انواع سیستم ترمز خودرو

 

انواع سیستم ترمز خودرو

 

سیستم ترمز یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین اجزای ایمنی اتومبیل به‌حساب می‌آید که برای کاهش سرعت و توقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم ترمز خودرو با پیشرفت صنعت خودروسازی با تغییرات گسترده‌ای همراه شده است و انواع مدل‌ها با عملکرد متفاوت بر روی خودروها تعبیه می‌شوند. واکنشی که انواع سیستم ترمز بر وضعیت خودرو در حال رانندگی دارند، یکسان است اما فرآیند انتقال نیرو (از پای راننده به دیسک ترمز روی چرخ) و میزان اثربخشی آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

انواع سیستم‌های ترمز بر روی خودرو برای افزایش امنیت و ایمنی ایجاد شده‌اند تا رانندگان در هنگام مواجه با موانع یا کاهش سرعت و ایستادن، بتوانند با فشردن پدال به راحتی متوقف شوند. انواع ترمز شامل چندین دسته مختلف هستند که خودروسازان از آن‌ها بر روی محصولات خود استفاده می‌کنند. در اینجا سعی خواهیم کرد تا به معرفی انواع سیستم ترمز خودرو بپردازیم؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

آشنایی اجمالی با سیستم ترمز خودرو

 

سیستم ترمز به عنوان مهمترین آپشن ایمنی خودرو شناخته می‌شود که بالاترین امنیت خاطر را برای رانندگان و سرنشینان ایجاد می‌کند. سیستم ترمز در ناحیه چرخ‌های خودرو تعبیه شده است و بین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد می‌کند و در نتیجه با شکل دادن شتاب منفی سبب کاهش سرعت یا توقف کامل اتومبیل می‌شود.

 

سیستم ترمز خودرو

 

امروزه این سیستم‌ها علاوه بر کاهش سرعت و توقف خودرو، وظیفه هندلینگ را برعهده دارند تا در پیچ‌های خطرناک و جاده‌های لغزنده به کمک راننده آمده و از انحراف خودرو جلوگیری کنند. به‌طور کلی سیستم ترمز اتومبیل بر اساس قواعد دینامیک و اصطکاک عمل می‌کند. در حال حاضر اغلب سیستم‌های ترمز به کمک روغن کار می‌کنند و زمانی‌که به آن‌ها فشاری وارد شود، با حفظ حجم خود جابه‌جا شده و فشار را به جایی دیگر منتقل می‌کنند؛ از این‌رو با فشردن پا بر روی پدال، می‌توان از خاصیت عدم تراکم روغن برای کاهش سرعت و ایجاد اصطکاک در چرخ‌های خودرو استفاده کرد.

 

آشنایی با سیستم‌های ترمز خودرو

 

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد طراحی و تولید انواع سیستم جدید و مدرن در صنعت خودروسازی هستیم که سیستم ترمز هم از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر انواع سیستم ترمز با عملکرد متفاوت در انواع مدل خودرو استفاده می‌شوند. به‌طور کلی سیستم ترمز اتومبیل در 2 دسته‌بندی زیر قرار دارد:

1-

ترمز مکانیکی

 

این مدل سیستم ترمز به‌گونه‌ای است که وقتی پدال گاز فشار داده می‌شود، نیروی پا از طریق پدال به یک کابل منتقل شده و کابل، نیرو را به کفشک‌های ترمز منتقل می‌کند. این کفشک‌ها درون یک محفظه کاسه‌ای شکل تعبیه شده‌اند که با ایجاد اصطکاک در سطح داخلی کاسه، به کاهش سرعت و توقف اتومبیل کمک می‌کنند. از معایب این مدل سیستم ترمز خودرو، می‌توان به احتمال پارگی کابل و از کار افتادن کل سیستم و چند برابر نشدن نیرو وارده بر پدال اشاره کرد.

2-

ترمز هیدرولیکی

 

عملکرد این مدل سیستم ترمز خودرو هم مانند ترمز مکانیکی بوده اما در آن لوله‌های حاوی سیال غیر‌قابل تراکم (روغن) جایگزین کابل شده‌اند و از دیسک به جای کاسه استفاده شده است. در ترمز هیدرولیکی امکان چند برابر شدن نیروی وارده به واسطه اهرمی بودن شکل پدال وجود دارد.

