نخستین وسیله نقلیه اپل احتمالا بدون فرمان و پدال با قابلیت‌های کاملا خودران سال ۲۰۲۵ از راه می‌رسد

 

نخستین وسیله نقلیه اپل احتمالا بدون فرمان و پدال با قابلیت‌های کاملا خودران سال ۲۰۲۵ از راه می‌رسد

 

شواهد نشان می‌دهد که اپل در صدد تسریع فرایند توسعه خودروی کاملا خودرانی است که احتمالا برای نخستین بار در سال ۲۰۲۵ رونمایی خواهد شد.

به‌دنبال شایعات متعدد از جاه‌طلبی اپل برای ورود صنعت خودرو، اکنون گزارشی منتشر شده است که با استناد به آن می‌توان به آینده پروژه تایتان یا همان پروژه مخفی متمرکز بر خودروی الکتریکی/خودران اپل امیدوار بود. گفته می‌شود اپل دو گزینه بالقوه برای ورود به حوزه وسایل نقلیه خودران را بررسی کرده است. ظاهرا گزینه نخست شامل مدلی با توانایی‌های خودران محدود مانند خودروهای فعلی است؛ درحالی‌که سناریو دوم خودرویی را شامل می‌شود که می‌تواند به‌طور کامل بدون دخالت انسان رانندگی کند.

بلومبرگ گزارش می‌دهد که اهالی کوپرتینو راه حل دوم را انتخاب کرده‌اند و از قرار معلوم، کوین لینچ، متصدی جدید پروژه تایتان، در تلاش برای ایجاد خودرویی با قابلیت‌های کاملا خودران است. تاکنون شایعات متعددی از بازه‌ی رونمایی خودرو مذکور منتشر شده است و اغلب آن‌ها حاکی از آن هستند که این خودرو در آینده‌ای نزدیک عرضه نخواهد شد.

بااین‌حال، بلومبرگ مدعی است که سال ۲۰۲۵ برای رونمایی از دسته‌ای جدید در محصولات اپل بسیار محتمل خواهد بود؛ اما حتی سال ۲۰۲۵ نیز برای تولید خودرو کاملا خودران کمی زود به‌نظر می‌رسد؛ چراکه هنوز بسیاری از قوانین خودروهای کاملا خودران وضع نشده است و تنها در مناطق محدودی اجازه استفاده این وسایل نقلیه صادر می‌شود و به‌عبارتی خوش‌بینانه‌ترین بازه‌ی تخمینی برای رونمایی از این محصول سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

اما نباید از این غافل شد که اپل اخیرا برای دستیابی و خودکفایی در پنج فناوری اصلی سرمایه‌گذاری کرده است که می‌تواند به پیشرفت خودروی آن‌ها در زمینه‌ی ساخت پردازنده، باتری، دوربین، سنسورها و نمایشگر کمک شایانی کند. علاوه‌براین، محرک‌های رشد دیگری مانند فناوری واقعیت افزوده (AR)، سیستم‌های پرداخت‌ و بخش سلامت وجود دارند که احتمالا زودتر توسعه و گسترش می‌یابند؛ ازاین‌رو افق چهارساله برای رونمایی از خودروی اپل شاید آنقدر نیز دور از انتظار نباشد.

در این گزارش آمده است که Apple Car احتمالا فاقد فرمان و پدال خواهد بود و فاضای داخلی آن برای سفرهای بدون دخالت راننده طراحی شده است. وسیله نقلیه یادشده می‌تواند شبیه یک لیموزین با مسافران روبه روی هم باشد و به‌نظر می‌رسد که اپل احتمال قرار گرفتن سیستم سرگرمی در فضای وسط خودرو را بررسی کرده است.

اپل به ‌لطف محبوبیت محصولاتش، از یک پایگاه کاربری بیش از یک میلیارد نفری بهره می‌گیرد؛ از این‌روی، Apple Car به‌صورت مستقل می‌تواند خدمات را کاملا ادغام کند و گسترش بدهد؛ بنابراین، حضور در صنعت خودرو برای اپل به‌عنوان یک پلتفرم سخت‌افزاری پشتیبانی‌کننده برای خدماتش منطقی خواهد بود.

