از راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه تا تولید نخستین خودرو با طراحی ایرانی

 

از راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه تا تولید نخستین خودرو با طراحی ایرانی

 
در نیمه دهه 90 دولت کره جنوبی حمایت خود از صنایع خودروسازی را بر موضوع انتقال فناوری و دانش خودروسازی به داخل کره متمرکز کرده بود صنایع خودروسازی کره را شرکت های نوپایی تشکیل می دادند که می خواستند با شرکت های خودروسازی خارجی که برخی حدود 100 سال سابقه داشتند، رقابت کنند و این مهم جز با سرمایه گذاری سنگین در بخش تحقیق و توسعه امکانپذیر نبود.
 
در این راستا دولت کره جنوبی بورسیه های ویژه ای را در اختیار دانشجوهایی که می خواستند در رشته مهندسی خودرو تحصیل کنند، قرار داد.
 
جدا از این دولت کره کمک هایی را برای شرکت هایی که می خواستند مراکز تحقیق و توسعه تاسیس کنند، در نظر گرفت. شرکت هیوندایی نخستین شرکتی بود که در این زمینه قدم پیش گذاشت. او ابتدا یک مرکز تحقیق و توسعه مجهز در داخل کره و نزدیکی سئول بنا گذاشت.
 
سپس برای اینکه بتواند از توان مهندسان خارجی که حاضر نبودند برای کار به کره بیایند نخستین مرکز تحقیق و توسعه خود را در اروین کالیفرنیا تاسیس کرد. مهندسان شاغل در این مرکز نخستین مدل مفهومی خود به نام HDC1 برای هیوندایی ساختند که موفقیت بزرگی برای این شرکت بود. مدت کوتاهی بعد هیوندایی از دومین مدل مفهومی خود به نام HDC2 پرده برداشت و بر اساس آن هیوندایی تیبرون را در سال 1996 به بازار عرضه کرد که نخستین قدم جدی این شرکت برای حضور در بازار خودروهای کوپه بود.
 
در این شرایط که هیوندایی موفق شده بود مدل های مفهومی متعلق به خود را طراحی کند بقیه شرکت های کره ای نیز مدل های جدیدی را بر مبنای فرمول قدیمی تولید عرضه کردند. شرکت سانگ یانگ همکاری با شرکت دایملر بنز آلمان را آغاز کرد و در این راستا ابتدا از نسل نخست موسو و سپس از نسل دوک کوراندو پرده برداری کرد. این خودروها که توسط یک طراح انگلیسی به نام کین گرینلی طراحی شده بودند از دو موتور 2300 و 3200سی سی شرکت مرسدس بنز استفاده می کردند.
 
سانگ یانگ همچنین یک مدل خودروی لوکس به نام چیرمن را معرفی کرد که بر اساس پلتفرم مرسدس بنز سری E در دهه 80 طراحی شده بود. چیرمن به نوعی اولین تلاش شرکت های خودروسازی کره ای برای تولید اتومبیل های لوکس بود.در سال 1373 شمسی کان هی لی مدیرعمل هلدینگ سامسونگ تصمیم گرفت تا کار خودروسازی را آغاز کند. هلدینگ سامسونگ تا پیش از آن در صنایع الکترونیکی و کشتی سازی فعالیت می کرد و برای شروع کار خودروسازی تصمیم گرفت تا با شرکت ژاپنی نیسان همکاری کند اما از ابتدا مشکلاتی برای شرکت سامسونگ موتور به وجود آمد و باعث شد نخستین خودروهای این شرکت 4 سال بعد وارد بازار شود.
شرکت دوو نیز نسل دوم ریسر به نام دوو سی یلو یا نکسیا را بر اساس پلتفرم اوپل کادت تولید کرد. دوو همزمان با عرضه این خودرو در کره تولید آن در چند کشور از جمله ازبکستان، رومانی، مصر، لهستان و ایران را آغاز کرد.
مونتاژ این خودرو را در ایران شرکت صنایع خودروسازی کرمان بر عهده داشت این شرکت که تا پیش از آن محصولات دوو را وارد می کرد با توجه به معافیت هایی که دولت ایران برای واردات خودرو به صورت قطعات منفصله در نظر گرفته بود، تصمیم به تولید محصولات دوو در ایران گرفت.
 
روند ساخت کارخانه های این شرکت از سال 1373 در بم آغاز و نخستین سی یلوهای تولیدی در ایران در سال 1375 به بازار عرضه شدند. در همین زمان شرکت ایران خودرو مرکز تحقیق و توسعه خود را تاسیس کرد یک سال هم مرکز تحقیق و نوآوری صنعتی شرکت سایپا افتتاح شد.
 
