مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی

 

ایران خودرو در حالی آماده تولید و عرضه تارا جدیدترین محصول خود می‌شود که کمپین تبلیغاتی آن در حال مانور دادن بر روی مسائلی از جمله تست تصادف و ایمنی بالای این محصول است. گرچه شرکت های خودروسازی برای نشان دادن دست آوردهای خود کمپ های تبلیغاتی راه می‌اندازند اما ویدیوی منتشر شده ایران خودرو در زمینه ایمنی تارا تا حدی جای کنکاش دارد چرا که آنطور که از شواهد فنی پیداست پلتفرم تارا اساسا بهبود خاصی را نسبت به خودرو مادر (پژو ۳۰۱)‌ تجربه نکرده‌است.

 

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی
 

 

همانطور که می‌دانید با بازگشت تحریم های صنعت خودروسازی، شرکت پژو پلت فرم محصولاتی که قرار بود در ایران تولید شود را در اختیار طرف ایرانی قرار داد. یکی از این محصولات پژو ۳۰۱ بود که بر پایه پلت فرم FP1 شرکت پژو و سیتروئن قرار دارد و در واقع تارا نسخه ایرانی شده پژو ۳۰۱ است.

 
 

تارا تقریبا با همان مشخصات و تجهیزات پژو ۳۰۱ با داخلی سازی بالا قرار است به دست مصرف کننده برسد.

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی
 

 

جدای از بحث کمی و کیفی و حتی نحوه قیمت گذاری تارا، ایران خودرو در حالی تست های تصادف از جهت های مختلف تارا را منتشر می‌کند که پژو ۳۰۱ در سال ۲۰۱۴ میلادی توانسته بود تست تصادف یورو انکپ را با ۳ ستاره ایمنی از ۵ ستاره پشت سر بگذارد و تمامی تصاویر آن موجود و منتشر شده است.

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی
 

 

مدل فیس لیفت شده این محصول نیز در تست لاتین انکپ مجددا با دریافت ۳ ستاره ایمنی تست را پشت سر گذاشته است.

اما نکته مهم دیگر پایان اعتبار تست تصادف یورو انکپ پژو ۳۰۱ است.

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی
 

 

یورو انکپ به طور مداوم در حال ارتقای شاخص های ایمنی خود است و از آنجا که پژو ۳۰۱ در سال ۲۰۱۴ میلادی تست تصادف را پشت سر گذاشته است و اعتبار آن در ماه ژانویه ۲۰۲۱ میلادی پایان یافته است.

نکته مهم و اساسی این تست تصادف تجهیز پژو ۳۰۱ به ۴ عدد ایربگ است که ایران خودرو با حذف ۲ ایربگ در مدل دنده دستی به عرضه این محصول با ۲ ایربگ سرنشین جلو و راننده بسنده کرده است. بنابراین می توان حدس زد که در صورت تکرار تست تصادف با استانداردهای سال ۲۰۱۴ نیز٬‌ به دلیل کاهش تعداد ایربگ ها و حذف ایربگ های جانبی دست یابی به ۳ ستاره ایمنی برای تارا کمی بعید به نظر می رسد.

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی
 

 

جالب‌تر آنکه در تست لاتین انکپ به وضوح از کلمه «بی ثبات» برای بدنه خودرو استفاده شده است. در این تست تصادف، پژو ۳۰۱ از برخورد جلو از ۱۶ امتیاز ممکن تنها ۹.۵ امتیاز دریافت کرده است اما در برخورد از کنار وضعیت بهتری دارد و امتیاز ۱۳.۲۵ را از ۱۶ امتیاز ممکن را دریافت کرده است که البته در صورت حذف ایربگ‌های جانبی (مشابه تارا)‌ قطعا چنین نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

گفتنی است که مدل مورد بررسی قرار گرفته از پژو ۳۰۱ مجهز به isofix، SBR، ABS و ESC بوده است که از این حیث با امکانات تارای ایران‌خودرو یکسان به نظر می‌رسد.

با این حساب می توان اینطور جمع بندی کرد که بدون وجود ۴ کیسه هوا و با توجه به قوانین تست تصادف در سال ۲۰۲۱، کسب ۳ ستاره ایمنی برای ایران خودرو تارا در نسخه دنده دستی با دو کیسه هوا کاملا دور از دسترس به نظر می رسد که البته ایران خودرو نیز تاکنون ادعایی در خصوص میزان ایمنی این محصول تازه (براساس تعداد ستاره) نداشته است.

