نشانه‌های شکست طرح قرعه کشی برای کاهش قیمت خودرو

 

نشانه‌های شکست طرح قرعه کشی برای کاهش قیمت خودرو

 
پس از اعلام نتیجه قرعه‌کشی، باگذشت چند روز از پایان ثبت‌نام برای فروش محصولات ایران خودرو و سایپا، نشانه‌های افزایش قیمت در بازار آزاد دیده می‌شود. این شرایط به خوبی نشان می‌دهد، پیش‌بینی کارشناسان برای شکست این طرح، درست بوده است.
 
 
یکی از ویژگی‌های جالب صنعت خودروسازی ایران که آن‌ را نسبت به دیگر نقاط جهان متفاوت جلوه می‌دهد، تصمیمات عجیب و خلاقانه برای عرضه‌ی محصولات است. جلوگیری از واردات، حمایت کامل دولت و پرداخت مقادیر هنگفت از ذخایر عمومی به خودروسازان، اخذ مالیات و عوارض از خریدار، در بسیاری کشورهای دنیا در دوره‌های زمانی مختلف، وجود داشته است؛ اما قرعه‌کشی برای فروش خودرو، نه‌تنها در هیچ‌جای جهان دیده نمی‌شود، بلکه شبیه به یک برنامه‌ی سرگرم‌کننده تلوزیونی یا داستانی خنده‌دار برای مجلات زرد است.
 
پیش از آغاز ثبت نام خودرو در طرح جدید فروش با قرعه‌کشی که توسط شورای رقابت و سازمان حمایت برنامه‌ریزی شده بود، نشانه‌هایی از ناکارآمدی این برنامه به وضوح دیده می‌شد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صنعتی، هشدار دادند که اجرای این طرح با هدف کاهش قیمت و حذف دلالان از بازار، بی‌نتیجه خواهد بود؛ اما مشابه سال‌های گذشته، شورای رقابت با حمایت دولت تلاش کرد تا خلاقیت به خرج دهد و ساده‌انگارانه به موضوع نگاه کند.
 
توزیع یک محصول با قرعه‌کشی، درحالی‌که نزدیک به ۵/۵ میلیون نفر برای آن ثبت نام کردند و تنها ۲۵ هزار نفر، شانس موفقیت دارند، نتیجه‌ای جز افزایش قیمت نخواهد داشت. بعضی مسئولان دولتی در مصاحبه‌های مطبوعاتی اعلام کرده بودند که افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد به دلیل فعالیت دلالان است؛ درحالی‌که به وضوح می‌توان فهمید چنین موضوعاتی واقعیت ندارند.
 
کشور ما با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفر و متوسط درآمد کمتر از ۵ میلیون تومان درآمد برای هر خانواده، شناخته می‌شود. با این اوصاف، بدون نیاز به تحصیلات عالی و اظهارنظرهای پیچیده‌ی کارشناسان اقتصادی نیز می‌توان فهمید، تقاضا برای ارزان‌ترین خودروهای قابل تولید در ایران، بسیار بالا باشد. شرایط اقتصادی و درآمدی مردم ایران، خرید محصولات غیراز تولیدات ایران خودرو و سایپا را، غیرممکن کرده است؛ پس نمی‌توان دلالان را عامل افزایش قیمت در بازار آزاد دانست.
 
سوالی که در این شرایط مطرح می‌شود، به کاهش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر، قبل از قرعه‌کشی مربوط است. تقریبا بلافاصله بعد از اعلام برنامه‌ی فروش فوق‌العاده خودرو با تحویل سه ماهه و رونمایی از طرح قرعه‌کشی، قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار آزاد، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش داشت که البته باتوجه به افزایش قیمت ۳۰ درصدی طی دو ماه ابتدایی سال ۹۹، اتفاق افتاد. در نتیجه‌ی این کاهش قیمت موقتی، مسئولان شورای رقابت و نهادهای دولتی، ابراز خرسندی کردند و ادمه‌ی روند کاهشی در قیمت‌ها را نوید دادند که البته، سرابی موقتی بود.
 
