آیا خودروهای کی کار / Kei car ژاپن مناسب واردات به ایران هستند؟

 

آیا خودروهای کی کار / Kei car ژاپن مناسب واردات به ایران هستند؟

 

بدون شک در تمام کشورها دنیا، نیاز به مدل‌های ارزان قیمت و باکیفیت وجود دارد. ابعاد کوچک این خودروها، مناسب تردد در ترافیک و معابر شهری است؛ درحالی‌که مصرف سوخت پایین و هزینه نگه‌داری مناسب نیز فراهم می‌کنند.

از اولین سال‌های تولید خودرو، مردم شرق آسیا به مدل‌های کوچک و ارزان‌قیمت علاقه نشان دادند. جمعیت زیاد در شهرهای شلوغ و اوضاع اقتصادی نامناسب مردم ژاپن پس از جنگ جهانی دوم، منجر به ظهور سبک خاصی از خودروها به نام کی کار (Kei car) شد.

کی کار ژاپن

کی‌کار از نظر کلاس خودرو، در گروه میکرو یا اولترا مینی طبقه‌بندی می‌شود. یک مدل کی‌کار، معمولا هاچبک دودر یا چهاردر است اما به شکل مینی‌ون چهارنفره یا وانت هم تولید دارد. طول این نوع خودروها، ۳/۵ تا ۴ متر است و معمولا با عرض بدنه‌ی ۱/۵ متر همراه ارتفاع سقف ۲ متر ساخته می‌شود.

ابعاد، طراحی بدنه و فضای سرنشین در کی‌کار

طراحی کی‌کار امروزی به گونه‌ای است که برای افراد بلند قد تا ۱/۹ متر نیز قابل استفاده باشد. به بیان بهتر، یک سرنشین با قامت معمول در کشورهای مختلف جهان، به‌راحتی در کی‌کار می‌نشیند و فاصله‌ی مناسب سر تا سقف دارد. از سویی دیگر، افراد چاق و پهن پیکر، معمولا در صندلی عقب کی‌کار فضای کافی و راحتی ایده‌آل ندارند.

کی کار

به بیان بهتر، صندلی جلو در اکثر خودروهای کی‌کار امروزی برای افراد با اندازه‌های مختلف (حتی چاق و بلند قد) مناسب است. مدل‌های بزرگ کی‌کار، مثل نیسان ساکورا، نیسان دایز، سوزوکی آلتو و سوبارو استلا، با توجه به راحتی برای سرنشین جلو ساخته شده‌اند.

آیا کی کار فقط در ژاپن تولید و فروخته می‌شود؟

البته ژاپن، بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی کی‌کار است و مشتریان پرتعداد ژاپنی برای این قبیل خودروها وجود دارند؛ اما کشورهای دیگر نیز خریدار کی‌کار هستند.

کی کار سوزوکی

به دلایل مختلف، معمولا مردم شرق آسیا، شامل اندونزی، تایلند، مالزی، ویتنام و بنگلادش، در امور مختلف از بازار ژاپن الگو می‌گیرند و البته خریدار کی‌کار هستند تا در شلوغی شهرها و خیابان‌های باریک، استفاده کنند. از سویی دیگر، این نوع خودروها معمولا برای مردم کره جنوبی، جذابیت کمتری داشتند؛ احتمالا به این دلیل که ترافیک شهری در اکثر شهرهای کره، چندان سنگین نیست و معابر عریض هستند.

کابین کی کار
کابین کی کار سوزوکی اسپاسیا

سه کشور دیگر، شامل هند و چین و پاکستان نیز، بازار بزرگ کی‌کار محسوب می‌شوند. این کشورها، میزبان خط مونتاژ مدل‌های مختلف کی‌کار نیز هستند.

معایب و مزیت‌های کی‌کار به عنوان یک خودروی شهری

طبیعتا کی‌کار اساسا برای تردد داخل شهر طراحی شده است. هرچند که سفرهای بین شهری با هر نوع خودرو حتی کی‌کار نیز غیرممکن نیست اما محدودیت‌ فضا، راحتی سرنشینان عقب و ایمنی نامناسب در هنگام حوادث سنگین بزرگراه، مهم‌ترین نکات منفی در این نوع خودروها محسوب می‌شوند.

