چگونه سیستم تعلیق بادی به بهبود کیفیت سواری کمک می‌کند؟

 

چگونه سیستم تعلیق بادی به بهبود کیفیت سواری کمک می‌کند؟

 
استفاده از سیستم تعلیق بادی در خودروهای جدید، دامنه کنترل بیشتری نسبت به فنرهای فولادی ارائه می‌دهد و در جداسازی ارتعاش مؤثرتر است و به افزایش راحتی سرنشینان کمک می‌کند.
 
سیستم تعلیق بادی که زمانی فقط در خودروهای سواری لوکس به کار گرفته می‌شد، اکنون به دلیل کاربردپذیری بسیار متنوعی که دارد، در طیف وسیعی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
تعلیق بادی بدون شک می‌تواند به افزایش راحتی سواری کمک کند؛ به‌عنوان مثال ارتفاع سواری را پایین بیاورد تا ورود و خروج از خودرو شاسی‌بلند راحت‌تر شود و در سرعت‌های بالا درگ را کاهش دهد. می‌توان ارتفاع سواری را برای استفاده عادی افزایش داد یا حتی فاصله کف خودرو با زمین را برای رانندگی در مسیرهای خارج از جاده (آف‌رود) بالاتر برد و حتی می‌توان میزان سختی فنرها را برای پشتیبانی از حالت‌های مختلف رانندگی تغییر داد. سیستم تعلیق بادی را می‌توان با هر نوع سیستم میرایی از جمله میراکننده‌های تطبیقی مگنتورئولوژیک و میله‌های ضد غلتش با سختی متغیر استفاده کرد.
 
واحدهای سیستم تعلیق بادی جایگزین فنرهای مارپیچی موجود شده و در کمک‌فنرهای تعلیق ادغام می‌شوند. همچنین می‌توان به‌طور جایگزین از فنرهای بادی به‌صورت مستقل از کمک‌فنر، به‌خصوص در تعلیق عقب استفاده کرد. فنر بادی خود به‌طور معمول از یک کیسه هوای سخت و قابل انعطاف تشکیل می‌شود. آن‌ها در انواع و اندازه‌‌های گوناگون وجود دارند اما در نهایت همان کار فنرهای مارپیچی فولادی را انجام می‌دهند. آن‌ها کمی شبیه به قصر بادی در اندازه‌ی کوچک‌تر ولی با فناوری پیچیده‌تر هستند؛ فنرهای بادی با استفاده از هوای فشرده عمل کرده و در هنگام فشرده شدن، مقاومت بیشتری ایجاد می‌کنند.
 
فنرهایی که در ابتدا به‌صورت بسیار ساده در کامیون‌ها و اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، هم‌اکنون به سیستمی دقیق و کنترل‌شده توسط ریزپردازنده تبدیل شده که قادر است چیزی بیش از یک فنر معمولی باشد. برخلاف فنرهای فولادی، خمش (حرکت تعلیق) سیستم تعلیق مجهز به فنر بادی متناسب با بار وارده بر آن نیست. به همین دلیل فنر بادی نه‌تنها می‌تواند مانند فنر عمل کند، بلکه می‌تواند برای بالا و پایین بردن ارتفاع سواری نیز مورد استفاده قرار گیرد. فشار هوا برای پمپاژ فنر بادی توسط کمپرسور تأمین می‌شود و معمولاً در هنگام کار فنر، مخزنی برای تأمین فشار آنی وجود دارد.
 
 
به ناچار، همان‌طور که فنر بادی تکامل یافته، پیچیدگی و قابلیت آن نیز افزایش یافته است. علاوه‌براین، سیستم‌های مدرن مجهز به ارتفاع سواری متغیر، حالت‌های مختلف رانندگی را ایجاد می‌کنند؛ درحالی‌که نرم‌افزار کنترلی می‌تواند تنظیمات تعلیق را با سبک‌های مختلف رانندگی تطبیق دهد. از سیستم‌های تعلیق مدرن همچنین می‌توان برای تسطیح بار، جلوگیری از نشستن خودرو روی چرخ‌های خود هنگام بارگیری زیاد یا یدک کشیدن، استفاده کرد.
 
