پنج نکته ساده برای افزایش عمر مفید تایر خودرو

 

پنج نکته ساده برای افزایش عمر مفید تایر خودرو

 
تایرها اگر چه در ظاهر جزئی ساده از یک خودرو به نظر می‌رسند، اما نقش فوق‌العاده مهمی در ارتقای هندلینگ و ایمنی دارند. با توجه به اینکه تایرها همواره در تماس با زمین بوده و بعضا متحمل فشارهای سنگینی می‌شوند، دچار ساییدگی شده و به تدریج از بین می‌روند. ناگفته پیداست که هر چه این روند سریع‌تر باشد، احتمال وقوع حادثه افزایش یافته و فاکتورهای دیگری چون مصرف سوخت و کیفیت سواری نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در این نوشتار قصد داریم به چند نکته ساده که با رعایت آنها می‌توانید عمر تایرهای خودروی خود را بهبود ببخشید، بپردازیم.
 
 
چک کردن مداوم فشار باد تایرها
 
آسان‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین راهی که می‌تواند عمر یک تایر را افزایش دهد، چک کردن فشار باد تایرهاست، کاری که البته بسیاری از رانندگان توجه چندانی به آن ندارند. کم شدن باد تایرها به مرور زمان، امری اجتناب‌ناپدیر بوده و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. از این رو بهتر است حداقل هر ماه یک بار و همیشه قبل از سفرهای طولانی نسبت به کنترل میزان باد تایرها اقدام کنید.
 
شاید بدانید در صورت تنظیم نبودن باد تایرها، ساییدگی به شکلی نامتوازن رخ داده و زودتر از موعد به خرج می‌افتید! افزایش مصرف سوخت، چسبندگی نامناسب و هندلینگ ضعیف از دیگر عواقب ساییدگی نامتوازن تایرها به شمار می‌روند.
 
فشار باد بهینه تایرها به عواملی چون وزن خودرو، تعداد سرنشینان و ظرفیت حمل بار بستگی دارد. رقم بهینه برای هر مدل معمولا در دفترچه راهنما یا پلاک موجود روی ستون B درج می‌شود.
 
چرخش منظم تایرها
چنانچه هر چهار تایر یک خودرو همزمان با نمونه‌‌های جدید تعویض شوند، پس از مدتی خواهید دید که میزان فرسایش و خوردگی آنها متفاوت از یکدیگر است. این امر به خاطر آنست که فشار وارده به هر تایر با تایر دیگر تفاوت دارد، مخصوصا در خودروهای تک دیفرانسیل. در این دسته از خودروها دو تایر محرک به دلیل انتقال قدرت به زمین، بیشتر در معرض ساییدگی قرار می‌گیرند.
 
برای مقابله با این مشکل پیشنهاد می‌شود هر ده هزار کیلومتر تایرها را جابجا کنید. به منظور آشنایی با نحوه صحیح جابجایی تایرها در انواع خودروها می‌توانید این مطلب را مطالعه نمایید.
 
بالانس رینگ و تایر
 
تایرها و رینگ‌های یک اتومبیل به علت فرسایش تدریجی و اشکالات احتمالی در فرایندهای ساخت، ممکن است به مرور در برخی نقاط سنگین‌تر شوند. چنین اتفاقی، می‌تواند ساییدگی نامتوازن تایرها و به تبع آن افزایش مصرف سوخت و لرزش فرمان در سرعت‌های بالا را در پی داشته باشد. بنابراین هر موقع احساس کردید فرمان خودرو با افزایش سرعت می‌لرزد، بهتر است موضوع را با نمایندگی یا تعمیرگاه مجهز به دستگاه بالانس در میان بگذارید.
 
به طور کلی عمر یک تایر به فاکتورهای متعددی وابسته است که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از سبک رانندگی، کیفیت مسیر، شرایط آب و هوایی و کیفیت مواد به کار رفته
کنترل هم‌راستا بودن چرخ‌ها یا همان میزان فرمان
افتادن در چاله‌های بزرگ و عبور مکرر از مسیرهای ناهموار در بلندمدت باعث می‌شود هم راستا بودن چرخ‌های جلو بر هم خورده و آنها نسبت به همدیگر زاویه بگیرند. در این حالت، باز هم تایرهای جلو دچار فرسایش نامنظم خواهند شد. لرزش فرمان و کشیدن خودرو به یک سمت، از نشانه‌های اصلی این مشکل هستند. پیشنهاد می‌شود حداقل دو بار در طول سال میزان بودن فرمان خودروی خود را کنترل کنید.
 
