آیا پیشرانه پیستون متقابل به خودروها باز خواهد گشت؟

 

آیا پیشرانه پیستون متقابل به خودروها باز خواهد گشت؟

 
پیشرانه‌های دوزمانه تقریبا منقرض شده‌اند؛ اما Achates Power از پیشرانه پیستون متقابل دو زمانه‌ای در وانت فورد F-150 استفاده کرده است که علاوه بر کارایی بیشتر، آلایندگی کمتری دارد.
 
به نظر نمی‌رسد استفاده از طرح‌های قدیمی در دنیای مدرن کنونی خیلی به‌صرفه و معقول باشد، اما شرکت آمریکایی Achates Power با نسخه بازطراحی‌شده از مدل مفهومی پیشرانه احتراقی این کار را انجام می‌دهد. به گزارش اتوکار، پیشرانه پیستون متقابل (OPE) این شرکت، می‌تواند در دنیای مدرن کنونی خودرو حرفی برای گفتن داشته باشد.
 
پیشرانه پیستون متقابل به‌جای یک میل‌لنگ منفرد که توسط پیستون‌های رفت و برگشتی در سیلندرهای خود گردانده می‌شود، دارای دو میل‌‌لنگ است که توسط چرخ‌دنده به یکدیگر متصل شده و دو پیستون در هر سیلندر روبه‌روی یکدیگر هستند. هنگامی که دو پیستون به سمت هم حرکت کرده و روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند، سوخت بین دو پیستون پاشیده شده و جرقه زده می‌شود. با مشتعل شدن سوخت، پیستون‌ها به سمت بیرون حرکت کرده و در نتیجه میل‌لنگ‌ها چرخانده می‌شوند.
 
شرکت Achates چند نسخه دیزلی و بنزینی از پیشرانه پیستون متقابل خود دارد که برای هر چیزی از خودروهای شخصی گرفته تا وسایل نقلیه نظامی طراحی شده است.
 
نسخه بنزینی که هم‌اکنون مراحل آزمایش خود را در وانت فورد F-150 می‌گذراند، پیشرانه ۲/۷ لیتری سه سیلندر است که ۲۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. با وجود سوختن بنزین، این پیشرانه از سیستم احتراق تراکمی بنزین (GCI) بهره می‌برد؛ به این معنی که با تراکم مخلوط سوخت و هوا همراه‌با گازهای خروجی داغ باقیمانده که به‌عمد در سیلندرها گیر افتاده‌اند، مخلوط سوخت و هوا داغ شده و همین باعث اشتعال سوخت می‌شود. در پیشرانه پیستون متقابل همانند مدل‌های دیزلی معمولی، هیچ‌گونه شمع و سیستم جرقه‌زنی وجود ندارد. سوخت به‌طور مستقیم در بالای دو پیستون تزریق نخواهد شد، بلکه به‌صورت مماس بین آن‌ها تزریق می‌شود.
 
هوا از طریق درگاه‌های موجود در سیلندرها وارد پیشرانه می‌شود و گازهای خروجی از طریق مجموعه دیگری از درگاه‌ها به همان شکل، شبیه حالت معمول در پیشرانه‌های دو زمانه، خارج خواهد شد. هوا توسط ترکیبی از سوپرشارژر و توربوشارژ با هندسه متغیر به داخل سیلندرها تزریق می‌شود. سیستم هوارسانی نه‌تنها سیلندرها را با هوا پر می‌کند، بلکه گازهای خروجی را نیز به‌طور دقیق و کنترل‌شده به خارج می‌فرستد. این رویکرد بدان معنا است که پیشرانه OPE برای انتقال گازها به داخل و خارج سیلندرها مانند پمپ عمل نمی‌کند؛ زیرا چنین کاری باعث کاهش تلفات پمپاژ و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. درحالی‌که پیشرانه‌های احتراق داخلی متداول بخشی از انرژی تولیدی خود را صرف پمپاژ مخلوط سوخت و هوا به داخل و تخلیه گازهای خروجی به بیرون می‌کنند.
 
از جمله مزایای پیشرانه OPE می‌توان به آلایندگی کم (به لطف سیستم احتراقی GCI) و ساخت ساده‌تر و ارزان‌تر پیشرانه نسبت به نمونه‌های معمولی اشاره کرد؛ زیرا سرسیلندر و مجموعه سوپاپ‌ها در این طرح حذف می‌شوند و دیگر نیازی به آن‌ها نیست.
 
حذف سرسیلندر عاملی است که باعث کاهش مساحت سطح نسبت به حجم پیشرانه و کاهش تلفات حرارتی می‌شود، در نتیجه انرژی بیشتری از احتراق به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود (بازده حرارتی بالا). در واقع، هنگام آزمایش کارایی نسخه GCI پیشرانه به سطوح پایین CO2 پیشرانه دیزل نزدیک شد.
 
