خودروهای برقی مدرن با طراحی دهه ۱۹۶۰

 

خودروهای برقی مدرن با طراحی دهه ۱۹۶۰

 
در دهه‌ی ۱۹۶۰ هیچ محدودیتی در طراحی خودرو وجود نداشت و محصولات متفاوتی تولید شدند. آیا می‌توان با ترکیب طراحی خودروهای قدیمی، مدل‌های مدرن برقی را جذاب‌تر کرد؟
 
این روزها، آینده‌ی خودروسازی را در مدل‌های برقی و پاک با آلایندگی صفر می‌بینیم. در دهه‌ی ۲۰۱۰ مقدمات ورود به دنیای برقی به ‌لطف جسارت‌های تسلا و ایلان ماسک شدت بیشتری گرفت و پرچمدارهای این صنعت مثل تویوتا و هوندا از ژاپن، فولکس واگن و دایملر (شرکت مادر مرسدس بنز) از اروپا و فورد و جنرال موتورز از آمریکا  به ‌میدان آمدند.
 
برخلاف باور بسیاری از افراد، خودروی برقی مفهوم جدیدی نیست؛ بلکه ریشه‌های حمل‌ونقل با استفاده از قدرت برق به سال‌ها پیش در دهه‌ی ۱۸۳۰ باز می‌گردد. در آن دوران مخترعان به‌ دنبال کالکسه‌های برقی بودند و با تولید اولین خودرو، در دهه‌ی ۱۹۰۰ ایده‌ی برق حتی بیشتر از ماشین بخار محبوب بود. اما خودروی برقی در آن سال‌ها به محصولی کاربردی تبدیل نشد و بیش از یک قرن طول کشید تا مدلی کاملا پاک (البته نه در فرایند تولید و فراهم کردن مواد اولیه) به ‌دست مردم برسد.
 
همیشه یکی از انتقادها در مورد خودروی برقی، طراحی بدنه است. تصور خودروسازان این بود که برای تازه و خاص نشان دادن خودروی برقی، باید طراحی منحصربه‌فرد و متفاوت با نمونه‌های بنزینی و دیزلی انتخاب کرد. این مورد در جدیدترین مدل‌ها کم‌رنگ‌تر شده و حتی دریچه‌های هوا در سپر جلو تا حدودی مشابه خودروهای بنزینی شده است.
 
طرفداران قدیمی دنیای خودرو، دوران طلایی طراحی را از دهه‌ی ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۰ توصیف می‌کنند؛ اما همه توافق دارند که هیجان‌انگیزترین طراحی‌ها در دهه‌ی ۱۹۶۰ انجام شد. Chasing Cars با انتخاب چند نمونه طراحی از خودروهای دهه‌ی ۱۹۶۰، رندرهایی جالب منتشر کرده است که در این مقاله به‌اشتراک می‌گذاریم. هفت خودروی برقی جذاب این روزها، با طراحی دهه‌ی ۱۹۶۰ چه ظاهری خواهند داشت؟
 
بی‌ام‌و i8
 
کوپه و کروک اسپرت بی‌ام‌و i8 یکی از جذاب‌ترین خودروهای برقی چند سال گذشته محسوب می‌شود که طراحیِ کاملا آینده‌نگرانه دارد. بی‌ام‌و i8 شاید در نگاه اول برای افرادی که اطلاعات کاملی از آن ندارند، مشابه سوپراسپرت‌های گران‌قیمت و قدرتمند باشد؛ اما زیر پوسته‌ی فضایی i8، یک خودروی اسپرت پلاگین هیبرید آلمانی با پیشرانه‌ی سه سیلندر ۱٫۵ لیتری، سیستم توربوشارژر، موتور برقی و پک باتری با ظرفیت ۱۱٫۷ کیلووات ساعت قرار دارد.
 
رندر i8 قدیمی، ترکیب فناوری مدرن خودروساز باواریا را با بی‌ام‌و 507 نشان می‌دهد. بی‌ام‌و 507 کروک زیبای آلمانی‌ها به ‌دلیل قیمت بالا، تنها در ۲۵۲ دستگاه بین‌ سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۰ تولید شد و از نظر تجاری، پروژه‌ی موفقی نبود. اما نمی‌توان زیبایی 507 را انکار کرد؛ یکی از زیباترین خودروهای بی‌ام‌و در ترکیب با فناوری i8 ایده‌ای جذاب و البته غیر ممکن است. طراح این رندر، بدنه‌ی i8 را با چراغ‌های دایره‌ای 507، جلوپنجره‌ی قلوه‌ای کوچک‌تر و سپرجلوی کرومی تزئین کرده؛ اگر این محصول تولید می‌شد، احتمالا باز هم قیمت بالایی داشت.
 
