ریزش قیمت ها در بازار خودرو

 

ریزش قیمت ها در بازار خودرو

 

در 80 روز اخیر قیمت ها در بازار خودرو تقریبا از ثبات نسبی برخوردار است و از خرداد تا الان افزایش قیمتی نداشته ایم. حتی نوسانات قیمت ارز هم در این مدت تاثیر زیادی در افزایش یا کاهش قیمت در بازار خودرو نداشت. قیمت برخی خودروها به دلیل عرضه بیشتر کم شده است.

بازار خودروی کشور در رکود قرار دارد. بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از ریزش گسترده قیمت خودروهای پژو، تیبا، ساینا، سمند و کوییک در چند هفته اخیر است که نشان می دهد بازار همچنان روند رکود را در پیش گرفته است. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند امیدواری بازار به نتیجه مثبت مذاکرات وین، دلیل کاهش جزئی قیمت‌هاست و به نظر می رسد این رکود ادامه داشته باشد تا نتیجه قطعی از مذاکرات مشخص شود. از طرفی ابهامات واردات خودرو و بلاتکلیفی ها در این خصوص همچنین مخالفت بانک مرکزی با وارادات خودرو هم در رکود قیمت ها بی ثاثیر نبوده است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران هم با صحه گذاشتن بر رکود در بازار خودرو در گفت و گو با "همشهری آنلاین" می گوید: در ۸۰ روز اخیر قیمت ها در بازار خودرو تقریبا از ثبات نسبی برخوردار است و از خرداد تا الان افزایش قیمتی نداشته ایم. حتی افزایش قیمت ارز هم در این مدت تاثیری در افزایش قیمت در بازار خودرو نداشت. قیمت برخی خودروها به دلیل عرضه بیشتر کاهش یافته است برای مثال پژو ۲۰۷ اتوماتیک پاناروما ۱۴۰۱ نسبت به یک ماه پیش حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

موتمنی ادامه می دهد: خودروهای پرفروشی مانند پژو پارس، سمند، ۲۰۶ تیپ دو که محصولات ایران خودرو هستند نیز در دو ماه اخیر تغییر قیمت محسوسی نداشته اند. اگر عرضه این خودروها زیاد بود قطعا مانند پژو ۲۰۷ اتوماتیک پاناروما ۱۴۰۱ ریزش قیمت زیادی را تجربه می کردند.
 

علت کاهش قیمت کوییک، شاهین و پژو ۲۰۷

فعالان بازار می گویند این بلاتکلیفی است که سایه سنگین خود را بر بازار خودروی کشور انداخته است و آن را همچنان در انتظار وقوع وقایعی که بتواند این بازار را کمی سر و سامان ببخشد نگه داشته است. حتی قرار گرفتن در تابستان هم که هر ساله به عنوان موتور محرک بازار خودرو عمل می کرد نیز نتوانسته این بازار را از خواب عمیق بیدار کند.

موتمنی علت اصلی رکود و گرانی را محدودیت عرضه در بازار خودرو عنوان می کند و می گوید: البته سایپا امسال با عرضه بیشتر محصولات خود موجب شد قیمت خودروهایی مانند کوییک و شاهین کاهش قیمت را در بازار تجربه کنند.

در دو ماه اخیر محصولات سایپا کاهش قیمت بیشتری به نسبت محصولات ایران خودرو در بازار داشته اند. انجام تعهدات شرکت سایپا در قبال خریداران و عرضه خودرو به بازار دلیل اصلی افت قیمت محصولات این کارخانه بوده است.

وی دلیل کاهش قیمت را حذف فرآیند قرعه کشی این خودروسازان نمی داند و عنوان می کند: اگر عرضه در بازار زیاد باشد و فاکتور فروش یک مدل خاص بیشتر شود قیمت آن خودرو در بازار شکسته می شود. به عنوان مثال روز اول عرضه ۲۰۷ اتوماتیک دورنگ ۶۰۰ میلیون تومان فروش رفت حتی تا نیمه دوم تیرماه هم روی ۵۷۰ میلیون تومان ایستاد اما امروز قیمت آن حدود 490 میلیون تومان است و با این قیمت خرید و فروش می شود. علت کاهش به این دلیل است که در مقطعی فاکتور فروش این محصول زیاد شد و اکنون چون تقاضا برای خرید کم است قیمت آن ریزش کرده است.