 
پیشرانه‌های دو زمانه به‌طور سنتی با مخلوط کردن روغن با بنزین روغن‌کاری می‌شوند که طبق استانداردهای مدرن کابوسی برای انتشار آلایندگی است و روغن‌کاری کاملا زیان‌آور نام‌گذاری می‌شود؛ اما پیشرانه پیستون متقابل Achates مانند پیشرانه خودروهای متداول به‌صورت جداگانه روغن‌کاری می‌شود، بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد. زیبایی چرخه دو زمانه این است که نسبت به مدل مشابه چهارزمانه انرژی تولیدی بیشتری دارد، زیرا دو برابر بیشتر احتراق انجام می‌دهد (به‌جای اینکه در هر چرخه یک‌بار کار انجام دهد، با هر بار رفت‌وبرگشت یک فرایند کار انجام می‌شود) بنابراین کار انجام‌‌شده در این طرح بیشتر است.
 
پیشرانه‌های پیستون متقابل همیشه وجود داشته‌اند و از حدود سال ۱۹۰۰ در کشتی‌ها، تانک‌ها و لوکوموتیوهای راه‌آهن مورد استفاده قرار می‌گیرند. مسئولان Achates ادعا می‌کنند که پیشرانه‌های پیستون متقابل این شرکت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کارآمدتر از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی معمولی هستند و ساخت آن‌ها ۱۰ درصد ارزان‌تر از پیشرانه V6 سوپرشارژ با همان مقدار کار انجام‌شده است. این شرکت انتظار دارد در سال ۲۰۲۴ پیشرانه پیشرفته نظامی دیزلی (ACE) با قدرت حدود ۱۰۰۰ اسب‌بخار تولید کند.
 

منبع

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , محصولات کیا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دوست : سلام دوستان من رفتم ۲۰نفر رفتن نشستن داخل بهشون تاریخ میگن کی تحویل میدن همین کسی بیرون نبود
حسین : خدا لعنتشون کنه.. روز به روز دارن‌ گرونترش میکنن. چرا یکی نیست جلو کلاهبرداری سایپا بگیره
شاهین : سلام‌ دوستانی‌که‌تجمع‌رفتید‌ کجاید‌ ????????? من‌زنگ‌زدم‌ کارشناس‌ گفتن‌ ‌ Gتا‌۱۲‌ آذر‌فاکتور‌‌ GLاز‌۱۶‌ اردیبهشت‌ به‌بعد‌شروع‌کردن‌ اتومات‌ تا‌ ۱۲‌ اسفند پلاس‌ تا‌ ۲۵‌ اسفند‌ آیا‌ راست‌میگه‌ ؟؟؟
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام کارشناس میگه 26 اسفند روند فاکتور شدنش شروع شده
J7 : سلام دوستان امروز برای من پیامک بیمه اومد به صورت اقساط نوشته بود مال شما هم به همین صورت هست؟
? : گفتن‌فقط‌ ۱۸‌ نفر‌رفته‌بودن‌
شاهین جی : هنوز اونجایین تکلیفمون چیه؟
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام کارشناس میگه 26 اسفند روند فاکتور شدنش شروع شده
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : آقا مهدی محبت کنید رنگ ماشین شما سفید یاسفید شیری بعد تولید کاشان یا تهران هست
دنا 6دنده 31تیر : همش دروغه .
هادی : دوستان دیروز و امروزش مگه فرقی داره صبح که زنگ زده بودم به سایپا کارشناس گفت دیروز فاکتور شدی راست ودروغشو خدا میدونه منم چک کردم دیدم که بله خداروشکر فاکتور شدم
رضا : دوستان تبدیلی هایی طرح عادی که اذر25دوگانه ثپت نام کردن حالاازتحویل تیربودن الی اذرفکرکنم تبدیل براتیراومدتا26خردادوقت داشتن حالااگه ریختم یانریختن نمیدونم بعددوباره تبدیل اومدواسه تیرالی شهریوراز11تیروقت داشتن تافکرکنم 21بوددقیق یادم نیست حالاایناولش پس اینایی که 3تیریا2تیرتکمیل وج کردن وتبدیل زدن همه طرح مادران بودیافرسوده که الان یه سری هااومدن حمله کردن که ارچطوری فکرکردی حالاببینیداگه طرح عادیی که واریزیی اولشون اذربودتبدیل زدن اگه تا11تا12تبدیل زدن فاکتورنشدن توهمین هفته من دیگه اصلانمیام چیزیی بنویسم بقیع تاریخ هاسرتاریخ یک ماه بعدازواریزپول فاکتورمیشن فقط طرحی که گفتم این طرح مادران فرسوده من خبرندارم
دنا بورسی : دنا بورسی ماه قبلی فاکتور شده و پلاک هنوزم نیده درب نمایندگی تحویل بگیرم یا حسین .
علی پانا 31 تیر تبدیل به رینگ : شرایط من هم دقیقا مثل شماست. شما چه تاریخی تکمیل وجه کردی؟؟؟
بهاره : خدایا شکر
اپشنال شهریور : دروغ نگو خیلی تابلو هستش
مهدی : سلام دوستان وقتتون بخیر پیش فروش بنده واریز وجه اولم 23 اردیبهشت بودم واریز دوم 11 اسفند امروز صبح فاکتور شدم انشالله قسمت تک تکتون بشه عزیزان از شر سایپا خلاص بشید
اصغر : هادی داداش جمعه فاکتور چیزی گفتی اصلا توسایپا روزهای عادیم قفله نکن برادر