نخستین وسیله نقلیه اپل احتمالا بدون فرمان و پدال با قابلیت‌های کاملا خودران سال ۲۰۲۵ از راه می‌رسد

 

نخستین وسیله نقلیه اپل احتمالا بدون فرمان و پدال با قابلیت‌های کاملا خودران سال ۲۰۲۵ از راه می‌رسد

 

شواهد نشان می‌دهد که اپل در صدد تسریع فرایند توسعه خودروی کاملا خودرانی است که احتمالا برای نخستین بار در سال ۲۰۲۵ رونمایی خواهد شد.

به‌دنبال شایعات متعدد از جاه‌طلبی اپل برای ورود صنعت خودرو، اکنون گزارشی منتشر شده است که با استناد به آن می‌توان به آینده پروژه تایتان یا همان پروژه مخفی متمرکز بر خودروی الکتریکی/خودران اپل امیدوار بود. گفته می‌شود اپل دو گزینه بالقوه برای ورود به حوزه وسایل نقلیه خودران را بررسی کرده است. ظاهرا گزینه نخست شامل مدلی با توانایی‌های خودران محدود مانند خودروهای فعلی است؛ درحالی‌که سناریو دوم خودرویی را شامل می‌شود که می‌تواند به‌طور کامل بدون دخالت انسان رانندگی کند.

بلومبرگ گزارش می‌دهد که اهالی کوپرتینو راه حل دوم را انتخاب کرده‌اند و از قرار معلوم، کوین لینچ، متصدی جدید پروژه تایتان، در تلاش برای ایجاد خودرویی با قابلیت‌های کاملا خودران است. تاکنون شایعات متعددی از بازه‌ی رونمایی خودرو مذکور منتشر شده است و اغلب آن‌ها حاکی از آن هستند که این خودرو در آینده‌ای نزدیک عرضه نخواهد شد.

بااین‌حال، بلومبرگ مدعی است که سال ۲۰۲۵ برای رونمایی از دسته‌ای جدید در محصولات اپل بسیار محتمل خواهد بود؛ اما حتی سال ۲۰۲۵ نیز برای تولید خودرو کاملا خودران کمی زود به‌نظر می‌رسد؛ چراکه هنوز بسیاری از قوانین خودروهای کاملا خودران وضع نشده است و تنها در مناطق محدودی اجازه استفاده این وسایل نقلیه صادر می‌شود و به‌عبارتی خوش‌بینانه‌ترین بازه‌ی تخمینی برای رونمایی از این محصول سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

اما نباید از این غافل شد که اپل اخیرا برای دستیابی و خودکفایی در پنج فناوری اصلی سرمایه‌گذاری کرده است که می‌تواند به پیشرفت خودروی آن‌ها در زمینه‌ی ساخت پردازنده، باتری، دوربین، سنسورها و نمایشگر کمک شایانی کند. علاوه‌براین، محرک‌های رشد دیگری مانند فناوری واقعیت افزوده (AR)، سیستم‌های پرداخت‌ و بخش سلامت وجود دارند که احتمالا زودتر توسعه و گسترش می‌یابند؛ ازاین‌رو افق چهارساله برای رونمایی از خودروی اپل شاید آنقدر نیز دور از انتظار نباشد.

در این گزارش آمده است که Apple Car احتمالا فاقد فرمان و پدال خواهد بود و فاضای داخلی آن برای سفرهای بدون دخالت راننده طراحی شده است. وسیله نقلیه یادشده می‌تواند شبیه یک لیموزین با مسافران روبه روی هم باشد و به‌نظر می‌رسد که اپل احتمال قرار گرفتن سیستم سرگرمی در فضای وسط خودرو را بررسی کرده است.

اپل به ‌لطف محبوبیت محصولاتش، از یک پایگاه کاربری بیش از یک میلیارد نفری بهره می‌گیرد؛ از این‌روی، Apple Car به‌صورت مستقل می‌تواند خدمات را کاملا ادغام کند و گسترش بدهد؛ بنابراین، حضور در صنعت خودرو برای اپل به‌عنوان یک پلتفرم سخت‌افزاری پشتیبانی‌کننده برای خدماتش منطقی خواهد بود.

