آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟

 

خودروهای مجهز به انواع پر خوران از جمله توربوشارژر امروزه تبدیل به پای ثابت انواع و اقسام محصولات در صنعت خودروسازی شده‌اند و طی چندسال اخیر در کشورمان نیز استفاده از خودروهای مجهز به پیشرانه‌های توربو در حال فراگیر‌ شدن است٬‌ اما طی چند هفته اخیر انتشار فیلم‌هایی از آتش سوزی خودرو شاهین سایپا و جک t8 ساخته کرمان موتور باعث شده تا نگرانی‌های در خصوص ایمنی استفاده از خودروهای توربو افزایش یابد و این پرسش برای اذهان عمومی مطرح شود که آیا ریسک آتش سوزی خودروهای توربو نسبت به خودروهای معمولی بیشتر است یا خیر؟

 

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

در واقع توربوشارژر با بهبود راندمان حجمی موتور می تواند در زمینه افزایش قدرت و همینطور کاهش مصرف سوخت نقش موثری داشته باشد.

 
 

با تمام مزیت های موجود اما نمی‌توان از معایب و خطرهای احتمالی این دست از موتورها غافل شد.

در توربوشارژر ها یک توربین با عبور گازهای داغ خروجی از اگزوز شروع به چرخیدن می‌کند و در نتیجه باعث چرخش پره در سمت کمپرسور توربوشارژر شده تا هوای خنک را با فشار و حجم بالاتری وارد محفظه احتراق موتور کند، بدین ترتیب احتراق قوی تر و در نتیجه قدرت بالاتری حاصل می‌شود.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

این اختلاف دمایی بالا باعث می‌شود تا شرایط کاری توربوشارژرها به‌شدت حساس باشد و در نتیجه شرکت های بزرگ و معتبر توربوشارژر سازی هزینه‌های بسیار زیادی را برای طراحی و تولید این قطعه حساس می‌کنند و از نظر اقتصادی نیز تنها در صورت استفاده گسترده در انواع و اقسام وسایل نقلیه٬ استفاده از این قطعه فنی حساس قابل توجیه خواهد بود.

حال شرکت های معتبر برای درآمد بیشتر روی به تولید مدل های ارزان‌تر و در اختیار قرار دادن نقشه‌های ساخت به کشورهای در حال توسعه داده‌اند که از جمله آنها می‌توان به کشور چین و صنعت خودروسازی این کشور اشاره کرد. توربوشارژرهای استفاده شده در محصولات چینی عموما از این دست هستند.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

در نتیجه حساسیت کاری این دست از محصولات آن هم در کشور گرم و خشکی همچون ایران دو چندان می‌شود و شرایط برای استهلاک زودرس و حتی خطر آتش سوزی بسیار بالا می‌رود.

از دلایل اصلی آتش سوزی موتورهای توربوشارژ شده می‌توان به پاشش روغن هیدرولیک یا روغن موتور در سمت داغ توربوشارژر اشاره کرد. همچنین احتمال ورود سوخت به محفظه توربوشارژر و ایجاد اشتعال نیز وجود دارد.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

خرابی توربوشارژر به خودی خود نیز یکی از دیگر دلایل آتش سوزی به حساب می‌آید. گرچه طبق آمار منتشر شده نسل جدید توربوشارژهای به کار رفته در انواع و اقسام محصولات اروپایی و آمریکای و آسیای شرقی خرابی کمتر از ۱ درصد را گزارش داده‌اند که منجر به استفاده از وارانتی شده است.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

توربوشارژرها در شرایط دمایی ۵۰۰ درجه سانتی گراد کار می‌کنند و بسته به وضعیت این دما تا ۶۰۰ و ۷۰۰ درجه سانتی گراد افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه توصیه می‌شود که قبل از خاموش کردن موتور اجازه خنک‌سازی به توربوشارژر داده شود.

