چرا خودروسازی جهان، مدیون ژاپن است

 

چرا خودروسازی جهان، مدیون ژاپن است

 

از نظر کارشناسان، کارل بنز اولین خودروی احتراقی جهان را اختراع کرد و هنری فورد، نخستین کارخانه‌ی خودروسازی را بنیان نهاد؛ اما شرکت‌های ژاپنی مهم‌ترین تاثیر را در بهبود کیفیت وسایل نقلیه‌ی موتوری و ساخت امکانات جانبی داشتند.

رسانه‌های خبری مشهور مثل رویترز، هر سال فهرستی از شرکت های مختلف با بیشترین اختراعات ثبت شده، منتشر می کنند. معمولا گروه صنعتی ۳M، صنایع هوایی بوئینگ و داروسازی بایر آلمان، در صدر قرار دارند. این فهرست برای خودروسازان نیز ارائه می‌شود؛ درحالی‌که برندهای ژاپنی، هرسال بیشترین تعداد اختراع و ابتکار مرتبط با خودروها را ثبت می‌کنند. تویوتا، نیسان و هوندا، حتی در بدترین شرایط اقتصادی، هرسال صدها پتنت (Patent) جدید دارند.

بسیاری از تجهیزات الکترونیک در خودروهای امروز، مثل نمایشگر لمسی، دوربین پارک و پردازنده‌ی کامپیوتری، ابتدا در مدل های ژاپنی نصب شد. ابتکار مهندسان ژاپنی در بهینه‌سازی کارخانه‌های تولید و مونتاژ خودرو نیز، بیشترین تاثیر را بر صنعت وسایل نقلیه داشت. این قبیل فعالیت‌های مدیریتی، کیفیت و طول عمر مدل‌های مختلف را افزایش داد.

تحول در خط تولید و فرایند ساخت خودرو

در سال‌های ابتدایی اختراع خودرو، چند کارگر با هم، یک ماشین می ساختند. هنری فورد، این پروسه را به کلی تغییر داد و رسما، بنیان‌گذار کارخانه‌های خودروسازی شد. با ابتکار هنری فورد، سرعت تولید بالا رفت، کیفیت ساخت بهتر شد و قیمت خودرو پایین آمد. حدود ۵۰ سال بعد، آقای تائه‌چی اونو (Taiichi Ohno)، تغییرات بزرگی در کارخانه‌ی تویوتا ایجاد کرد. طرح این مهندس ژاپنی به نام تولید ناب یا Lean Manufacturing، هفت  قسمت داشت که مهمترینش، صرفه جویی در زمان بود.

Taiichi Ohno تاچی اونو

تائه‌چی اونو باعث شد کیفیت و تیراژ تولید خودروهای تویوتا با کمترین هزینه، به شدت افزایش پیدا کند. مشابه انقلابی که هنری فورد برای خودروسازی دنیا فراهم کرد، ابتکارات تائه‌چی اونو هم به سرعت توسط شرکت های مختلف جهان، مثل فورد الگوبرداری شد. درواقع طرح lean manufacturing یا تولید ناب که توسط تویوتا و تائه‌چی اونو اجرا شد، صنایع مختلف غیر خودروسازی را هم تحت تاثیر قرار داد.

اولین مکان‌یاب و نمایشگر مجهز به GPS

دومین خدمت بزرگ ژاپن به خودروهای دنیا، سیستم ناوبری است. قبل از آنکه GPS و مسیریاب ماهواره‌ای دردسترس همه باشد، مردم برای رسیدن به مقصد از نقشه های کاغذی و قطب نما استفاده می کردند. اوایل دهه ۸۰ میلادی، هوندا یک نوع سیستم مسیریابی ارائه کرد که عملکرد جالبی داشت اما اصلا ماهواره‌ای نبود. این وسیله به نام الکترو جایروکیتر (Gyrocator)، حدود ۲۷۰۰ دلار قیمت داشت، درحالی که قیمت  هوندا آکورد در آن زمان، حدود ۱۰ هزار دلار بود.

 اولین سیستم ناوبری خودرو

داخل جایروکیتر، یک قطب نما با تراز سه حالته  و ژیروسکوپ وجود داشت. این وسیله، اطلاعات مربوط به جهت حرکت خودرو و سرعت لحظه ای را به نقشه منتقل می کرد تا مکان فعلی مشخص شود. یک نمایشگر پلاستیکی ۶ اینچ روی داشبورد هوندا آکورد سفارشی نصب شد و راننده باید قبل از شروع حرکت، محل دقیق خود رو برای نقشه‌ی کاغذی مشخص می‌کرد. در واقع جایروکیتر فقط مکان یاب خودرو روی نقشه بود و برای پیدا کردن مسیر رسیدن به مقصد، کاری انجام نمی داد. به همین دلیل، تولید جایروکیتر  بعد از یک سال متوقف شد.

