چگونه لنت و روتور ترمز را عوض کنیم؟

 

چگونه لنت و روتور ترمز را عوض کنیم؟

 

شما هرچند وقت یک‌بار لنت و روتور ترمز خودروی خود را عوض می‌کنید؟ نوع خودرو، نحوهٔ رانندگی و جنس و مواد استفاده شده در لنت و روتور به زمان تعویض لنت بستگی دارد. جالب است بدانید که راننده‌های خودروهای مسابقه‌ای در هر مسابقه یک لنت و روتور کامل را مصرف می‌کنند و برای مسابقه بعدی مجبور به تعویض آن هستند.

در برخی خودروها وقتی که زمان تعویض لنت‌ها می‌رسد یک نشانگر هشدار دهنده در صفحه کیلو متر روشن می‌شود اما در بیشتر خودروهای ایرانی این موضوع را باید از توان و صدای جیغ ترمزها متوجه شوید.

به جای اینکه برای تعویض لنت و روتور ترمز خودرویتان به تعمیرگاه بروید می‌توانید آن را در منزل تعویض کنید و در یک سفر به تعمیرگاه و چند صد هزار تومان صرفه جویی کنید.

دست به کار شوید؛ برای انجام این کار نیاز به لنت ترمز، روتور (دیسک ترمز)، گیره نگه‌دارنده لنت، مجموعه سوکت، تمیز کننده ترمز وگریس دارید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

در مرحله اول باید فرمان را کامل بچرخانید تا راحت‌تر به جلو و عقب ترمزها دسترسی داشته باشید. چرخ‌ها را باز کنید، سپس پین‌های لغزنده که باعث می‌شود کولیس (قطعه نگه‌دارنده پیستون روی لنت ترمز) روی پیستون بماند را جدا کنید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

ممکن است در خودروی شما برای جدا کردن این پین‌ها نیاز به آچار آلن یا سوکت های خاص نیاز باشد اما در اکثر خودروها، کولیس دارای گیره نگه‌دارنده فنری است که با پیچ گوشتی به‌راحتی باز می‌شود. پس از آزاد کردن کولیس، امکان جدا کردن لنت از کالیپر وجود دارد.

بعد از جدا کردن لنت سراغ روتور بروید. برای جدا کردن روتور ابتدا باید نگه‌دارنده کولیس را با استفاده از دو پیچ پشت آن کاملاً جدا کنید؛ حالا که کولیس از روتور فاصله گرفته، پیچ‌های توپی را باز کنید و روتور را از هاب (پایه نگه‌دارنده روتور) جدا کنید. در برخی خودروها علاوه بر پیچ، یک پین پشت روتور وجود دارد که مانع جدا شدن آن از هاب می‌شود. اگر مدت زمان زیادی از آخرین زمان تعویض لنت ترمز خودروتان گذشته، ممکن است روتور، هاب و پین‌ها پین دچار رسوب گرفتگی شده باشد و به‌سختی از روتور جدا شود، برای حل این مشکل می‌توانید به‌آرامی با یک چکش به آن ضربه بزنید تا روتور جدا شود. بعد از جدا شدن روتور، پین و هاب را حتماً با اسکاچ بشویید تا دوباره هنگام جدا کردن آن‌ها با مشکل مواجه نشوید.

در مرحله بعدی باید روتور جدید را جا بزنید. برای این کار مقداری گریس با دمای بالا روی هاب که از قبل شسته شده بزنید تا هم به‌عنوان یک لایه محافظ عمل کند و هم از چسبیدن روتور به هاب جلوگیری کند.

برای نگه داشتن روتور در جای خود، پیچ‌ها را با دست خود ببندید، سپس نگه‌دارنده کولیس را تمیز کنید و کمی گریس به قسمت‌هایی که لنگه‌های بیرونی فلزی با کالیپر و پیستون برخورد می‌کنند بزنید. این کار برای کمک به حداقل رساندن صدای جیرجیر و رسوب‌گذاری احتمالی در آینده انجام می‌شود.

