خرید ارز آزاد از صادرکننده دردسرساز شد/ معضل های تامین ارز برای قطعه سازان ادامه دارد

 

خرید ارز آزاد از صادرکننده دردسرساز شد/ معضل های تامین ارز برای قطعه سازان ادامه دارد

 
تداوم مشکلات ارزی قطعه سازان که به چالشی جدی برای این صنعت تبدیل شده این روزها با موانع موجود در مسیر ارز حاصل از صادرات وارد فاز تازه تری شده و این امر ضرورت اصلاح هرچه سریع تر قراردادهای قطعه سازان را بیش از پیش کرده است.
 
از ماه های پایانی سال گذشته تاکنون صنعت قطعه از جمله صنایعی بوده که از عدم تخصیص ارز متحمل ضرر و زیان شده و این روزها نیز این کمبود منجر به تولید خودروهای ناقص و دپوی آن ها در پارکینگ خودروسازان شده است. پیش بینی ارز حاصل از صادرات برای صنعت قطعه نیز در حالیست که به دلیل عدم فروش ارز در صرافی ها، خرید قطعه سازان بدون فاکتور و هرگونه مستندات بوده و این امر مشکلات مالیاتی برای فعالان این حوزه به همراه داشته است. این شرایط در کنار عدم اصلاح قراردادهای قطعه سازان شرایط نامساعدی را برای ادامه فعالیت آن ها ایجاد کرده است.
 
محمدی شکورزاده، رییس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در خصوص وضعیت تامین ارز در صنعت قطعه می گوید: از آن جا که تخصیص ارز نیمایی به صنعت قطعه متوقف شده ارز تخصیصی به این صنعت ارز حاصل از صادرات است و در این روش، قطعه ساز باید به دبنال صادرکننده ای باشد که حاضر به در اختیار گذاشتن ارز تحت اختیار خود به قطعه ساز باشد .
وی می افزاید: از آن جا که صادرکننده ها ارز خود را برای فروش در اختیار صرافی ها قرار نمی دهند که قطعه ساز قادر به خرید ارز آزاد با فاکتور باشد، در نتیجه ارز ازاد از صرافی ها بدون هیچ مدرکی خریداری و مبلغ آن به دلیل کنترل تراکنش ها به حساب های مختلفی واریز می شود، بنابراین قطعه ساز اسنادی مبنی بر خرید ارز آزاد در اختیار ندارد و در حالی که مدارک مرتبط با سوئیفت و حسابی که پول به آن واریز شده، موجود است اما وزارت امور اقتصاد و دارایی این مدارک را قبول ندارد و خودروساز نیز آن را مبنای قیمت گذاری قرار نمی دهد بنابراین قطعه ساز با چالش تعیین قیمت مواجه است.
 
شکورزاده با تاکید بر این که مسئولان از این امر اطلاع کافی دارند اما از این موضوع چشم پوشی می کنند، اظهار می کند: در حال حاضر با درخواست های مکرر قطعه سازان مبنی بر اصلاح قراردادها، اقداماتی از سوی سازه گستر و ساپکو نسبت به بررسی لازم با هدف تغییر قیمت قطعاتی که ارزبری دارند اقدام کرده اند چرا که نرخ ارز قطعه سازان در حال حاضر با دلار 11 هزار تومانی محاسبه می شود.
 
رییس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی ادامه می دهد: هم اکنون برخی از قطعات نیاز به واردات مواد اولیه دارند بنابراین مصرف ارزی خواهند داشت در همین حال بخشی از مواد اولیه قطعات از طریق مواد داخلی قابل تامین است که این مواد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت چشمگیری داشتند به طوری که افزایش دو تا سه برابری قیمت ها و در برخی مواد بیشتر را تجربه کردند و با این شرایط افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت ها در قرارداد قطعه سازان باید مدنظر قرار گیرد در غیر این صورت قیمت تمام شده قطعه ساز با زیان مواجه خواهد شد.
 
وی با اشاره به تامین مواد اولیه در برخی از واحدهای قطعه سازی تصریح می کند: در حال حاضر برخی قطعه سازان به ویژه کسانی که در حوزه پرس کاری فعالیت می کنند ورق مورد نیاز خود را از سوی خودروساز تامین می کنند که در این شرایط با توجه به عوامل افزایش قیمت از جمله حقوق و دستمزد، تعمیر و نگهداری طبیعی است که قیمت ها نیز با افزایش مواجه می شود اما در عین حال برخی شرکت ها قطعات را با تکیه بر مواد اولیه داخلی تولید می کنند که این مواد نیز با افزایش قیمت روبرو شدند به طوری که پلی آمیدها که تا سال گذشته 17 هزار تومان بودند هم اکنون به بیش از 60 هزار تومان رسیده و بیش از سه برابر شده، فولاد نیز در پاییز سال گذشته از 8 هزارتومان به 12 هزار تومان است و در این شرایط باید در انتظار افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت تمام شده محصول نیز بود.
 
شکورزاده با بیان این که در اصلاح قراردادهای خودروسازان مبنای قیمت ارز در ماه های مختلف، متفاوت خواهد بود، تصریح می کند: خودروسازها فرردین ماه مبنای قیمت ارز را 15 هزار تومان، در اردیبهشت ماه حدود 17 هزار تومان و خرداد ماه 18 هزار تومان قرار می دهند هر چند که خرید ارز این اعداد بسیار بالاتر بوده است. 
 
