نخستین وسیله نقلیه اپل احتمالا بدون فرمان و پدال با قابلیت‌های کاملا خودران سال ۲۰۲۵ از راه می‌رسد

 

نخستین وسیله نقلیه اپل احتمالا بدون فرمان و پدال با قابلیت‌های کاملا خودران سال ۲۰۲۵ از راه می‌رسد

 

شواهد نشان می‌دهد که اپل در صدد تسریع فرایند توسعه خودروی کاملا خودرانی است که احتمالا برای نخستین بار در سال ۲۰۲۵ رونمایی خواهد شد.

به‌دنبال شایعات متعدد از جاه‌طلبی اپل برای ورود صنعت خودرو، اکنون گزارشی منتشر شده است که با استناد به آن می‌توان به آینده پروژه تایتان یا همان پروژه مخفی متمرکز بر خودروی الکتریکی/خودران اپل امیدوار بود. گفته می‌شود اپل دو گزینه بالقوه برای ورود به حوزه وسایل نقلیه خودران را بررسی کرده است. ظاهرا گزینه نخست شامل مدلی با توانایی‌های خودران محدود مانند خودروهای فعلی است؛ درحالی‌که سناریو دوم خودرویی را شامل می‌شود که می‌تواند به‌طور کامل بدون دخالت انسان رانندگی کند.

بلومبرگ گزارش می‌دهد که اهالی کوپرتینو راه حل دوم را انتخاب کرده‌اند و از قرار معلوم، کوین لینچ، متصدی جدید پروژه تایتان، در تلاش برای ایجاد خودرویی با قابلیت‌های کاملا خودران است. تاکنون شایعات متعددی از بازه‌ی رونمایی خودرو مذکور منتشر شده است و اغلب آن‌ها حاکی از آن هستند که این خودرو در آینده‌ای نزدیک عرضه نخواهد شد.

بااین‌حال، بلومبرگ مدعی است که سال ۲۰۲۵ برای رونمایی از دسته‌ای جدید در محصولات اپل بسیار محتمل خواهد بود؛ اما حتی سال ۲۰۲۵ نیز برای تولید خودرو کاملا خودران کمی زود به‌نظر می‌رسد؛ چراکه هنوز بسیاری از قوانین خودروهای کاملا خودران وضع نشده است و تنها در مناطق محدودی اجازه استفاده این وسایل نقلیه صادر می‌شود و به‌عبارتی خوش‌بینانه‌ترین بازه‌ی تخمینی برای رونمایی از این محصول سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

اما نباید از این غافل شد که اپل اخیرا برای دستیابی و خودکفایی در پنج فناوری اصلی سرمایه‌گذاری کرده است که می‌تواند به پیشرفت خودروی آن‌ها در زمینه‌ی ساخت پردازنده، باتری، دوربین، سنسورها و نمایشگر کمک شایانی کند. علاوه‌براین، محرک‌های رشد دیگری مانند فناوری واقعیت افزوده (AR)، سیستم‌های پرداخت‌ و بخش سلامت وجود دارند که احتمالا زودتر توسعه و گسترش می‌یابند؛ ازاین‌رو افق چهارساله برای رونمایی از خودروی اپل شاید آنقدر نیز دور از انتظار نباشد.

در این گزارش آمده است که Apple Car احتمالا فاقد فرمان و پدال خواهد بود و فاضای داخلی آن برای سفرهای بدون دخالت راننده طراحی شده است. وسیله نقلیه یادشده می‌تواند شبیه یک لیموزین با مسافران روبه روی هم باشد و به‌نظر می‌رسد که اپل احتمال قرار گرفتن سیستم سرگرمی در فضای وسط خودرو را بررسی کرده است.

اپل به ‌لطف محبوبیت محصولاتش، از یک پایگاه کاربری بیش از یک میلیارد نفری بهره می‌گیرد؛ از این‌روی، Apple Car به‌صورت مستقل می‌تواند خدمات را کاملا ادغام کند و گسترش بدهد؛ بنابراین، حضور در صنعت خودرو برای اپل به‌عنوان یک پلتفرم سخت‌افزاری پشتیبانی‌کننده برای خدماتش منطقی خواهد بود.

این شرکت دارای عناصر مهمی است که برای موفقیت در صنعت خودرو بسیار حائز اهمیت خواهند بود. این عناصر شامل دسترسی به سرمایه، توانایی جذب و حفظ استعدادهای برتر، طراحی سخت‌افزار ثابت‌شده و یک اکوسیستم غنی برای استفاده از پتانسیل اشتراک و به تبع آن، درآمد بخش خدمات است. تحلیل‌گران بر این باورند که فرصت کسب درآمد اضافه از بخش خدمات صنعت خودرو می‌تواند بیش از خود تجارت خودرو باشد. گفته می‌شود ارزش خدمات اینترنت اتومبیل (IoC) می‌تواند به‌طور بالقوه حتی از تجارت اتومبیل پیشی بگیرد.