این شرکت دارای عناصر مهمی است که برای موفقیت در صنعت خودرو بسیار حائز اهمیت خواهند بود. این عناصر شامل دسترسی به سرمایه، توانایی جذب و حفظ استعدادهای برتر، طراحی سخت‌افزار ثابت‌شده و یک اکوسیستم غنی برای استفاده از پتانسیل اشتراک و به تبع آن، درآمد بخش خدمات است. تحلیل‌گران بر این باورند که فرصت کسب درآمد اضافه از بخش خدمات صنعت خودرو می‌تواند بیش از خود تجارت خودرو باشد. گفته می‌شود ارزش خدمات اینترنت اتومبیل (IoC) می‌تواند به‌طور بالقوه حتی از تجارت اتومبیل پیشی بگیرد.

لوگوی اپل در جاده تاریک / مفهوم از پروژه Apple Car

همان‌طور که گفته شد، نخستین وسیله نقله اپل به احتمال زیاد فاقد فرمان و پدال خواهد بود؛ اما ظاهرا مدیران اپل در مورد راهکاری برای مواقع اضطراری نیز بحث کرده‌اند. بلومبرگ ادعا می‌کند که پروژه تایتان به یک نقطه عطف کلیدی در توسعه اپل کار دست یافته و اپل بسیاری از کارهای مورد نیاز روی تراشه خودران مورد نیاز برای نسل اول خودرو را تکمیل کرده است. در نتیجه، این پیشرفت‌ها می‌توانند به‌زودی به آزمایش‌های جاده‌ای منتهی شوند.

گفته می‌شود تراشه «Apple Car» پیشرفته‌ترین مؤلفه‌ای است که اپل توسعه داده و عمدتا از پردازنده‌های عصبی تشکیل شده است که یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی مورد نیاز برای اتومبیل‌های خودران را مدیریت می‌کنند. پیچیدگی آن به معنی افزایش دمای هنگام بیشنه‌ی عملکرد خواهد بود و احتمالا سیستم خنک‌کننده خاصی را می‌طلبد.

البته باید توجه کرد که این آمار به تراشه‌ی موبایلی A12 مربوط است و به‌احتمال قریب‌به‌یقین، استفاده آن در خودرو بسیار متفاوت خواهد بود؛ زیرا ممکن است با‌توجه‌به نیاز، سطح سیلیکون بزرگ‌تری در نظر گرفته شود و به‌تبع آن، هسته‌های هوش مصنوعی و ترانزیستورهای بیشتری استفاده شود که می‌تواند توان مصرفی را کمی افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود این تراشه شروعی بسیار قدرتمند و عالی برای اپل در صنعت خودرو باشد.گزارش‌های قبلی از آن حکایت داشتند که اپل قصد دارد به‌منظور تأمین پردازش‌های هوش مصنوعی و بهره‌گیری از فناوری ردیابی چشم، در بطن اپل کار تراشه‌ی C1 مبتنی‌بر A12 بایونیک را تعبیه کند. عملکرد تراشه‌ی C1 با توجه به ساختار مشابه با A12 می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد و حتی از تراشه‌های کنونی تسلا نیز بهتر ظاهر شود. در مقام مقایسه، تراشه‌ی خودران تسلا ۶ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده و مصرف برقش بیش از ۳۶ وات است؛ اما A12 کنونی با ۶٫۹ میلیارد ترانزیستور و مصرف برق ۳٫۵ وات، بسیار بهینه‌تر از تراشه‌ی تسلا است.

افزون‌براین، اپل همچنین در تلاش است تا مکانیزم‌های ایمنی تمام‌عیاری را در وسیله نقلیه خود ایجاد کند که ادعا می‌شود بسیار فراتر از رقبایی همچون ویمو و تسلا است. در پایان، گفته می‌شود که هدف نهایی اپل دستیابی به برتری کامل در تولید خودروهای کاملا خودران است؛ جاه‌طلبی بزرگی که هنوز هیچ خودروسازی اعم از تسلا به آن دست نیافته است!