حدود ۱۰ سال بعد،  تویوتا سورر و لکسوس SC، اولین خودروهایی بودند که می‌توانستند به ماهواره و سیستم GPS وصل شوند تا محل لحظه‌ای به صورت اتوماتیک روی مانیتور دیده شود؛ اما این سیستم هم نمی‌توانست برای رسیدن به مقصد، مسیر خاصی را پیشنهاد دهد.

oldsmobile toronado اولین مسیریاب ماهواره ای خودرو

در سال ۱۹۹۵، اولدزموبیل با مدل تورنادو (Oldsmobile Toronado) موفق شد اولین خودروی دنیا با مسیریاب ماهواره ای را تولید کند؛ اما در نهایت، تا سال ۲۰۰۵، نصب نمایشگر و تجهیزات ناوبری مجهز به GPS توسط خودروسازان مختلف، همه گیر نشد.

اولین نمایشگر لمسی و دوربین پارک

از اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی، استانداردهای ایمنی برای خودروها تغییر کرد. تولیدکننده‌ها موظف شدند، مدل‌هایی با سقف تقویت‌شده و ستون‌های حجیم بسازند تا وزن ماشین را در حالت واژگونی تحمل کند. این قوانین باعث افزایش اندازه‌ی ابعاد اتاق شد و البته دید راننده رو محدود کرد.  در بعضی مدل‌ها، حتی با چرخیدن به پشت هم دید به عقب وجود نداشت.

lexus sc 1995 لکسوس کلاسیک کوپه

تویوتا اولین خودروساز دنیا بود که دوربین پارک برای مدل‌های تولید انبوه ارائه کرد. مدل ۱۹۹۱ از تویوتا سورر و لکسوس SC، نمایشگر و مکان‌یاب ماهواره‌ای داشتند؛ پس فقط نیازمند دوربین برای دید به عقب بودند. این آپشن به نام الکترومولتی ویژن تاچ اسکرین سیستم، در ابتدا مخصوص بازار ژاپن بود.

first touchscreen h اولین نمایشگر تاچ اسکرین خودرو

روی صفحه، ۹ خط نور مادون قرمز وجود داشت. اگر کاربر نمایشگر را لمس می کرد، این خطوط نامرئی قطع می‌شدند و مانیتور به صورت تاچ اسکرین عمل می کرد.

در سال ۱۹۹۱، دوربین‌های فیلمبرداری، وزن بالا و ابعاد بزرگ داشتند. به همین دلیل نمی‌توانستند روی خودرو نصب شوند. تویوتا در آن زمان، از اولین نمونه‌ی دوربین های دیجیتال با فناوری CCD استفاده کرد تا بتواند تصویر را به صورت زنده روی نمایشگر نشان دهد.

اولین کامپیوتر و ECU خودرو

به مرور زمان، تنوع تجهیزات الکترونیکی خودروها افزایش یافت. نمایشگر، دوربین پارک، ناوبری ماهواره ای، سیستم پخش فیلم و موسیقی، به همین دلیل انواع سنسورها و همین طور قطعات فنی، نیازمند یک کامپیوتر برای هماهنگ سازی و پردازش اطلاعات بودند. فورد، این نیاز را احساس کرد و یک مینی کامپیوتر مخصوص خودرو به شرکت ژاپنی توشیبا سفارش داد.

در سال ۱۹۷۴،  اولین میکروپروسسور ۱۲ بیت به نام EEC1 توسط توشیبا برای فورد ساخته شد. چهار سال بعد، فورد این تجهیز را به عنوان اولین ECU مخصوص خودرو، روی مدل‌هایی از لینکلن نصب کرد. امروزه، نسل هفتم ECU های فورد به نام EEC7 برای موستانگ و F-150  تولید می‌شود.

تحول در سیستم روغن‌کاری و تصفیه روغن

حدود ۱۰۰ سال پیش از امروز، طول عمر خودروها معولا به ۷۰ هزار کیلومتر نمی‌رسید. یکی از دلایلی که باعث می شد قطعات فنی، خیلی زود مستهلک شوند، روغن موتور بود.

مایع روان کننده‌ بین سطوح فلزی حرکت می‌کند و خیلی زود کثیف می‌شود.  فیلتر روغن در خودروهای اولیه، خوب کار نمی‌کرد و ناتوان از پاک‌سازی این مایع بود. مشکل تصفیه‌ی روغن تا سال ۱۹۴۳ وجود داشت و معمولا ۱۰ درصد روغن، تصفیه نمی‌شد.