روی پین‌های لغزنده گریس یا سیلیکون با دمای بالا بمالید تا به آن‌ها کمک کنید، با فشرده شدن و رها شدن ترمزها به‌آرامی به سمت داخل و خارج بروند. پین‌های آغشته به گریس داغ را نزدیک خود قرار دهید تا پس از جا زدن لنت، آن‌ها را وارد کولیس کنید. حالا باید لنت ترمزهای جدید را در کالیپر قرار دهید. از آنجا که لنت‌های جدید ضخیم‌تر از قدیمی‌ها هستند باید پیستون هیدرولیک را باز و به داخل کولیس فشرده کنیم تا به‌راحتی جا بیفتد. برای انجام این کار باید آچار را قرار دهید و دسته‌اش را بفشارید تا پیستون فشرده شود و در محفظه قرار گیرد. قبل از نصب لنت ترمزهای جدید و در کالیپر، مقداری روغن را در پشت هر لنت اضافه کنید تا حرکت نرم‌تر و بدون جیرجیر انجام شود.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

لنت با گیرهٔ فلزی در پشت، به پیستون متصل به کولیس می‌چسبد و ممکن است گاهی اوقات گیر دادن آن (گیره‌های لنت) کمی سخت باشد. سعی کنید از دست زدن به لنت‌ها با دست‌های چرب پرهیز کنید. در حالی که لنت‌ها در جای خود قرار دارند، زیپ کالیپر را جدا کنید و وزنه را از کشیدن روی خط ترمز نگه دارید. کولیس را با دقت روی روتور و پد دیگر قرار دهید. هنگامی‌که کولیس در جای خود قرار گرفت پین‌های لغزنده‌ای را که قبلاً روغن‌کاری کرده‌اید را نصب کنید و آن‌ها را مطابق با مشخصات درج شده در کاتالوگ خودرویتان سفت کنید. این مرحله بسیار مهم است؛ چون شما نمی‌خواهید پیچ‌ها خیلی شل و یا خیلی سفت باشند. برخی از کولیس‌ها دارای یک گیرهٔ فلزی اضافی برای محکم کردن لنت و کولیس‌ها در جای خود هستند. فراموش نکنید که پیچ‌های روتور را با دست سفت کرده بودید پس نیاز است یک‌بار هم با آچار سفت شود. در پایان اگر خودروی شما دارای سنسور الکتریکی لنت ترمز است، حسگرها را نصب کنید و کارتان را تمام کنید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

برای این‌که از صحیح انجام دادن کار خودتان مطمئن شوید، پس از اینکه یک‌بار مراحل کار خود را بررسی کردید، خودرو را روشن کنید و شروع به حرکت کنید، وقتی سرعتتان را به ۶۰ کیلومتر در ساعت رسید، به‌آرامی پدال ترمز را بفشارید و سرعت را به ۲۰ کیلومتر در ساعت برسانید و این کار را چندین بار تکرار کنید تا خیالتان از درست کار کردن سیستم ترمز راحت شود.

توصیه می‌کنیم برای اینکه لنت‌ها و روتور لعاب‌دار نشوند، در چند ساعت ابتدایی رانندگی با لنت‌ها جدید، از ترمز گرفتن شدید خودداری کنید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

