تحدید کرونا برای اجرای بندهای طرح تحول صنعت خودرو

 

تحدید کرونا برای اجرای بندهای طرح تحول صنعت خودرو

 
صادرات خودرو و قطعه در حالی به عنوان یکی از بندهای پیش بینی شده در "طرح تحول صنعت خودرو و قطعه" مورد تاکید قرار گرفته که فعالان این حوزه اجرایی شدن این بندها را به دلیل شرایط کرونایی و همچنین عدم امکان تامین ارز و نقل و انتقال مالی امکانپذیر نمی دانند و معتقدند این طرح بیشتر بر ساماندهی بازار تمرکز کرده و چندان توجهی به تولید داخل ندارد.
 
طرح تحول صنعت و بازار خودرو در حالی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد که بر اساس بندهای پیش بینی شده در این طرح، الزاماتی برای خودروساز و قطعه ساز پیش بینی شده که یکی از این بندها واردات خودرو به ازای صادرات قطعات خودرو به دیگر کشورها است. 
 
در ماده 18 طرح تحول صنعت و بازار خودرو پیش بینی شده که هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند به شرط صادرات خودرو، قطعات خودرو، نسبت به واردات خودرو تمام برقی و هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ث (C) و بالاتر و شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش مالی صادرات خود اقدام کند.
 
این در حالیست که صنعت قطعه همواره با چالش صادرات مواجه بوده و حتی در اسناد بالادستی همچون افق 1404 اهداف پیش بینی شده در زمینه صادرات قطعه هیچ گاه عملیاتی نشده است. ضمن آن که در این شرایط این پرسش مطرح می شود که آیا قطعات ایرانی در حال حاضر در کدام کشورها طرفدار دارد که با درآمد حاصل از آن بتوان نسبت به واردات خودرو اقدام کرد.
 
فعالان صنعت قطعه معتقدند که هم اکنون به دلیل محدود بودن ارز صادراتی و موانع موجود بر سر تامین ارز، قطعه سازی تمایل به استفاده از ارز صادراتی برای واردات خودرو ندارد.
 
مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان معتقد است که این طرح بیشتر به ساماندهی بازار با تکیه بر واردات استوار بوده و اعتقادی به تولید داخل و نقش آن در ساماندهی بازار ندارد. ضمن آن که صادرات قطعه و یا خودرو در حال حاضر به اندازه ای نیست که بتوان نسبت به واردات خودرو اقدام کرد، در عین حال نیز باید مشکلات بانکی را باید مزید بر علت دانست.
 
احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این باره می گوید: پیش از کرونا برخی از شرکت های قطعه سازی با شرکت های توانمند اروپایی قرارداد جوینت ونچر منعقد کرده بود اما با شیوع کرونا خودروسازی جهان تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت و با کاهش چشمگیری در تولید و تیراژ فروش همه خودروسازی های معتبر روبرو شدیم.
 
وی می افزاید: در این دوران شرکت هایی که پیش از این سالانه 11.5 میلیون دستگاه خودرو تولید می کرد در حال حاضر به یک چهارم کاهش یافته زیرا بحث گردشگری و استفاده از خودرو برای گردش و تقریح ماهیت خود را از دست داده و خرید خودرو در دنیا تحت تاثیر قرار گرفته است.
 
رعنایی ادامه می دهد: به دلیل کاهش فروش خودروسازان جهانی به واسطه شیوع کرونا، تولید نیز کاهش یافته و به همین دلیل تولید قطعه برای صادرات کاهش یافته اما این بند پیش از این اجرایی می شد و اگر کسی امکان صادرات داشت می توان نسبت به واردات خودروهای مجاز اقدام کنند.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در خصوص وضعیت استفاده از این بند پیش از شیوع کرونا نیز اظهار می کند: پیش از کرونا نیز به دلیل عدم تمایل به استفاده از ارز صادراتی برای واردات خودرو این بند چندان مورد استفاده قرار نگرفت و اجرایی نشد.
 
نگاهی به وضعیت موجود نشان می دهد که اجرای قوانین به تصویب رسیده با هدف بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو هم اکنون به دلیل موانع موجود قابلیت اجرایی ندارند این در حالیست که ضروری است قوانین با توجه به شرایط روز تدوین و تصویب شود چرا که در غیر این صورت نه تنها اثربخشی مثبتی به همراه نخواهد داشت بلکه زمینه را برای تصویب قوانین موثر دیگر نیز فراهم نخواهد کرد.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا وی وان پلاس : اصلا اسناد بعد تحویل میرسه نمایندگی... یهو دیدی دو هفته از اینکه ماشین تو گرفتی بهت زنگ میزنن بری نمایندگی بگیری!!
J4 سفید : سلام.ثبت نام فروردین.۶۰ روزه.فقط قرارداد سبزه
بهمن هاهی : سلام داداش اگه پول داری یه ماشین سبک بخر ازاین سایپا بخاری بلند نمیشه
تارا : دوستان از بیستم که پلاک شده تا الان اسناد خودرو صادر نشده؟طبیعیه؟
سور دوگانه : تکمیل وجه ۳ دی ماه پیامک تبدیل اومد قبول نکردم همچنان منتظر خبری از این بی شرفا هستیم
جی ۴ : برای من هم قرارداد سبزه
تارا : سلام چرا تاریخ ارسال پلاک هر روز به روز می شود؟ تا چند روز گذشته تاریخ اماده صدور فاکتور تغییر می کرد اکنون که فاکتور شده، تاریخ ارسال پلاک!!!
ت : ببخشید از این آشناتون چه مبلغی گرفتن برای تحویل ؟ وایت من تنوز فاکتور نشده ، نمیدونم همون ۱۴۲۰ قیمت قطعی یا نه ؟
منصور : سلام مرحله "تکمیل وجه" را کی تایید میکنه؟ من دو هفته هست چکها را هم دادم و تایید کردن ولی سبز نمیشه؟ جک جی 4-- واریز 23 اردیبهشت----- 13 خرداد تحویلل مدارک و قرارداد شده--
محسن : پیش فروش بودین یا فروش فوری چقد سود تاخیر شما کمه؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا اتومات تابستان 403 : به حسین: هنوز وضعیت من برنده نشدید هست برا من هنوز پیامک فراخوان جدیده نیومد. در اصل 16 خرداد فراخوان اومد برا من پیامک نیومد
اسفند دوگانه : سلام دوستان واسه تبدیل به کوییک فردا میتونیم پول بریزیم؟من پولم فردا جور میشه
خداحافظ : توقف تولید پارس تایید شد
خوش مرام : افزایش قیمتها در راه است
اقتصاد دان : دوستان عزیز در فروش خودرو اصلا عجله نکنید قیمت خودرو با شروع نیمه دوم سال افزایش زیادی خواهد داشت
ماهان خ : سلام من دقیقا مثل شما هستم شانزده اسفند نقدی دهم فروردین تخصص ودیگه در همین مرحله مونده ایکس 22 پرو ام تی
اقای خوشحال : خبر خوش :افزایش قیمت خودروها در ماههای اینده
207 دستی : من مشهد منتظر تحویل هستم،تکمیل 18 دی،روتحویل نمایندگی میچرخه،،
ایوب : حالاهم زوده سر افتادی فردا روز آخرشه
علی جانو : آخه با این روال کندی که دارن فاکتور میکنن فکر کنم یه دو ماه دیگه چون هنوز ماشین های آذر و دی و بهمن و اسفند مونده