انواع درگاه شارژ خودروهای برقی

 

انواع درگاه شارژ خودروهای برقی

 

یکی از گیج‌کننده‌ترین بخش‌های خرید یا مالکیت یک خودروی برقی، انواع مختلف درگاه‌های شارژ این دستگاه‌ها است. خودروهای برقی برخلاف همتایان احتراق داخلی خود که همگی از یک ورودی و نازل مشخص برای دریافت سوخت استفاده می‌کنند، حداقل پنج نوع درگاه شارژ مختلف دارند. برخی سازندگان این خودروها حتی برای یک مدل مشخص نیز از دو یا سه درگاه مختلف استفاده کرده‌اند. همان‌طور که در ادامه مطالعه خواهید کرد، این دسته‌بندی از آنچه که تصورش را بکنید ساده‌تر است. در آینده احتمال ساده‌تر شدن دسته‌بندی و انواع درگاه‌های شارژ نیز وجود دارد.

درگاه نوع ۱

انواع درگاه شارژ خودروهای برقی

این اتصال که از پنج پین تشکیل شده است غالبا در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اروپا و انگلستان، به‌جای این درگاه از درگاه نوع ۲ استفاده می‌شود. با این وجود، در خودروهای برقی قدیمی همچنان می‌توان این نوع درگاه را پیدا کرد؛ خودروهایی چون نسل نخست نیسان لیف برقی یا کیا سول برقی. خودروهای به‌روزتری نظیر میتسوبیشی اوتلندر PHEV نیز همچنان از این درگاه برای شارژ باتری خود استفاده می‌کنند.

این سیستم تنها برای شارژ معمولی و سریع ازطریق جریان برق AC (جریان متناوب) طراحی شده است. این یعنی درگاه نوع ۱ پذیرای شارژرهایی از ۳ تا ۷ کیلووات است. خودروهای برقی مجهز به این درگاه، عموما با یک آداپتور شارژ عرضه می‌شوند که به کاربر اجازه می‌دهد تا خودروشان را به شارژرهای عمومی بدون سیم نیز متصل کنند؛ چراکه یافتن ایستگاه شارژ مجهز به شارژرهای نوع ۱ باسیم (به‌طوری که کابل شارژ به‌صورت دائمی به شارژر متصل باشد) چندان ممکن نیست.

درگاه نوع ۲

انواع درگاه شارژ خودروهای برقی

درگاه نوع ۲ با اختلاف زیادی نسبت‌به دیگر ورودی‌های شارژ، رایج‌ترین درگاه شارژ در اروپا به شمار می‌رود. غالبا از این درگاه به‌عنوان درگاه «مِنِکیس» نیز یاد می‌کنند. براساس قوانین جدید اتحادیه اروپا، خودروسازان مجبور هستند تا برای خودروهای جدید خود از این درگاه که به هفت پین مجهز است، استفاده کنند. درنتیجه تقریبا تمام پایگاه‌های سیمی شارژ عمومی در این قاره از درگاه نوع ۲ هستند.

انواع درگاه شارژ خودروهای برقی

این سیستم نیز مانند درگاه نوع ۱ به‌گونه‌ای طراحی شده است که از شارژ سریع و معمولی یکپارچه با شارژرهای خود پشتیبانی کند و در کنار آن، با تغذیه سه فازی ۲۲ کیلوواتی نیز سازگاری دارد؛ البته اگر خودرو کاربر از چنین نرخ شارژی پشتیبانی کند. آخرین نسل رنو زویی می‌تواند با استفاده از یک درگاه نوع ۲، نرخ شارژ ۴۳ کیلوواتی و پایگاه شارژ سریع تناوبی (که نسبتا کمیاب است) شارژ شود. خودروهایی چون تسلا مدل S و X از نوع پیشرفته درگاه نوع ۲ بهره‌مند شده‌اند تا کاربران بتوانند از شبکه سوپرشارژر تسلا و شارژرهای خانگی برای شارژ این خودروها استفاده کنند.

