سیستم خنک کاری خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

سیستم خنک کاری خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

شاید بارها کنار خیابان یا جاده‌های بین شهری دیده باشید که کاپوت یک خودرو بالا باشد و نشانه‌هایی از جوش آوردن آن را مشاهده کرده باشید. دلیل این کار به خاطر احتراق‌های داخل سیلندر است که باعث می‌شود گرمای زیادی تولید شود که دمای این احتراق‌ها در صورت کارکرد عادی موتور چیزی در حدود 120 درجه سانتی‌گراد است، اما موتور خودروهای مدرن در مدار گردش آب تا 200 درجه سانتی‌گراد هم تحمل گرما را دارد، به همین خاطر تکنسین طراحی خودرو برای اینکه از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری کنند، سیستم خنک کاری موتور را برای آن در نظر گرفته‌اند. تا از شدت گرمای موتور در اثر کارکرد زیاد جلوگیری نمایند. با ما همراه شوید تا در این مقاله به بررسی سیستم خنک کاری خودرو می‌پردازیم و اطلاعات کاملی در این باره در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

چرا باید از سیستم خنک کاری خودرو استفاده کرد؟

با توجه به پیشرفت صنعت خودروسازی باز هم یکی از مسائلی که خودروسازان با آن روبرو هستند تولید گرمای زیاد موتور است که چیزی در حدود 30 درصد از سوخت تبدیل به نیروی حرکتی در موتور خودروها می‌شود و باقی مانده سوخت در حدود 70 درصد تبدیل به گرمای اضافی و غیر قابل استفاده می‌شود که از این درصد، سهم زیادی از طریق اگزوز خارج می‌گردد و قسمتی هم به داخل موتور وارد می‌شود و باعث گرم‌تر شدن بخش پیشرانه خودرو می‌شود که در این وضعیت سیستم خنک کاری خودرو نقش بسیار کلیدی برای خنک کردن دمای موتور بر عهده دارد.

سیستم خنک کاری خودرو

از جمله چرایی استفاده از سیستم خنک کاری خودرو می‌توان به کنترل احتراق و آلودگی ناشی از آن به همرا نگه داشتن دمای محفظه موتور در حد ایده‌آل است تا از خرابی دیگر اجزا و قطعات موتور جلوگیری شود و در نهایت وظیفه اصلی این سیستم خنک سازی خودرو و ایجاد ثبات در دمای موتور است.

 
 

انواع سیستم خنک کاری خودرو عبارتند از:

به طور کلی انواع سیستم خنک کاری خودرو به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • سیستم خنک کاری با هوا یا هوا خنک
  • سیستم خنک کاری با مایع یا آب خنک

برای اینکه متوجه عملکرد هر کدام از این سیستم ها شوید به صورت مجزا آنها را بررسی خواهیم کرد.

 
 
سیستم خنک کاری خودرو

سیستم خنک کاری با هوا یا هوا خنک

سیستم خنک کاری با هوا یا هوا خنک که در بخش کوچکی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، خنک سازی با استفاده از یک فن بسیار قوی،جریان  هوا را از داخل پره‌های آلومینیومی عبور داده تا با این کار موتور خودرو خنک شود. از جمله وسایلی که از این نوع سیستم برای خنک کردن موتور مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موتورسیکلت‌های با حجم موتور پایین، فولکس قورباغه‌ای، پورشه و... اشاره کرد.

این نوع سیستم به دلیل اینکه هزینه تعمیر و نگهداری آن بسیار ارزان‌تر از سیستم خنک کاری با مایع است اما به دلیل اینکه آلودگی هوا و آلودگی صوتی که به همراه دارد از آن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم خنک کاری با مایع یا آب خنک

از سیستم آب خنک یا سیستم خنک کاری با مایع برای کاهش دمای موتور استفاده می‌شود و عملکرد آن هم بدین صورت است که پمپاژ آب رادیاتور به داخل موتور فرستاده می‌شود و آب پمپاژ شده گرمای موتور را به خود گرفته و دوباره به داخل رادیاتور برگشته و با خنک شدن آب دوباره این سیکل تکرار می‌شود تا دمای موتور در حالت استاندارد باقی بماند.

سیستم خنک کاری خودرو با مایع

اجزای سیستم خنک کاری خودرو عبارتند از:

سیستم خنک کاری خودرو (آب خنک) همانند مابقی سیستم‌های خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که در ادامه لیست آنها را با هم بررسی خواهیم کرد.

  • ترموستات
  • پولی فریز یا پولکی‌های سر سیلندر
  • تسمه پروانه یا تسمه دینام
  • فشنگی آب یا سنسور دمای مایع خنک کاری
  • بخاری خودرو
  • شیلنگ سرریز و منبع انبساط

در ادامه درباره اجزای مهم سیستم خنک کاری خودرو توضیحات مختصری ارائه خواهیم داد تا با معنا و مفهوم این قطعات بیشتر آشنا شوید.

رادیاتور چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم وقتی آب گرمای موتور را به خود جذب کرد به سمت رادیاتور حرکت می‌کند و به دلیل قرارگیری پره‌های آلومینیومی رادیاتور در جلوپنجره جلوی خودرو جریان هوا با استفاده از فن برقی از داخل پره‌ها عبور می‌کند و همین امر باعث خنک شدن آب داخل رادیاتور می‌شود.