فراتر از قیمت مناسب، مصرف سوخت پایین و ابعاد کوچک که همگی نکات مثبت در خودروهای شهری هستند، مزایای دیگری نیز برای کی‌کار وجود دارد که آنها را از هاچبک‌های معمولی متمایز می‌کند.

آیا خودروهای کی کار / Kei car ژاپن مناسب واردات به ایران هستند؟

سقف بلند برای کی‌کار قابلیتی بسیار مهم است. این موضوع باعث می‌شود، حمل بار با کی‌کار، تسهیل شود. کشیدگی بدنه در حدود ۴ متر، به معنی فضای مناسب پشت راننده است که می‌تواند برای سرنشینان یا اجسام بزرگ مفید و کاربردی باشد.

به بیان بهتر، کی‌کار برای دو نوع کاربری در مسیرهای کوتاه بسیار مناسب است. خصوصا در نسخه‌های مجهز به در عقب کشویی مشابه مینی‌ون، کی‌کار یکی از پرکاربردترین خودروهای استفاده شده برای تاکسی محسوب می‌شود. طبیعتا کی‌کار با این شرایط، مناسب حمل بار و مرسولات نیز هست.

دایهاتسو هایجت

بازار ایران برخلاف بسیاری دیگر کشورهای دنیا، نسبت به خودروهای کلاس ون و مینی‌ون، بی‌توجه است. مسافربری و حمل بار با انواع ون کوچک یا بزرگ، منحصر به جوامع کم‌درآمد نیست و سراسر جهان را شامل می‌شود. نگاهی به خیابان‌های غرب اروپا این موضوع را نشان می‌دهد.

واردات کی‌کار به ایران، می‌تواند مثل یک تیر و چند نشان عمل کند. از یک سو نیاز بسیاری از مردم به یک خودروی کوچک و کم‌مصرف شهری را رفع می‌شود. از سویی دیگر، شرایط رانندگان تاکسی و حمل بار را بهبود دهد. البته نباید فراموش کرد که حالت رویایی با تردد میلیون‌ها کی‌کار در ایران، تاثیری شگفت‌انگیز بر مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهد داشت.

بررسی چند کی‌ کار پرفروش ساخت ژاپن

باتوجه به اینکه اساسا کی‌کار خودرویی داخل شهری است، شرایط بسیار مناسبی برای استفاده از پیشرانه‌ی تمام برقی دارد؛ چراکه شارژ خودرو در ساعات پایان شب یا بامداد، امکان‌پذیر است و طی روز، توان پیمایش کافی فراهم می‌شود. البته ابعاد کوچک کی‌کار با موتور بنزینی کم‌حجم، مصرف سوخت پایین ارائه می‌کند؛ پس لزوما نیازمند هیبرید یا تمام برقی بودن نیست چراکه موتور الکتریکی و باتری، قیمت خودرو را افزایش می‌دهند و می‌توانند کی‌کار را از حالت اقتصادی خارج کنند.

هوندا N باکس

پرفروش‌ترین کی‌کار ژاپن طی ۷ سال اخیر، هوندا N باکس است. نسل دوم این خودرو، سال ۲۰۱۷ معرفی شد و هم‌اکنون با دو پیشرانه‌ی تنفس طبیعی یا توربوشارژ ۶۶۰ سی‌سی تولید می‌شود که سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۵ تا ۱۶ ثانیه دارند.

هوندا ان باکس

هوندا N باکس در نسخه‌ی پایه، ۵۸ اسب بخار قدرت دارد و برای مدل توربوشارژ، ۶۴ اسب بخار ارائه می‌دهد. تمامی مدل‌های N باکس مجهز به گیربکس CVT هستند و میانگین مصرف سوخت ۳/۵ تا ۴ لیتر بنزین در صد کیلومتر فراهم می‌کنند. همچنین ترمز خودکار (تصادف از جلو) و هشدار خروج از خط نیز، آپشن‌های استاندارد هستند.