ترمز مهم‌ترین ویژگی هر خودرو است و باید برای اطمینان از ایمنی مسافران در جاده حتماً مراقب آن باشید.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لنت و روتور ترمز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
صالح : سلام دوستان امروز کسی فاکتور شده؟
احسان : اینا به ترتیب قرارداد که پول اول واریز کردیم فاکتور میکنن درسته تکمیل وجه اردیبهشت بوده ولی تو قردادمون تا ۲۹ اسفند تحویل بوده گفت الان ۲۵ فاکتور شده
شاهین پلاس : به جز پیش پرداخت و دعوتنامه طرح های دیگه هم دارند مثل فروش فوق العاده و سهمیه ها مثل جانبازان و شهدا و ادارات من خودم تکمیل وجه یکم خرداد هستم فروش سه ماهه سهمیه شهدا
احسان : اینا به ترتیب قرارداد که پول اول واریز کردیم فاکتور میکنن درسته تکمیل وجه اردیبهشت بوده ولی تو قردادمون تا ۲۹ اسفند تحویل بوده گفت الان ۲۵ فاکتور شده
احسان : سلام دوستان من زنگ زدم اصلا اینجوری نگفت گفت اردیبهشت در کار نیست اینا به ترتیب ۲۶ ۲۷ ۲۸ ۲۹ فاکتور میشه من خودم ۲۹ اسفندماه هستم ولی اردیبهشت تکمیل کردم گفت باید صبر کنی تا ۲۹ برسه گفت الان ۲۵و ۲۶ فاکتور میشه هرکسی یه حرفی میزنه
علیرضا صالحی : چه تاریخی واریز کردی
علی : ببخشید واریز اولیه تون کی بود و چقدر زمان برد تا اس ام اس تکمیل وجه اومد و بعد چقدر تاخیر دادن. ممنون در ضمن مبارکتون باشه
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام مبارک باشه بسلامتی و دلخوشی جهت اطمینان پرینت مجدد ببر نمایندگی اسکن بشه و تخصیص پلاک بشه
میثم : سلام اتومات خودش درست میشه مشکلی نیس سیستم هاشون انلاین شده مال منم همینجور شد
شاهین جی اذر 403 : از هر 10 تا شاهین 9 تاشو تو بازار ازاد میفروشن یدونشو میدن به ثبت نامیهای بدبخت. ی نگاه دیوار رو بندازید. اینهمه شاهین تحویل روز صفر کیلومتر از کجا؟ منم باشم بجای 600 میام 950 تو بازار میفروشم... خدا ازشون نگذره...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اریامهر : مال منم تحویل 31تیر ولی هنوز خبری نیس پیش فروش طرح مادرانه فاکتور نشده هنوز
سورن موتور جدید 11 تیر : سلام رنگیارو کدوم سایت میزنه خاکستری؟ و معمولاچقدر تاخیر داره؟
دنا 6دنده 31تیر : دوستان تحویل مرداد هم فا کتور شدن حتی بعضیا تحویل هم گرفتن فقط ما موندیم بنظرم میخوان تمام رینگ المینومی هارو بدن بعدش برن سراغ فولادی
تبدیل6تیر : من 8ونیم صبح فاکتور شد
تبدیل6تیر : دروغ میگن به من هم گفتن آخر مرداد ولی دیروز فاکتور شد اینا هم مث ما سیستم نگاه میکنن از هیچی خبر ندارن
اطلس جی اسفند1403 : هرکی حقش میخاد موظفه بیاد و الا منتظر بمونن تا سال آینده همانند مهر ماهی های پارسال هرکی دنبال حقشه باید بیاد چون اگر کار به فاکتور شدن بکشه همه اونا که میان تجمع میمونیم تا موقعی که فاکتور بشیم اونوقت اونها بمونن چشم انتظار ماشینی که تحویل گرفتنش سال دیگه است
الینا : یعنی بشین باد بزن تا هوا گرم نشه افتابه هم بخر تا اب قطع نشه
قابلمه : به نظر میرسه از اینا پول میگیرند تا خودروهای مارو تحویل بدهند پول اینا رفت تا یکسال دیگه ......
خرزوخاک سایپا : لگن منو میدین یا لگنتون بشکنم پدرسوخته بازیا چیه 6 ماه گذشته فروش فوق العاده فاکتور نکردید کثافت بزنن به ..
اطلس آذر : سلام دوستان من از این سایت خیلی استفاده کردم صلاح بود به اطلاعتان برسانم 21/12/402ثبتنام موعد تحویل هفته 4 آذربودکه 12 اسفند تکمیل وجه کردم امروز فاکتورشدم اطلس جی سفید مشکی معلوم نیست پول تاخیرمون و چه جوری خواهیم گرفت