انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند

 

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند

 

شرکت مادر Falken یعنی Sumito Rubber Industries با همکاری پروفسور هیروشی تانی از دانشگاه کانسای بر روی توسعه یک دستگاه الکترونیکی برای نظرات دقیق بر فرسودگی لاستیک کار کرده است.

 
انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

با وجود تمام صحبت‌هایی که درمورد خودروهای خودران و کاهش میزان تصادفات شده است. به نظر می‌رسد که هنوز فضای زیادی برای بهبود ایمنی خودروهای معمولی وجود دارد.

بررسی وضعیت لاستیک یک مسئله حیاتی است.

 
 

اما بسیاری از رانندگان لاستیک‌های خود را بررسی نمی‌کنند و اگر ساییدگی لاستیک مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند کشنده باشد. به خصوص در آب و هوای بارانی و برفی این مسئله بشدت مهم است.

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

شرکت کانتیننتال در یک آزمایش کنترل شده نشان داده که با وجود این که محدوده قانونی آج لاستیک ساییده شده برابر با 1.6 میلی متر در 75 درصد از عرض لاستیک است. اما لاستیک با آج کمتر از 3 میلی متر خط توقف طولانی‌تری در آب و هوای بارانی دارد.

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

دستگاه جدید ساخته شده توسط شرکت Sumito نیاز به باتری ندارد و در عوض به کمک یک سیستم کوچک قابلیت تولید الکتریسیته را دارد تا حسگر لاستیک را تامین انرژی کند.

در نتیجه داده‌ها را از طریق یک بلوتوث کم انرژی به سیستم الکترونیکی خودرو منتقل می‌کند.

در داخل دستگاه دو لایه لاستیک پوشیده شده با یک فیلم قرار دارد که یک الکترود مثبت و منفی ایجاد می‌کند.

انقلاب ژاپنی در صنعت لاستیک سازی؛ تشخیص فرسودگی لاستیک به صورت هوشمند
 

با تغییر شکل لاستیک، دو لایه به هم ساییده می‌شوند و الکتریسته تولید می‌کنند. مجموعه‌ای از آرایه‌های منظم به صورت یک خط در سراسر لاشه لاستیک چیده شده‌اند. و در حین حرکت، ولتاژ کمی تولید می‌کنند.

تغییر شکل موج ولتاژ بین این خطوط نشان دهنده فرسودگی لاستیک است.

در صورت ترکیب این سیستم با سیستم پایش فشار لاستیک خودرو یعنی (TPMS) می‌تواند اطلاعات زیادی را از وضعیت لاستیک به راننده منتقل کند.

خودروی خودران تسلا
 

خودروهای خودران حاضر در جاده‌ها در صورت بهره بردن از این فن آوری می‌تواند به اپراتور کنترل کننده خودروها وضعیت فرسودگی لاستیک را گزارش دهد.

در حال حاضر Sumito، کانتیننتال و گوودیر در حال کار بر روی هوشمند سازی لاستیک‌ها هستند.

سنسور پیچشی شرکت کانتیننتال اولین بار چند سال پیش معرفی شد. این سنسور با ادغام با سیستم‌های ترمز برای بهبود پایداری در هنگام ترمزگیری طراحی شده بود.

این سنسور با تشخیص انحراف خودرو از روی لاستیک واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه دیگر نیازی به سنسور Yaw نیست که گران‌ترین بخش سیستم‌های پایداری رانندگی (ESP) است.

