لایحه اسقاط خودرو به مناقشه تازه مجلس و خودروسازان بدل شده است

 

لایحه اسقاط خودرو به مناقشه تازه مجلس و خودروسازان بدل شده است

 

رییس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزییات مربوط به الحاق تبصره جدید به ماده ۱۰ قانون ساماندهی خودرو، به سه موضوع مهم درباره اسقاط خودروهای فرسوده اشاره کرد و در آخر لزوم بازگشت لایحه اسقاط خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس را مطرح نمود. چرا که چرخه تولید در صنایع خودروسازی، موتورسیکلت و کامیون سازی به هیچ وجه نباید متوقف شود، ولی موضوع اسقاط خودروهای فرسوده به یک معضل جدی در خط تولید تبدیل شده است.

دوم اینکه بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک، موتورسیکلتی که حداقل ۲۰ سال از تاریخ ساخت آن می‌گذرد باید اسقاط شود. ولی با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، افراد توان خرید موتور معمولی ۴۰ میلیون تومانی و اسقاط موتور فرسوده خود را ندارند.

موضوع مهم دیگر که موجب بازگشت لایحه اسقاط خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس و تعمیم آن برای کامیون‌های قدیمی شده، مصرف بیش از حد گازوئیل است. کامیون‌های اسقاطی و فرسوده در هر کیلومتر بیش از ده‌ها لیتر سوخت مصرف می‌کنند، حال آنکه صرفه‌جویی در مصرف سوخت جزو یکی از بندهای اصلی قانون بودجه سال جاری به حساب می‌آید.

در همین راستا و در ادامه صحن علنی مجلس، وزیر صمت به لزوم ارائه تسهیلات به مالکین خودروهای فرسوده و ایجاد رغبت در آن‌ها برای اسقاط خودرو اشاره کرد. از طرف دیگر، خودروسازان در سراسر دنیا متعهد به اسقاط خودرو هستند و در ازای هر چهار خودروی تولیدی، یک خودرو باید اسقاط شود. بر اساس گفته‌های وزیر صمت، ارتباط مستقیم بین اسقاط و تولید خودرو باید از میان برداشته شود تا در صورت نبود گواهی اسقاط کافی، تولید خودرو با مشکل مواجه نشود. یک راه‌حل ممکن، پرداخت ۵.۱ درصد از فروش خودروساز به صندوق محیط زیست است که جهت اسقاط خودروی فرسوده مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ناگفته نماند که با توجه به رأی کمیسیون صنایع، اسقاط خودرو فعلا بر عهده وزارت صمت گذاشته شده تا یک زنجیره یکپارچه‌سازی جهت مدیریت مؤثر و کارآمد تشکیل شود. 

اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط دولت به مجلس رفت

طی جلسه علنی آخر مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 202 نماینده برگزار شد و ادامه رسیدگی و بررسی لایحه دو فوریتی الحاق یک تبصره به ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو با حضور وزیر صنعت،معدن، تجارت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