نسخه‌ی پایه از هوندا N باکس حدود ۱۰ هزار دلار قیمت دارد اما همراه با آپشن‌های لوکس و سیستم دو دیفرانسیل، در ژاپن به قیمت ۲۰ هزار هزینه فروخته می‌شود.

نیسان ساکورا EV

امسال، اولین کی‌کار تمام برقی نیسان معرفی شد. ساکورا فعلا فقط با بدنه‌ی چهاردر معمولی تولید می‌شود و فاقد نسخه‌ی مینی‌ون است.این خودرو با طول بدنه‌ی ۳/۴ متر، کی‌کار بزرگ و جادار مناسب حمل بار نیست؛ اما برای تردد شهری کاربرد دارد.

نیسان ساکورا

ساکورا از یک موتور برقی ۶۴ اسب بخار و ۱۹۵ نیوتن‌متر همراه باتری لیتیون یون ۲۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند. توان پیمایش خودرو با هر شارژ، ۱۸۰ کیلومتر است. ساکورا برقی نسبت به یک کی‌کار بنزینی، گشتاور بالاتری دارد، به همین دلیل شتاب‌گیری بهتری با نهایت سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌دهد.

نیسان ساکورا EV علاوه‌بر ژاپن در انگلیستان نیز فروخته خواهد شد. قیمت مدل پایه، ۱۴ هزار دلار پیش‌بینی شده است.

 

 دایهاتسو تنتو و دایهاتسو هایجت

دایهاتسو زیرمجوعه‌ی تویوتا محسوب می‌شود و برندی محبوب برای مدل‌های اقتصادی ساخت ژاپن است. تنتو (Tanto) عنوان پرفروش‌ترین خودروی دایهاتسو را دارد و هایجت، برای باربری یا حمل مسافر تولید می‌شود. تنتو و هایجت از نظر پیشرانه و تجهیزات فنی، مشابه هستند.

دایهاتسو تنتو
دایهاتسو تنتو

نسل اول تنتو سال ۲۰۰۳ معرفی شد و امروزه با نسل چهارم، در ژاپن تولید می‌شود. این خودرو از سال ۲۰۱۴ تا کنون، رتبه‌ی دوم یا سوم پرفروش‌ترین کی‌کار ژاپن را دارد. مدل جدید، تنتو سال ۲۰۱۹ با دو نوع پیشرانه معرفی شد.

نسخه‌ی پایه از دایهاتسو تنتو و هایجت، موتور ۳ سیلندر ۶۵۸ سی‌سی تنفس طبیعی با قدرت ۵۸ اسب بخار و گشتاور ۶۴ نیوتن‌متر دارد. این خودروها، با وزن خالص ۸۸۰ تا ۱۰۵۰ کیلوگرم، سرعت گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۷ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۴ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌کنند.

دایهاتسو هایجت کارگو
دایهاتسو هایجت کارگو

قیمت مدل پایه از دایهاتسو تنتو  و هایجت مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT و موتور ۵۸ اسب بخار، ۱۰ هزار دلار است. در کمال تعجب، این خودروها نسخه‌ی توربوشارژ با قدرت ۶۴ اسب بخار و گشتاور ۱۰۳ نیوتن‌متر، همراه امکانات لوکس در کابین و سیستم دو دیفرانسیل نیز دارند.

سوزوکی اسپاسیا

از نظر فنی تفاوت خاصی بین سوزوکی اسپاسیا و دایهاتسو تنتو توربو دیده نمی‌شود. محصول سوزوکی هم، دارای موتور ۶۶۰ سی‌سی، با قدرت ۶۴ اسب بخار و گشتاور ۹۵ نیوتن‌متر است.

سوزوکی اسپاسیا

سوزوکی اسپاسیا از معدود خودروهای کی‌کار محسوب می‌شود که نسخه‌ی هیبرید با امکانات لوکس و سیستم دیفرانسیل دارد. برخلاف ایران، بسیاری از ثروتمندان ژاپن علاقه‌مند کی‌کار تجهیز شده، همراه با راننده‌ی شخصی هستند تا تردد آن‌ها در ترافیک، تسهیل شود.

