تحریک تقاضای خاموش با طرح جدید خرید خودرو

 

تحریک تقاضای خاموش با طرح جدید خرید خودرو

 
طرح قرعه کشی ۲۵ هزار خودروی ثبت نامی در حالی امروز به پایان می رسد که همواره این پرسش مطرح می شود طرح قرعه کشی خودرو توانسته ضمن کاهش التهاب بازار، منجر به حذف واسطه ها از بازار خودرو و رساندن خودرو به دست مصرف کننده واقعی شود یا خیر؟
 
نخستین دور از قرعه کشی خودروهای ثبت نامی در حالی روز گذشته برای شناسایی ۱۵ هزار برنده خوش شانس محصولات ایران‌خودرو برگزار شد که عطش بازار خودرو در ماه های گذشته منجز به التهاب عمیق این بازار شده است. افزایش تقاضا و کاهش تولید خودرو در کنار یکدیگر این روزها تعادل این بازار جذاب را به هم ریخته و انتظار می رفت با انجام قرعه کشی بازار خودرو تا اندازه ای به آرامش برسد.
 
وضعیت فعلی بازار خودرو در شرایطی است که در سال های نه چندان دور به دلیل افزایش تولید، تقاضا در بازار به شدت دچار کاهش بود و بسته های حمایتی با هدف ترغیب به خرید پیش بینی شده بود و حال نیز کارشناسان معتقدند که قرعه کشی خودرو از التهاب بازار نمی کاهد بلکه افزایش تولید می تواند نیاز بازار را به تعادل برساند.
 
در همین حال امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به بی تاثیری طرح قرعه کشی خودرو در کاهش التهاب بازار می گوید: اجرای این طرح نه تنها منجر به آرام شدن بازار نمی شود بلکه احتمال تشویش بیشتر بازار نیز با اجرای این طرح وجود دارد.
 
وی می افزاید: هر چند اجرای این طرح مانع از واسطه گری و کاهش دلالی در بازار خودرو شده اما با این حال به دلیل ترغیب به ثبت نام و همچنین ایجاد جذابیت خرید خودرو، نمی تواند مانع از افزایش تقاضا شود.
 
امینی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی بازار خودرو تولید است، تصریح می‌کند : تا زمانی که مشکل تولید خودرو حل نشود بازار همچنان ملتهب خواهد بود بنابراین لازم است به جای اجرایی کردن چنین روش هایی به دنبال رفع مشکل اصلی که تولید است، باشیم.
 
وی با تاکید بر ضرورت یافتن راهکارهای اساسی برای حل مشکل التهاب بازار خودرو اظهار می کند: مشکل اصلی صنعت خودرو، تولید است چرا که با کاهش تولید شاهد التهاب‌ در بازار خواهیم بودط بنابراین در کنار انجام چنین اقداماتی لازم است راهکارهایی برای افزایش تولید پیش بینی شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو یکی از ضرورت های تحقق افزایش تولید را تامین قطعه می داند و می افزاید: خودرو مجموعه ای از قطعات است در حالی که قطعه سازان با فاصله گرفتن از عملکردهای مثبت قدیمی خود تبدیل به واردات کننده هایی شده اند که با تغییر رویکرد خودروسازان‌مبنی بر افزایش تولید، توان همراهی از سوی قطعه ساز وجود ندارد که این امر بر قیمت تمام شده و بهره وری خودروسازان تاثیرگذار خواهد بود.
 
امینی در خصوص تاثیر طرح قرعه کشی خودروها و پیش بینی بندهای ویژه بر کاهش دلالی در بازار اظهار می کند: هرچند بندهایی با هدف محدود کردن ورود دلالان در این طرح وجود دارد اما طرح هایی از این دست باعث می شود حتی کسانی که میل به خرید خودرو نداشته و یا اصلا نیازی ندارند نیز ترغیب به ثبت نام شوند که عطش بازار دلیل اصلی این امر خواهد بود.
 