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , وسیله نقلیه اپل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : افزایش قیمت 30 آذر در راه است
رویا : ممنون از راهنمایی دوست عزیز شاهین جی ال و رز زرد،بله اتفاقا تو فکره اینم بودم که ماشین هم گزینه ی خوبیه باید منتظر باشم دلار یه اصلاح قیمت بده انشاالله بگردم دنبالش بازم ممنون از شما عزیزان
احسان : سلام دوستان کسی اطلاعی داره تارا دستی رنگ تیتانیوم تحویل ۳۰ دیماه طرح پیش فروش کی فاکتور میشه ؟
احسان : سلام دوستان کسی خبر داره که تارا دستی رنگ تیتانیوم موعد تحویل ۳۰ دیماه طرح پیش فروش که در اوایل آبان تکمیل وجه شده کی فاکتور میشه ؟
j7تیر۴۰۴ : من تماس گرفتم سیستم رو چک کردن گفتن ۳۰آذر.نه افزایش قیمت ب پیش پرداختتم تعلق میگیره فقط سود مشارکتت کم میشه
تارا اتو : داداش اینکه هنوز خیلی مونده فکر کنم هنوز اتومات دی رو‌شروع نکر ن به فاکتور
تااااااررررااا 6 دندا : ببخشید کدوم شهر هستین.
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام برای من sbrفعال شده اما فاکتورنشده
احسان : سلام برای منم تارا دستی پیش فروش تحویل ۳۰ دی ماه رنگ تیتانیوم هنوز فاکتور نشده . فک کنم ایران خودرو سر رنگ تیتانیوم به مشکل خورده . اگه کسی از عزییزاان اطلاعی راجب فاکتور شدن یا تاخیر در تحویل خبری داره لطفا اطلاع رسانی کنید . ممنونم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : بابا ابی رو نمیخرن وگرنه اکستند 1400 هم گیر نمیاد
حشمت : اینا رو ولش کنید قیمت کوئیک رو نگاه کنید شده 830 میلیون انشالله تا اخر امسالا بره برای 1 میلیارد ما هم بلاخره ماشین میلیاردی سوار میشیم همه مون راضی ام قیمت بازار ازاد و کارخانه ای بره بالا بیاید خودمون رو گول نزنید یک دست صدا نداره انشالله تا اخر امسال 10 در1د کارخانه گرون کنه بعد بازار ازادش بشه یک میلیارد میدونید چند میلیون سود میکنیم اگر جنگم بشه دیگه وا ویلا کوئیکمون میشه 2 میلیارد الهی یک جنگی بشه شرکت سایپا رو بزنند کوئیکم نایاب بشه قیمتش بره پشت ابرا
اطلس بهمن : منم 26 روزه فاکتور کردن نمیدونم چرا تحویل نمیدن
مبرا : به نظرم همه اقوام قابل احترام نیستن به خصوص کسایی که از مخ خلاص اند نصف مشکلات مملکت بخاطر همین افراد جامعه است قبیله یجوج و معجوج
ایران جیب : سال گذشته 9میلیون بود امسال نهایت 14تومن هست که اکثرا از سود تاخیر کم می کنند
سهیل : فقط تهرانیا فقط،و فقط تهرانیا پارس اصیل (اوبنه ای )
قنبر : شما که متخصصی و بنظر میاد که از کارمندان سایپا یا نمایندگی باشی که با قطعیت میگی مبلغ احتمالی اینقدر نیست مبلغ دقیق را بگو. اگر تا سال جدید طول بکشه مابه التفاوت چقدر باید بدن؟ نگو 5 یا 6 میلیون که حسن کچلم خندش میگیره. فقط می چاپن از مردم. دلشون به حال من و تو که نسوخته.
پیش فروش برج 11 کازرون : نه داداش من شهریورماه هستم فاکتور هم شده بودم ولی برگشتش دادن
نیسان دوگانه : کاهش قیمت نیسان از بی عرضگی شرکت زامیاد هست. همه ماشینا. رفت سر به فلک کشیده. نیسان هم. مثل آدم عقب مانده. تالاسمی اصلن حرکت نداره. عقب مانده هست
اس : دروغ نگو تا 28 مرداد فقط فاکتور شده