عقب ماندگی صنعت خودرو در سرمایه گذاری های جدید/ عدم برابری اصلاح قیمت ها با رشد قیمت نهاده های تولید

 

ماشین‌های ارزان قیمت در ایران + معرفی شرکت سایاخودرو

 
زیان انباشته ۸۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان که بخش زیادی از آن به واسطه قیمت گذاری دستوری ایجاد شده در حال حاضر منجر به عقب ماندگی صنعت خودرو در زمینه سرمایه گذاری های جدید شده به طوری که به گفته فعالان این حوزه حدود یک دهه از آخرین سرمایه گذاری های جدی این صنعت می گذرد.
 
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار می گوید: با عقب ماندگی صنعت خودرو از افزایش قیمت نهاده های تولید در سال های گذشته شاهد عدم سرمایه گذاری های جدید در این صنعت بوده ایم که در نهایت باعث افت صنعت خودرو در بلند مدت و میان مدت خواهد شد.
 
وی با بیان این که در یک فضای تورمی که در طول یک سال 40 درصد تورم را تجربه می کند، ارزش پول در هر فصل  10 درصد کاهش می یابد، می افزاید: در چنین فضایی یک ماه هم از نظر مالی ارزشمند خواهد بود و زمانی که برای خرید کالایی مبلغ به طور کامل پرداخت و کالا یک ماه آینده دریافت شود و یا برعکس، در محاسبات تولیدکننده اثرگذار خواهد بود.
 
وی با تاکید بر این که یکی از اثرات قیمت گذاری دستوری بر هم ریختن محاسبات خودروساز بوده و این وضعیت خود در نهایت منجر به زیان شده است، تصریح می کند: در بازه ای از زمان خودروساز نسبت به خرید فولاد مورد نیاز و پرداخت آن در سه ماه آینده اقدام می کرد اما اکنون ناگزیر به پرداخت نقدی و تحویل سه ماهه است که این امر بدون در نظر گرفتن قیمت فولاددر فضای ابرتورمی 20 درصد به زیان خودروساز خواهد بود در حالی که هیچ کس به هزینه زمان منابع مالی توجهی نمی کند.
 
کاکایی با بیان این که نهاده های تولید در طول سه سال در حدود 8 برابر افزایش داشته در حالی که قیمت رسمی فروش خودرو 6 برابر شده است، اظهار می کند: وقتی به مفهوم زمانی منابع مالی و پرداخت آن توجه می شود شاهد تحمیل هزینه هستیم این در حالیست که در سه سال گذشته شاهد عدم توازن به موقع تامین بوده ایم به طوری که از 6 هزار قلم کالایی که یک خودرو را تشکیل می دهند 5990 قطعه آماده می شود و 10 خودرو باقی می ماند که در نهایت منجر به تولید خودروی ناقص می شود و به پارکینگ می رود.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در این شرایط هزینه انبارداری و کیفیت افزایش می یابد که لازم است این مجموعه با هم در نظر گرفته شود، تصریح می کند: از یک سو عدد مطلق 6 تا 8 برابر است اما بررسی سبد خرید و فروش نشان می دهد اختلاف بین قیمت تمام شده تولید و قیمت فروش بسیار بالا است نتیجه این روند زیان رسمی 100 هزار میلیارد تومانی خودروسازان بوده است این در حالیست که درحدود 100 هزار میلیارد تومان نیز بدهی دارند در حالی که نرمال این عدد 10 هزار میلیارد تومان است که نشان می دهد مجموع زیان بیش از 100 هزار میلیارد تومان است که نتیجه اختلاف قیمت ها است.
 
وی ادامه می دهد: با فرض مناسب بودن شرایط از ابتدای سال تا به امروز شاهد تورم حدود 30 درصدی بوده ایم در حالی که مجوز افزایش 18 درصدی قیمت ها اعلام شده که به معنای عقب ماندگی 12 درصدی است اما در عین حال شاهد کاهش 18 درصدی زیان هستیم اما همچنان 12 درصد زیان باقی است. در این میان توجه به این نکته ضروری است که اثرات افزایش 18 درصدی قیمت ها از دی ماه خود را نشان می دهد چرا که تعهداتی با قیمت های قبلی وجود دارد و تا زمانی که این عدد خود را در صورت های خودروسازان نشان دهد زمان بر خواهد بود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می افزاید: بخشی از فروش به صورت پیش فروش بوده و تا شش ماه و یا یک سال بعد اثر مثبت خود را ایجاد خواهد کرد.
 
کاکایی با بیان این که شورای رقابت و سایر نهادها در تعیین قیمت خودرو بر اساس اعدادی رسمی که متوسط یک سری اعداد است نسبت به محاسبه 18 درصدی افزایش قیمت اقدام می کنند: می گوید: این شرایط در حالیست که رقمی که خودروساز و قطعه ساز باید پرداخت کنند رقمی خواهد بود که در محاسبات دیده می شود.
 