لوگوی اپل در جاده تاریک / مفهوم از پروژه Apple Car

همان‌طور که گفته شد، نخستین وسیله نقله اپل به احتمال زیاد فاقد فرمان و پدال خواهد بود؛ اما ظاهرا مدیران اپل در مورد راهکاری برای مواقع اضطراری نیز بحث کرده‌اند. بلومبرگ ادعا می‌کند که پروژه تایتان به یک نقطه عطف کلیدی در توسعه اپل کار دست یافته و اپل بسیاری از کارهای مورد نیاز روی تراشه خودران مورد نیاز برای نسل اول خودرو را تکمیل کرده است. در نتیجه، این پیشرفت‌ها می‌توانند به‌زودی به آزمایش‌های جاده‌ای منتهی شوند.

گفته می‌شود تراشه «Apple Car» پیشرفته‌ترین مؤلفه‌ای است که اپل توسعه داده و عمدتا از پردازنده‌های عصبی تشکیل شده است که یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی مورد نیاز برای اتومبیل‌های خودران را مدیریت می‌کنند. پیچیدگی آن به معنی افزایش دمای هنگام بیشنه‌ی عملکرد خواهد بود و احتمالا سیستم خنک‌کننده خاصی را می‌طلبد.

البته باید توجه کرد که این آمار به تراشه‌ی موبایلی A12 مربوط است و به‌احتمال قریب‌به‌یقین، استفاده آن در خودرو بسیار متفاوت خواهد بود؛ زیرا ممکن است با‌توجه‌به نیاز، سطح سیلیکون بزرگ‌تری در نظر گرفته شود و به‌تبع آن، هسته‌های هوش مصنوعی و ترانزیستورهای بیشتری استفاده شود که می‌تواند توان مصرفی را کمی افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود این تراشه شروعی بسیار قدرتمند و عالی برای اپل در صنعت خودرو باشد.گزارش‌های قبلی از آن حکایت داشتند که اپل قصد دارد به‌منظور تأمین پردازش‌های هوش مصنوعی و بهره‌گیری از فناوری ردیابی چشم، در بطن اپل کار تراشه‌ی C1 مبتنی‌بر A12 بایونیک را تعبیه کند. عملکرد تراشه‌ی C1 با توجه به ساختار مشابه با A12 می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد و حتی از تراشه‌های کنونی تسلا نیز بهتر ظاهر شود. در مقام مقایسه، تراشه‌ی خودران تسلا ۶ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده و مصرف برقش بیش از ۳۶ وات است؛ اما A12 کنونی با ۶٫۹ میلیارد ترانزیستور و مصرف برق ۳٫۵ وات، بسیار بهینه‌تر از تراشه‌ی تسلا است.

افزون‌براین، اپل همچنین در تلاش است تا مکانیزم‌های ایمنی تمام‌عیاری را در وسیله نقلیه خود ایجاد کند که ادعا می‌شود بسیار فراتر از رقبایی همچون ویمو و تسلا است. در پایان، گفته می‌شود که هدف نهایی اپل دستیابی به برتری کامل در تولید خودروهای کاملا خودران است؛ جاه‌طلبی بزرگی که هنوز هیچ خودروسازی اعم از تسلا به آن دست نیافته است!

