اقدامات ظاهری بانک مرکزی برای تامین ارز قطعه سازان/ روند پرچالش دریافت ارز ادامه دارد

 

اقدامات ظاهری بانک مرکزی برای تامین ارز قطعه سازان/ روند پرچالش دریافت ارز ادامه دارد

 
تامین ارز مورد نیاز صنعت خودرو و قطعه با وجود تصویب آیین نامه های متعدد همچنان در پیچ و خم های بانک مرکزی به نتیجه نرسیده و فعالان این حوزه معتقد به نبود عزمی جدی برای حل این مشکلات بوده و تاکید دارند که تمام اقدامات این بانک ظاهری است.
 
در حالی بر اساس اعلام بانک مرکزی، صنعت خودرو و قطعه با مشخص کردن منشا صرافی و معرفی آن به بانک می‌توانند ارز مورد نیاز خود را خریداری کنند تا برمبنای آن کد تخصیص ارائه ‌شود که فعالان این حوزه معتقدند تا به امروز هیچ اقدام جدی برای تامین ارز انجام نشده و هیچ گونه گشایشی صورت نگرفته و همه اقدامات ظاهری است.
 
مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با بیان این که وضعیت تعیین قیمت ارز به جایی رسیده که ارز نیمایی و سنایی هیچ تفاوتی با ارز آزاد ندارد، می گوید: فرایند تخصیص ارز به اندازه ای پیچیده شده و موانع زیادی در مسیر آن وجود دارد که ورود به این موضوع از هر طریقی قیمت ارز را با قیمت بالا در اختیار متقاضی قرار می دهد.
 
وی می افزاید: بانک مرکزی در فشار به تولید و خاباندن فعالیت های تولیدی استاد بی نظیری است و در این شرایط قیمت ارز برای تولیدکننده چندان اهمیتی ندارد زیرا اگر صرافی تمایل به دریافت ارز نیمایی با دوهزارتومان پایین تر از قیمت واقعی باشد، صادرکننده ناگزیر به انجام این کار است.
 
بیگلو با اشاره به مصوبه بانک مرکزی مبنی بر امکان پرداخت ارز حاصل از صادرات مواد معدنی به صرافی ها نیز اظهار می کند: تصویب چنین قوانینی نیز ملزم به تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است و پس از آن تامین انجام خواهد شد بنابراین انتظار طولانی مدت برای تخصیص بانک مرکزی و پس از آن تامین، این امکان فراهم خواهد بود تا نسبت به دریافت ارز از بانک مرکزی و یا صرافی اقدام شود.
 
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ادامه می دهد: در صورت تخصیص از سوی بانک مرکزی به مدت یک ماه فرصت برای تامین منبع ریالی فرصت دارند تا امکان دریافت ارز وجود داشته باشد در غیر اینصورت تخصیص ابطال خواهد شد در این شرایط در صورت تامین ریال به ناچار باید در صف بانک قرار بگیرند چرا که صرافی نیز آن تخصیص را قبول ندارد.
 
بیگلو با بیان این که ظواهر امر نشان می دهد که کار در حال انجام است، اظهار می کند: در واقعیت بانک مرکزی به دلایل مختلف تمایلی به پرداخت ارز ندارد و روند تامین بیشتر از هر زمان دیگری با چالش مواجه است.
 
