ریزش قیمت ها در بازار خودرو

 

ریزش قیمت ها در بازار خودرو

 

در 80 روز اخیر قیمت ها در بازار خودرو تقریبا از ثبات نسبی برخوردار است و از خرداد تا الان افزایش قیمتی نداشته ایم. حتی نوسانات قیمت ارز هم در این مدت تاثیر زیادی در افزایش یا کاهش قیمت در بازار خودرو نداشت. قیمت برخی خودروها به دلیل عرضه بیشتر کم شده است.

بازار خودروی کشور در رکود قرار دارد. بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از ریزش گسترده قیمت خودروهای پژو، تیبا، ساینا، سمند و کوییک در چند هفته اخیر است که نشان می دهد بازار همچنان روند رکود را در پیش گرفته است. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند امیدواری بازار به نتیجه مثبت مذاکرات وین، دلیل کاهش جزئی قیمت‌هاست و به نظر می رسد این رکود ادامه داشته باشد تا نتیجه قطعی از مذاکرات مشخص شود. از طرفی ابهامات واردات خودرو و بلاتکلیفی ها در این خصوص همچنین مخالفت بانک مرکزی با وارادات خودرو هم در رکود قیمت ها بی ثاثیر نبوده است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران هم با صحه گذاشتن بر رکود در بازار خودرو در گفت و گو با "همشهری آنلاین" می گوید: در ۸۰ روز اخیر قیمت ها در بازار خودرو تقریبا از ثبات نسبی برخوردار است و از خرداد تا الان افزایش قیمتی نداشته ایم. حتی افزایش قیمت ارز هم در این مدت تاثیری در افزایش قیمت در بازار خودرو نداشت. قیمت برخی خودروها به دلیل عرضه بیشتر کاهش یافته است برای مثال پژو ۲۰۷ اتوماتیک پاناروما ۱۴۰۱ نسبت به یک ماه پیش حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

موتمنی ادامه می دهد: خودروهای پرفروشی مانند پژو پارس، سمند، ۲۰۶ تیپ دو که محصولات ایران خودرو هستند نیز در دو ماه اخیر تغییر قیمت محسوسی نداشته اند. اگر عرضه این خودروها زیاد بود قطعا مانند پژو ۲۰۷ اتوماتیک پاناروما ۱۴۰۱ ریزش قیمت زیادی را تجربه می کردند.
 

علت کاهش قیمت کوییک، شاهین و پژو ۲۰۷

فعالان بازار می گویند این بلاتکلیفی است که سایه سنگین خود را بر بازار خودروی کشور انداخته است و آن را همچنان در انتظار وقوع وقایعی که بتواند این بازار را کمی سر و سامان ببخشد نگه داشته است. حتی قرار گرفتن در تابستان هم که هر ساله به عنوان موتور محرک بازار خودرو عمل می کرد نیز نتوانسته این بازار را از خواب عمیق بیدار کند.

موتمنی علت اصلی رکود و گرانی را محدودیت عرضه در بازار خودرو عنوان می کند و می گوید: البته سایپا امسال با عرضه بیشتر محصولات خود موجب شد قیمت خودروهایی مانند کوییک و شاهین کاهش قیمت را در بازار تجربه کنند.

در دو ماه اخیر محصولات سایپا کاهش قیمت بیشتری به نسبت محصولات ایران خودرو در بازار داشته اند. انجام تعهدات شرکت سایپا در قبال خریداران و عرضه خودرو به بازار دلیل اصلی افت قیمت محصولات این کارخانه بوده است.

وی دلیل کاهش قیمت را حذف فرآیند قرعه کشی این خودروسازان نمی داند و عنوان می کند: اگر عرضه در بازار زیاد باشد و فاکتور فروش یک مدل خاص بیشتر شود قیمت آن خودرو در بازار شکسته می شود. به عنوان مثال روز اول عرضه ۲۰۷ اتوماتیک دورنگ ۶۰۰ میلیون تومان فروش رفت حتی تا نیمه دوم تیرماه هم روی ۵۷۰ میلیون تومان ایستاد اما امروز قیمت آن حدود 490 میلیون تومان است و با این قیمت خرید و فروش می شود. علت کاهش به این دلیل است که در مقطعی فاکتور فروش این محصول زیاد شد و اکنون چون تقاضا برای خرید کم است قیمت آن ریزش کرده است.

