سیستم تعلیق خودرو چیست؟ مروری کوتاه بر اجزا و نحوی عملکرد Suspension

 

سیستم تعلیق خودرو چیست؟ مروری کوتاه بر اجزا و نحوی عملکرد Suspension

 

هر خودرویی از اجزا و بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که هریک از این اجزا وظایف خاص خود را دارا هستند یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو که بدنه (کابین، شاسی و...) و سرنشینان را در برابر حرکات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو، حفظ می‌کند سیستم تعلیق خودرو یا Suspension است. عملکرد درست این سیستم نقش بسزایی در تجربه و کنترل رانندگی راحت را پدید خواهد آورد. از اجزای سیستم تعلیق خودرو می‌توان به کمک فنرها، چرخ‌ها، ستون‌های نگهدارنده و دیگر قطعات داخلی فنرها اشاره کرد. با ما تا پایان این مقاله همراه شوید تا اطلاعات کافی در زمینه سیستم تعلیق خودرو را به دست آورید.

 

وظایف اصلی سیستم تعلیق خودرو چیست؟

وظایف اصلی سیستم تعلیق خودرو به صورت کلی در دسته قرار می‌گیرد ابتدا حفظ ارتعاشات و حرکاتی که در اثر حرکت خودرو در حین ناهمواری‌های جاده پیش می‌آید و دومین وظیفه توانایی کنترل راحت خودرو و هدایت کردن آن در پیچ‌های جاده است که به برخورد مؤثر لاستیک با جاده بر  می گردد.

وظایف سیستم تعلیق خودرو

اگر لاستیک تماس مؤثر با جاده داشته باشد می‌تواند به خوبی نوسانات و ارتعاشاتی که به لاستیک در هنگام برخورد با دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده به وجود می‌آید را جذب و کنترل نماید و از انتقال آن به بدنه و سایر قسمت‌های  خودرو جلوگیری می‌کند. سیستم تعلیق  تمام وزن خودرو را تحمل می‌کند و باید در این شرایط علاوه بر حفظ موقعیت چرخ‌ها و سیستم فرمان، میزان پایداری و فرمان‌پذیری خودرو را نیز افزایش دهد.

اجزای سیستم تعلیق خودرو

سیستم فنربندی خودرو یا همان سیستم تعلیق خودرو متشکل از قطعات ریز و درشتی است که هر یک از آنها وظایف خاص خود را بر عهده دارند که در صورت خرابی یا نبود هریک از این قطعات مشکل عدیده‌ای در ایمنی و فرمان‌پذیری و سواری خودروها به وجود خواهد آمد که در ادامه به اجزای سیستم فنربندی خودرو می‌پردازیم:

  1. رینگ و لاستیک‌
  2. میل تعادل
  3. فنرهای پیچشی
  4. فنرهای برگی یا طبق‌ها
  5. فنرهای لول

برای اینکه با عملکرد اجزای سیستم تعلیق بیشتر آشنا شوید در ادامه توضیح مختصری درباره هریک از این قطعات در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

سیستم تعلیق خودرو متشکل از چه اجزایی است؟

تعریف رینگ و لاستیک به همراه وظایف آن

رینگ و لاستیک در شمار قسمت بیرونی سیستم تعلیق خودرو قرار می‌گیرند، لاستیک‌ها به صورت مستقیم با سطوح جاده در تماس هستند و هرگونه دست‌انداز و ناهمواری روی لاستیک اثرگذار است و با چسبندگی که با جاده برقرار می‌کند روی عملکرد بهتر و فرمان‌پذیری خودرو اثر مستقیم دارد. رینگ خودرو هم که از جنس فلز است وظیفه تحمل وزن خودرو و توزیع آن روی سطح جاده را بر عهده دارد.

میل تعادل چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

میل تعادل، میله ایی از جنس فلز است، دو کمک فنر در اکسل به وسیله میل تعادل بهم وصل می شوند تا کمک فنر در هر سمت بتواند حرکت نماید، ثبات و تعادل خودرو برقرار شود و در سر پیچ ها کنترل خودرو انجام شود. در واقع وظیفه میل تعادل ایجاد ثبات و تعادل در خودرو است.

میله‌های رابط چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

میله‌های رابط، میله‌هایی از جنس فلز هستند که از استحکام بسیار بالایی برخوردارند و دیگر قطعات سیستم تعلیق خودرو را بهم متصل می‌سازند تا استحکام قطعات حفظ شده و هرکدام از قطعات از عهده وظایف خود به خوبی بر آیند.