 

 

نکته دیگر آنکه در مقایسه با سایر خودروهای تولید داخل (نظیر خانواده دنا و پژو ۴۰۵ و سمند و پژو ۲۰۶ و ...) می توان ایمنی پلت فرم مورد استفاده در تارا را بالاتر ارزیابی کرد چرا که این پلت فرم اساسا مدرن تر از سایرین است و در صورت حفظ کیفیت و نکات فنی در زمان تولید می تواند ایمنی بالاتری را در تصادفات رانندگی به سرنشینان هدیه دهد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو تارا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

پویا
11

همش دروغه برای خالی کردن جیب و حسابهای مردم به وسیله دو شرکت دزد و قاتل به نامهای ایرانخودرو و سایپا
13:37  1400/07/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عبدی : همینه که اپراتورها هیچ تاریخی را برای فاکتور و تحویل اعلام نمیکنند.
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : راستش اطلاع دقیق ندارم رفتم نمایندگی برای یه کاری یه بنده خدارو دیدم فهمیدم ماشینش ۲آبانه وفاکتور شده ورنگش سفیده وتارا اتوماته.من خودم تحویلم ۳۰آبانه
شاهین پلاس ۲ : دقیقا. چند خبرگزاری، امروز به این مسئله اشاره کردند،دوستان خبر را ملاحظه کنند،
پلاس : از قبل هم معلوم بود،مشکل به این سادگی ها و منحصر به سانروف و دو سه تا قطعه دیگه نیست،اینها را میتوانند همین امروز به دلال در چین سفارش بدهند،چهار روز دیگه میرسد به دستشون.بحران بزرگتر از این حرفهاست.به همین دلیل اپراتورهای سایپا ،هیچ وعده زمانی نمیدهند.
ایگل : سلام مال کجاس؟چه شماره ایه؟
غلام : در جواب شاهین:سودش کمتره یعنی چی ؟؟ماشین برای استفاده خونواده ست نه برای سود کردن ...همین کامنت ها باعث میشه مسئولین شرایط مارودرک نکنن وتوجیه شون هم اینه که اینها ماشینو برای فروش می‌خوان بگیرن ....لطفاً این کامنت های منفی رونذارید
++ : انجمن قطعه سازان تهران اعلام کرده :تا زمانی که بدهی یازده هزار میلیارد تومانی سایپا و چک های برگشتی آن شرکت ،تسویه نشود،قطعه جدید به سایپا ، تحویل نخواهد داد....بحث فقط سانروف ساده نیست ،چندین قطعه تحویل نمیشود.
مهدی : من الان زنگ زدم به ایرانخودرو و پیگیر فاکتور شدنم شدم . چیزی که بهم گفت : این بود که شما یک درخواست شکایت زده بودین و جوابش آمده که توی مهر ماه فاکتور میبشه و چون رنگ نقره ایی تیتانیوم هست یخورده تاخیر خورده برای فاکتور شدنش . بنده 25 مرداد تکمیل وجه کردم / تارا دستی / تحویل 24 شهریور / تحویل فوری خیر سرشون / در حال فاکتور ......
تارا ۴وی تحویل ۲ابان : سلام جناب.ردیف قرار داد شما چند بوده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام منم شنیدم میگن بنزینی و دوگانه پلاک نمیشه باید مثل اینکه مابالتفاوت بدیم اکستند بدن بهمون بنظرم بعید نیست همچین کاری چون قدرت دستشون هر چی بگن باید انجام بدیم
پرویز : سلام من 17 اسفند تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم
پیش فروش دهه فجر : 12168632 واریز دوم 22.2.1404 فعلا خبری نیست.
بهرام : سلام اقایون این مشکل چند سال پیش هم بود که برطرف شد.من خودم اون موقع به این مشکل بر خوردم.متاسفانه الان هم شده.ولی خیالتون راحت همه ماشینها چه دوگانه چه تک پلاک میشن وتحویل میدن وقول بهتون میدم.به این چرت وپرتا گوش ندین .به خدا پلاک میشن.فقط مشکلی این وسط هست قسط اول نزدیکه .یکی از دوستان حرف خوبی زده چند ماه اول باید دنبال بار بگردی تا بار گیرت بیاد قسط دوم هم میاد.انشالله درست میشه.من 20ساله دارم با نیسان کار میکنم.الانم یه 402دوگانه دارم باهاش کار میکنم دلم به این خوشه.خواستم اینو بگم بازم.اصلا نگران نباشین اصلا.ماشین تحویل میگیرین وانشالله هم باهاش کار میکنین توی برج 7قول میدم تحویل بگیرین.یاعلی
207پانامردادفولادی : اگه فاکتور بکنن تونوبت گذاشتن
اطلس : لطفا به محض فاکتور شدن اعلام کن روحیه بگیریم
دوگانه 26اسفند. : چقدر دیگه زمان ممیبره تحویل بدن حضوری.
مصطفی : سلام عزیزی براش پیامک تحویل حضوری نیسان اومده
دوگانه 26اسفند. : منم همینطور......
اطلس بهمن کرمان : منم خودم 21 تیر ماهم انشالله تو یکی دوهفته فاکتور بشیم