نکته‌ی بسیار مهم و ساده‌ای که توسط بسیاری از دست‌اندرکاران قیمت‌گذاری و پیش‌فروش خودرو، عمدا یا سهوا نادیده گرفته می‌شود؛ کاهش موقتی در زمان ثبت نام است. طبیعتا، فرد متقاضی خودرو با آرزوی موفقیت در قرعه‌کشی، سرمایه‌ی نقدی خود را در دسترس نگه می‌دارد تا هنگام اعلام نتیجه و برنده شدن احتمالی، سریعا اقدام به واریز وجه کند. این شرایط، باتوجه به جمعیت ۵/۵ نفر که برای قرعه‌کشی ثبت نام کرده بودند، تاثیری موقتی روی بازار خودرو داشت و تعداد خریداران را کاهش داد. حالا با اعلام نتایج قرعه‌کشی، سیل عظیم جمعیتی که ناکام مانده‌اند، به بازار آزاد بازگشته و قیمت‌ها روند افزایشی را ادامه می‌دهند.
 
اعتراف به ناکارآمدی تولیدکننده‌ی داخلی در پاسخ به تقاضای میلیون‌ها ایرانی، گامی مهم در راه پیشرفت صنعت خودروسازی ایران است. مادامی که دلیل افزایش قیمت به موضوعات فرعی مثل دلال‌ها و مفسدان اقتصادی نسبت داده شود، تصمیمات مهم و قاطع در جهت افزایش تولید و بهبود محصولات، عملی نخواهد شد. ثبت نام ۵/۵ میلیون نفر در طرح قرعه‌کشی برای خرید ۲۵ هزار خودرو ثابت کرد، تقاضای کنونی فراتر از توان تولیدی خودروسازان ایرانی است. یقینا نمی‌توان چنین جمعیتی را دلال دانست و حتما بخش عظیمی از متقاضیان، مصرف‌کننده‌ی واقعی هستند که چاره‌ای جز خرید از ایران خودرو و سایپا ندارند.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , طرح قرعه کشی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین : نه تمام واریزی ها باید از کارت صاحب ماشین باشد
جی زمستان : سلام،آیا می‌شود تکمیل وجه دوم یعنی حواله را با کارت شخص دیگر انجام داد؟؟
x5 سفید : اخه ما تهران نیستیم که بیایم جلوب وزارت صمت
پناهی : با سلام من واریز اولیه ام 17 آذر بود و تکمیل وجه 6 اردیبهشت شاهین جی امروز رفتم شرکت سایپا بعد کلی حرف زدن گفتن که اینور سال شاهین جی به هیچکس نمیدیم نداریم و مجبور شدم تبدیل بزنم به جی ال تو سیستم هم زد گفت 3000 نفر جلوتر از شمان برا جی دیگه تبدیل زدم خدا کنه زود بدن
شاهین پلاس۱ : امروز کسی فاکتور نشده
Samirax5 : کارزار فکر نکنم دیگه جواب باشه واقعا باید یه روز قرار بزاریم بریم حضوری جلوی وزارت صنعت و معدن شاید صدامون جایی برسه
C5 : فیدلیتی موتور و گیربکس ضعیف هست مخصوصا تو سربالایی که میگن گیربکس خیلی روش فشار هستش
J7 تحویل آذر : کلا چقدر واریز کردین، لطفاً مراحل واریز بفرمایید
X5 سفید بهمن : ساده هستید شاسی هم بشی ۳ ماه بعد بهت میدم من الان ۱۳ شهریور شاسی شدم هنوز ماشین رو بهم ندادن ۲ ماه هست میگن درحال بارگیری هستش
یوسف : من برج ۱۰سال۴۰۳مرحله اول۳۰۰ریختم برج۲ هم ۳۰۰ریختم برای شاهین جی الان۶ماه ازش گذشته هیچ خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پویا : من 24 روزه فاکتور شدم اما خبری از پلاک نیست
دنا پلاس تحویل 30مهر : به سلامتی انشاالله چرخش براتون بچرخه
فرسوده : سلام دوستان خبری از فاکتور شدن طرح فرسوده نیست
محمدرضا : تکسوز ساده بدون کاربری
محمدرضا : اره ان شالله از شما پلاک بشه
اطلس بهمن نحس : تو رو خدا بیاین تا حقمونو بگیریم خواهشا ایندفعه باهم هماهنگ باشیم
مردم منظر تحویل : سلام من 8/3پلاک شدم امروز شیراز تحویل گرفتم بهترین ماشین هست حرف دیگران را گوش ندید کارشناسی هم رفتم مشکلی نداشت امید همتون زود تر تحویل بگیرید
راحله : 26 خردادتکمیل وجه کردم امروز فاکنور شدم
امیر : سلام دوستان کسی تحویل 2 آبان فاکتور شده ؟
آتیلا : زحمت میکشید تاریخ پذیرش تون بگید . ممنون