در سال 2018 نیز شرکت گوودیر مفهوم خود از لاستیک هوشمند را معرفی کرد. این لاستیک مجهز به حسگرها و الگوریتم‌هایی است که قادر به برقراری با اپراتورهای ناوگان خودروهای تمام خودران است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لاستیک سازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خداروشکر : انشالله بسلامتی و قسمت همه
J4 مرداد : ثبت نام ۸ مرداد پیام شاسی ۲۵ آذر برام اومده
شاهین +16 اردیبهشت : پیامک تغییر رنگ اومد واسم ساعت 4 عصر من ندیدم پیام رو ساعت 4.30 وارد سایت شدم که هر رنگی داره حتی رنگ ((کصافت)) انتخاب کنم ،که زد ظرفیت تکمیل شده است .حالا باید یک ماه دیگه صبر بدم 😭😭😭
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقا وحید بسلامتی مبارک باشه
J7 : سلام اردیبهشت دو مرحله تحویل گرفتید؟؟
علی : سلام یک بهمن ماه ۴۲۳ ملیون برای شاهین پلاس اتومات ریختم موعد تحویل مهر ماه ۱۴۰۴ بود .کسی اطلاع داره کی واریز دوم میاد چقدر دیگه باید بریزم چرا ندادن .فقط ی اس آمد واسم شما شامل افزایش قیمت نمیشید
X5 تیر : چقدر این هفته اون هفته میکنی یه بار تو نقش دکتر فرو میری یه بار آه و ناله میکنی چرا پراید دارم شماره حساب بده برات پول جمع کنیم برو مشکلاتت رو حل کن
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : منم دقیقا عین شما
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : شما طرح فرسوده بودی؟؟؟
Ali : دوستان j4 اقساطی مرداد ماه براتون پیام شاسی نیومده؟ ۵ماه شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان اکستند : قباد جان چرا قیمت تکسوز تو بازار از دوگانه بالاتره .الان هم نیسان معمولی هم اکستند تکسوزش بالاتره
حسین حسین : منم فاکتور برگشتی هستم و فاکتور نشدم تکمیل وجه نهم شهریور
حسین : لسلام خداقوت.طفا تصویر ارسال کنید
محمد : لعنت برمدیران سایپا خدا نابودتون کنه خیر نبینید از زندگیتون
عامرساینا تک : منم تکمیل وجه 14 مهر فعلا خبری نیست.فعلا یک ماهه دیگه انتظار بکشبم
پیش فروش برج 11 کازرون : از فاکتور برگشتی ها کی فاکتور شده من که نشدم تکمیل وجه 15 شهریورم
اطلس : سلام اینجور ک تو کوییک ساینا و سهند همین سایت من میبینم فروش 80 روزه برای بعد عیده اشتباه بود پول دادن ب اینا
gxrl : سلام. از روند فاکتورهای gxr-l کسی خبر نداره؟ خسته شدم دیگه. تکمیل وجه 1 مرداد هستم (با رینگ-پذیرش آذر 403) هنوز فاکتور نشدم. کسی نمیدونه چقدر دیگه طول میکشه فاکتور شم؟
محمد : ببین اشکی اینطرفم نگاه کن مدیران سایپا خیلی خوب میدونستن ک پول ملت رو اسفند پارسال بگیره و ماهی 22 درصدم سود بده و قول یکماهه بده و دانسته با تاخیره یکسال و بلکه بیشتر ماشین رو بده ، صد در صد براش سوده خوب میدونه ماهانه ای مملکت 5 درصد تورم داره حداقل ، سالش حداقل 60تا 90 درصد تورم ، خوب میدونه که با این کار هیچی سود نکنه با پول مردم 50 درصد بدون هیچ زحمتی رو سرمایش میاد، ببین سایپا ک هیچ کل شرکت های ایران دزدن. میدونی دزدی که عیانه ، فقط نمیدونن که این دنیا دار مکافاته ، این آه و نفرین ها سرطان میشه ، طلاق میشه ، قاتل میشه ، خیانت میشه تو زن و بچه مدیران سایپا ، این رو بدون کسی ک بهش میگن یکماهه تحویل میدیم ماشینو نون آور خانوادست ، هر چ لعن و نفرین کنه حق داره ،چون ذات ای شرکت ها خیانته و بدون وضعیت الان این شرکت ها ننتیجه همین ظلم کردن هایی هست ک ب سر ملت آوردن.فقط این وسط مدیرانش و اون کسی ک مدیریت رو قبول کرده ، زن و بچه شو ب پول فروخته و چندین نسل بعدش. ذو هم فروخته ب سزطان و درد و بیماری و خیانت و....
صادق : سلام میگن تبدیل بزنی به مخزن بزرگ گاز برقی میشه صد در صد مشکل اینه از این من میترسم ترجیح میدم کوچیک باشه ولی گاز سیمی باشه