البته در مواردی٬ بعید نیست که دمای کاری چدنی توربین تا ارقامی بیش از یک هزار درجه سانتیگراد نیز افزایش یافته و این قطعه را به مرز گداختگی کامل برساند. از این رو در جواب پرسش ابتدای مطلب باید گفت که در مقایسه با خودروهای اتمسفریک که اساسا فاقد توربو هستند٬‌ وجود چنین قطعه مهمی با این دمای کاری بالا می‌توان ریسک آتش سوزی یک خودرو توربو را نسبت به خودرویی مشابه با پیشرانه فاقد توربو افزایش دهد.

 

آیا خطر آتش‌سوزی خودروهای مجهز به موتور توربو بیشتر از خودروهای معمولی است؟
 

 

در نهایت استفاده از محافظ های حرارتی برای توربوشارژر، منحرف سازی مسیرهای شلنگ روغن و سوخت از محل قرار گیری توربوشارژر و وجود شلنگ‌های اضطراری از مهم ترین مواردی به شمار می‌رود که علاوه بر نگه داری درست و اصولی لازمه موتورهای مجهز به توربوشارژر است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خطر آتش‌سوزی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : سلام خبری نیست من نقدی ثبت نام کردم ماشین آماده وتمام مدارک آمده تهران تعطیل شده و تنها کار تحویل درب کارخانه
رسول : هیچی . من هفته ی پیش فاکتور شدم ولی هیچ خبری از پلاک شدن و تحویل نیست .
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان در شرایط وظیفه طرف قرارداد چی هست ؟ایا میشه امیدوار بود یا خیر ؟
علی : از فاکتور نشده های اسفند چه خبر؟
جعفر : ایران خودرو داره فاکتور میکنه، سایپا هم خفه خون گرفته، هشکیم معترض نیست همچی گل بلبل هس
ایگل کرمان : برای من 3 بهمن هنوز شاسی نشدم
تیتان ۲ دی فوق‌العاده : سلام ماشین من پلاک شده سندش هم اومده نمایندگی ولی خودش هنوز بارگیری نشده
شاهین G : بعد از اسفندی ها فروردین فاکتور میشه یا اردیبهشت ؟؟؟کسی فروردین تکمیل وجه انجام داده ؟؟
علی بیدل : سلام آقا با این وضع جنگ اصلا ماشینی هم باقی میمونه که بخوان تحویل بدن ؟ دارم روانی میشم حیف پولم که تو این وضعیت هر لحظه ممکنه بسوزه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
10اسفند : آخرین فاکتور 6اسفنده.شما خودت هروقت فاکتور شدی خبر بده
اریزو6پرو..... : سلام برا ما تحویل12اردبیهشت بود کو دروغ میگن دیروز زنگ زدم صدای مشتری خوب از خجالت خجالتشون دراومدم بعد زنگ زدن میگن پشت گوشتو دیدی خودرو تو دیدی الان تواین شرایط ندن بهتره تا بیارم بیرون بنزین نیست و ....بمونه همونجا بهتره
تیگو 8 : اگه فاکتور شده و بیمه و پلاک وام واریز شده
دانیال : سلام دعوت نامه سایپا آمده واسه بهمن چقدر باید بریزیم
علی : همین الانم خورده
207 : ماهم موندیم نمیدونیم چیکار کنیم..یه شماره ای که پاسخو باشه هم نیست..من پرسیدم از یه نفر گفتن اگه واریز نکنین 100 درصد افزایش قیمت بهتون میخوره در مرحله بعدی واریز
علی : زنگ بزنیم ایرانخودرو مهلت بیشتری بدن برا دعوتنامه مرداد
سورن 31 خرداد : نزدیک فاکتور هستید 31 خرداد آنروز فاکتور و تخصیص پلاک با هم
حمید : سلام دوستان من تحویل 31اردیبهشت بودم فاکتور شده برام دیروز
زینب اپشنال 4 مرداد : سمای عزیز چ تاریخی فاکتور شدید؟