 
ایجاد تغییرات مثبت در سبک رانندگی
 
در نهایت اگر سلامتی تایر و ضخامت کیف پول‌تان برای شما اهمیت دارد، بهتر است به «کن بلاک» درون خود فرصتی جهت عرض اندام نداده و مثل یک راننده معمولی رانندگی کنید!
 
شتابگیری‌ها و ترمزگیری‌های شدید در کنار تغییر مسیرهای ناگهانی فشار مضاعفی به تایرها تحمیل کرده و با سرعت بیشتری از عمر آنها می‌کاهند.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تایر خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
15اردیبهشت : بله ۱۵ اردیبهشت تکمیل وجه کردم
سروش ۱۴ اردیبهشت : برادر شما ۱۵ اردیبهشت تکمیل وجه کردی؟ اخه ما ۱۴ اردیبهشت هستیم تغییر رنگ هم زدم ولی چند روزه فاکتور نشدم😕
دی j7 : از کجا اینقدر میدونی
سهند لعنتی سایپا : معلوم نیست کی تحویل بدن منتظر یه جرقه هستن بزارن برن من تو نوعی دست درحنا بمانیم
سهند لعنتی سایپا : نمیخوان بدن منتظرن یه اتفاقی پیش بیاد پول مردم بخورن برن والسلام
شاهین اردبیل : سلام دوستان بعداز ماه ها امروز ۲ تریلی از سایپا به اردبیل ماشین اومد همه کوییک دوتاش شاهین بود
جی ال : هر چی فحش ونفرین دارید به علی مدبر بدید که با دروغ واطلاعات غلطش باعث شد خیلی ازدوستان تبدیل کنن وخیلی ها از چاله دراومدن توچاه افتادن فکرکنم ایشون ازعوامل سایپا باشه حالا اومده تواین سایت خرابکاری کنه تو سایت دیگه حدود ده مرتبه تاریخهای مختلف به دروغ میگفت فاکتور وبلاک شدم بعد ازچند روز یادش میرفت ومیگفت هنوز فاکتور نشدم ...علی مدبر خدا ازت نگذره این مردم ازسایپا رخم خوردن تو دیگه نمک نباش
محمد : سلام. من ۲۳ اسفند تکمیل وجه cvt بودم و ۱۷ آذر فاکتور شد، ۲۶ آذر رسید به دستم خداروشکر. دوستان تا چه تاریخی سود تاخیر رو پرداخت کردن و ماهی چقدر حساب میکنن؟
سهند s : شماره پذیرش کسی که تازه فاکتور شده رو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن : ایموبلایزر مشکل داره و سویچ رو تشخیص نمیده . ببین سویچ از دستت نیافتاده
31شهریور : خب شماره پزیرشتو بزار بی زحمت
مهران : سلام دوستان کسانی که تبدیل به منبع بزرگ زدن تا 26 دی فاکتور شده
سعید : سلام قبلا سایپا اینجور نبود الان انگار خیلی تاخیر داره من سری اول بودم برج ده 402 تکمبل وجه کردم 23 اسفند402 فاکتور شد با مدل 403 چندروز بعد رفتم از تهران تحویل گرفتم حتما کمبود یه قطعه داره یا میخاد باج بگیره از دولت دوباره افزایش قیمت بده
کوییک تحویل مرداد : من 22 مرداد فاکتور شدم..پلاک نه .
کوییک تحویل مرداد : تا 22 مرداد
علی : شمار پذیرش کامل بزار بعد بنویس 30روزه هست یا90روزه
شهروزیان : 31شهریور پاششی امروز فاکتور شد تعجب
جعفر : ثبت نام 31 شهریور پراید وانت معمولی پلاک شد
بنده خدا خطاب ب اشکی : لعنت خدا و پیامبرش بر اشکی و امثال اشکی که مردم هرچه بدبختی میکشن از زیر سر همین اکی هاست.