درگاه نوع ۲ برخلاف نوع ۱، می‌تواند  به خودرو قفل شود و کاربر را از امنیت آن مطمئن سازد؛ به‌این‌صورت، دیگر کسی نمی‌تواند هنگام شارژ، آن را از خودرو جدا کرده و در روند شارژ وقفه‌ای ایجاد کند.

درگاه ترکیبی (سیستم شارژ ترکیبی یا CCS)

انواع درگاه شارژ خودروهای برقی

سیستم‌های شارژ ترکیبی که به‌صورت عمومی به آن‌ها CCS نیز گفته می‌شود، محبوب‌ترین و رایج‌ترین اتصال برای شارژ سریع ازطریق جریان مستقیم (DC) است. بیشتر خودروهای تمام برقی جدید مجهز به این درگاه هستند که به کاربر خود اجازه می‌دهد تا هم از پایگاه‌های شارژ مستقیم عمومی و هم از پایه شارژ جریان متناوب خانه استفاده کنند. شرکت تسلا برای حضور در بازار اروپا، خودروهایش را به این درگاه مجهز ساخته است و به‌صورت استاندارد در مدل ۳ از آن استفاده می‌کند. این شرکت برای دارندگان مدل‌های S و X نیز آداپتور شارژ CCS را نیز ساخته است تا مالکان این دستگاه‌ها بتوانند درصورت لزوم از این پایه‌های شارژ نیز استفاده کنند.

انواع درگاه شارژ خودروهای برقی

سیستم ترکیبی درحقیقت با ترکیب درگاه DC دو پین با درگاه هفت پین نوع ۲ (CCS Combo 2) یا درگاه پنج پین نوع ۱ ساخته شده که شامل یک اتصال DC در زیر درگاه AC نیز می‌شود. اگر بخواهید از پایگاه‌های شارژ سریع استفاده کنید (که غالبا از هر دو نوع اتصال CCS پشتیبانی می‌کنند)، می‌توانید  به‌راحتی کابل درگاه CCS را به خودرو وصل کنید و بسته به خودرو و درگاه شارژ موردنظر، می‌توانید خودروتان را تا ۳۵۰ کیلووات شارژ کنید. با وجود اینکه برای اتصال درگاه CCS باید هر دو درگاه دو پین و پنچ یا هفت پین را به خودرو متصل کرد، اما این تنها درگاه دو پین است که به انتقال برق به باتری می‌پردازد. برای شارژ خودرو مجهز به CCS در خانه نیز تنها  کافی است از نیمه بالای شارژر (بخش ۷ پین) برای اتصال استفاده کنید.

درگاه CHAdeMO

انواع درگاه شارژ خودروهای برقی

CHAdeMO درحقیقت مخفف عبارت نسبتا معماگونه «Charge de Move» است که به‌عنوان یکی از نخستین سیستم‌های شارژ سریع DC شناخته می‌شود. این سیستم که در سال ۲۰۱۰ و در کشور ژاپن توسعه یافت، درگاه موردعلاقه شرکت‌های ژاپنی چون هوندا، میتسوبیشی، نیسان، سوبارو و تویوتا به شمار می‌رود. از CHAdeMO همانند CCS، برای شارژ سریع استفاده می‌کند و می‌تواند تا ۴۰۰ کیلووات را شارژ کند. شرکت‌های چینی اخیرا درحال توسعه این شارژر برای شارژ تا ۹۰۰ کیلووات هستند.

انواع درگاه شارژ خودروهای برقی

CHAdeMO برخلاف رقبای CCS به خودرویی با دو درگاه جداگانه برای شارژ معمولی و سریع نیاز دارد (یکی درگاه سریع CHAdeMO و دیگری یک درگاه نوع ۱ یا ۲). با وجود اینکه این شکل از سوکت‌گذاری باعث بزرگ‌ترشدن پکیج شارژ می‌شود اما در نحوه کاربری آن تاثیری ندارد. CHAdeMO که نسبت‌به CCS از محبوبیت کمتری در قاره اروپا برخوردار است یک مزیت پنهان دارد؛ این درگاه جریان برق را در دو جهت متفاوت انتقال می‌دهد که به‌صورت تئوری به خودرو اجازه می‌دهد تا انرژی موجود در خودرو را بازگرداند.