با این حساب میتوان گفت که برنامه ریزی برای صنعت خودرو کشور حتی در لایه قانون گذاری نیز با مشکلات متعددی مواجه شده است و باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این طرح ها و لوایح قانونی در صورت جمع بندی و تصویب و اجرا چه خواهد شد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اسقاط خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : من شاهین جی ال رو ۴ماه پیش تحویل گرفتم قیمتش اون موقع حدود ۹۰۰میلیون بود الان بعد از ۴ماه شده حدود ۱/۳۰۰ ینی ۴۰۰میلیون افزایش تو ۴ماه
شاهیج جی ال : ینی تا ۲۵خرداد فاکتور شدن؟؟
محمد : قطعا باید فاکتور میشدی یه پیگیری کن شاید مشکلژ داشته باشه
رضا : پس برای من که 14 آذر 1403تکمیل وجه کردم تحویل فوری نود روزه ببوده چی میشه تا کی منتظر بمونیم
سهند s : لعنت به سایپا همه رو اسیر کرده
سروش ۱۴ اردیبهشت : ما هم فاکتور نشدیم فکر کنم چون پیامک تغییر رنگ دادن تا ۲۹ فرصت دادن گذاشتن بعد ۲۹ فاکتور کنن که اونایی که تغییر رنگ دادن با هم فاکتور کنن
تارا دستی فوق العاده مادران : سلام دوستان من زنگ زدم نمایندگی گفت با قطار میارن ماشینو بنظرتون چند روز طول میکشه بیارن اگه کسی اطلاع داره راهنمایی بکنه ممنون میشم ارومیه هستم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مراد بیگ : درباره جواب ساقی مراد بیگ پس م چکار کنم
امیر : کسی امروز کوییک اس فاکتور شده؟
مصی : سلام کسی سورن تک فاکتور نشده تحویل دیماه باشه
ساقی مرادبیک : مراد تو مگه قرار نشد بری یه آب بزنی برود و بشینی پیش ابوی داخل بنگاه خیابان ر 3 و یکم فکر کنید بلکه بخود بیاین
سایپا حروم خور : ایران خودرو همه کاراش کارشناسی شده هست که مردم و راضی نگه داره ولی مدیران نالایق سایپا مردم و دربه در و بیچاره کردند میدونی چند تا خانواده بخاطر ناکارآمد بودن مدیران سایپا از هم جدا شدند چون به امید اینکه با ماشین درآمد داشته باشند که خرج زندگیشون و بدن. تف بروی مسئول بی کفایت. تف بروی اونی که میتونی کاری کنه ولی از مافیا می ترسه تف بروی مسئول و هیئت نظارتی که داد مردم نمیرسه. الان برو ببین بازار آزاد تا دل بخواد ماشین صفر ریخته. چرا سایپا باید با دلان کار کنه ولی قرداداشو عملی نکنه چون پشتشون پره پنجاه ساله
کوئیک ار اس : رفتیم شکایتم کردیم گفتن قرارداد بستید بهتون دیرکرد میدن دیگه باید چیکار کنیم ؟
امام زمان کوییک : امیدوارم rs هارو به sتبدیل کنن. ما بخاطر یه رنگ مشکی سقف 30میلیون تومن اضافه بدیم. اقا نخواستیم همون s رو برامون تبدیل کنبن
جواد حانعلی : آنکس که در مقابل ستمگر تسلیم می شود نیمی از تقصیر را در ظلم دارد. وای وای مرگ سایپا و پارس خودرو لعنت هر چی ترسو قلبم به درد می آید وقتی این همه بزدل را می بینم. شما ها برای گرفتن حق خود هم منتظر معجزه هستید. وای وای
اطلس جی : سلام منم 25 اسفند 403تکمیل وجه کردم و هنوز خبری نیست الان زنگ زدیم نمایندگی .میگه برید شکایت کنید ما کاره ای نیستیم
علی : آقای محترم نیسان آشغال میزنع اون روز نمایندگی خرم اباد نیسان تحویل دادن بعد از یک ساعت پس اوردن گفت درش بسته نمیشه صاصفکار شرکت اومد گفت ستون ماشین شرمت دو سانت کوتاده زده به همین خاطر بسته نمیشه سایپا عنو ورشکسته شده داره با سود پول مردم میچرخه اون ماشین که شما میکید یا ژاپنی یا فرانسه اینا تولید داخل هستن قطعات مشهد تبریز گلپایکان و کوچهه کرح میزنن ساینا نه فرانسه نه ژاپن داشتم داشتم حساب نیست دارم دارم حسابه نمیتونه بفروش بابک زنجانی شاید مشکل خل بشه سنگ الکی به سنه نزن مردم گرفتارن مسافر کشن بدبختن طلا فروختن مستاجرن بعد تو اومدی میگی سایپا ال بله برو پی کارت عامو