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , وسیله نقلیه اپل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میثم : سلام دوستان کسی خبر داره چرا واسه خرداد پیام ندادن ولی واسه تیر و مرداد پیام دادن من هفته ۴ خردادم تبدیل نکردم لطفا راهنمای کنی
آریا رضایی تارا دستی : دوستان خداوکیلی یکی جواب بده الان اگه تارا tpms یا سنجش باد لاستیک داره ، چرا مثل سورن روی مانیتور ماشین میزان باد هر چهار تا لاستیک نمیگه
cvt : واریز اولیه 4 مهر 1402 تکمیل وجه اسفند 1403 7 ماه و 18 روزه از فاکتور هیچ خبری نیست. هیچکس جوابگو نیس. یه تجمعی یه اعتراضی یه حرکتی. انگار همه مرده هستن.
X5 فروردین : من هم ثبت نام دومرحله ای فروردین هستم رنگ خاکستری تکمیل وجه ۱۱ شهریور شاسی ۱۵ مهر پلاک ۲۱ مهر سند سبز هم از پست گرفتم تو نوبت تحویل هستم
سعیده : از این تبدیلی های Sbrبودین یا ن؟؟؟؟؟ لطفا جواب بدین؟؟
نیما : این قطار پنچرشده بنزین ندارن اگه از تهران تا مشهد چند روز طول می‌کشه الان 12روز شده هنوز نیامده
شاهین خرداد : شما چطوری فاکتور شدین در حالی که هنوز 25 خرداد فاکتور نشده
جواد : با سلام خدمت همه دوستان آقایون من و خانما امروز من به سلامتی فاکتور شدم مشکی وی 4 تحویل 30 مهر ولی یه چیز تو فاکتور ذهنمو مشغول کرده این تاثیر مصوبه شورای رقابت چیه تو فاکتور قیدش کردن شرممده کسی می تونه کمکم کنه. یه مبلغ قرمز رنگ داخل فاکتور خودرو است این یعنی چه ممنون میشم از همتون...
شاهین : هرچی ماشین توجاده میبینم ازکارخانه ارسال میشه ایرانخودروهستش سایپاداره چه غلطی میکنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل مهر : سلام نه من هم تحویلی 31شهریورم 6دنده الو منیم فقط 20روزه نوشته اماده برا فاکتور
اباذر : سلام حسین آق من خودم نیسان ثبت نام کردم رفتم برای ثبت نام پایه دو گواهینامه رانندگی آینامه ندارم هشت جلسه کلاس داره بعدن هشت جلسه آموزش خاور دارد هشت جلسه هم می نبوی هست جلسه ها تمام شد اول خاور امتحان میگیرند شهری منظورم هفته بعد هم می نبوی امتحان می گیرم تمام من خودم چهل روز تمام کردم قبول شدم تا امروز گواهینامه رانندگی هنوز نیامده ولی تا یک ماه می آید من پانزده روز قبول شدم البته زنجان شش ماه وقت دادن برای ثبت نام من رفتم خرمدره زنجان ثبت نام کردم سری راه می اندازند برای نیسان زامیاد باید پایه دو داشته باشی انشالله موفق باشید
Gxl : اینابخاطرتجمع یکشنبه برداشتن فاکتورفیک می کنن از15مهرماه فاکتورکردن .نهایت پلاک 48ساعت توقانون هستش پس نشون میده کلاسیک هستش خودرویی درکارنیست وسایپاکلاتقصرپلاک هارومیندازه گردن ناجا.واین بهانه ی جدید برای دروغ و اعتراض نکردن مردم هست وگرنه آخرین کوییک تولیدی سایپا14مهربوده وبعدازآن کوییکgxl ندادن
کوییک SR مرداد1404 : قابل توجه دوستانی که میگن برین سامانه بازرسی شکایت کنین . رد شکایت میزنن میگن قابل پیگیری نیست .دستمون به هیچ جا بند نیست
مریم : سلام من همسرم سال گذشته یه کوییک ثبت نام کرده گفتن اول شهریور امسال یعنی 1404 تحویل میدن ولی الان آبان هم میگذره خبری نیست ..آخه چرا ما با بدبختی پول جور کردیم چرا پول مردم نگه میدارین ما بدونه ماشین خیلی سخت برام چون راه سر کار همسرم ومن خیلی دور .شما رو به خدا قسم حق مردم ضایع نکنید بخدا باید جواب بدین چون هیچ کس راضی نیست مگه شما نمیخواین نان حلال سر سفری زنو بچه اتون ببرین از خدا بترسین چقدر آخه حق مردم ضایع میکنید
ساینا پیش8دی دوگانه : سلام ایاازاول سال تاالان که ابان هست .هرماه تکمیل وجه برای ساینادوگانه داشتیم؟منظورم اینه که بهاروتابستان کدوم ماهها فرصت تکمیل وجه بوده؟
زهرا : سلام متقاضیان محترم لطفا اطلاعاتی که اعلام می فرمائید به صورت کامل اعلام کنید که چه نوع سورن هست با نوع موتور یا تک و دوگانه وچه طرحی و رنگی و تبدیلی از چی به چی و واریزی ها که ما هم از نظرات شما استفاده کنیم سپاسگزارم از شما🙏
علی رضا : چجور پایه یکی هستی نمیدونی ،چی سوار بشی یا نشی
Gxrl سفید مشکی : با سلام خواهشا همه بیایم تا بدونن که تحت فشاریم، نیاز داریم و اگر مشکلی هم دارن، روی سر مردم نباید باشه و از جیب مردم نزنن. الان هم نگاه کنید همین نفراتی که توی این سایت همدیگرو پیدا کردن، رقم مالی پولها چندین میلیارد میشه. ما نباید تاوان سؤ مدیریت افراد رو بدیم
زامیاد ex : هیچ اکستند تا حالا پلاک نشده،به مردم وعده الکی ندین.