نیسان لیف
 
پیش از اینکه تسلا مدل 3 نبض بازار را به ‌دست بگیرد، نیسان لیف پرفروش‌ترین خودروی برقی جهان بود. خودروی برقی ژاپنی‌ها که افتخارات زیادی مثل عنوان برترین مدل پاک سال ۲۰۱۰، بهترین خودروی اروپا در سال ۲۰۱۱، بهترین خودروی جهان در سال ۲۰۱۱ و بهترین خودروی ژاپن در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ دارد، سعی کرده است طراحی متفاوتی داشته باشد. البته نسل دوم لیف بسیار زیباتر از مدل ۲۰۱۰ است؛ اما باز هم می‌توان با ترکیب طراحی قدیمی و جذاب سری مدل‌های داتسون اسپرتس (Datsun Sports)، آن را واقعا خاص کرد. تیم طراحی Chasing Cars، مدل ۱۹۶۷ داتسون 2000 را با فناوری جدید لیف تصور کرده است. این مدل ماندگار رودستر بود؛ اما در این رندر شیب سقف لیف به‌خوبی با بخش‌های دیگر هماهنگ شده است. چراغ‌های گرد، سپر کرومی و قالپاق‌های این رندر کاملا مشابه نمونه‌ی اصلی داتسون در دهه‌ی ۱۹۶۰ هستند.
 
پورشه تایکان
 
اولین خودروی تمام‌برقی پورشه، یک محصول تمام‌عیار است و در کلاس مدل‌های چهاردر اسپرت و لوکس، دنبال رقیب می‌گردد. فردیناند پورشه فقید، اولین خودروی برقی‌اش را سال ۱۸۹۸ و اولین مدل هیبرید را در اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ طراحی کرد؛ بااین‌حال، پورشه نمی‌توانست این ایده را به‌راحتی به بازار تزریق کند و باید چند دهه صبر می‌کرد.
 
در رندر پورشه تایکان با طراحی دهه‌ی ۱۹۶۰، اولین خودروی تولیدی این شرکت یعنی 356 دیده می‌شود. پورشه 356 به‌عنوان یکی از تأثیرگذارین خودروهای تاریخ، در سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۵ در انواع مدل کوپه، کروک و رودستر تولید شد. تایکان خودرویی کوپه با چهاردر بوده؛ بنابراین کاملا با طراحی قدیمی 356 هماهنگ است؛ در واقع مفهوم «تکامل طراحی» که در شرکت پورشه و به‌خصوص مدل 911 وجود دارد، به‌خوبی در این رندر مشاهده می‌شود. این رندر را می‌توان اساسا پورشه 356 با دو در بیشتر، فاصله‌ی محوری و شیب سقف بیشتر تعریف کرد.
 
ریمک کانسپت وان
 
ریمک که این روزها تأمین‌کننده باتری و سیستم انتقال قدرت است و ابرخودرو هم تولید می‌کند، سال ۲۰۰۹ پس از تبدیل موفق یک دستگاه بی‌ام‌و E30 به مدل تمام‌برقی شکل گرفت. تنها دو سال بعد پروژه‌ی ابرخودروی برقی Concept One آغاز و سریع‌ترین خودروی برقی جهان در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد. Concept S مدل سبک‌تر و قدرتمندتر کانسپت وان محسوب می‌شود که در رندر Chasing Cars با مدل اصلی و طراحی قدیمی پیونده خورده است. اساس طراحی این رندر را فورد GT40 تشکیل می‌دهد که شاید به‌جز چراغ‌ها و جلوپنجره، دیگر بخش‌های آن جذاب شده باشد.
 
ریوین R1T
 
شرکت ۱۲ ساله‌ی ریوین (Rivian) یک پلتفرم کاربردی عرضه می‌کند که می‌توان آن را برای تولید انواع خودرو استفاده کرد. پیکاپ R1T و شاسی‌بلند R1S خودروهای مورد انتظار ریوین براساس این پلتفرم هستند که از شاسی اسکیت‌برد بهره می‌برند. رندر پیکاپ ریوین با طراحی وانت‌های قدیمی آمریکایی ترکیب شده است که حاصل کار، چندان زیبا به‌ نظر نمی‌رسد. طراح این رندر، سه خودروی ریوین R1T، اینترنشنال سری A و شورولت سری C/K را روی شاسی اسکیت‌برد قرار داده است.
 
تسلا مدل X
 
بدون ذکر محصولی از تسلا و ایلان ماسک، بدون شک نمی‌توان مطلبی در مورد خودروهای برقی منتشر کرد. برای این رندر، تسلا مدل X انتخاب شده و با دو مدل سایبرتراک و اینترنشنال هاروستر در یک قاب قرار گرفته است. پیکاپ آینده‌ی تسلا با الهام از خودروهای اسپرت در دهه‌ی ۱۹۶۰ طراحی شده؛ بنابراین خودرویی جدید است که طراحی آینده‌نگرانه را با گذشته در هم آمیخته. رندر تسلا مدل X دهه‌ ۱۹۶۰، شبیه خودروی دلورین است؛ اما در مقایسه با دیگر رندرهای این مقاله جذاب نیست.
 
