خیلیه
ایمان : چطور شکایت کردید
حسن : نه عزیزم باتوطئه زندگی نمیکنم بلکه سعی میکنم بافکرومنطق وباهوش به قضایا نگاه کنم!!سعی میکنم به راحتی به کسی که یه کاری انجام مبده بدون منافع مالی یخرده روش تحقیق کنم تاحقیقت رومتوجه بشم