رادیاتور سیستم خنک کاری خودرو

درب رادیاتور چه کاری انجام می‌دهد؟

درب رادیاتور از مهم‌ترین بخش‌های سیستم خنک کاری خودرو به شمار می‌آید و مانند یک سوپاپ اطمینان زودپز عمل می‌کند. در مواقعی که فشار مایع داخلی بالا رود و سوپاپ‌های فنری کنار رفته و وارد منبع انبساط می‌شود تا از فشار آن کاسته شود.

پروانه یا فن چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

پروانه یا فن برقی نیروی خود را از برق باتری دریافت می‌کنند و در صورتی که دمای آب داخل سیستم بالا رود به وسیله سنسور دمایی تعبیه شده که متصل به ECU یا کامپیوتر خودرو است فرمان روشن شدن را دریافت می‌کند و با روشن شدن آن هوا به داخل پره‌های آلومینیومی به جریان می‌اندازد تا آب داخل رادیاتور سریع‌تر خنک شود و بعد از پایین آمدن دمای آب دوباره فرمان خاموش شدن خود را از کامپیوتر خودرو دریافت می‌کند و خاموش می‌شود.

فن سیستم خنک کاری خودرو

پمپ آب یا واتر پمپ چیست و چه کاری بر عهده دارد؟

واتر پمپ یا پمپ آپ همانند قلب انسان وظیفه به جریان در آوردن آب در سیستم خنک‌کاری خودرو را بر عهده دارد و عملکرد آن هم بدین صورت است که آب خنک را از سطح زیرین رادیاتور به سمت موتور به جریان می‌اندازد و نیروی لازم برای پمپاژ آب را به وسیله تسمه از میلنگ دریافت می‌کند.

جمع‌بندی مقاله و کلام پایانی

در این نوشتار ابتدا به نحوه عملکرد سیستم خنک‌کاری خودرو توضیحاتی ارائه دادیم سپس به چرایی استفاده از این سیستم پرداختیم و با بررسی انواع دسته‌بندی سیستم خنک‌کاری خودرو به صورت مجزا نحوه عملکرد هرکدام را توضیح دادیم و در انتها به اجزا و قطعات تشکیل دهنده این سیستم و توضیحات مختصری درباره هر کدام از این قطعات بیان شد تا بیشتر با نحوه کار و اجزای تشکیل دهنده سیستم خنک کاری خودرو آشنا شوید.

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم خنک کاری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقایون کرمان موتور ممنونم میشیم یه پیگیری کنید واسی ثبت نامی های ۹۰ روزه، که به تأخیر افتادن
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : ما که موعد تحویل ماشین ۹۰ روزه کاری رسیده ولی هنوز هیچ خبری نیست، انگاری ثبت نام ۹۰ روزه رو فعلا تحویل نمیدن،چطوری الان دوباره x5 ثبت نام ۹۰ روزه زده تو سایت
محمد me : دوستان کسی سهند اتوماتیک تیپ ۳ که به اصطلاح فول آپشن هستش رو تونسته این مدت تحویل بگیره یا کلا این ماشین وجود خارجی نداره و اردیبهشت خالی فروشی کردن؟؟؟؟
آرش : در پاسخ جی ال یعنی صبر کنی دعوتنامه جی میاد؟؟
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
محمد : دوستان ببخشیدمن جک s5نیوفیس ثبت نام داشتم اسفند۱۴۰۲با۳ماه تاخیرتحیول گرفتم ازهمون زمان هرچی زنگ میزنم میگن چشم اسمتون وولیست پرداختی هست ممنون میشم راهنماییم کنیداوناییکه خسارت ازین شرکت گرفتن به منم بگن
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
امین Amin : آقا یکی لطف کنه به من بگه ما چه تاریخ هایی ثبت نام و تکمیل وجه داشتیم. الان که دارن اول اردیبهشت رو فاکتور میکنن، اینا که تموم بشه بعدش میرن چه تاریخی؟ میخوام ببینم من که مرداد تکمیل وجه کردم چه تاریخ هایی جلومه؟ هر ماه تکمیل وجهی داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عرفانخان تبدیل به تک گانه : دیروز تکمیل وجه 3شهریور فاکتور شده.ما هم 17شهریوریم، اینطوری پیش بره حداقل 2هفته زمان میبره ما هم فاکتور بشیم.
ایزدیار اراک : دنا اتومات با رنگ مشکی کسی تحویل دی ماه فاکتور شده؟؟؟
در انتظار پلاک : مشکل سایپا اینه باید اول مجوز پلاک گزاری رو بگیره بعد فروش بزاره ولی فروش رو میزاره فاکتور میکنه بعد زنگ میزنی نمایندگی میندازه تقصیر راهور و شماره گزاری خب لامصب اول مجوز بگیر بعد فروش بزار بعد وانت که سواری نیست باریه ینی طرف برای امرار معاش و نون در اوردن میخره حداقل اینارو اذیت نکن
عرفان : منم 21 مهرم اتومات تیتانیوم فاکتور نشدم
احمد : سلام 207 تحویل مهر هستم مابه التفاوت دوتا بود دوهفته پیش دادم تحویل 30مهر پیش فروش هنوز فاکتور نشده
دی ماه اپشنال : 30مهر
207 تحویلی مرداد : اره بخدا هنوز تحویل نگرفتم همینجوری واسه خودش روی درحال فاکتور میچرخه
مظلومی : اینجا یکی بفکر قبمته ،یکه بفکر پلاک یکی بفکر تحویل، دغدغه شده این بر باعث و بانیش لعنت
زامیاد تک : لعنت به سایپا که این همه فشار روحی داره بهمون میده
کوییک اس : ما از کجا بدونیم گلم .خودمونم گیر کردیم