فعالان صنعت قطعه معتقدند ادعایی که هم اکنون بانک مرکزی در خصوص دلایل شرایط کنونی ارزی مطرح می کند عدم بازگشت حدود 30 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات است که بازار ارز در کشور را دچار تلاطم کرده است حال باید دید این تلاطم تا چه زمانی ادامه داشته و این صنعت چه زمانی به آرامش خواهد رسید.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تامین ارز قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
M : با سلام تکمیل وجه 23 اسفند ماه. امروز پیام تبدیل اومده برام. به نظرتون تبدیل بزنم یا نه؟
مینا تارا دستی : سلام دوستان تحویلی ابان و اذر، طرح اسقاط داریم دعوت نامه اومده باشه؟
اسماعیل : منم همینطور مثل شما هستم هرچی هم زنگ میزنی نمایندگی اصلا هیچی پس بگو شما چکاره این بخدا اطلاعت اینجا بیشتره
شاهین cvt : بازم معرفت شما. ممنون
مینا تارا دستی : دوستان رنگی بودید فاکتور شدید؟ من تحویلی اسفندم تیتاتیوم ولی هنوز فاکتور نشده
cvt : 18 اسفند امروز باز هم پیام تبدبل به gl آمد.
ایگل : تحویلش مهمه.الان دقیقا 60 روزه ماشین شاسی شده ولی تحویل نمیدن.من که تا اخر ماه اگه ندادن میرم با چادر دم دفتر جنت آباد میخوابم.فرمانداری شهرستانم رفتم امروز گفت چند روزصبر کن اگه ندادن از طریق دادستانی اقدام میکنیم
فرهاد : سلام من هم نیسان ثبت نام کردم اما با گذشت 40 روز از فاکتور هنوز پلاک نشده آخه من از کجا بیارم چک اول که موعدش نزدیکه را پاس کنم هر جا ه هم زنگ میزنم پاسخگو نیستن موندم چیکار کنم
آریا : سلام من هم زنگ زدم هم به نمایندگی مراجعه کردم گفتن تا پایان شهریور پیامک میاد ولی احتمال خیلی زیاد شاهین جی ال باشه
تارا دستی v1p : مالکیت ایران خودرو هم عوض شده و کروز بیشتر سودش(جدای از پولی که از ما نگه میداره) توی فروش بیشتره. برخلاف قبلا که نگه داشتن برای ایران خودرو امتیاز بود. الان مثلا ماشینی مثل ری را، گیر و گور داره. موتورش روش خوب جواب نمیده، خودش استیبل نیست و ... دنا توربور مشکلات خودش رو داره و داغ میکنه و ... پلتفرم و شاسی از 405 هست. همه زندگی ایران خودرو، در مورد ماشین های برند خودش(نه چینی ها) شده تارا. پیگیر اخبارش باشید میبینید. زمان جنگ هم خط تولید یکسره تارا تولید کرده. کلا میخواد بازار شاهین و ماشین های هم قیمت رو انحصارا بگیره. تارا با موتور ری را تارا با موتور 3 سیلند جدید تارا با موتور هیبرید کلا سایت ایران خودرو سر بزنید، نصف اخبارش در مورد تارا ست. حرص میخوریم که پول زیاد گرفتن. پیاده ایم. دارن دیر میدن. اما استرس ندادن، نداشته باشید. شرایط این ها که زودتر فاکتور میشن فرق میکنه. مثلا v4 سفید الان صفش خلوت تره. یا نمایندگی زودتر مدارک رو آپلود کرده و ...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاطمه : سایپا دلمون رو خون کردی چرا پیش فروش بهمن رو نمیدی آخه؟
غریبه : بعد 5 ماه تاخییر
207 : شما کی تبدیل زدی برادر
دنا تحویل دی : سلام کسی هست دنا اتومات ابشنال باشه پیش فروش باشه مراحل بگه چندم واریز کرده دعوت نامه یآمده براش هرچی میخونم همش پنج دنده با شیش دنده اتومات کسی نیست
نابودی سایپا : واقعا چقد بی عرضه میتونید باشید که پولتون براتون مهم نیست چقد براتون سخته برای گرفتن حقتون سایپا رو آتیش بزنید ، انشالله هیچ وقت ماشبن بهتون نده سایپا بی عرضه ها
جواد : آقا حرومتون بشه ما از کجا پول بیاریم پول قسط هارو بدیم مگه چقدر برای پلاک میخاد بکشه که اینهمه علافمون کردید ماه بعد باید قسط بدیم 90 میلیون از کجا بیاریم نامردا از کجا بیاریم چقدر نامردی سایپا نخوری اون پولارو
151 : شماره پذیرش
مائده : تایید آدرس سخا منظورتونه؟
کوییک gxl 17 خرداد : دعوتنامه تحویل تیر از 11 خرداد شروع شده بود یعنی تو این هفته فقط یک روز رو فاکتور کردند خیلی کند پیش میره.
Ali : بله مال من تغییر. کرده. به TU5p.