نیرو به پیستون اصلی سیستم ترمز فشار وارد می‌کند و با حرکت سیال، نیرو از پیستون اصلی به پیستون‌های فرعی ترمزهای چرخ منتقل خواهد شد و به دلیل کمتر بودن سطح پیستون‌های فرعی از اصلی، نیروی وارده بر لنت باز هم با افزایش مواجه می‌شود و در نهایت ترمزگیری قدرتمند انجام خواهد شد. از معایب سیستم ترمز هیدرولیکی، می‌توان به احتمال پارگی و نشتی لوله‌های انتقال اشاره کرد.

 

 

سایر سیستم‌های ترمز خودرو

 

در حال حاضر انواع سیستم ترمز خودرو با قابلیت‌های ویژه بر روی اتومبیل‌های جدید و مدرن به‌کار می‌روند که در ادامه پرکاربردترین سیستم‌های ترمز را معرفی می‌کنیم:

ترمز ABS

 

این مدل ترمز به عنوان سیستم ضد قفل ترمز شناخته می‌شود که از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمزگیری جلوگیری می‌کند. در این سیستم ترمز از یک مدار کنترل هیدرولیکی یا الکتریکی برای قطع و وصل مکرر و جلوگیری از قفل شدن استفاده شده است.

ترمز EBD

 

این سیستم ترمز نیروی ترمزگیری را با توجه به میزان سرعت، شرایط جاده و ... بین چرخ‌ها تقسیم می‌کند و با به حداکثر رساندن قدرت ترمز به کاهش سرعت و توقف خودرو در سریع‌ترین زمان اقدام خواهد کرد. این سیستم بر روی ترمز ABS نصب می‌شود.

ترمز ASR

 

این مدل سیستم ترمز خودرو مانع از لغزش اتومبیل بر روی جاده‌های لغزنده، گل و لای و برف می‌شود.

ترمز DTC

 

این سیستم ترمز به صورت دینامیکی به کنترل نیروی رانشی زمین اقدام می‌کند.

ترمز TCS

 

این سیستم ترمز، نیروی گرانش زمین را کنترل می‌کند.

ترمز BAS-EBA-BA

 

این مدل سیستم ترمز در مواقع اضطراری، نیروی ترمز را پس از فشردن بیشتر پدال به حداکثر میزان ممکن می‌رساند.

ترمز DSC-ESC-VDS-ESP-ASC-VSC

 

این سیستم‌ها به عنوان بروزترین و پیشرفته‌ترین نوع سیستم ترمز اتومبیل شناخته می‌شوند که از لغزش ماشین در پیچ‌ها جلوگیری کرده و در هنگام افزایش شتاب خودرو در پیچ‌های تند به کمک یک کامپیوتر و سنسورهای متعدد به پایداری اتومبیل کمک شایانی می‌کنند. از میان این سیستم‌ها، ESP در خودروسازی کاربرد بیشتری دارد.

 

سیستم ترمز خودرو

 

 

 

آشنایی با ترمز دستی

 

ترمز دستی یا ترمز پارکینگ یکی از اجزای مهم سیستم ترمز خودرو به‌حساب می‌آید که به 2 شکل مکانیکی (پدالی و اهرمی) و برقی (الکتریکی و دکمه‌ای) بر روی انواع مدل‌های اتومبیل به‌کار می‌رود. ترمز دستی برای نگهداری و ثابت نگه داشتن خودرو در موقعیت پارک مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکانیزم عملکرد این ترمز به این صورت است که قطعات را در قسمت عقب (2 چرخ عقب) سیستم ترمز فعال کرده و سبب ایستادن دائمی خودرو می‌شود.

 

جمع‌بندی

 

در این مطلب به انواع سیستم ترمز مورد استفاده در خودروهای مختلف اشاره شد. به‌طور کلی 2 دسته سیستم ترمز خودرو مکانیکی و هیدرولیکی در صنعت خودروسازی وجود دارد که هر کدام، انواع مختلفی دارند. از پرکاربردترین سیستم‌های ترمز به‌کار‌رفته در صنعت خودرو، می‌توان به ترمز دیسکی و کاسه‌ای، سیستم ضد قفلABS و سیستم ترمز EBD اشاره کرد. سیستم ترمز یکی از مهمترین آپشن‌های ایمنی اتومبیل است که باید از قدرت ترمزگیری بالایی برخوردار باشد تا بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن به کاهش سرعت و توقف اتومبیل کمک کند.