این شرکت دارای عناصر مهمی است که برای موفقیت در صنعت خودرو بسیار حائز اهمیت خواهند بود. این عناصر شامل دسترسی به سرمایه، توانایی جذب و حفظ استعدادهای برتر، طراحی سخت‌افزار ثابت‌شده و یک اکوسیستم غنی برای استفاده از پتانسیل اشتراک و به تبع آن، درآمد بخش خدمات است. تحلیل‌گران بر این باورند که فرصت کسب درآمد اضافه از بخش خدمات صنعت خودرو می‌تواند بیش از خود تجارت خودرو باشد. گفته می‌شود ارزش خدمات اینترنت اتومبیل (IoC) می‌تواند به‌طور بالقوه حتی از تجارت اتومبیل پیشی بگیرد.

لوگوی اپل در جاده تاریک / مفهوم از پروژه Apple Car

همان‌طور که گفته شد، نخستین وسیله نقله اپل به احتمال زیاد فاقد فرمان و پدال خواهد بود؛ اما ظاهرا مدیران اپل در مورد راهکاری برای مواقع اضطراری نیز بحث کرده‌اند. بلومبرگ ادعا می‌کند که پروژه تایتان به یک نقطه عطف کلیدی در توسعه اپل کار دست یافته و اپل بسیاری از کارهای مورد نیاز روی تراشه خودران مورد نیاز برای نسل اول خودرو را تکمیل کرده است. در نتیجه، این پیشرفت‌ها می‌توانند به‌زودی به آزمایش‌های جاده‌ای منتهی شوند.

گفته می‌شود تراشه «Apple Car» پیشرفته‌ترین مؤلفه‌ای است که اپل توسعه داده و عمدتا از پردازنده‌های عصبی تشکیل شده است که یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی مورد نیاز برای اتومبیل‌های خودران را مدیریت می‌کنند. پیچیدگی آن به معنی افزایش دمای هنگام بیشنه‌ی عملکرد خواهد بود و احتمالا سیستم خنک‌کننده خاصی را می‌طلبد.

البته باید توجه کرد که این آمار به تراشه‌ی موبایلی A12 مربوط است و به‌احتمال قریب‌به‌یقین، استفاده آن در خودرو بسیار متفاوت خواهد بود؛ زیرا ممکن است با‌توجه‌به نیاز، سطح سیلیکون بزرگ‌تری در نظر گرفته شود و به‌تبع آن، هسته‌های هوش مصنوعی و ترانزیستورهای بیشتری استفاده شود که می‌تواند توان مصرفی را کمی افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود این تراشه شروعی بسیار قدرتمند و عالی برای اپل در صنعت خودرو باشد.گزارش‌های قبلی از آن حکایت داشتند که اپل قصد دارد به‌منظور تأمین پردازش‌های هوش مصنوعی و بهره‌گیری از فناوری ردیابی چشم، در بطن اپل کار تراشه‌ی C1 مبتنی‌بر A12 بایونیک را تعبیه کند. عملکرد تراشه‌ی C1 با توجه به ساختار مشابه با A12 می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد و حتی از تراشه‌های کنونی تسلا نیز بهتر ظاهر شود. در مقام مقایسه، تراشه‌ی خودران تسلا ۶ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده و مصرف برقش بیش از ۳۶ وات است؛ اما A12 کنونی با ۶٫۹ میلیارد ترانزیستور و مصرف برق ۳٫۵ وات، بسیار بهینه‌تر از تراشه‌ی تسلا است.

افزون‌براین، اپل همچنین در تلاش است تا مکانیزم‌های ایمنی تمام‌عیاری را در وسیله نقلیه خود ایجاد کند که ادعا می‌شود بسیار فراتر از رقبایی همچون ویمو و تسلا است. در پایان، گفته می‌شود که هدف نهایی اپل دستیابی به برتری کامل در تولید خودروهای کاملا خودران است؛ جاه‌طلبی بزرگی که هنوز هیچ خودروسازی اعم از تسلا به آن دست نیافته است!