فیلترهای امروزی، براساس ابتکاری از تویوتا ساخته می‌شوند. این طرح، نقش بسیار مهمی در افزایش طول عمر خودروها دارد. سیستم تصفیه و فیلتر روغن تویوتا که اوایل دهه‌ی ۵۰ میلادی ساخته شد، طول عمر خودروها رو از ۷۰ هزار به ۳۰۰ هزار کیلومتر افزایش داد.

 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازی ژاپنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Cs55 ! : آقای فرهاد شما جزء عدم تخصیص ها بودین یا ارسال به خودروساز؟؟
مهدی روحبخش : ۲ دی ماه ۱۴۰۲ ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت کردم برای x55 با شرایط اقساط نمایندگی و پرسنل 777 مهرشهر کرج گفتن ۴۵ روز کاری ماشینو میگیری پولو که گرفتن دیگه جواب تلفن و ندادن پرونده من بدون هیچ مشکلی ۶۰ روز بعد تایید شده بخاطر کمکاری پرسنل نمایندکی یا هر کوفت دیگه الانم که هیچی به هیچی نه ماشینی هست نه پاسخ گو هستن الان مقام مسئول کیه ؟؟
حمید j هفت : ,باسلام خدمت دوستان امروز تماسی که با نمایندگی داشتم گفتن که اینا خودشون با هم مشگل دارن به خاطر همین مجوز بارگیری نمیدن الکی کارت می‌فرسته یا بیمه یا یاشسی می‌کنه صدای مردما بخوابونه دیونمون کردن بخدا از شهریور تا حالا
سعید : سلام j4 شماره شاسی اومده، بیمه هم شده رفته برای صدور پلاک چند وقت بعد تحویل داده میشه؟
سینا s5 اقساطی آبان ماه : سلام .من ۸ ام آبان اقساطی ثبت نام کردم و خودرو را ۲۵ ام فروردین تحویل گرفتم،اونوقت چطوری هنوز شهریور ماه و مهر ماه تحویل داده نشد؟؟ خیلی عجیبه
ساینا زمستان : سلام برای منم پیامک واریز سهند و ساینا و اطلس اومد ولی هیچ کدومو واربز نکردم ، به نظرت حواله من چی میشه؟ دوباره میفرستن؟چون ماشین ثبت نامی من فوق‌العاده بود نه پیش فروش
ساینا : ساناز خانم.انشاالله تکمیل وجه ماشین شما به زودی میاد .بسلامتی و دلخوشی شما و سایر دوستان ازش استفاده کنند . نگران نباش ماشین را می گیری با همون قیمت قبلی .دیگه نوبت شماست به امید خدا
محمد آریسان، 4 ام اردیبهشت : داداش دمت گرم که خبر فاکتور شدنتو دادی. بقیه دوستان هم هر موقع فاکتور شدن بگن که بدونیم روند فاکتور شدنو
s5 : چه غلطی کردم اومدم کرمان موتور ثبت نام کردم الان 880 ملیون پولم برج 7 تاالان رو هواس هم مجبورم چک اقساط پاس کنم ک برگه بشه اول بدبختی و مسدودی حساب و گرفتاری هست یکی چکش ک پاس شد چک دومم تو راهه ماشینی هم در کار نیس
بانک صادرات J7 : بالاخره امروز تازه پیامک شاسی اومد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
میلادسورون دوگانه تحویل اسفند : سلام مبارکه چندآذرتکمیل وجه کردی
صادق : ولا ما که پذیرش 19اسفندیم هنوز خبری از فاکتور نیست
یاسین : سامانه یک پارچه که خرابه باز نمیشه
محمد موعد تحویل 30بهمن تکمیل وجه 21دی : قوه پول نبود 21دی پرداخت شده
ج : در جواب محسن آنقدر هم خوش بین نباش ایران خودرو قبلاً هم زیاد تعهد داده وعمل نکرده
ج : ایران خودروقبلا هم تعهد زیاد دادوعمل نکرده
پارس سفارشی : سلام دوست عزیز منم بخشنامه 4714 هستم نمیدونم چرا هنوز برام پیامک نیومده برا شما چه تاریخی پیامک اومده؟!
دی207 تکمیل 19 : من امروز فاکتور شدم 19 دی تکمیل
تحویل 31اردییهش : چرا تاریخ در حال آماده سازی فاکتور انقدر تغییر میکنه درحالیکه ازون مرحله رد شده و روی فاکتور شدن میچرخه؟!
بی قرار دوگانه دی : سلام دوستان از موقع پلاک چند روز طول می‌کشه بیاد نمایندگی