تویوتا پریوس
 
تویوتا با تولید پریوس دنیای خودرو و فراتر از آن را تکان داد. به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای هیبرید و برقی جهان، تویوتا پریوس به‌خصوص در سه نسل اول اصلا طراحی نفس‌گیری ندارد. برای زیبا کردن پریوس، طراحان Chasing Cars تویوتا کرونا محصول سال ۱۹۶۴ را درکنارش قرار داده‌اند. نمی‌توان بدون دیدن نمای عقب، طراحی پریوس را قضاوت کرد اما این رندر بیشتر از هر چیزی دهه ۱۹۶۰ را نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۰ و قطعا مشتری‌های خودش را پیدا می‌کند.

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای برقی مدرن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسیv4 : والا ما ما هم ۳فروردین بود خبری نیست
تحویل ۱۵ خرداد v1p : ۳۶ درصد سالانه، ولی فکر کنم روزهای تعطیل رسمی رو ازش کم میکنن
J4 مشکی : J4 مشکی ثبت نام ۱ اردیبهشت فاکتور و شاسی ۱۲ اردیبهشت بیمه و پلاک ۱۷ اردیبهشت ارسال مدارک ۱۹ اردیبهشت کارت و سند تا ۲۸ رسیدن خودشون میگن یک ماه بعد شاسی تحویل میدن،ولی خبری نیس...ی عده ۲۵ روزه تحویل گرفتن
محسن x5 : سلام دوستانی که ثبت نامی ۱۷ بهمن ایکس ۵ بودن با موعد تحویل ۳.۱۳ لطفا اطلاع بدن اگر شاسی شده ماشینشون یا اینکه خبری جدیدی از بابت فاکتور شدن دارن ممنون
حسین : شماره ای که تماس گرفتید رو به بگید ماهم تماس بگیریم
ه ایماs5 : تکمیل وجه ۲۲برج ۸ بوده تحویل ۲۲ برج ۱۱ هنوزماشین فاکتور نشده ۴ ماه تاخیر خورده ۱ میلیاردپول گرفتن من الان ۷ ماهه ماشین ندارم
S3 ابان : سلام.من همین الان تحویل گرفتم. سالن پر بود از اس ۳ ثبت نام ۹ابان شاسی ۲۸اسفند بیمه ۱/۲۰
T8و T9 : ثبت نام ۱۷ بهمن ۷ خرداد پلاک شده و ارسال مدارک سبز شده چراغ تحویل مدارک زرد چراغ تحویل خودرو قرمز ولی امروز مرا قافل گیر کردن ساعت ۲ بعد از ظهر امروز تماس گرفتن اقا بیا تحویل بگیر ، رفتم و از تریلی پیدا کرده تحویلم دادن با مدارک و بیمه و سند ایشالله نوبت همه عزیزان
S3 بجنورد 13 آبان : مبارکه، برای جریمه دیرکرد اقدام کردین؟
تارا v1p : بعید میدونم کاش حداقل با چند هفته تاخیر بهت بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
موعد تحویل 31 فروردین : 11 ام فاکتور شدم 2 روز در حالت تخصیص پلاک مونده
علی : عزیز اینجوری با زنگ زدن به این اپراتورها که خودشون هم نمیدونم موضوع چیه درست نمیشه باید همه اونایی که براشون پیامک نیامده یک روز تعیین کنیم بریم حضوری جلوی وزارت صمت
ساینا : واریز وجه اولیه1402.12.05.امروز دعوت نامه اومد
علی : نه داداش اینا که جواب قطعی نمیدن هی میگن گواهینامه تون را اعتبار کنید فکس کنید شاید درست بشه .من چند بار زنگ زدم چند نفر گفتن درست میشه چند نفر هم گفتن درست نمیشه
207دستی سقف فلز : تکمیل 18 دی فاکتور شدم،
حمید : سلام ماشین تحویل گرفتی بیمه داره یا خودمان بیمه کنیم
4723 : ظاهرا همه با افزایش قیمتش کنار امدین که منتظر فراخوانین اول باید قیمت اصلاح شود بعد فراخوان
Auto RR : پیام من رو دوباره بخون طاها جان. گفتم سایپا تا اردیبهشت ماه دعوتنامه فرستاده.نگفتم پارس خودرو
عبدی : سلام دوستان زمستانی که پیامک برایشان نیامده لطف کنند تیک را بزنند ببینیم برای چند نفر نیامده سپاس
علی‌ازایلام : در جواب ‌کابرعزیز‌‌مراد207جانبازن‌من‌هم‌تحویل‌15اسفندخبری ازش نیست