سیبک، بوشینگ و یاتاقان چیست و چه وظیفه‌ای دارند؟

سیبک یک گوی دسته‌دار از جنس فلزی است که به عنوان مفصل عمل می کند و در داخل آن گریس وجود دارد همین امر باعث می‌شود که این گوی به راحتی داخل محفظه خود که با لاستیک محکم شده است بچرخد و اتصال بین چرخ‌ها با سیستم تعلیق خودرو ایجاد شود، سیبک در سیستم جلویی خودرو قرار می‌گیرد. بوش‌ها عملکرد متفاوتی نسبت به سیبک دارند و آن هم عدم چرخش و حرکت است و اغلب به صورت استوانه‌ای‌ شکل و جنس آنها لاستیکی است که  تنها قابلیت باز و بسته شدن را دارد و وظیفه گرفتن لرزش و سروصدای قطعات دیگر  را برعهده دارند.

سیستم تعلیق خودرو چه وظایفی دارد؟

دمپر یا کمک فنر چیست و چه وظیفه‌ای دارند؟

دمپر یا کمک فنر به دو دسته هیدرولیکی و نیوماتیکی تقسیم‌بندی می‌شوند کمک فنر یا دمپر یک پمپ هیدرولیکی متشکل از سیلندر و پیستون است که با گاز یا روغن پر شده که یک سر آن به بدنه و سر سیلندر آن به چرخ خودرو متصل است و وظیفه جذب ضرباتی که به خودرو وارد می‌شوند را داراست.

فنرهای لول و برگی  و میله پیچشی چیست و چه وظیفه‌ای دارند؟

فنرهای لول و برگی و میله پیچشی از انواع فنرها به شمار می‌آیند که در سیستم تعلیق خودرو نقش اساسی و بنیادین دارند.

فنرهای لول یا مارپیچ، مفتول‌های فولادی پیچیده شده حول یک محور هستند و مانند کویل عمل می‌کنند امروزه در اکثر خودروها از این نوع فنر استفاده می‌شود.

فنرهای برگی یا تخت که اغلب در ماشین‌های باری و سنگین استفاده می‌شوند از تسمه‌های فولادی تشکیل شده‌اند.

میله پیچشی به صورت L مانند از جنس فولادی هستند که عملکردی شبیه چلاندن لباس با دست دارند.

از جمله وظایف این فنرها می‌توان به تنظیم ارتفاع خودرو، جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌ها و دست‌اندازها، حفظ برخورد لاستیک با سطوح جاده را برعهده دارند.

انواع سیستم تعلیق خودرو

  1. سیستم تعلیق الکترومغناطیسی
  2. سیستم تعلیق بادی
  3. سیستم تعلیق هیدرولیکی
  4. سیستم تعلیق چند اتصاله
  5. سیستم تعلیق جناقی دوبل
  6. سیستم تعلیق مک فرسون
  7. سیستم تعلیق بازویی
  8. سیستم تعلیق طبق‌دار دوبل
  9. سیستم تعلیق میله پیچشی
سیستم تعلیق خودرو به صورت واقعی به چه صورت است؟

جمع‌بندی مقاله و کلام پایانی

در سیستم تعلیق خودرو در ابتدا به وظایف اصلی این سیستم پرداختیم برای درک بهتر مطلب اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق را لیست بندی کردیم، سپس هر یک از این قطعات را به صورت مختصر توضیح دادیم و در آخر هم انواع سیستم تعلیق را بر شمردیم. در پایان خوشحال خواهیم شد نظرات و پیشنهادات خود را درباره سیستم فنربندی خودرو با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید شاد و پیروز باشید.

سیستم تعلیق خودرو یا Suspension چیست؟

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو که بدنه (کابین، شاسی و...) و سرنشینان را در برابر حرکات و ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو، حفظ می‌کند سیستم تعلیق خودرو یا Suspension است. عملکرد درست این سیستم نقش بسزایی در تجربه و کنترل رانندگی راحت را پدید خواهد آورد.