نمونه‌ای از سیستم‌های تعلیق پیچیده‌تر، فنر بادی سه محفظه‌ای پورشه است که حتی تنوع بیشتری را بین تنظیمات رانندگی کامفورت، اسپرت و آف‌رود فراهم می‌کند. همان‌طور که از نام این سیستم تعلیق مشخص است، هر مجموعه تعلیق برای هر چرخ به سه محفظه یا اتاق جداگانه تقسیم می‌شود و می‌توان به‌طور هم‌زمان دو محفظه را کنار گذاشت. به منظور دستیابی به نرم‌ترین شرایط سواری در حالت کامفورت، هر سه محفظه برای ایجاد حداکثر حجم هوا فعال می‌شوند. سپس دو محفظه برای حالت اسپرت و یک محفظه برای حالت اسپرت پلاس دردسترس خواهد بود که دارای حجم فشرده‌سازی هوای بسیار کمتری است و فنر سخت‌تری ایجاد می‌کند.
 
با وجود نام‌های تجاری فانتزی که خودروسازان برای سیستم‌های فنر بادی انتخاب می‌کنند، سخت‌افزار آن‌ها توسط قطعه‌سازان مختلفی مانند BWI و کنتیننتال ساخته شده است و خودروسازان در مرحله‌ی تنظیم نرم‌افزار و تغییر مشخصات دقیق تعلیق متناسب با خودرویی خاص وارد می‌شوند. علاوه‌براین، سخت‌افزار مورد استفاده در فنرها نیز بسیار پیچیده شده است؛ به‌عنوان مثال هم‌اکنون به‌جای مواد لاستیکی ساده در سیستم‌های اولیه از مواد جدیدی مانند الیاف ضربدری Kevlar یا نایلون برای استحکام بیشتر استفاده می‌شود.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم تعلیق






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتوماتیک تحویل 28 مهر : باسلام ، بالاخره امروز خودرو تیک حمل سبز شد و درحال حمل است . احتمالا فردا یا پس فردا دستم میرسه . تحویلی 28 مهر ، زمان فاکتور 19 مهر . جریمه تاخیر تا الان صفر
شاهین جی ال : 25خرداد هنوز خبری از فاکتور نیس
مستر : نه من ۲۶خردادم خبری نیست
لاماری تحویلی هفته چهارم مهر : سللم آیا از عزیزانی که پانزدهم اردیبهشت ثبت نام داشتند و تحویل آنها هفته چهارم مهرماه بوده کسی اطلاع داره دعوتنامه تکمیل وجه چه زمانی قراره صادر بشود ؟
نازنین : سلام خبری از تبدیلی های ۲۷ خرداد نیستم چیشد فاکتور شدید بالاخره؟؟
۳ اردیبهشت : سلام لطفا شماره پذیرش وتکمیل وجه اونای که فاکتور شدند اعلام کنید ممنون
x5 سفید : میگن ۳۰ روز کاری اما بیشتر میشه
جی 7فروردین : ما همین طور . نه مدارک ارسال شده نه ماشین تحویل دادن . کاری هم نمیشه کرد . ارسال مدارک هنوز زرده . تحویل ماشین قرمزه
شاهین پلاس۱ : امروز کسی فاکتور نشده
رضا x5 : ن احمد جان منم نقدی تیر ماهی هستم‌هنوز شاسی نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : فردا میایم نه فقط واس فاکتور نشدن واس تحویل داده نشدن ماشین چون من فاکتور شدم ولی ماشین هنوز تحویل نگرفتم یکماهه
امیر آریا نژاد : مهم مهم فوری فوری زمان و مکان تجمع اعتراض به عدم فاکتور خودرو علیرغم پر بودن پارکینگ ها📆• تاریخ: یکشنبه 11 آبان 🕒• ساعت: 9 صبح 📍• مکان: کیلومتر 9 جاده مخصوص مقابل مدیریت بازاریابی و فروش سایپا 💥 حضور بهم برسانیم در کنار هم برای احقاق حق
اطلس : ده روزه ماشین دستته
فرسوده اذر : سلام دوستان طرح فرسوده خبری از دعوتنامه نشد
207 پانا فولادی آذر : اقا این دعوتنامه فرسوده نیومد؟
ساینا پیش فروش24بهمن : سلام من شهریور بودم مرداد تکمیل وجه کردم 29مرداد هم سخا
پویا : الان 23 روزه ماشین فاکتور شده خبری از پلاک نیست
ابراهیم : اقا قباد براما که پلاک شده پس چرا تحویل نمیدن 3ام پلاک همون روزم حضوری زدم
مصطفی ا : سلام اقا کسی براش پیامک تحویل حضوری اومده یانه ؟ اصلا کسی ماشینش رو به صورت حضوری تحویل گرفته لطفا بگید
اطلس اذر : دوستان همه چیز هست دروغ میگن دارن زمان میخرن وگرنه تو بازار آزاد ببین چه خبره پر از اطلسه مگه میشه شرکتی با اون عظمت ماشین برای مشتری نداشته باشه پس کارگر اش دارن چه کار میکنند