مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی

 

ایران خودرو در حالی آماده تولید و عرضه تارا جدیدترین محصول خود می‌شود که کمپین تبلیغاتی آن در حال مانور دادن بر روی مسائلی از جمله تست تصادف و ایمنی بالای این محصول است. گرچه شرکت های خودروسازی برای نشان دادن دست آوردهای خود کمپ های تبلیغاتی راه می‌اندازند اما ویدیوی منتشر شده ایران خودرو در زمینه ایمنی تارا تا حدی جای کنکاش دارد چرا که آنطور که از شواهد فنی پیداست پلتفرم تارا اساسا بهبود خاصی را نسبت به خودرو مادر (پژو ۳۰۱)‌ تجربه نکرده‌است.

 

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی
 

 

همانطور که می‌دانید با بازگشت تحریم های صنعت خودروسازی، شرکت پژو پلت فرم محصولاتی که قرار بود در ایران تولید شود را در اختیار طرف ایرانی قرار داد. یکی از این محصولات پژو ۳۰۱ بود که بر پایه پلت فرم FP1 شرکت پژو و سیتروئن قرار دارد و در واقع تارا نسخه ایرانی شده پژو ۳۰۱ است.

 
 

تارا تقریبا با همان مشخصات و تجهیزات پژو ۳۰۱ با داخلی سازی بالا قرار است به دست مصرف کننده برسد.

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی
 

 

جدای از بحث کمی و کیفی و حتی نحوه قیمت گذاری تارا، ایران خودرو در حالی تست های تصادف از جهت های مختلف تارا را منتشر می‌کند که پژو ۳۰۱ در سال ۲۰۱۴ میلادی توانسته بود تست تصادف یورو انکپ را با ۳ ستاره ایمنی از ۵ ستاره پشت سر بگذارد و تمامی تصاویر آن موجود و منتشر شده است.

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی
 

 

مدل فیس لیفت شده این محصول نیز در تست لاتین انکپ مجددا با دریافت ۳ ستاره ایمنی تست را پشت سر گذاشته است.

اما نکته مهم دیگر پایان اعتبار تست تصادف یورو انکپ پژو ۳۰۱ است.

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی
 

 

یورو انکپ به طور مداوم در حال ارتقای شاخص های ایمنی خود است و از آنجا که پژو ۳۰۱ در سال ۲۰۱۴ میلادی تست تصادف را پشت سر گذاشته است و اعتبار آن در ماه ژانویه ۲۰۲۱ میلادی پایان یافته است.

نکته مهم و اساسی این تست تصادف تجهیز پژو ۳۰۱ به ۴ عدد ایربگ است که ایران خودرو با حذف ۲ ایربگ در مدل دنده دستی به عرضه این محصول با ۲ ایربگ سرنشین جلو و راننده بسنده کرده است. بنابراین می توان حدس زد که در صورت تکرار تست تصادف با استانداردهای سال ۲۰۱۴ نیز٬‌ به دلیل کاهش تعداد ایربگ ها و حذف ایربگ های جانبی دست یابی به ۳ ستاره ایمنی برای تارا کمی بعید به نظر می رسد.

 

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی
 

 

جالب‌تر آنکه در تست لاتین انکپ به وضوح از کلمه «بی ثبات» برای بدنه خودرو استفاده شده است. در این تست تصادف، پژو ۳۰۱ از برخورد جلو از ۱۶ امتیاز ممکن تنها ۹.۵ امتیاز دریافت کرده است اما در برخورد از کنار وضعیت بهتری دارد و امتیاز ۱۳.۲۵ را از ۱۶ امتیاز ممکن را دریافت کرده است که البته در صورت حذف ایربگ‌های جانبی (مشابه تارا)‌ قطعا چنین نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

گفتنی است که مدل مورد بررسی قرار گرفته از پژو ۳۰۱ مجهز به isofix، SBR، ABS و ESC بوده است که از این حیث با امکانات تارای ایران‌خودرو یکسان به نظر می‌رسد.

با این حساب می توان اینطور جمع بندی کرد که بدون وجود ۴ کیسه هوا و با توجه به قوانین تست تصادف در سال ۲۰۲۱، کسب ۳ ستاره ایمنی برای ایران خودرو تارا در نسخه دنده دستی با دو کیسه هوا کاملا دور از دسترس به نظر می رسد که البته ایران خودرو نیز تاکنون ادعایی در خصوص میزان ایمنی این محصول تازه (براساس تعداد ستاره) نداشته است.

 

 

نکته دیگر آنکه در مقایسه با سایر خودروهای تولید داخل (نظیر خانواده دنا و پژو ۴۰۵ و سمند و پژو ۲۰۶ و ...) می توان ایمنی پلت فرم مورد استفاده در تارا را بالاتر ارزیابی کرد چرا که این پلت فرم اساسا مدرن تر از سایرین است و در صورت حفظ کیفیت و نکات فنی در زمان تولید می تواند ایمنی بالاتری را در تصادفات رانندگی به سرنشینان هدیه دهد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو تارا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

پویا
10

همش دروغه برای خالی کردن جیب و حسابهای مردم به وسیله دو شرکت دزد و قاتل به نامهای ایرانخودرو و سایپا
13:37  1400/07/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
میلاد : سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید
محمد 19مهر : چه یک نفر چه صد نفر هرکس به خاطر حق خودش بیاد که اونجا منتظریم
محمد 19مهر : گلون قارداش خوش گلیب سیز صابا زیق یاخاجایخ سایپانن قاپوسونا
اف ایکس : ای بابا اینا همه شایعه هست به مرگ میگرن که به طب راضی بشی 100 میگن که به 30 راضی بشی