سیستم تعلیق از چه اجزایی تشکیل شده است؟

رینگ و لاستیک‌، میل تعادل، فنرهای پیچشی، فنرهای برگی یا طبق‌ها، فنرهای لول (هر یک از این موارد به تفصیل در این محتوا توضیح داده شده است)

چند مدل سیستم تعلیق داریم؟

سیستم تعلیق الکترومغناطیسی، سیستم تعلیق بادی، سیستم تعلیق هیدرولیکی، سیستم تعلیق چند اتصاله، سیستم تعلیق جناقی دوبل، سیستم تعلیق مک فرسون، سیستم تعلیق بازویی، سیستم تعلیق طبق‌دار دوبل، سیستم تعلیق میله پیچشی

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم تعلیق خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل مشکی تهران : من امروز ز زدم نمایندگی گفتن یک یا دو هفته بعد از شاسی پلاک میشه و اینکه‌ مثلا زد توی سیستم ب من گفت خودروی شما ارسال شده برای تخصیص شاسی،لجم میگیره مث خنگا با آدم برخورد میکنن
محمد لاماری مشکی : منم ۲۸ بهمن رنگی مشکی تحویل هفته سوم مرداد اما هنوز دعوتنامه نیومده امیدوارم زودتر واسه همگی بیاد که سریعتر از این وضعیت خلاص بشیم
ایگل : سلام برای من 7 روز طول کشید البته بستگی داره به بعضی شرایط تا 15 روز تقریبا طول میکشه
سارا : سوال منم هست کسی نیست جواب بده
ایگل اردیبهشت : شماره قراردادم 20264 رقم اول شماره قراردادمه
ایگل بندرعباس : سلام دوستان عزیز شرمنده بنده بندرعباس هستم وگرنه حتما مامدم دوستان همشون دارن دروغ میگن هی این هفته به اون هفته مکنند من از بندر برنامه ۲٠:۳٠ زنگ زدم پیگیری کردم تا شلوغ نکنین جواب درست نمیدن اگه نفری برین نتیجه نمیگیرین ممنون از پیگیری شما انشاءالله که همگی بیان
علی : بابا این چه وضعشه ۹ ماهه ثبت نام کردم پس کی میدن ماشینو الان دیگه داره هوا سرد میشه نمیتونم با موتور رفت امد کنم هیچیم پول ندارم یه ماشین دم دستی بخرم
کارزار : https://www.karzar.net/212874 لطفا امضا کنید
تجمع : کسی جلو سایپا تجمع نکنه فایده نداره فقط دادستانی اونجا از خودشون هس کسی نمیتونه کیر بده وقتی دادستانی بریم مجبورن بهشون فشار بیارن فقط تجمع بیاین
سایپا بی لیاقت : گور پدر تک تک مدیران سایپا دوساله عصاب برامون نزاشتن انشاالله نابود بشن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کارشناس خودرو و بازار سرمایه : بزودی ساینا اس 650م بالاتر میشه در ماههای اتی بالای 700هم میره بالا
نصیحت پدر بزرگ ریش سفید با 40سال تجربه اقتصادی : در ماههای اتی شک نکن 207 دنده ای به قیمت 1میلیارد گیرت نمیاد چون ساینا اس بالای 700میلیون میه
احمد از شیراز : خواهش شماره پذیرش بزارید اگر فاکتور شدید . پذیرش 4 شهریور هنوز فاکتور نشدم 12334198
پیش فروش 31مرداد : منم سایت خراسانم از بیستم اماده جهت تحویله
نسترن 207 تی یو : قیمت خودرو شدیدا افزایش خواهد یافت
پیش بینی های کارشناسان بازار خودرو و بازار سرمایه : هر کی خودرو لازم داره زودتر بخره که قیمتها به شدت افزایش خواهند شد دیگه با این قیمت نمیتونید خودرو بخرید
رانا تحویل31شهریور : آقا حمید شما واقعا فاکتور شدی؟! من 18 تیر تکمیل کردم هنوز از فاکتور خبری از فاکتور نیست
حمید شهریورواریزی 21تیر : سلام بله میشه اسناد برگ سبز که از طریق پست میاد .بعدشم تو کاستومر خیلی از مراحل بروز نیست تو سایت نمایندگی دیده میشه. درسته فکرتم درگیر نکن .من تحویل شهریور هستم فاکتور شدم پلاک نیومده بود امروز رفتم نمایندگی پلاک هم صادر شده بود ولی تو کاستومر نبود
کوییکRs : فکر میکنم برحسب روز تکمیل وجه دارن جلو میرن برای شما 4روز بعد هست
علوی : سلام من 24 تیر پول واریز کردم 3 شهریور پذیرش شدم کاش ثبت نام نمیکردم پولم میدادم طلا خیلی بهتر بود ماه دیگه باید قسط بدیم بنظر شما ماشین بیاد بفروشمش بازار ذاره