وی تصریح می کند: اگر شورای رقابت بر اساس تورم واقعی قیمت ها را بروز می کرد قیمت های تعیین شده با قیمت های کنونی متفاوت بود و صنعت خودرو با چالش های فعلی مواجه نمی شد اما این شورا همواره گذشته نگر عمل کرده و همیشه از ارزش واقعی عقب بوده و این روند باعث شده با وجود افزایش 18 درصدی قیمت خودروساز همچنان در حاشیه زیان باقی بماند چرا که عقب ماندگی از سال های قبل وجود دارد که هنوز جبران نشده بنابراین زیاندهی رسمی خودروسازان ادامه خواهد داشت.
 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به زیاندهی صنعت خودرو در سه بخش اظهار می کند: قیمت عملیاتی تولید ، هزینه مالی خودروسازان که جزیی از ذات این صنعت است و به تازگی هزینه زیان انباشته سه بخش را تشکیل می دهند که لازم است این زیان ها در نقطه ای بهبود یابد.
 
وی تاکید می کند: عقب ماندگی ها به تدریج صنعت را از درون بیمار می کند چرا که زیان 100 هزار میلیارد تومان  تنها بر روی کاغذ نیست بلکه به معنای عدم بروزرسانی تجهیزات، عدم پرداخت هزینه های بلندمدت و انجام سرمایه گذاری های جدید و فروش دارایی ها است که جدا از بحث قیمت تمام شده منجر به افت صنعت خودرو در بلند مدت و میان مدت خواهد شد که این وضعیت در سه سال و نیم اخیر افزایش یافته است.
 
کاکایی با تاکید بر این که 10 سال است که سرمایه گذاری درستی به جز در یک سال برجام در صنعت خودرو انجام نشده است، یادآور می شود: در زمان برجام 400 میلیون یورو پژو و سیتروئن وارد کشور شد و برخی قطعه سازان با طرف خارجی همکاری داشتند اما در مجموع در 10 سال گذشته صنعت خودروکمترین سرمایه گذاری را داشته و عقب ماندگی در آینده خواهد داشت که به تدریج قابل مشاهده خواهد بود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5 -24 MEHR : الان با گذشت سه هفته ماشین ما رو پلاک گیر کرده واقعا چرا اخه ؟ زنگ میزنم به این شرکت دزد و ج ا گش میگه پلاک دیگه دست ما نیست راهور باید پلاک کنه
علیرضا عبدوس : سلام مبارک باشه حسین جان میشه شماره پذیرشتون رو بفرمایید تا بتونیم زمان تقریبی فاکتور شدن ماشینم رو حساب کنم شماره پذیرش من 1160780396 با تشکر
تارا اتومات : ماشین چیه؟؟
ایمان (شاهین اتومات) : خیلی مبارکه به سلامتی داداش حسین لطفاً شماره پذیرش بزارید
گلچین : برا ما سه ماهه تو اون مرحله است.هر روزم تاریخ اناده به صدور فاکتور بروز میشه
مسعود : 14بهمنم هنوز نگرفتم
Majid : بله سخارو دادیم، مدارک هم تکمیل تحویل شده
Karimi : سلام عزیزان پارس تبدیل به تارا شش سرعته صدور فاکتور تیک خورد رفت رو مرحله فاکتور داره مچرخه رنگ مشکی
حسن : ۸۰ روز تاخیر داشته فقط ۶۰ روزش حساب کردن سود ۶۰ روزش شده ۵۳ میلیون تومن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : دعوتنامه پیشنهادی کوییک دوباره فرستادن
رانا : سلام دوستان،سود تاخیر کسایی که تبدیل زدن با کسایی که تبدیل نزدن یکیه یا نه؟
بهرام : با سلام بازم دعوت نامه پیشنهادی اومد 😒
زد : سلام دوستان کسی اطلاع داره چچندروزبعدفاکتورپلاک میشه ممنون میشم جواب بدین
اسفند ماهی : آقا دمت گرم حلالت کاشکی همه درک و شعور شما رو داشتن.
اسفندی : منم موافقم یه عده اینجا هستن دنبال شکارن .و میخوان توی گروه ها شایعه کنن میخواد گرون بشه بعد توی بازار حواله شمارو مفت بخرن.صبر از شما سود از اونا .صفت شغال کاملا برازنده این جور افراد هست
فاطی : واریزی 22 اردیبهشت دیروز فاکتور شد پارس ای ال ایکس
پیمان 63 : والا ما هم 19 دی تکمیل وجه کردیم.متاسفانه فاکتور نشده هنوز. پژو 207 .دستی. تبدیل به پانا 20 فرردین .رنگ سفید.
جواب به رضا : شما مشخصه داری با اعصاب بقیه بازی میکنی و اگه مخاطبت یک ذره سواد داشته باشه میفهمه که داری به صورت نا محسوس کرم میریزی و قطعا به دنبال اینی که از آبی که گل آلود کردی ماهی بگیری.فقط خواستم بگم تف به گور تو و اجداد تو و امثال تو که بجای کمک به حل مشکل هموطنت دنبال سواستفاده از مشکلات مردم هستین.
محبوبه ستاری : من اسفند 1401 ثبت نام کردم یکپارچه، زمستون 1402 پرداخت اولیه و اردیبهشت تکمیل وجه کردم، تحویل خرداد بودم که دیروز فاکتور شدم، دوبرابر نسبت به شما با من حساب کردن با اینکه همون سال نوشتم، کلی قرض و قوله کردیم، طلا فروختیم، حتی نزول گرفتیم تا جور بشه این 460 میلیون