بی توجهی بازار خودرو به قیمت دلار

با توجه به اینکه روند کاهشی یا افزایشی قیمت دلار همیشه روی بازارها تاثیرگذار بوده اما با بررسی روند چند ماهه اخیر مشاهده می کنیم که بازار خودرو خیلی تحت تاثیر روند قیمتی دلار نبوده است. به عنوان مثال در نیمه خرداد افت قیمت در حالی بر بازار خودرو سایه انداخت که نرخ دلار در همان زمان روند افزایشی یا به عبارتی جهشی به خود گرفته بود، با این حال خودرو در بازار بی توجه به این عامل اثرگذار در بازار قیمت گذاری شد.

در هفته‌های اخیر نیز، بازار خودرو با نوسانات بسیار جزئی همراه بوده، به طوری که حتی افزایش و کاهش نرخ ارز، تأثیر چندانی روی قیمت‌ها نداشته است. موضوعی که موتمنی نیز بر آن تاکید می کند و می گوید: در این مدت قیمت ارز روی بازار خودرو  تاثیر قابل توجهی نگذاشته است و بیشتر محدودیت عرضه است که موجب شده تا قیمت برخی محصولات همچنان روند کاهشی نداشته باشد.
 

ورود به بورس قیمت‌ها را متعادل نمی‌کند

به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو عرضه خودرو در بورس کالا می تواند اثرات عمیقی در کشف عادلانه قیمت، کاهش واسطه گری، افزایش شفافیت در بازار، ضابطه مند شدن و در نهایت خرسندی مصرف کننده نهایی از خرید در زمان مورد نیاز و بدون واسطه ایفا کند.

با تمام آثار مثبتی که شاید عرضه خودرو در بورس به دنبال خواهد داشت اما رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران عرضه یکپارچه خودرو در سامانه خودرو ‌و عرضه خودرو در بورس را راهکار موثری برای متعادل کردن قیمت در بازار نمی داند و می گوید: با بردن خودرو در بورس به اضافه شدن دلال ها در بازار کمک می کنیم. مشکل ما عرضه خودرو است؛ اگر عرضه به اندازه کافی باشد نیازی نیست خودرو را به بورس ببریم. اگر شما به عنوان مشتری بدانید که خودرو پس از ۲۰ روز بعد از ثبت نام به شما تحویل داده خواهد شد به راحتی اقدام به ثبت نام می کنید. سوال این است خودرو در بورس با چه قیمتی به فروش خواهد رسید؟ به قیمت بازار؛ خب در اصل ماجرا چه فرقی می کند؟ فقط جای دلال ها عوض می شود. لذا مشکل اساسی این است که عرضه جوابگوی تقاضا نیست. اگر مشکل عرضه برطرف شود بحث هایی مانند قرعه کشی و رفتن به بورس منتفی خواهد شد.
 

در بازار اکنون خریداران، مصرف کنندگان واقعی اند

ثبات نسبی بازار در ۸۰ روز اخیر موجب شده بیشتر مصرف کنندگان واقعی خریدار خودرو باشند. چونکه تقاضا برای خودرو کم است میبینیم که حتی با محدودیت عرضه ای هم که هست قیمت ها افزایش پیدا نکرده است.

موتمنی می گوید: دلال ها و واسطه گران معمولا به دنبال کالایی می روند که عرضه شان محدود است و می دانند که شرکت آن کالای خاص را عرضه نمی کند لذا کاملا بر این امر آگاهی دارند که در صورت خرید آن خودروی خاص ضرر نمی کنند لذا روی آن کالا سرمایه گذاری می کنند.   او کالایی که شرکت خودروساز به صورت یومیه فاکتور می کند، نمی خرد چون می داند که قیمت آن در بازار ریزش خواهد کرد.

وی ادامه می دهد: هم اکنون۲۰۶ تیپ دو که صد درصد با قیمت مصوب اختلاف دارد در کل تهران کمتر فاکتور می شود. اگر از این خودرو فقط چند روز ۵۰۰ تا ۶۰۰ مورد فاکتور شود قیمت حداقل روی کانال ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان می آید. اما اکنون قیمتش به علت کم فاکتور شدن 298 میلیون تومان است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران می افزاید: اگر شما کل تهران را بگردید ۵ تا ۶ عدد ۲۰۶ تیپ ۲ برای فروش بیشتر نیست. امروز که قیمت ۲۰۶ تیپ دو 298 تومان است 148 تومان با قیمت کارخانه فاصله دارد اما اگر عرضه زیاد شود قطعا قیمت ها شکسته می شود و فاصله قیمتی کاهش می یابد.

 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ریزش قیمت ها در بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : تازه نفس ی دلت خوشه
مریم : کم کمش 5ماه سایپا
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
میلاد : سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید
محمد 19مهر : چه یک نفر چه صد نفر هرکس به خاطر حق خودش بیاد که اونجا منتظریم