 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کی کار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Nazi : خوش خبر باشید انشالله ما هم به زودی فاکتور شیم
فروردین : چرا فاکتور فروردین شروع نمیشه خوب اتومات بدن بجای دنده دارن که ...
احمدوند t8 شهرری : سلام به من دیر تحویل دادن از طریق دفتر خدمات قضایی و در شورای حل اختلاف ۳۰ روزه خسارت گرفتم البته تا صدور فاکتور و هزینه دادرسی هم گرفتم
شاهین جی ۱۱ آذر : شماره پذیرش تون چنده؟؟
مهدی پلاس : گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها اعلام کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا حسینی مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. وی ادامه داد: برخی از آمارهای منتشر شده در فضای مجازی با واقعیت فاصله دارد و گروه خودروسازی سایپا از ابتدای امسال حدود 30 هزار دستگاه خودرو تولید و فاکتور کرده است و هیچ مشکلی بابت عرضه خودرو از سوی این گروه خودروسازی وجود ندارد. مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اخذ مجوزهای لازم برای ادامه تولید در شرکت بن رو گفت: با همراهی و درایت مسئولین مربوطه و اخذ مجوزهای لازم از فردا شرکت «بن رو» به مدار تولید برمیگردد و با اضافه شدن تولید در این شرکت، تولید گروه سایپا به مرز 1900 تا 2 هزار دستگاه در روز می رسد. وی تاکید کر
شاهین : من پذیرش 14 آذر هستم ان شاالله ک فاکتور بشیم هر چ زودتر
مهدی شاهین پلاس اسفندی : منظورش روزی1900 الی 2000 می باشد
حسن : شمابین تاراودناانتخابتون کدوم هست داداش؟؟
متخصص : سلام بله ۱۱ آذر فاکتور شده
رضا : دوستان مدیر ارتباطات شرکت سایپا امروز مصاحبه کرده و گفته طی چند هفته آینده تمام خودروهای مشتری ها بهشون تحویل داده میشه گویا مشکلاتشون حل شده و از فردا روزی ۲۰۰۰ خودرو تولید میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند : دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند موعد تحویل 31رفروردین بود که در زمان تکمیل وجه گفتند 3 ماه تحویل میدن میشه 5 خرداد تحویل اما 10 اردیبهشت فاکتور شد و 11 اردیبهشت پلاک و الان توی،صدور اسناد
اطلس دی : غلط کردید شما که نمیتونید ماشین بدید ثبت نام کردید پول مردمو خوابوندید تو حساب شرکتسودشو میبرید حرومزادها اگر راست میگید شاهین بدید اطلس ندارید.کوئیک خر سوار میشه؟ باید ماشین مردمو بدید تبدیل هایی که فرستادید به درد عمه تون مبخوره.
کیوان : سلام دوستان ما هفته قبل تجمع کردیم خیلی خوب بود فقط تعدادمان کم بود این بار با نفرات بیشتری اعتراض می‌کنیم وحق خودمون رو میگیریم
حسن دوگانه : حودروی من فکر کنم از سایت تبریز بیاد .خودم سرخس هستم اول میاد تهران بعد مشهد و در نهایت سرخس .فکر کنم بعد از فاکتور دو ماه طول بکشه برسه به دستم کجا برم تو نیمه راه تحویل بگیرم به نظرتون
تبریزی : آره با سود مشارکت میتونی خانه بخری
نیلوفر : دوستان عزیز..کوییک جی اکس ال از تحویلی خرداد کسی دعوتنامه براش صادرشده....؟؟؟؟؟
حمید رضا : سلام می خواستم بدونم 6بهمن تکمیل وجه کردم موعد تحویل خودرو 14اردیبهشت هستش مثل اینکه تاخیر داره وهنوز هم فاکتور نشده چطور کسانی که دیرتر تکمیل وجه کردن فاکتور شدن اگه به ترتیب هستش این چه ترتیبیه لطفاً راهنمایی کنید چکار باید انجام بدیم
نویان : درود دوست گرامی چقد کاشان علافی داره تا ماشین تحویل بگیری؟
اشتری : چرا چرت میگی.خودم اینترنتی 124 ثبت شکایت کردم تأیید شده
توحید ارومیه : اقا متین شما هم عین علوی که نوشتم هستین.حدودا 12ت