 
 

منبع (source)

khodrobank

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ترمز خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Nazi : خوش خبر باشید انشالله ما هم به زودی فاکتور شیم
فروردین : چرا فاکتور فروردین شروع نمیشه خوب اتومات بدن بجای دنده دارن که ...
احمدوند t8 شهرری : سلام به من دیر تحویل دادن از طریق دفتر خدمات قضایی و در شورای حل اختلاف ۳۰ روزه خسارت گرفتم البته تا صدور فاکتور و هزینه دادرسی هم گرفتم
شاهین جی ۱۱ آذر : شماره پذیرش تون چنده؟؟
مهدی پلاس : گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها اعلام کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا حسینی مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. وی ادامه داد: برخی از آمارهای منتشر شده در فضای مجازی با واقعیت فاصله دارد و گروه خودروسازی سایپا از ابتدای امسال حدود 30 هزار دستگاه خودرو تولید و فاکتور کرده است و هیچ مشکلی بابت عرضه خودرو از سوی این گروه خودروسازی وجود ندارد. مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اخذ مجوزهای لازم برای ادامه تولید در شرکت بن رو گفت: با همراهی و درایت مسئولین مربوطه و اخذ مجوزهای لازم از فردا شرکت «بن رو» به مدار تولید برمیگردد و با اضافه شدن تولید در این شرکت، تولید گروه سایپا به مرز 1900 تا 2 هزار دستگاه در روز می رسد. وی تاکید کر
شاهین : من پذیرش 14 آذر هستم ان شاالله ک فاکتور بشیم هر چ زودتر
مهدی شاهین پلاس اسفندی : منظورش روزی1900 الی 2000 می باشد
حسن : شمابین تاراودناانتخابتون کدوم هست داداش؟؟
متخصص : سلام بله ۱۱ آذر فاکتور شده
رضا : دوستان مدیر ارتباطات شرکت سایپا امروز مصاحبه کرده و گفته طی چند هفته آینده تمام خودروهای مشتری ها بهشون تحویل داده میشه گویا مشکلاتشون حل شده و از فردا روزی ۲۰۰۰ خودرو تولید میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند : دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند موعد تحویل 31رفروردین بود که در زمان تکمیل وجه گفتند 3 ماه تحویل میدن میشه 5 خرداد تحویل اما 10 اردیبهشت فاکتور شد و 11 اردیبهشت پلاک و الان توی،صدور اسناد
اطلس دی : غلط کردید شما که نمیتونید ماشین بدید ثبت نام کردید پول مردمو خوابوندید تو حساب شرکتسودشو میبرید حرومزادها اگر راست میگید شاهین بدید اطلس ندارید.کوئیک خر سوار میشه؟ باید ماشین مردمو بدید تبدیل هایی که فرستادید به درد عمه تون مبخوره.
کیوان : سلام دوستان ما هفته قبل تجمع کردیم خیلی خوب بود فقط تعدادمان کم بود این بار با نفرات بیشتری اعتراض می‌کنیم وحق خودمون رو میگیریم
حسن دوگانه : حودروی من فکر کنم از سایت تبریز بیاد .خودم سرخس هستم اول میاد تهران بعد مشهد و در نهایت سرخس .فکر کنم بعد از فاکتور دو ماه طول بکشه برسه به دستم کجا برم تو نیمه راه تحویل بگیرم به نظرتون
تبریزی : آره با سود مشارکت میتونی خانه بخری
نیلوفر : دوستان عزیز..کوییک جی اکس ال از تحویلی خرداد کسی دعوتنامه براش صادرشده....؟؟؟؟؟
حمید رضا : سلام می خواستم بدونم 6بهمن تکمیل وجه کردم موعد تحویل خودرو 14اردیبهشت هستش مثل اینکه تاخیر داره وهنوز هم فاکتور نشده چطور کسانی که دیرتر تکمیل وجه کردن فاکتور شدن اگه به ترتیب هستش این چه ترتیبیه لطفاً راهنمایی کنید چکار باید انجام بدیم
نویان : درود دوست گرامی چقد کاشان علافی داره تا ماشین تحویل بگیری؟
اشتری : چرا چرت میگی.خودم اینترنتی 124 ثبت شکایت کردم تأیید شده
توحید ارومیه : اقا متین شما هم عین علوی که نوشتم هستین.حدودا 12ت