رییس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی در خصوص فراهم نبودن شرایط افزایش قیمت قطعات بر مبنای نرخ تورم می گوید: قراردادهای سال 97 قطعه سازان به دلیل افت تیراژ تولید خودروسازان اصلاح نشد و در نهایت در سال گذشته مبنای ارز 11 هزار تومانی مبنای قیمت گذاری قرار گرفت که با وجود افزایش دو برابری نرخ ارز، هنوز این قراردادها اصلاح نشده، این در حالیست که در سه ماهه پایانی سال 98 نیز قیمت ارز در کنار قیمت مواد اولیه تغییرات عمده ای داشت و قطعه سازان امیدوار به بازنگری در قیمت ها بودند تا از ضرر و زیان جلوگیری کنند اما خودروسازان در این باره تصمیمی نگرفتند.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین بدبخت : باید تجمع کنیم دیگه هیچ کاری فایده نداره اینا راحت دارن پولای مارو بالا میکشن
اردیبهشت : سلام وارد سایت سایپا بشید قسمت پنل کاربری وارد گزینه تغییر رنگ و مدل خودرو بشید
اردیبهشت : سلام منم چند روز پیش خودم را راحت کردم
امیر : والا من دارم هر روز زنگ میزنم دیگه کاری از دستمون بر نمیاد
وحید : سلام دوستان ۲۰ مرداد مرحله دوم تکمیل وجه کردم هنوز ماشین پلاک نشده تحویل ندادن الان ۳۸ روز کسی هم جوابگو نیس رنگ مشکی نمایندگی تلاش خودرو تبریز ثبت نام کردم بنظرتون کی تحویل میدن؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : واقعا خیلی بی عرضه ایم پولمونو ک با بدبختی و هزار جور گرفتاری دادیم دست اینا نه پولمونو میتونیم بگیریم نه ماشینمونو حالم دیگه از خودم بهم میخوره
تارا v1p مشکی : فروش فوری بادموعد تحویل ۴ شهریور ۲۲ شهریور فاکتور شده ولی هنوز تخصیص پلاک نشده
v4 اتومات تیتانیوم : این بی وجود ها بالاخره برای ما روز 23 شهریور فاکتور کردند فروش فوری با موعد تحویل 3 شهریور بود !! الان که دوباره نگاه می کنم می بینم فاکتور رو تغییر دادند و حدود 8 میلیون گران تر فاکتور کردند !!!! عوضی ها الان 2 روزه منتظر تخصیص پلاک هستم و خبری نیست امروز با ویران خودرو تماس گرفتم گفت فراجا فیزیک پلاک تمام کرده باید یک هفته منتظر باشید تا پلاکش بیاد !!!!! دیگه اعصاب ندارم از دست اینها بی لیاقت ها !!! یادتون باشه بابت تاخیر در تحویل بعد از فاکتور شدن هم می تونید شکایت کنید و خسارت بگیرید . ضمنا تعزیرات گفته همه بران تو سامانه 135 نسبت به گران فروشی ایران خودرو شکایت ثبت کنند تا پول های اضافی رو برگردونند !! بعنی پولت زوری هم که ازت گرفتن رو می خوای بگیری باید 100 جا شکایت کنی و التماس کنی
شاهین اسفند : من تکمیل وجه ۱۶ اسفند بود تحویل گرفتم
محمد تقی افشاری : سلام مال شمابعدازفاکتور،چندروزه طول کشیدپلاک بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : اون چیزی که موقع ثبت نام بهتون اعلام کردن تقریبی هست ممکنه زودتر دعوتنامه بیاد و ممکنه خیلی دیرتر چاره ای جز اینکه صبر کنید نیست.
207 فرسوده تحویل آذر ماه : سلام دوستان که ثبت نام نام طرح فرسوده 207 برنده شدند تحویل آذر ماه هستند اگر براتون پیامک اسقاط خودرو آمده خبر بدین ممنون
ساینا 24 بهمن ماه رو مخ : خبری شد به ما هم اطلاعی بده
مریم : سلام پیش فروش دهه فجر کسی دعوتنامه براش اومده شماره پزیرش من12 16تحویل مردادماه ساینا تک سوز
اطلس کجایی : برادران عزیز برای آخرین بار میگم تا اعتراض نکنیم سایپا به ما ماشین نمیده حالا هر کی دوست داشت و مالش براش ارزش داشت روز شنبه 29 شهریور ساعت 10 صبح جلو نمایندگی به خدا من از همدان می خوام بیام همراهی کنید تا نتیجه بگیریم
تحویل 31مرداد پیش فروش : عزیزی. که ماشینش 19تبدیل زد مثل من سایت کرمانشاه بود تحویل گرفت چند روز بعد از حمل باربری ماشینشو تحویل گرفتن میشه لطف کنید جواب بدی
فرسوده اردیبهشت 1404 : دوستان پذیرش اردیبهشت طرح فرسوده بازم کسی هست 26تیر تکمیل وجه کرده باشه؟ بنظرتون 27تیر که تعطیل بوده کسی تکمیل وجه کرده؟
تحویل 13مرداد : 15شهریور فاکتور شده. هنوز رو صدور اسناد می چرخه تابستون تموم شد ما هنوز. معطل مسخره بازی ایران خودرو ایم
سمند جدید : سلام اگر سیمی می خوای تبدیل نزن اگر مهم نیست سیمی یا برقی تبدیل بزن
سید مصطفی : داداش یعنی میشه چند صد تا شماره بعد شماره پذیرش من باشه از ما بپره بفیه رو فاکتور کنن مگه له ترتیب نیست من دیروز زنگ زدم نمایندگی گفت تا 12 بهمن فاکتور شده بلاخره یکی این وسط دروغ میگه 😂😂