افتتاح این مراکز به این معنا بود که مدیران صنایع خودروسازی ایران هم متوجه شدند که نبود بخش تحقیق و توسعه یکی از نقاط ضعف خودروسازی در ایران است و حالا با تاسیس این مراکز به دنبال از بین بردن این مشکل بودند اما توجه خودروسازان ایرانی در این بخش به هیچ عنوان قابل مقایسه با خودروسازان کره ای نبود و با این که طی سال های بعد شرکت های ایرانی در بخش تولید به شدت رشد کردند اما سرمایه گذاری چندانی در بخش تحقیق و توسعه انجام ندادند به همین دلیل فعالیت این مراکز همواره به ایجاد تغییراتی جزیی در خودروهای تولیدی این شرکت ها محدود شد. شاید به جرات بتوان گفت یکی از دلایلی گه باعث اختلاف میان خودروسازان ایران و کره شد اعتقاد مدیران خودروسازی کره به موضوع تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری سنگین در این بخش بود در حالی که در مقابل مدیران صنایع خودروسازی ایران سرمایه گذاری در این بخش را اسراف منابع می دانستند.
 
نخستین محصول مرکز تحقیقات ایران خودرو پژو آردی بود. ایران خودرو به دنبال گسترش سبد محصولات خود بود و در نظر داشت خودرویی ارزان تر از پژو 405 تولید کند و در حدود قیمت پراید عرضه شود. به همین دلیل با جلب موافقت شرکت پژو و همکاری مهندسان این شرکت فرانسوی قوای محرکه پیکان را بر روی بدنه 405 گذاشت.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , محصولات کیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سوم بهمن : کاربر X5 مشکی اصفهان سلام شما غیر از مابه التفاوت بیمه برای شاسی شدن پول دیگه ای هم واریز کردید؟ از ثبت نامی های سوم بهمن x5 کسی دیگه ای هم فاکتور و شاسی شده؟
حسین : سلام دوستان دیروزتحویل گرفتم ولی اصلا ماشین درست وحسابی نیست دنده رودورموتوررو۶۰۰۰عوض میشه شتابش ضعیف ترمزشم به شددددددت ضعیف تاته بایدفشاربدی تابه زوروایسه فرمونشم نسبت به دناخیلی سفت تره من قبلا دناداشتم نسبت به دناکه چه عرض کنم کلاماشین ضعیفیه
حسن : ایا بعد از واریز وجه میشه پلاک به اسم خودمون بزنیم یا تحویل خودرو صبر کنیم کسی دارع
V4 : به سلامتی خیرشو ببینی تکمیل وجه و موعد تحویلتون کی بود؟
V4 : به سلامتی خیرشو ببینی تکمیل وجه و موعد تحویلتون کی بود؟
م : امیر آقا شما ۱۴۰۱هستین بیشتر دوستان ۱۴۰۲هستن و تحویل سه ماهه قیمت قطعی هم پرداخت شده احتمال زیاد شامل ما نشه این مبلغ مازاد
محمد : سلام،آقا سایپا چرا دعوت نامه تکمیل وجه هفته چهارم اردیبهشت رو نمیفرسته؟؟؟
مرادی پیش فروش اطلس : عزیزان لطفاً اگه کسی میدونه بنده را راهنمایی کند ‌ . در روش پیش فروش اطلس باید سخا را تکمیل کنیم سپس تحویل نمایندگی که انتخاب کردیم بدهیم ؟ یا زمانی که دعوتنامه اومد و تکمیل وجه شد ببریم سخا را تحویل نمایندگی بدهیم ؟ اگه کسی مطلع هست لطفاً جواب بنده رو بدهد فکر میکنم سوال خیلی از دوستان باشه ممنون از شما مرادی
S3 ابان : ظاهرا به همه s3ها پیام دادن. من ک ۱۰آبان هستم... دوستانی که پیامک تحویل میاد یا زنگ میزنن بهشون بی زحمت اطلاع رسانی کنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شیرین : 3و4 روز
زهرا : من پلاک شدم
مسعود دی ماهی : دوستان کسی هست بدونه. چراغ تحویل وقتی روشن شده باشه. معنیش چیه؟ یعنی رسیده نمایندگی یا تازه بارگیری شده؟ من دیشب ساعت تقریبا 8 چراغ تحویلش روشن شد.
امید : تکمیل 18دی
امید : سلام دوستان 207 تحویل 29اسفند تبدیل 60019به 21 الان فاکتور شدم
احد دوگانه دی : کسی می دونه فاصله بین فاکتور و پلاک چند روز طول میکشه؟
صادق : من بهارم هیچ خبری نیست فعلا
امیرحسین : دوستان سود مشارکت واسه من زده صفر فروش فوری تکمیل بهمن 505 میلیون تحویل 26اردیبهشت سود مشارکت برداشتن یعنی؟؟تاخیر
امین 207 2912 : جواب اقا مهران من 27 تغییر رنگ دادم همون روز فاکتور شدم شنبه پلاک شدم یک شنبه اماده تحویل شده رو صدور سند میچرخه
65 : چرا تبدیل نزدی اگه زده بودی تاالان ماشینت تحویل داده بودن،اخه خیلی بهتر و شیکتر از سقف فلز هست