بی توجهی بازار خودرو به قیمت دلار

با توجه به اینکه روند کاهشی یا افزایشی قیمت دلار همیشه روی بازارها تاثیرگذار بوده اما با بررسی روند چند ماهه اخیر مشاهده می کنیم که بازار خودرو خیلی تحت تاثیر روند قیمتی دلار نبوده است. به عنوان مثال در نیمه خرداد افت قیمت در حالی بر بازار خودرو سایه انداخت که نرخ دلار در همان زمان روند افزایشی یا به عبارتی جهشی به خود گرفته بود، با این حال خودرو در بازار بی توجه به این عامل اثرگذار در بازار قیمت گذاری شد.

در هفته‌های اخیر نیز، بازار خودرو با نوسانات بسیار جزئی همراه بوده، به طوری که حتی افزایش و کاهش نرخ ارز، تأثیر چندانی روی قیمت‌ها نداشته است. موضوعی که موتمنی نیز بر آن تاکید می کند و می گوید: در این مدت قیمت ارز روی بازار خودرو  تاثیر قابل توجهی نگذاشته است و بیشتر محدودیت عرضه است که موجب شده تا قیمت برخی محصولات همچنان روند کاهشی نداشته باشد.
 

ورود به بورس قیمت‌ها را متعادل نمی‌کند

به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو عرضه خودرو در بورس کالا می تواند اثرات عمیقی در کشف عادلانه قیمت، کاهش واسطه گری، افزایش شفافیت در بازار، ضابطه مند شدن و در نهایت خرسندی مصرف کننده نهایی از خرید در زمان مورد نیاز و بدون واسطه ایفا کند.

با تمام آثار مثبتی که شاید عرضه خودرو در بورس به دنبال خواهد داشت اما رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران عرضه یکپارچه خودرو در سامانه خودرو ‌و عرضه خودرو در بورس را راهکار موثری برای متعادل کردن قیمت در بازار نمی داند و می گوید: با بردن خودرو در بورس به اضافه شدن دلال ها در بازار کمک می کنیم. مشکل ما عرضه خودرو است؛ اگر عرضه به اندازه کافی باشد نیازی نیست خودرو را به بورس ببریم. اگر شما به عنوان مشتری بدانید که خودرو پس از ۲۰ روز بعد از ثبت نام به شما تحویل داده خواهد شد به راحتی اقدام به ثبت نام می کنید. سوال این است خودرو در بورس با چه قیمتی به فروش خواهد رسید؟ به قیمت بازار؛ خب در اصل ماجرا چه فرقی می کند؟ فقط جای دلال ها عوض می شود. لذا مشکل اساسی این است که عرضه جوابگوی تقاضا نیست. اگر مشکل عرضه برطرف شود بحث هایی مانند قرعه کشی و رفتن به بورس منتفی خواهد شد.
 

در بازار اکنون خریداران، مصرف کنندگان واقعی اند

ثبات نسبی بازار در ۸۰ روز اخیر موجب شده بیشتر مصرف کنندگان واقعی خریدار خودرو باشند. چونکه تقاضا برای خودرو کم است میبینیم که حتی با محدودیت عرضه ای هم که هست قیمت ها افزایش پیدا نکرده است.

موتمنی می گوید: دلال ها و واسطه گران معمولا به دنبال کالایی می روند که عرضه شان محدود است و می دانند که شرکت آن کالای خاص را عرضه نمی کند لذا کاملا بر این امر آگاهی دارند که در صورت خرید آن خودروی خاص ضرر نمی کنند لذا روی آن کالا سرمایه گذاری می کنند.   او کالایی که شرکت خودروساز به صورت یومیه فاکتور می کند، نمی خرد چون می داند که قیمت آن در بازار ریزش خواهد کرد.