وی در ادامه با تاکید بر این که هدفگذاری تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو و تحقق آن تا اندازه زیادی بر عطش بازار تاثیرگذار خواهد بود، تصریح می کند: عدم تعادل در عرضه و تقاضا همواره منجر به التهاب بازار می شود و این امر جز با افزایش تولید کنترل نخواهد شد.
 
عملکرد سازمان های مرتبط با قیپت گذاری خودرو در چند سال اخیر منجر به زیاندهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی دو شرکت خودروساز داخلی شده و رقم زیادی از این محل از طریق رانت و دلالی به جیب افراد معدودی رفت و حال نیز پیش بینی می شود طرح قرعه کشی خودرو نه تنها باعث از بین بردن التهاب بازار خودرو نمی شود بلکه هدر رفت میلیاردها تومان از منابع ملی کشور را بدنبال خواهد داشت.این در حالیست که انتظار می رفت در سال جهش تولید عملکرد همه دستگاه ها معطوف به تسهیل فرآیندهای تولید در کشور باشد نه آنکه به بهانه کنترل بازار،پای خود را بیش از گذشته بر گلوی صنایع ملی این کشور بفشارد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خرید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 خرداد : پس چطوره ثبت نام اسفند بودن تحویل گرفتن؟
مریم : امروز دوباره زنگ زدم به ۱۶۲ اصلا باورشون نمیشد که سایپا همچنین کاری میکنه به خدا دارم دنبال المیرا شریفی میگردم که حرف رو به اونم برسونم خواهشا همه به ۱۶۲ زنگ بزنین
X5 سفید بهمن : دقیقا مال منم از ۹ مهر درحال بارگیری هستش هنوز ندادن هروقت زنگ میزنی میگن درحال بارگیری هستش همه چی از کارت ماشین و برگ سبز هم اومده ولی هنوز ماشین رو ندادن 😐
مهدی : برای من 17روز بعد از تکمیل وجه شاسی شد
اطلس G : سانروف رو برای شاهین پلاس دارن برای اطلس ندارن نامردی هست به خدا در حق اطلسی ها
محمد ۳اردیبهشت : منم الان نگاه کردم فاکتور شدم انشالله همه دوستان زودتر فاکتور بشن
امیر،اردیبهشت : خداروشکر فاکتور ها ادامه دارن اینا فقط لنگ افزایش قیمت بودن این همه معطل کردن مردم رو
ساره : X33MVM مدل ۹۱ آیا USB فلاش میخوره کدام قسمت ماشین
بهنام : شماره پذیرش هم میدین لطفا؟
ساره : USB کدام قسمت ماشین هستش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سجاد : 6ابان پلاک شدم روز جمعه هم چراغ تحویل خودرو روشن شده ینی خروج خورده هنوز نرسیده نمایندگی شیراز دیروزم پلاک بیمه اومده
میلاد : تا الان جریمه تاخیرم شده 35 میلیون .
حمید : آقایون کسی امروز فاکتور شده ؟؟؟ اگه فاکتور شدین شماره پذیرش بزارین.ممنون.
حسین تحویل ابان : تحویل 30 ابان هستم 5 مهر تکمیل وجه کردم تا ب امروز هنوز فاکتور نشدم تقریبا از یک ماه بیشتره روی وضعیت آماده برای فاکتور
علی : تا 8تیر فاکتور شده
اطلس : بعداز تکمیل وجه و همزمان یک پیامک میاد برای تکمیل وجه واحراز هویت و محل سکونت
اطلس : ماهم همین مشکل داریم ابروی خودشون و کشورشون بردن با این تولیدشون
رامین : رنگش نقره ای تیتانیوم هست مشکلی نداره
رانا پلاس : تبدیل به سورن پلاس با موتور تیوفایوپلاس نه ایکس یو پلاس
امیر عباس : زنگ زدم کارشناس گفت تا 4 خرداد فاکتور شده