این فناوری در روزهای ابتدایی حیات خود به کاربر اجازه می‌داد تا از خودروی خود به‌عنوان پایگاه شارژ استفاده کرده و خانه‌تان را تا حدی روشن کنید و حتی بخشی از انرژی استفاده نشده در خودروی خود را به شبکه برق ملی بفروشید.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , درگاه شارژ خودروهای برقی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی مدبر : سحر خدا خاندان تو لعنت کنه اگه من دروغ گفته باشم خدا از وسط دو شقت کنه اگه من دروغ گفته باشم
علی مدبر : سحر خدا لعنتت کنه اگه من کلامی تو این مدت دروغ گفته باشم
اطلس : سلام برا منم پیامک اومده همین به نظرتون واریز رو انجام بدبم یانه تروخدا راهنمابی کنید میخوام ماشبن خودم رو بفروشم
ارمان بک x3 : والا هیچی همثن مرحله تکمیل وجه شاسی هم‌نشده هنوز تحویلش قرار بود ۱۵ خرداد باشه
آقا اهورا : سلام لطف می کنید بگوئید تکمیل وجه شما برای چه تاریخی بوده ممنون از لطف شما
سودابه : سلام لطفا اگر کسی تحربه ای از دریافت سودتاخیر ماشبن های سایپا داره بگه. البته شاهین را فکر نکنم تا حالا برای کسی پیامک از بانک اومده باشه.
سلام من ت : سلام من تکمیل وج اولی را انجام دادم دومی دی باید تکمیل وج کنم به نظرتون کی پیام میدن
علی : سلام از کجا معلوم میشه که چه تاریخی باید تکمیل وجه دوم انجام بشه؟ منم اسفند 1403مبلغ 423تومن واریز کردم!!! تاریخ تحویل برام زده هفته چهارم اسفند ماه حالا تکمیل وجه دوم چه تاریخی میشه؟
Bac x3 pro : دوستان ثبت نامی اخر مرداد بک ایکس نقدی تحویل ۹۰ روز داریم اینجا؟؟ توی چه مرحله ای هستین؟
اهورا : منم دقیقا شرایطم مثل شما هست. 17 آذر مرحله اول و دوم اردیبهشت تکمیل وجه کردم. 21 آبان تبدیل به جی ال زدم. تا امروز خبری نبود. الان پیام آمده در صورت تمایل به رنگ مشکی فوری فاکتور میشین . ولی من رنگ مشکی نمیخوام
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس تحویل آذر : من پذیرش اردیبهشتم 14آبان تکمیل وجه کردم خبری از فاکتور نیست کسی هست که فاکتورشده باشه کوییک اس تحویل آذر؟
امیر : سخات اعتبار داره؟
31 شهریوری تحویل 30 روزه : سلام پذیرش 31 شهریور تحویل 30 با پذیرش 12355811 فاکتور نشده
قباد : دوستان ابی تولید نمیشه ابن یه تعداد که قبلا تولید شده بود را اجازه پلاک نمیدادن الان با ورود دادستان تهران اجازه پلاک گرفتن و گذاشتن برای فروش و کلا حدود 1500 دستگاه هم هست
ساینا دوگانا : حدودا 5 ماهه من زنگ میزنم میگن آخرین فاکتور مال 28 اسفند 403 هست
دوگانه کاش تک بود : این روزا را یادتون باشه که چه گرفتار این شرکت درب و داغون شدیم بعد ازتحویل خودرو شکایت قضایی برای سود تاخیر همگی انجام بدید تا به پولتون در کمترین زمان برسید به امیدی نابودی شرکت درب داغون سایپا
بهمن : اینکه میشه فروش فوق العاده
سایناتک : برادر ماثبت نام بهمنیم هنو فاکتور نشدیم..
پدرام : فقط برای کوییک اس اومده که اول آبان پرداخت کردیم تحویل آذر
فرسوده : سایپا ورشکست شده اینا ماشین بده نیستن همگی شکایت کنید بازرسی کل کشور الان 2ماه میگه تا 28 اسفند فاکتور شده دوگانه بیاد حواله های مار وبدن ایران خودرو مابه تفاوتش را میدیم