از ترک ایران در دوران تحریم تا سخت شدن همکاری جدید با صنعت خودرو/ صنعت خودروی ایران به دنبال همکاری با قطعه سازان خارجی

 

از ترک ایران در دوران تحریم تا سخت شدن همکاری جدید با صنعت خودرو/ صنعت خودروی ایران به دنبال همکاری با قطعه سازان خارجی

 
با رفع تحریم ها بار دیگر مسیر همکاری خودروسازان خارجی با ایران باز خواهد شد، اما مسیر جدید برای حضور آن دسته از خودروسازانی که پیش تر و در زمان تحریم، ایران را ترک کردند دشوارتر خواهد بود.
 
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است، آن ‌دسته از خودروسازان خارجی که در زمان تحریم‌ها ما را تنها گذاشتند، نمی‌توانند به شکل سابق در کشورمان فعالیت داشته باشد.
 
درواقع این موضوع حاکی از آن است که در قرار دادهای جدید خارجی باید شرایط حضور در زمان های بحرانی همچون تحریم مشخص شود. از سویی دیگر ترک خودروسازان خارجی با وضع تحریم ضرر بسیاری به صنعت خودروی کشور وارد کرد که این شرکت ها قبل از شروع همکاری جدید باید درباره آن تعیین تکلیف کنند.
 
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو  با اشاره به خروج برخی خودروسازان خارجی از ایران پس از وضع تحریم ها، اظهار کرد: ما از نظر فناوری در صنعت خودرو به جایی رسیده ایم که اگر در شبکه جهانی به قطعه سازان دسترسی داشته باشیم در حال حاضر لزومی به بازگشت خودروسازان خارجی نخواهد بود. البته نه به این معنا که بازگشت آنها خوب نیست بلکه معنی این موضوع آن است که خودمان می توانیم ادامه حیات بدهیم.
 
وی افزود: برهمین اساس امروز تعیین می کنیم که می خواهیم با دیگران همکاری داشته باشیم یا خیر. 
 
به گفته کاکایی، امروز خودروسازان بزرگ ما به این بلوغ رسیده اند که توان استفاده کامل از شبکه قطعه سازی ارائه شده در شبکه جهانی را دارند در حالی که پیش تر نیازمند حضور یک خودروساز خارجی در کنار خود بودند.
 
وی ادامه داد: در سال 96 علی رغم تمام قراردادهای بین المللی ای که به امضا رسیده بود، برخی شرکای خارجی ما بسیار ناجوانمردانه و غیر قانونی ایران را ترک و به خودروسازان و قطعه سازان ما زیان وارد کردند. این در حالی است که اگر شرایط تغییر کند باید برای ادامه همکاری یا قطع آن تعیین تکلیف شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: حال با چنین اتفاقی آیا می توان به راحتی اجازه داد تا این شرکت ها به ایران بازگردند؟ در حالی که یک تعهد بین المللی را غیر قانون برهم زده و فسخ کرده اند، زیرا ترامپ در چارچوب قدرت آمریکا از برجام خارج شد و در همین چارچوب قدرت شرکت ها را تهدید کرد. اما از نظر قانون بین المللی شرکت های می توانستند در ایران حضور داشته باشند اما آنها به دلیل منافع خود صنعت خودروسازی ایران را رها کردند. درنتیجه در شرایط های دیگر هم ممکن است چنین اتفاقی تکرار شود.
 
وی افزود: این در حالی است که همکاری ما با شرکت های خارجی توانمندی صنعت خودرو را افزایش می دهد اما در حال حاضر ما به دنبال ارتباط با قطعه سازان خارجی هستیم.
 
کاکایی تصریح کرد: اما در کنار همکاری با قطعه سازان خارجی، همکاری با شرکت های صاحب فناوری از اهمیت بیشتری برخوردار است.
 
وی بیان کرد: دو خودروساز بزرگ کشور در این مدت تلاش کرده و فناوری های خود را ارتقا داده اند اما در برخی قسمت ها نیازمند همکاری با شرکت های صاحب فناوری هستند.
 
این کارشناس خودرویی افزود: باید به این نکته نیز اشاره داشت که شرکت های پژو و سیتروئن هرکدام 200میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری کرده بودند درنتیجه طبیعی است که به ایران باز خواهند گشت اما در ابتدا باید درباره زیان های وارد شده با ترک آنها تعیین تکلیف شود.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Samirax5 : این نظرات بی ربط که میزارن کاملا آگاهانه هست برای اینکه نظرات منفی در مورد کرمان موتور بره پایین و دیده نشه کلا یه مشت بی وجدان هستند که منافع ناچیز کورشون کرده
شاهین جی هفته چهارم شهریور : قیمت روز کارخانه رو بگیر دقیقا نصف مبلغ قیمت
محمد قلی زاده : تارا اتو طرح مادران تحویل 22دی فاکتور شد فروش فوق العاده
حامد j7 : سلام مبارکتون باشه به سلامتی تهران تحویل گرفتید ممنون
سیدحسن : دوستان پارسال،291ملیون واریزکردم تحویل شهریوربوده پیام امده که شماشامل افزایش قیمت نمیشودالان به قیمت روزازم پول میگیرن؟؟ دارم دیوانه میشم
تارا سفیددستی : باسلام تاریخ تحویل 26 دی بود25/9فاتور شد 26/9پلاک شد
Ali : آخرین دفعه شنبه نهم مرداد ماه شاسی شد دیروز هم که هشتم مرداد گفتند شاسی شده معلوم نیست بر چه اساسی دارند پیامک میفرستند
999 : سلام کسی میدونه برای آذر و دی جی ال چه قدر باید پول بدید م این سری لطفا هر کی می دونه بگه متشکر
عباسی : مبارکتو باشه من تکمیل وجه20 اسنفند بودم تیر ماه تحویل گرفتم مبلغ دیرکرد رو 52 میلیون اعلام کردن ولی اخر سال واریز میشه
j7 تیر : سلام شما در مرحله دوم چقدر واریز کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش برج 11 کازرون : پس احتمالا الکی می گه
کوییک اس : سلام دوستان کسی می دونه کوییک اس واریزی سوم شهریور فاکتور شده ؟؟
پیش فروش برج 11 کازرون : پس چطور این بنده خدا می گه 6 شهریور ماه فاکتور شده
کوئیک ار اس : چرا همه مدل کویک داره فاکتور میشه به جز ار اس چه مشکلی داره ؟
ساینا پیش فروس : سلام ساینا پیش فروش اسفند تحویل مهر ماه سوم شهریور تکمیل وجه هنوز فاکتور نشدم. درزم فاکتور برگشتی بودم
کوییک : دعوتنامه تحویل مهر تا 16 بود که
ساینا دوگانه : واسه منم می نویسه اتصال شما خصوصی نیست . باز نمیشه. کسی می دونه باید چکار کنم راهنمایی کنه لطفا
محمد : سوم شهریور فاکتور شده عکس بزار ؟؟
207پانا آذرماه : سلام دوستان کسی شرایط منو داره تحویل آذر بودم 22 تیک حمل باربری خورده هنوز نرسیده زنگ زدم میگن باقطار میاد مشهد تا 100روز نمی رسه این چه وضعشه بخدا کسی از دوستان مشهدی یا شهر دیگه مثل من هست،
کوئیک ار اس : چرادروغ میگی من زنگ زدم گفتن تا 28 تیر فاکتور شده