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , وسیله نقلیه اپل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : سلام دوستانی که ماشینشون فاکتور شده یا درحال تحویل اند لطفا ردیف قراردادشونو بفرمایند تا بدونیم چقدر مونده نوبت ما بشه. ممنون
تارا V1p : پیش فروش تارا دستی خاکستری متالیک فاکتور شد تاریخ ثبت نام 3 بهمن تکمیل وجه 4 تیر زمان تحویل 31 شهریور
ابراهیم شاهین جی اهواز : سلام دوستان . منم تبدیل زدم فروش فوق العاده تحویل ۳ ماه بودم که آذر ۴۰۳ تکمیل کردیم. در تاریخ ۲۳ شهریور امسال ساعت ۱۰ صبح تبدیل زدم ساعت ۱۱:۳۰ همان روز فاکتور شد . روز ۲۴ شهریور پلاک شد . و الان منتظر روشن شدن تحویل خودرو هستیم. دوستان باور کنید به والله راست میگم . تبدیل به جی ال زدم و اعصابم راحت شده . پلاک خوزستان ۳۴ی . اون دوستی که میگه امکان ندارد . ممکنه برای پیش فروشا اینجور باشه و یا ثبت نامی جدید که معمولا زمان می‌بره ولی ما چون توی تاخیر هستیم و تبدیل زدیم همان روز فاکتور شدیم . بماند دوستان دیگر زودتر تحویل گرفتند مبارکشون باشه ان شاالله روزی همه
هادی : داداش به این زودیا واریز نمیشه. تازشم فکر کنم مثل جریمه تاخیر . پیامک حواله بانکی بیاد برم از بانک بگیرم. ولی وقتی تحویل گرفتم ببینم تو سند چقدر نوشته اینجا اعلام میکن
اسفندیار کورد : www.karza.net242432 برید تو این سایت ثبت امضا کنید 17 درصد پر شده باید بالای 50 درصد بشه تا دیده بشه
سایپا بی لیاقت : www.karza.net242432 برید تو این سایت ثبت امضا کنید یه نوع اعتراضه بازم خوبه 17 درصد پر شده بالای 50 درصد باشه ثبت میشه همگی برید
محسن : اصلا ایران خودرو رو درک نمیکنم، اگه نمیتونه ماشین رو سروقت بده، چرا ثبت نام میکنه؟ اینجوری هم مشتری حیرونه، هم اینکه خودش مقدار زیادی باید جریمه تاخیر بده! من 24 شهریور تحویلم بوده و دوستان شهریوری زیاد هستن
مسعود T9 : برای همه قبل عیدی ها شاسی شده همینطوری مونده خبری نیست میگن کلا شانسی هست یکی ماشین میاد مدارک نمیاد یکی برعکس اومد فقط به هم دیکه خبر بدیم دیگه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرسوده مرداد : شیما خانم تحویل تیر بودید شما ؟؟
مهدی : سلام من الان باسایپا تماس گرفتم گفتن تا28اردیبهشت فاکتور شده.
پیش فروش 31مرداد : سلام مال من ازبیستم روی صدور اسناد میچرخه معمولا چقد طول میکشه ماشین تیک حمل بخوره
علی پانا فوق العاده مرداد : سلام تاریخ تحویل هشتم مرداد بود هجدهم تبدیل به رینگ زدم هنوز فاکتور نشده. به گفته نمایندگی تا ده روز بعد از تبدیل فاکتور میشن. یعنی ببر این اساس رای بنده حداکثر باید تا 28م فاکتور بشه
کوییک آر اس : سلام بنده 23 تیر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
بیست اطلس : ما هم تکمیل وجه بیست اسفند هستیم ولی نا امید نمیشم میگم خدا بزرگ درسته خسته شدم سخته ضرر کردم ولی همیشه امیدم تا دقه نود از دست نمیدم نه این ماشین رو در موقع همع چیزهارو......ایشاالله ماشین هم بهمون میدن خدای هست....
پناه : سوال از رضا 6دنده آلمینیوم ردیف قردادتون رو میگید؟
اطلس 22اسفند : الان زنگ زدم هنوزم رو 15 هم گیر کرده سوزنشون
10 مرداد قالپاق پانا : تاریخ تحویلت کیه ؟؟
ستاره : بله تحویل گرفتم بسیار ماشین خوبیه