وی ادامه می دهد: هم اکنون۲۰۶ تیپ دو که صد درصد با قیمت مصوب اختلاف دارد در کل تهران کمتر فاکتور می شود. اگر از این خودرو فقط چند روز ۵۰۰ تا ۶۰۰ مورد فاکتور شود قیمت حداقل روی کانال ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان می آید. اما اکنون قیمتش به علت کم فاکتور شدن 298 میلیون تومان است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران می افزاید: اگر شما کل تهران را بگردید ۵ تا ۶ عدد ۲۰۶ تیپ ۲ برای فروش بیشتر نیست. امروز که قیمت ۲۰۶ تیپ دو 298 تومان است 148 تومان با قیمت کارخانه فاصله دارد اما اگر عرضه زیاد شود قطعا قیمت ها شکسته می شود و فاصله قیمتی کاهش می یابد.

 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ریزش قیمت ها در بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جهان : طی چند روز پیش رو برات شاسی میزنن
یاشار : خدایی اطلس میگن خوبه ولی نمیدونم ارزش خرید داره یا نه لطفا اگه کسی بتونه یه راهنمایی کنه ماشینه خوبی هس یا نه من خودم کویک Rداشتیم خیلی عالی بود اگه مثل کویک باشه دیگه خیلی خوبه دوستان ایا اطلس ارزش خرید رو داره یا نه و مشتریش خوب هس یا نه لطفا یه کسی راهنمایی کنه ممنون
مصطفی : سلام دوستان یک ماه دقیق بعد از تکمیل وجه تحویل میدن یک روز هم دیر تر نمیدن انقد نگران نباشید
مهرداد۷۵ : دوستان ظاهرا اونهایی که پیش فروش بودن را نسبت به فروش فوری ها دیرتر فاکتور میکنن بخاطر همین تاریخ تحویل بعضی عقب جلو شده فروش فوریها تا ۲۴ فاکتور شدن
رادمهر : پیش فروش ۱۲ درصد فروش فوری ۱۴ درصد
تارا پنج دنده مشکی : سلام دوستان من تحویل 6بهمن هستم ولی هنوز فاکتور نشدم از دوستانی که تجربه دارن به نظر شما کی فاکتور میشم ممنون از لطفتون
مجتبی S3 : تاریخ ثبت نام ششم آبان تکمیل وجه ۵آذر فاکتور ۲۱ اسفند بیمه ۲۲ اسفند پلاک ۲۰ فروردین تحویل مدارک ۲۵ فروردین
فردین : منم همینطور چه اشتباهی کردیم واریز کردیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک : بابت بیمه ریختیم همنو پس میدن
اکبر : هیچی بخدا احد واحد
علی اصغر : سلام . دوستان من هم دارم میام تو راه هستم . خواهش می کنم همه بیان امروز
حمید هایما اس5 : سلام دوست عزیز.تا زمانیکه خودرو فاکتور نشده سود تاخیر محاسبه نمیشه.بنا بر گفته کارشناسان ایران خودرو اس5 فقط شامل افزایش حق بیمه میشه.ضمنا بنده قسمت پرداخت وجوه میزنم نوشته ردیف قرداد بدهی ندارد.
اسفندی منتظر : درود مشکلی نداره برو انجام بده اماده باشهربهتره
علی : هیچی
Tigo 8 pro max ie : مدیران خودرو و چری اگه دنبال حقتون هستید لینک زیر کپی کنید و در کارازار شرکت کنید امضا جمع کنید شاید صدامون جایی رسید https://www.karzar.net/115112 تمام شبکه های اجتماعی پخش کنید هر یک نفر یک هدفه نزدیک تر
pooria : ممنونم ازت تشکر
رانا خراسان رضوی : 18 دی ماه 1402تکمیل وجه و 30 بهمن تحویل ،هنوز هیچ خبری نشده
مسعود : باسلام از عزیزان دیماهی 26 به بعد کسی تحویل گرفته